De wet is op zich duidelijk: de leverancier (=winkel, NIET Pentax!) moet een deugdelijk product leveren. Gaat dat product kapot tijdens de levensduur die je had mogen verwachten, dan moet de leverancier het product kosteloos repareren, cq een vergoeding betalen (- afschrijving voor gebruikte maanden/jaren). Jij moet aantonen dat het product niet aan de verwachting/eisen voldoet.
In de praktijk is het bijna onmogelijk om je recht te halen. Tel daarbij op dat het bedrag vaak niet de moeite waard is om een proces te voeren en je trekt als consument al gauw aan het kortste eind...
Een (verlengde) aanvullende garantie maakt dat de winkel (ja, nog steeds de winkel) jouw claim meteen moet honoreren, ZONDER dat jij een defect hoeft aan te tonen oid. De bewijslast is dus omgedraaid. Ook hoef je niet te steggelen over een vergoeding, want dat staat precies in het contract.
Tot mijn grote verbazing heeft zelfs de consumentenbond wel eens geadviseerd (uiteraard afhankelijk van de situatie: prijs / product) een extra verzekering af te sluiten. Weinig prinicipieel, maar wellicht wel praktisch...
Ik heb ook een extra verzekering. Initieel afgesloten via de fotozaak, verder te regelen via ACTUA verzekeringen. Lekker makkelijk, ik stuur een mailtje met de gegevens van een nieuwe lens en krijg meteen een gewijzigde polis (en acceptgiro :-( )...