Heren, hartelijk dank voor de back-up.
Eigenlijk best vreemd... 41 x is deze foto door iemand bekeken en niemand neemt de moeite er iets van te vinden...
Dat heb ik ook gemerkt, en ook dat het vaak gebeurt.
Misschien vinden de meer ervaren leden niet de moeite waard om iets van verbetering door te geven; terwijl beginners zoals ik juist commentaar willen hebben om zich te verbeteren.
Foto 2 zou veel in kracht winnen als het gebouw rechts én links recht gezet zouden worden. Dit is in Light Room zo gefikst.
Bij foto 3 mag er, wat mij betreft, een flink deel van de onderzijde worden weggehaald. Plaats de horizon op ongeveer 1/3 en je zal zien dat je een heel andere foto krijgt die een stuk spannender oogt.
Claudio, het zijn wel leuke foto's geworden. Bij 1 had het standbeeld van mijn wel iets meer in de hoek gemogen, voor de bouwsteiger.
Bij 2 had je de camera misschien iets achterover gekanteld, waardoor de gebouwen niet meer rechtop staan.
Dankzij de weerspiegeling van de wolken in het water, is 3 voor mij ook goed zonder de horizon te verplaatsen door bijsnijden.
De grootste moeilijkheid bij het foto maken, vind ik nog steeds het denken aan alle facetten van het fotograferen: het is niet alleen kijken, inzoomen en klikken, maar ook denken aan de compositie, de belichting, de scherpstelling, de scherptediepte e.d.
Een beginner heeft nog niet de "automatisme" om aan dit alles te denken en vervalt vaak naar een recht-toe foto maken.
Pas als iemand je wijst naar de mogelijke verbetering denk je oh, ja dat is waar ook......
Ik heb inderdaad niet eens gemerkt dat de bouw stijger daar stond, ook niet dat de lijnen in foto 2 zo scheef stonden.
Naar aanleiding van jullie advies, heb ik inderdaad geprobeerd iets te verbeteren: klopt het helemaal. :dankk2:
foto 1: als ik de steiger weg wil croppen, moet ik ook een stuk van het standbeeld wegsnijden en dat vind ik niet zo mooi; misschien moest ik de foto vanaf een andere positie opnemen (maar het is nu te laat)
foto 2: in lightroom is het inderdaad zo gefixt een verbetering toe te passen (beginnersfout ?)
foto 3: Ik kan idd een stuk van de onderkant wegsnijden om de horizonlijn op 1/3 te laten komen, maar ik vind dat de foto toch goed mijn indruk weergeeft: de rust van het gladde water. Als ik het spel van de weerspiegeling wilde weergeven, dan had ik inderdaad de nul lijn op 1/3 moetn plaatsen.