Auteur Topic: paardebloem in limburg  (gelezen 801 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lodewijkvw

  • Gast
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2009, 21:48:36 »
Ik gebruik ook bijna altijd de Av mode, zelfs met M en K lenzen als ik die op de grootste diafragma opening wil gebruiken.

Om te leren werken met het diafragma is het een goede oefening om een keer een serie foto's van hetzelfde onderwerp te maken met steeds een ander diafragma, beginnen bij de kleinste waarde en eindigen bij de grootste, en dan kijken wat dat met het onderwerp én met de achtergrond doet.

Probeer dan ook eens de AF op Center (het midden) te zetten en scherp te stellen op het punt dat je scherp wil hebben dat het meest dichtbij de lens zit, bij deze foto zou dat het midden van de bloem zijn.



Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: paardebloem in limburg
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2009, 21:48:36 »

Sandra

  • Gast
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #17 Gepost op: 7 mei 2009, 13:59:45 »
Ik vind M niet prettig, ik vind AV net zo handig ...
Ik gebruik M alleen als ik de externe flitser gebruik of bij stockfotografie in het lichttentje ...

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2009, 13:51:32 »
Ik heb mijn toestel standaard op de M stand staan gewoon omdat ik zelf alles wil kunnen bepalen, eenmaal  daar aan gewend is dit heel gemakkelijk.
Ik stel vaak de camera binnen al in door gewoon even naar de omstandigheden buiten te kijken.
Probeer het maar eens en je zult het op een gegeven moment heel fijn gaan vinden om zelf te bepalen hoe je foto er uit gaat zien.

Sandra

  • Gast
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2009, 13:49:14 »
Toch krijg ik op P vaak een ander resultaat dan op AV met dezelfde diafragma waarde. P geeft bij mij vaak overbelichte foto's buiten .. ik weet niet wat dat is. Ik vind P alleen fijn als ik geen flitser bij me heb en binnen fotografeer .. en zelfs dan gebruik ik het niet vaak ..
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2009, 13:49:45 door Sandra »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2009, 11:47:33 »
De Pentax P stand (in elk geval op de K10/K20) geeft je altijd de mogelijkheid om direct het diafragma of de sluitertijd te wijzigen dmv de twee draaiknopjes.  :) Je hoeft echt niet eerst in Av of Tv mode te gaan. Op het moment dat je aan de knopjes draait gaat ie eigenlijk in Av of Tv mode. Volgens een professionele fotograaf is deze Pentax implementatie van P mode de enige juiste die hij op zijn ideale camera zou willen hebben. Klik hier maar eens best camera in the world

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2009, 11:49:04 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Johan-Paul

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 486
  • Geslacht: Man
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2009, 10:53:03 »
nogmaals bedankt.
met de basis uitleg kom ik een heel eind.
ik wist wel wat van diafragma's maar te weinig om er mee te kunnen "spelen".
dat ga ik nu wel doen.

Gr. JP
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0~F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |

Sandra

  • Gast
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2009, 10:10:04 »
P-stand gebruik ik praktisch nooit omdat je niet kan spelen met de scherptediepte.. Ik dacht overigens altijd dat P niet geschikt is voor buiten opnamen, maar alleen voor binnen goed belichte foto's geeft .. Ik krijg buiten altijd van die overbelichte foto's in de P-stand. Ik wilde daarnaast nog weleens de groene knop gebruiken, maar ik vind het resultaat toch vaak niet zoals ik wil. Ik gebruik nu veel de AV (diafragma voorkeuze) stand. Op een gegeven moment krijg je feeling met welk diafragma, bepalend is voor de mate van scherptediepte of het meest geschikt is voor een bepaalde opname. (landschap, portretopname, detail enz.)

Hier een basis uitleg over diafragma: http://raym.deds.nl/fotograferen%20a-stand.html
Het is een richtlijn welk diafragma je in bepaalde situaties als uitgangspunt kunt gebruiken.

(nu ga ik er zomaar vanuit dat je wat aan die info hebt. Maar als je allang weet welk diafragma bij een situatie past, dan excuses)  ;)

« Laatst bewerkt op: 7 mei 2009, 10:25:01 door Sandra »

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2009, 08:58:46 »
Ik sluit mij aan bij San en Bijssie.
Av is mijn default instelling, omdat dat in de meeste gevallen bepaalt hoe de foto eruit gaat zien (veel of weinig scherptediepte).
Alleen ingeval de sluitertijd echt interessant is zoals bijvoorbeeld bij bewegende onderwerpen, komt hij op Tv. Maar dat gebeurt in mijn geval zelden.
Cees

Offline Johan-Paul

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 486
  • Geslacht: Man
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2009, 08:13:13 »
Bedankt voor jullie reacties.
Ik moet toch nog meer gaan doen met de handinstelling. Ik maak nog te veel foto's in de P stand. Ik moet nog veel leren.

Wat is trouwens jullie advies.
Fotograferen met diafragmavoorkeuze (is Av stand toch?), of via de P stand en dan naar het gewenste diafragma draaien?

Gegroet,
Johan-Paul
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0~F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |

bijssie

  • Gast
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2009, 20:21:11 »
Ben ook niet zo onder de indruk,mis scherpte in het hart.

gr.bijssie

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2009, 11:58:39 »
Ik kan me wel vinden in de opmerking van San. Als je nog een paar stops had gediafragmeerd (F8 of F11), was de paardebloem ook in het midden scherp. Gezien je sluitertijd van 1/2500 zou dat gemakkelijk gekund hebben.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Sandra

  • Gast
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2009, 11:26:16 »
Ik ben iets minder enthousiast, ik vind het gemis aan scherpte in het hart/midden van de bloem toch jammer.

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2009, 10:48:30 »
Een prachtige foto met een prachtig verhaal erbij rondom de lenzen.
Groet en dank, franck
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline Johan-Paul

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 486
  • Geslacht: Man
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2009, 14:06:01 »
Het zou kunnen.
Zoals Yves ook al zei; je belichting kan op spotmeting staan, en je scherpstelling op het midden van de lens. Twee verschillende items, maar ik gooi ze ook nog wel een door elkaar.

Mijn foto's heb ik ook scherpstelling in het midden genomen. Wel met AF-S, dan kun je het midden op de rand van de bloem houden, ontspanknop half indrukken, half ingedrukt houden, en dan je compositie kiezen.
En anders gewoon met de half scherpstellen.

Johan-Paul
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0~F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |

Diana_Sinclair

  • Gast
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2009, 12:47:47 »
Johan-Paul,

Wat het scherpstelpunt betreft: ik heb mijn camera zo ingesteld dat het scherpstelpunt vast in het midden zit, dus niet op auto of zo iets, maar standaard vast in het midden. Kan dat het verschil zijn dat mijn foto's van bloemen, o.a. nu de paardebloemen, in het hart van de bloem heel scherp zijn?

Groet,

Diana Sinclair

Offline Johan-Paul

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 486
  • Geslacht: Man
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #3 Gepost op: 4 mei 2009, 21:10:20 »
Hoi Diana,

Ik heb alleen Pentax lenzen.
Momenteel een DA10-17 fish eye en een DA16-45.
Deze laatste heeft geen speciale Macro optie, maar je kunt er vanaf 28 cm mee fotograferen.
Van de bloemen die ik er mee gefotografeerd heb, ben ik best tevreden.

De DA16-45 heb ik overigens nog maar even, ik heb een DA17-70 besteld, en mijn DA16-45 daarbij ingeruild. Ik kreeg een mooie prijs terug, en ik verwacht dat deze lens anders toch maar in de kast verdwijnt. Ik wilde wat meer zoom-bereik.
Ik heb wel de 17-70 van Sigma overwogen. Maar de speciaalzaak adiviseerde toch de Pentax. Kwalitatief zullen ze elkaar niet zoveel ontlopen, meer gevoelsmatig.

Jouw foto's van de paardebloemen mogen er overigens ook zijn. De opmerkingen zijn opbouwende bedoeld, ik ben zeker geen heel ervaren gebruiker met speciale instellingen, het is in ieder geval positief bedoeld.

Foto 1 vind ik mooier dan foto 3, die is te overbelicht op de bloem. Foto 1 is wat overbelicht op de randen van de bloem, maar er zijn nog veel details zichtbaar. Misschien kun je eens proberen door een paar foto's te maken met een belichtingscorrectie, 1/3 stop meer of minder geeft vaak en net mooier beeld.
Foto 2 is mooi. Jammer van het verstorende groene sprietje aan de boven zijde. Verder heb ik zelf gemerkt dat het lastig is de gehele bloem mooi scherp te krijgen (misschien diaframe iets verhoger). Uit de serie foto's die ik gemaakt heb, zit er verschil tussen waarbij de scherpte aan de buitenzijde beter is, iets minder in het midden, maar dat valt minder op. Bij jouw foto is met name de hart van de bloem heel scherp.

Groet,
Johan-Paul
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0~F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |

Diana_Sinclair

  • Gast
Re: paardebloem in limburg
« Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2009, 20:26:28 »
Johan-Paul,

Dat is een mooie opname geworden. Mooi scherp. Heb jij alleen Pentax lenzen? Deze is gemaakt met de 16-45. Zit daar ook Macro op?

Groetjes,

Diana Sinclair

Offline Johan-Paul

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 486
  • Geslacht: Man
paardebloem in limburg
« Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2009, 18:45:49 »
Zaterdag in limburg gewandeld.
Ook een eenvoudige paardebloem wordt mooi op de foto.

Foto:
DA16-45 - F5.6 - 1/2.500 sec



Johan-Paul
Bij landschappen / natuur staan nog een paar fish eye foto's uit Limburg
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0~F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |