Auteur Topic: Pontische meeuw  (gelezen 1249 keer)

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
Re: Pontische meeuw
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2017, 22:50:49 »
... Focussen met de AF/AE-L knop, dat is volgens mij de backbutton methode...
Klopt. Het is in het begin even wennen, maar zodra je het onder de knie hebt wil je volgens mij niet meer terug.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2017, 22:50:49 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2017, 22:01:15 »
Dank voor jullie aanvullingen en tips. Ik heb hier zeker nog wel een hoop interessante dingen te leren. Focussen met de AF/AE-L knop, dat is volgens mij de backbutton methode. Nog nooit gebruikt, maar zou hier best wel eens handig kunnen zijn.
Ik ben bewust lekker moeilijk begonnen, met vliegende meeuwen, gewoon omdat ik dat een uitdaging vind. Stilzittende vogels kunnen ook mooi zijn, maar vogelfotografie vind ik vooral leuk vanwege de actie. Ik zal binnenkort nog meer posten. Ben met een heel aantal platen al best tevreden.

Wat betreft een TC, die heb ik nu nog niet nodig gehad. Ik heb ook een poging gedaan om te fotograferen met de 7d+400mm van mijn collega vogelaar, maar 400mm uit de hand fotograferen is best lastig. Met een TC kom ik uit op 420 of 450 mm. Van Pentax is er de 1,4x HD en van Kenko heb je ook heel geschikte van 1,4 of 1,5x. De 1,7x van Pentax schijnt ook goed te werken. Maar die mm. vind ik vooral interessant voor vogels die wat statischer, steltlopers bijvoorbeeld. Dat komt later nog wel, eerst maar eens goed met 300mm uit de voeten kunnen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2017, 19:51:10 »
En dan schijnt het met een K3 of wellicht een KP nog beter te lukken. Dan praat ik niet uit ervaring, want ik heb ook de K5.
In ieder geval een mooi resultaat, Jaap!
En met de TC heb je nog meer tele en net zo lichtsterk als de Canontele van je collega-vogelaar  :angel:

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2017, 12:39:02 »
Je maakt het jezelf niet makkelijk door meteen een vliegende vogel als onderwerp te nemen J@@P, maar volgens mij is de gekozen combinatie ISO, diafragma en sluitertijd wel goed. Deze lens moet bij F4 namelijk al goed kunnen presteren.

Bij een vliegende vogel zou ik de volgende manier van scherpstellen gebruiken:
- scherpstellen m.b.v. de spot instelling en dan op de kop richten (ruim kaderen en later de foto wat croppen)
- Continu focussen kiezen
- Scherpstellen m.b.v. de AF/AE-L knop

En dan lekker veel oefenen :).

Succes,  Peter

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2017, 07:08:33 »
Ik was inderdaad begonnen met F4 om te kijken hoe de lens wijd open presteert, dat is qua scherpte al bijzonder goed, uiteraard levert meer diafragmeren meer scherptediepte op. ISO 800 en 1600 heb ik ook geprobeerd maar dan liep ik vanwege het matige licht al weer tegen een langere sluitertijd aan wat de scherpte ook niet ten goed kwam. Dus het blijft heerlijk spelen met de basis van fotografie. Ik denk wel dat ik met deze lens een prachtig stuk gereedschap heb waar ik veel uit kan halen. Ik probeer vanmiddag weer wat te gaan spelen, hopelijk is het dan wat beter licht.

Groeten,
J@@P

Offline Claudio

• Senior Member
  • **
  • Pentax, what else?
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2017, 22:02:47 »
ik heb inmiddels de ESIF extensie aan Google toegevoegd zodat  ik nu de foto variabele kan zien, deze foto is met F4 in ISO 400 opgenomen.
Aan de sluitertijd kan je niet veel veranderen door de snelheid van de vogel.
Je zou daarom de ISO kunnen verhogen (de K5 heeft toch zo weinig ruis) zodat de diafragma iets dichter kan en krijg je zo een grotere scherptediepte.
Nog een idee van iemand di (tot nu toe) alleen analoge lenzen gebruikt heeft:
Bij sport opnames gebruikte ik altijd een gevoeliger film, een vaste sluitertijd van 1/500 of 1/1000 en de diafragma zo dicht mogelijk (d.w.z. op de hoogste getal) afhankelijk het licht.
Op de lenzen waren strepen aangebracht om de scherptediepte aan te geven. Op mijn SMC 55mm bijvoorbeeld kon ik in F8 van 7m tot oneindig scherptediepte hebben. (op F5.6 van ±10m tot horizon) Ik ging de focus zo instellen dat het bereik dat ik wilde hebben binnen de 2 strepen van F8 (of F5.6 viel).
Ik hoefde zo niet meer te focusseren, alleen op de knop te drukken.
Alles tussen de 2 strepen van de scherptediepte was scherp.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2017, 20:03:59 »
Mijn collega vogelaar die naast me stond te schieten met een Canon 7d en 400mm F5.6 was impressed door de zeer geringe hoeveelheid ruis. In andere foto's ben ik tot ISO 1600 gegaan, bij deze op 400, maar een 7d gooit er bij ISO1600 al een berg ruis in. Was toch wel leuk om te horen. Een 7d met 400mm van Canon is wel sneller, maar 400mm uit de hand is toch best lastig om goed te kaderen. Ben daarom bewust nu met 300mm begonnen, temeer daar de DA*300 zich naar mijn idee prima laat combineren met een TC (afgaande op de resultaten die ik tot nu toe gevonden heb).
En ja, ik vind een K5 gewoon prettiger in de hand liggen dan een 7d, voor mij ook één van de redenen om niet over te stappen. Hartstikke subjectief, maar toch wel een punt voor mij.

Verder heb ik de camara in diverse standen geprobeerd, zowel focussen op het centrale scherpstelpunt, dat is het snelst, maar lastig voor vogels in vlucht. Vervolgen een aantal op AF op alle 11 de punten en ook een aantal op 5 punten. Dat laatste zou in theorie sneller moeten zijn, maar ik vond het verschil niet merkbaar. Misschien bij beter licht, maar nu leverde AF op 11 punten het beste resultaat op.
Verder heb ik geen speciale of afwijkende instellingen gebruikt. De basis informatie zit in de EXIF, volgens mij heb ik deze nog genomen op AF-S, maar dat was een foutje van mij voorlaatste cameragebruik, vergeten het knopje om te zetten.

Ik ben er zelf voor een eerste prent ook best tevreden over, ook andere foto's waren best aardig, maar ik had nog niet veel tijd om alles uit te zoeken. Binnenkort nog eens terug naar de meeuwenboulevard van het Kanaaleiland in Utrecht, daar zit ik vlakbij voor mijn werk, dus tussen de middag is het een klein ommetje.

Groeten,
J@@P

Offline Claudio

• Senior Member
  • **
  • Pentax, what else?
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2017, 18:49:25 »
J@@p, kan je de camera instellingen doorgeven ?
Gezien de moeilijkheid om vliegende vogels te fotograferen, vind ik deze opname zeer goed; alleen het hem helemaal in de foto te krijgen is noemenswaardig en de onscherpte is daarom te verwaarlozen.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2017, 17:11:29 »
Blijft moeilijk, vogels fotograferen. Maar het begin is er (heel goed gereedschap!) en oefening baart kunst!  :)

Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
Pontische meeuw
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2017, 15:13:47 »
Vanmiddag tijdens de lunchpauze even een korte eerste testronde gedaan met de DA*300. Een clubje meeuwen opgezocht en wat BIF-plaatjes gemaakt. In de groep zat toevallig ook deze pontische meeuw. Lekker geoefend met de lens, kan nog een hoop verbeteren/leren qua camera instellingen om echt goed vogels in beeld te krijgen. Maar dit vond ik al een best aardige plaat. Net niet helemaal scherp op de kop, maar op de achterste vleugelpunt, maar goed. Ik oefen lekker verder.

Groeten,
J@@P
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2017, 21:32:19 door J@@P »