Ha, Zeiss, da's een beetje mijn gebied
Zeiss maakt heel mooi glaswerk, het is van een constante hoge kwaliteit, en ook de kwaliteitscontrole is erg scherp, hiermee zet Zeiss in op de markt voor fotografen die het uiterste willen/kunnen/moeten halen uit hun apparatuur. De objectieven zijn allen ontwikkeld met de resolutie van de beste filmsoorten als uitgangspunt, hierdoor blijven de objectieven nog altijd een stap voor op de betere camerabody's die nu alleen nog maar in het hogere pro-segment de filmkwaliteit beginnen te benaderen. In dat opzicht koop je een Zeiss-objectief niet alleen voor nu, maar zeker ook voor ver in de toekomst.
Enig minpunt (voor zover je daar van kan spreken) is het feit dat de objectieven volledig manueel zijn, dat is dus wel een keuze die je bewust moet maken.
De 50 1:1.4 staat nog steeds hoog op mijn lijstje, maar ik zou hem eerst eens graag ergens uitproberen en testen naast mijn 50 1:1.7 en dan met name p[ het gebied van contrast en detailweergave, de Pentax A 1.7 is namelijk erg aangenaam, en ik vraag me af of het dus echt nog zichtbaar beter kan.