In meerdere Pentax camera's zijn er meerdere mogelijkheden om de belichting te corrigeren:
- belichtingsbracketing, waar de camera 2,3 of 5 foto's maakt met verschillende belichtingen.
- HDR, waar de camera tot 9 foto's maakt en voeg ze daarna tot 1 foto
- EV correctie, om elke foto een handmatige correctie toe te voegen.
Hierover komen 2 vragen bij mij op:
1 - wat is de beste oplossing om een goede (lees perfecte) belichting te krijgen?
- belichtingsbraketing en daarna de foto's in Lightroom samenvoegen (lijkt mij het zelfde als HDR)
- HDR en eventueel de foto daarna in Lightroom corrigeren als dat nodig is
- meerdere foto's maken met verschillende EV correcties en daarna de beste kiezen
2 - Zou het niet mogelijk zijn om iets dergelijks te maken voor de focus?
- door de autofocus kan bv. -1%, scherp, +1% of +/- 2% of zoiets geprogrammeerd worden, waarom hebben de camera
fabrikanten niet eraan gedacht?
Op vraag 1: alledrie de methodes hebben hun voor- en nadelen.
Belichtingbracketing is niet alleen nuttig om later samen te voegen maar ook om, héél simplistich, later de juist belichte opname te kiezen en de andere twee weg te mikken. (vooral in gevallen waarin je vermoedt dat de beichtingsmeter wel eens misleid zou kunnen zijn).
Achteraf verschillende belichtingen (3 of 5) samenvoegen kan tot een èchte HDR leiden (via een 32-bits HDR bestand in *.EXR, *.HDR of *.TIFF) na tonemapping maar kan ook als basis voor exposure-merge gebruikt worden wat vaak een natuurlijker resultaat geeft.
Met een in-camera HDR zit je vast aan de voorinstellingen van de fabrikant voor wat betreft de samenvoeging van de verschillende belichtingen. Het heeft IMHO bijna altijd een slecht resultaat - zwaar aangezet en bijna niet goed te corrigeren.
Ev correctie is vooral handig bij enkele opnames als je al weet dat de belichtingsmeter enigszins gecorrigeerd moet worden. Voor meerdere opnamen is het vaak onhandig, zèlfs op statief, omdat je elke keer met je handen aan de camera moet zitten waardoor beelden ondeling iets verschoven raken (en daardoor onscherpte onstaat).
Ik gebruik zelf geen Adobe producten dus kan niet zeggen of je met LR behoorlijk foto's kan samenvoegen maar er zijn vast anderen die dat kunnen vertellen. Ik gebruik liever dedicated software die de foto's ook tot op de pixel nauwkeurig onderling uitlijnen voor ze samengevoegd worden, waarna ik het resultaat in een foto-editor verder bewerk. LR lijkt me een soort "manusje van alles" wat zowel een DAM pakket als raw converter (met ACR) en foto editor probeert te zijn maar uitblinkt in géén van die functies. Vooral de resultaten van ACR en de bijna antieke AHD demosaicing die het lijkt te gebruiken zie ik als een gepasseerd station.
Voor wat betreft AF bracketing - ik zie eigenlijk niet veel toepassingsgebieden en ken géén camera's waar het op zit. Het zal niet een gebrek aan technische mogelijkheden zijn. Je kunt natuurlijk altijd met een focusrail stacken.