Auteur Topic: Expodisk, grijskaart, Pringle deksel  (gelezen 1218 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

edwindev

  • Gast
Re: Expodisk, grijskaart, Pringle deksel
« Reactie #5 Gepost op: 2 december 2007, 22:12:55 »
Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan het stuk van Vulcan (meteen maar even aan m'n favorites toegevoegd). Een grijskaart moet je dus alleen gebruiken bij moeilijkere omstandigheden. De voorkeurswaarden gebruik ik wel continu.

Tussen de genoemde expodisk, een grijskaart en de pringlesdeksel heb ik weinig verschillen kunnen vinden. Zelf gebruik ik een grijskaart van FocusFX.nl en daar ben ik zeer tevreden over. Voordeel van de expodisk is dat je deze ook kunt krijgen waarmee de foto warmer overkomt (dus niet meer 18% grijswaarde), maar deze zijn ook een stuk duurder dan de grijskaarten van FocusFX.nl. Tot slot is de huidige pringelsdeksel niet meer te gebruiken voor je witbalans, omdat deze helder is geworden in 2004 :-(

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Expodisk, grijskaart, Pringle deksel
« Reactie #5 Gepost op: 2 december 2007, 22:12:55 »

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Expodisk, grijskaart, Pringle deksel
« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2007, 11:11:17 »
Ben het eens met Eviz, overigens een prima tip van Vulcan!
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Expodisk, grijskaart, Pringle deksel
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2007, 22:12:04 »
Als je in Raw fotografeert kun je de witbalans later, op de computer, nog aanpassen. Ik maak mij er tijdens het schieten niet zo druk om. Ik vind dat de auto-witbalans zijn werk goed doet (m.u.v. kunstlicht).
Bedenk dat een technisch juiste witbalans niet altijd het mooiste plaatje hoeft op te leveren. Een "onjuiste" witbalans kan juist bijdragen aan de sfeer die je op de foto wilt uitdrukken. Het is voornamelijk een kwestie van smaak, althans dat vind ik.

greetz

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Expodisk, grijskaart, Pringle deksel
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2007, 09:21:07 »
Hallo Peter,
Ik heb een heel leerzame site voor je, met o.a. een duidelijk hoofdstukje over witbalans.
Zie: http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/witbalans
Kijk verder in de handleiding van je K10 hoe je dit concreet moet instellen...
Ik doe dit trouwens met een gewoon wit A4-tje.
Gr, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Expodisk, grijskaart, Pringle deksel
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2007, 00:01:16 »
Is er hier misschien iemand die mij simpel uit kan leggen hoe ik op mijn K10D de witbalans in bepalde gevallan indien nodig handmatig bij kan stellen, ik ben een leek op digitaal gebied en heb de camera een sinds een paar weken, en heb de handleiding al tig keer gelezen maar blijf klooien en  snap maar niet wat er inde handleiding staat.

Ik heb er al allerlei over gelezen in de div forums maar allemaal tegenstrijdigheden volgens de ene met pringle deksel. de ander zegt persee met een grijskaart, weer een ander heeft het gedaan met een gewoon wit vel papier, en volgens weer een ander is alleen zo'n dure expodisk de ware, maar niemand die nu eens uitlegt hoe ik bijvoorbeeld te werk moet gaan, ik snap dat ik bijvoorbeeld met een Pringle deksel op de  MF stand een foto moet maken en dan naar de witbalans instelling moet gaan, maar dan moet ik iets instellen maar snap niet wat, als ik in handmatig begin te ""klooien'  dan krijg ik het beeld nooit wit.
De andere manier van een grijskaart snap ik een klein beetje dat is als ik het goed begrijp dus een foto maken met de grijskaart erop en dan in je bewerkingsprogramma bijv. Photoshop met de pipet op de grijskaart klikken, maar hoe neem ik dan de instellingen mee naar de volgende foto die ik misschien 5 minuten later op een plek bijvoorbeeld 100 meter verder heb gemaakt, of moet ik dan altijd 2 foto's maken eerst 1 met grijskaart en dan de juiste dat lijkt me erg omslachtig.

Wie o wie kan mij dat eens duidelijk uitleggen en dan toegespitst op de Pentax K10D, bij voorbaat hartelijke dank. Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's