Auteur Topic: Pentacon A 50 1.8  (gelezen 2707 keer)

Marinus84

• Gast
Re: Pentacon A 50 1.8
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2008, 21:50:13 »
Relaxt lensje, heb in het M42 topic wat foto's met dit lensje geplaatst, heb ze vanmiddag gemaakt.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2008, 21:50:13 »

Krikke

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2008, 20:20:51 »
Ruurd,

ik heb het lensje eens opengemaakt (trouwens de eerste keer dat ik de binnenkant van een lens bekijk) en krijg dan het volgende te zien:
1.

2.

3.

De groene pijltjes zijn een haakje in het objectiefdeksel (enerzijds) dat rond het opstaande staafje (anderzijds) in het objectief moet passen. Onder het rode pijltje op foto 2 zit de diafragma-aansturing.

Ik heb geprobeerd visueel te doen wat je voorstelde, maar ik blijf met dat staafje zitten dat niet van positie verandert. Of moet ik het hele gedoe roteren?

Chris

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2008, 12:10:59 »
Spiegel er onder plakken. ;)
't Is toch een spiegelreflex?

Even serieus: essentieel is, dat de lensvatting niet gedraaid kan worden t.o.v. de tubus. De objectiefvatting zit waarschijnlijk met een oneven aantal schroefjes aan het lenshuis (=tubus) vast, waardoor het geheel niet t.o.v. elkaar gedraaid kan worden.

De enige optie zou zijn: de plaat met de objectiefvatting losnemen, een nieuw gat boren voor de diafragma-aansturing en de vatting in de nieuwe stand plaatsen.

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2008, 12:11:32 door asplx »

Pim

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2008, 23:48:24 »
Toestel op z'n kop houden en klaar ben je.

Pim.

Krikke

• Gast
Pentacon A 50 1.8
« Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2008, 22:54:55 »
Ik heb in een oude fototas nog een Pentacon A 50 1.8 (met schroefdraad) gevonden, M42-adapter aangeschaft en wil het lensje nu proberen. Echter bij het opschroeven op m'n K10D staat de M-A-schuifknop bovenaan en de aanduidingen voor diafragma ed onderaan (en dus niet zichtbaar). Ik heb al op verschillende manieren geprobeerd om de lens er op te schroeven, echter steeds hetzelfde resultaat. Iemand suggesties opdat ik toch zou kunnen zien hoe de instellingen zijn?

Bedankt,
Chris