Het weekend een beetje gestoeid met de Panasonic FZ100, dit is een ouder model.
Een aantal dingen veel mij 100 % mee, het ding is licht, zeker gezien de zoomrange, het tilt scherm is wel heel erg prettig, EVF was beter dan ik verwacht had, ik wil toch een zoeker blijven hebben.
Ik moest wel wennen aan de camera, doordat hij lichter is (K10D met grip) moet je meer op beweging letten, maar de SR van de camera vangt dat goed op, range bij AV is kleiner maar door de kleinere sensor. Maar al met al vond ik het meer dan de moeite waard, kwaliteit lever je nog wel in op een DSLR.
Maar ik stap toch over naar een bridge
een lichte camera met een kwalitatieve goede lens met dit zoombereik waar je ook nog leuke macro´s mee kunt maken is de hoofdreden.
2e Reden is dat ik verder ga versimpelen, ik wil meer bezig zijn met in de natuur maken van foto´s en niet met 2-3 tassen met materiaal en veel nabewerken van foto´s. Zoals blijkt in een ander topic een DLSR met 24 Mp versterkt tekortkomingen, ik heb geen budget voor nieuwere dure lenzen en dus moet dat achteraf softwarematig gecorrigeerd worden en daar heb ik niet zoveel zin meer in.
Wat is er in dit segment te koop ? Pentax heeft daar helaas niets in, anders zou ik daar zeker naar toegegaan zijn, het verschil met de Panasonic´s is dermate groot dat je een hardcore fanboy moet zijn om dat niet te zien. :-)
Ik kom dan uit bij Sony en Panasonic, bij Panasonic heb je dan de FZ300 en de FZ1000, hoewel de FZ300 heel mooie opties heeft ga ik toch voor de grotere sensor in de FZ1000, de fotokwaliteit daarvan ligt toch een stuk hoger en dat weegt dan toch het zwaarst als ik moet schipperen.
Vergeleken met de FZ100 heeft Sony de RX10, maar die heeft een kortere zoom en is duurder, volgens mij is de fotokwaliteit niet veel beter dan de Panasonic.
Ik ben nog aan het oriënteren dus alle info is welkom. :dankk2:
Ach Kees, we hebben nog altijd de vreemdgangers hoek
Met vriendelijke groet,
Albert