Auteur Topic: Enfuse om alles uit een RAW te halen  (gelezen 2254 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey

  • Gast
Re: Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2009, 07:09:11 »
Citaat
Interessant! Deze manier van werken is zeker het uitproberen waard. Nu zeg je het volgende:

Ik maak gebruik van gratis software die zowel onder Linux als onder Windows werkt dus de "methode" zou voor eenieder toegankelijk moeten zijn

Wat is er gebeurt met de mac fans onder ons?

Liefs, Marisha

Marisha,

Ik heb géén ervaring met Mac maar aangezien dit niet alleen gratis maar opensource software betreft lijkt me dat er geen enkele belemmering kan zijn om deze software ook op Mac te draaien, zolang iemand de broncode ooit eens gecompileerd heeft voor Mac.  

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2009, 07:09:11 »

Marisha

  • Gast
Re: Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2009, 23:09:37 »
Interessant! Deze manier van werken is zeker het uitproberen waard. Nu zeg je het volgende:

Ik maak gebruik van gratis software die zowel onder Linux als onder Windows werkt dus de "methode" zou voor eenieder toegankelijk moeten zijn

Wat is er gebeurt met de mac fans onder ons?

Liefs, Marisha

newmikey

  • Gast
Re: Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #9 Gepost op: 9 december 2008, 12:29:02 »
Voor alle duidelijkheid: is was niet uit op een "echte" HDR foto, eerder een gewone foto met een wat bredere dynamiek die er gewoon natuurlijk uitziet - een beetje zoals je zelf denkt het gezien te hebben.

Heb inmiddels mijn Linux gebaseerde bash scriptje eens "vertaald" in het "DOS" en dan krijg je simpelweg het volgende:

@echo off
echo batchfuse Processing %1...
"C:\Program Files\GIMP-2.0\bin\ufraw-batch.exe" --wb=camera --overwrite --exposure=-1.5 --create-id=no --out-type=png --out-depth=16  

--output=exp1.png %1

"C:\Program Files\GIMP-2.0\bin\ufraw-batch.exe" --wavelet-denoising-threshold=80 --wb=camera --overwrite --exposure=1.5 --create-id=no

--out-type=png --out-depth=16  --output=exp2.png %1

"C:\Program Files\GIMP-2.0\bin\ufraw-batch.exe" --wavelet-denoising-threshold=20 --wb=camera --overwrite --exposure=0 --create-id=no -

-out-type=png --out-depth=16  --output=exp3.png %1

enfuse --HardMask -o %1-hard.png exp1.png exp2.png exp3.png
convert  -normalize %1-hard.png %1-hard-norm.png
rem Als je hier gewoon een Unsharp Mask wilt toepassen, haal je de "rem" voor de volgende regel weg
rem ***********************************************************************************************
rem convert  -unsharp 2x2+1.8+0.08 -quality 97  %1-hard-norm.png %1-hard-norm-usm.jpg
rem ***********************************************************************************************
rem Anders voer je het resulterende %1-hard-norm.png in eender welk beeldbewerkingsprogramma aan je favoriete verscherping
rem Ikzelf gebruik de GaussianEdge techniek van http://www.fmwconcepts.com/imagemagick/gaussianedge/index.php
del %1-hard.png

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #8 Gepost op: 9 december 2008, 11:50:33 »
Zeker een bevredigend resultaat, de uiteindelijke effecten van een hdr-bewerking zijn afhankelijk van de smaak en ervaring van de fotograaf. Hier erg mooi toegepast moet ik zeggen.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

HK

  • Gast
Re: Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #7 Gepost op: 8 december 2008, 23:44:28 »
Klinkt als de aanpak die ik zou preferen ... niet gek gedaan trouwens.

grt

Henk

newmikey

  • Gast
Re: Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2008, 17:08:14 »
Citaat
Op welke storende HDR effecten doel je?

Dat duidelijk herkenbare, onrealistische HDR effect wat je zo vaak ziet bij het gebruik van bijv. EasyHDR

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2008, 16:36:06 »
Op welke storende HDR effecten doel je?
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

newmikey

  • Gast
Re: Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2008, 15:32:28 »
Citaat
Misschien domme opmerking maar ... is HDR hier geen mogelijke oplossing, alleen niet met bv. 3 foto's per seconde maar bv. 3 foto's, telkens met een andere sluitertijd/opening (iets langer dan normale HDR)?

Grtz
Cat
Géén domme vraag! HDR is altijd een oplossing maar vraagt wat voorbereiding en is niet echt geschikt voor gewone shots. Bovendien moet je voor een echt goede HDR wel een stuk of 5-10 verschillende belichtingen maken.

Dit process is niet echt een vervanger voor HDR en baseert zich op 1 (goed belichte) RAW waaruit de verschillende contrasten afwijkend behandeld worden.

Kort door de bocht is dit wat er gebeurt:
-Maak 5 verschillende "ontwikkelde" TIFF versies van hetzelfde bestand, 1 met 0-belichtingscorrectie en twee elk met plus- en min- één en twee stops correctie.
-Pas géén ruisreductie toe op de min-één en min-twee gecorrigeerde TIFF's, een héél klein beetje op de niet gecorrigeerde versie en oplopende hoeveelheden op de plus correcties.
-Fuseer de 5 onstane TIFF bestanden met ENFUSE (of TUFUSE onder Windows)
-Voer een highpass verscherping of binomial filter uit op de onstane TIFF en leg deze 50% transparant over het origineel.
-Converteer naar JPEG

Maar je hebt helemaal gelijk, HDR zou ook een mogelijkheid zijn, zij het dat je daar bij de opname al rekening mee moet houden met het aantal te schieten plaatjes. Dit is meer "pseudo-HDR" hoewel het resulterende bestand niet die storende HDR effecten heeft.

catweasel

  • Gast
Re: Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2008, 15:21:37 »
Misschien domme opmerking maar ... is HDR hier geen mogelijke oplossing, alleen niet met bv. 3 foto's per seconde maar bv. 3 foto's, telkens met een andere sluitertijd/opening (iets langer dan normale HDR)?

Grtz
Cat

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2008, 11:32:20 »
Ik heb nog niet zo heel veel nachtfoto's gemaakt maar ik ben zo wie zo wel geinteresseerd in je bevindingen. Ben benieuwd.

Succes,

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

newmikey

  • Gast
Enfuse om alles uit een RAW te halen
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2008, 11:19:17 »
Ik ben bezig met eenscript waar zowel Enfuse, UFRaw als ImageMagick een rol in spelen met als doel haarscherpe nachtfoto's te maken waarin minimale ruis en een breed dynamisch bereik gekoppeld worden aan een grote detailscherpte.

Het probleem is meestal dat een foto gemaakt bij 800ISO en meer in een nachtelijke omgeving niet uit de verf komt. Je kunt kiezen om alleen de hoge lichten correct te laten weergeven bij de RAW "ontwikkeling" waarbij de schaduwen volledig dichtlopen, of de schaduwen te laten uitkomen waarbij de hoge lichten helemaal uitbranden.

Zeker daar waar je voor de schaduwen kiest, wordt ruis een gigantisch probleem waar je dan weer een ruisonderdrukker (NeatImage, NoiseNinja) op kunt loslaten, ten koste van de detailscherpte.

Eerst maar eens een voorbeeldje:




Als er interesse is, ben ik graag bereid hier wat dieper op in te gaan. Ik maak gebruik van gratis software die zowel onder Linux als onder Windows werkt dus de "methode" zou voor eenieder toegankelijk moeten zijn.

Mike