Auteur Topic: Verdwaald op een Achillea  (gelezen 466 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re: Verdwaald op een Achillea
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2009, 11:39:20 »
Citaat
Jammer dat je dit lieveheersbeestje van achteren bekijkt.

Ik krijg de indruk dat hier sprake is van wat onderbelichting en kunstlicht. Kleurbalans zit niet echt lekker. Bekijk het histogram
Scherpte zit wel goed.

Leuke prent, maar niet echt opvallend.
cire
Ja, langs voren of van opzij zou beter zijn, maar dan moet ik tussen de planten gaan staan en dat doe ik niet graag. Hoe dan ook : het lieveheersbeestje zat daar zo stil en ineengedoken dat ik al dacht dat het dood was. Het geheel (klein rood beestje op relatief reusachtig bloemscherm) vond ik een beetje zielig op macroschaal.

Of er onderbelichting is weet ik niet meteen te zeggen. Dat hebben alle Pentaxen (gelukkig) van nature een beetje. Hier valt het me niet bijzonder op - misschien omdat mijn beeldscherm zeer contrastrijk is ('k heb er in 't begin zelfs niet aan kunnen wennen - maar na calibratie met Spyder 2 werd het nog helderder).
De kleurtemperatuur stond (automatisch) op 5300 °K. De zon scheen tijdens de opname - dus ongeveer 5500 °K. Toch kan ik je best volgen in de kuntlichtindruk - het geel van de bloem is live nog anders dan op de foto.

En zoals gezegd, ik vond hem leuk omdat hij zo onopvallend was terwijl er toch iets (maar wat?) mijn aandacht trok.
Voorlopig ben ik tevreden met de K-m. 'k Overweeg trouwens mijn macrolens daar vast op te laten zitten. Nu heb ik (afgezien van een kitlens) nog slechts 1 "bodyloos" objectief, maar misschien verandert dat zodra de K7 unaniem wordt bejubeld  ;D.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2009, 11:41:12 door Grandkazoo »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Verdwaald op een Achillea
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2009, 11:39:20 »

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Verdwaald op een Achillea
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2009, 02:07:41 »
Jammer dat je dit lieveheersbeestje van achteren bekijkt.
Ik krijg de indruk dat hier sprake is van wat onderbelichting en kunstlicht.
Kleurbalans zit niet echt lekker. Bekijk het histogram
Scherpte zit wel goed.
Leuke prent, maar niet echt opvallend.
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Verdwaald op een Achillea
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2009, 19:46:12 »
... in mijn tuin (in Hasselt), maar gespot met m'n nieuwe K-m en de Sigma 105/2.8.