Auteur Topic: Tip: Raw en HDR  (gelezen 711 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Tip: Raw en HDR
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2008, 11:46:57 »
Leuke truc Atmikes!
Zoals je zelf al aangeeft is het een noodoplossing. Als je vantevoren
inschat dat HDR mooi zou kunnen zijn, is de reguliere werkwijze idd te prefereren.

Laat volgende week wat voorbeelden zien die ik de afgelopen week heb gemaakt.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Tip: Raw en HDR
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2008, 11:46:57 »

Atmikes

  • Gast
Tip: Raw en HDR
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2008, 22:00:37 »
Als handige Harry dacht ik dit even gevonden te hebben  8-)

Stel: je hebt een mooie plaat geschoten maar bent de extended bracketing vergeten...

oplossing:

- Je schiet een HDR kandidaat in RAW. (ik schiet alles in RAW)
bvb een tegenlichtje bij ondergaande zon.

- je maakt daarvan een Jpeg met overbelichte hemel en detail in de donkere delen (positieve compensatie van bvb +2)
- en dan een JPEG met onderbelichte donkere delen en een prachtige hemel. (Negatieve compensatie van bvb -2)

Deze kan je spijtig genoeg NIET via de automatische functie van Photoshop "Mergen tot HDR", Ik kreeg de foutmelding dat de foto's niet de correcte informatie bevatten voor een HDR merge  :(

Oplossing:  ::)

Je opent beide foto's in PS. je "copy paste" de donkere in een laag bovenop de lichte. je stelt de Layer opacity van de donkere laag in ergens tussen 40 en 80%. (tot je tevreden bent) Uitlijnen hoeft niet want uiteindelijk is het dezelfde foto ;)

Het resultaat is natuurlijk niet zo diep als echte HDR maar het is wel een leuke noodoplossing

Volgens deze werkwijze gemaakt:

« Laatst bewerkt op: 3 februari 2008, 22:00:54 door Atmikes »