Best wel, ja. Al heel lang geen backup gemaakt hebben, vertrouwen op RAID met 2 schijven, weggooien van vele duizenden foto's, comprimeren in plaats van een deugdelijke backup strategie en vooral vertrouwen op de (gesloten) interne database struktuur van één enkel commercieel software produkt - het zijn allemaal keuzes die ik niemand zou aanraden.
Ik snap dat, maar even het volgende:
- Ik had ongeveer 8000 foto's (kunnen ook 10000 zijn geweest) en daar zaten heel veel slechte/middelmatige foto's bij. Gevolg was dat het zo'n berg was dat ik er niets meer mee deed. Het opruimen daarvan heeft tijd en energie gekost, maar ik ben er blij mee. Dat iemand anders dit misschien niet had gedaan maakt me daarbij niet uit.
- Comprimeren ipv deugdelijke backup: dat heb ik niet gezegd. Ik zeg alleen dat als ik een gecomprimeerd bestand maak, de interne mappenstructuur behouden blijft.
- Commercieel product: dat heb ik dus ook niet gezegd. Er zijn voldoende open formaten.
- De backup die ik dan wel had gemaakt was gewoon een kopie op een externe harde schijf. Dus niets zippen of bzip2'en.
Maar mijn vraag was vooral dat het mij nog steeds niet duidelijk is waarom de dubbele nummering voor problemen zou zorgen (mits je verschillende mappen aanhoudt).
Verder ben ik inderdaad van mening dat ik een cloud backup oplossing zou moeten gebruiken. Sinds gisteren ben ik daar dan ook naar aan het kijken. Overigens wordt mijn Lightroom catalog wel gebackupped - in de time machine backup van mijn laptop naar mijn NAS.
Verder ben ik het er niet mee eens dat alles dat fout kan gaan, ook fout gaat. In dat geval kun je dus eeuwig doorblijven gaan met backuppen en ben je nooit klaar. Waar het om gaat is welk risico je wilt lopen tegen welke kosten. Zo kijken bedrijven er ook naar: wat kost uiteindelijk het minste. Maar gezien alle dingen waartegen cloud backup beschermt vind ik dat een goede keuze voor mij. Maar over dat risico: ook met cloud backup kan er iets mis gaan. Alleen kun je je afvragen of je tegen gelijktijdig falen van cloud backup en je NAS wilt beschermen. Teveel backup is ook niet goed.