Auteur Topic: zo maar wat gedachten cq vraagjes  (gelezen 1198 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eduard

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Pentax rules!
Re: zo maar wat gedachten cq vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2008, 16:37:16 »
Hallo,
Weet dat er een topic is over dit zoomobjectief en ben al een eind op weg in het beslissingsproces. Dit objectief zal zeer waarschijnlijk mijn k10d ruimschoots overleven. Misschien dat pentax nog wel komt met een kwalitatief vergelijkbare lens die wat meer groothoek en wat minder tele is. Eerst maar eens wat foto's maken met de kitlens om de camera onder de knie te krijgen. Alle suggesties zijn welkom, Eduard

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: zo maar wat gedachten cq vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2008, 16:37:16 »

Peter

  • Gast
Re: zo maar wat gedachten cq vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2008, 16:04:57 »
De k10d met DA 50-135 is een uitstekende combi, vooral ook voor situaties met weinig licht. Met zowel de shake reduction op de K10D en de f2.8 lens bespaar je een flink aantal stops. De 50-135 is een kwalitatief uitstekende lens: lekker licht, inner focus, lichtsterk ook op 135mm, vocht en stofbestendig, drie ed-elementen. Alleen met 50mm uiteraard geen groothoek.
Ik ben er zeer tevreden over. Meer dan dit zelfs.

Peter.

Offline eduard

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Pentax rules!
Re: zo maar wat gedachten cq vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2008, 11:16:12 »
hallo,
heb de tamron bekeken en de beoordelingen waar naar je kon doorlinken. Gek dat de meningen zo verdeeld zijn. ik heb geen haast omdat ik pas eind van het jaar op vakantie ga. misschien wacht ik gewoon op een nieuwe pentax als die er uberhaupt komt. we zien wel  het objectief zal als het goed is gewoon mee verhuizen naar de opvolger van  dek10d Ik denk wel dat ik die alleen zou vervangen als hij kapot gaat. Wat ik wel goed vind aan de 50-135 pentax is het weatherproef zijn. Maar nogmaals geen haast dus kijken we vrolijk verder . de groeten en bedankt voor de reactie, eduard

edwindev

  • Gast
Re: zo maar wat gedachten cq vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2008, 10:05:22 »
Citaat
Pentax heeft eigenlijk niets dat overeenkomt met 50-135 analoog of een oldtimer gaan zoeken.
Als ik je verhaal zo lees, zou je eerst gered zijn met een lens in de 17-80mm range. Helaas is het nog even wachten op een lens in deze range van Pentax, maar Sigma, Tamron e.a. hebben deze lenzen al wel. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF). Omgerekend naar analoog is deze lens 42-112,5mm.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2008, 10:05:38 door edwindev »

Offline eduard

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Pentax rules!
Re: zo maar wat gedachten cq vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2008, 01:21:48 »
Hallo,
Dit is mijn eerste digitale camera dus dat freeware programma kan ik nog niet gebruiken omdat ik mijn pentax nog niet heb ingespeeld. Ik heb al wat rond geneusd op het net en ben inderdaad al een keer op photozone geweest. Ik heb de test van mijn gestolen nikon f60 gevonden. De gegevens van de lens 4.0 bij 35mm 4.5 bij 50mm en5.6 bij 80mm. Bij het fotograferen van personen zit je meestal dus rond de 5.6 als ik het goed heb. Dan heeft de 50-135 smc da met 2.8 toch een groot voordeel lijkt mij. Als ik het goed heb had ik bij de nikon op 5.6 en 80 mm een sluitertijd van 1/125 dan heb ik met de pentax zoom een f van 2.8 tot beschikking , een verschil van 2 stops en dus 1/500. Is dit correct?  Het is wel zo dat de 2.8 bij de pentax mindere fotos ontstaan dan bij een situatie waar je ergens in het midden van de f reeks gaat zitten of valt dit bij een topper zoals deze wel mee? Ik zie weleens fotos van Magnum daar lopen en lopen er rond die met een enkel rolletje in een pentax meer betere foto's maken dan menig forumlid met zijn pentax k20d in de eerste maand. Voor mij is het toch het verhaal achter de foto dat de foto doet spreken. Vignetering of niet. Die 2.8 is vooral makkelijk omdat hij in meer omstandighedn foto's mogelijk maakt. Maar met een dig. camera wordt die 50 mm vergelijkbaar met 75mm analoog. Misschien is dat de veel tele om als startpunt te dienen. Zal eens proberen of ik met de kitlens alleen op de 55 mm stand kan fotograferen. Zoals rreds gezegd wil niet gaan slepen met 2 objectieven en op straat in azie objectieven gaan wisselen. Pentax heeft eigenlijk niets dat overeenkomt met 50-135 analoog of een oldtimer gaan zoeken. Morgen vrij dus kan weer wat gaan inlezen op diverse fora. De groeten, Eduard

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: zo maar wat gedachten cq vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2008, 14:18:44 »
Als je al eerder digitaal gefotografeerd hebt dan is het leuk om te kijken wat daarbij de meest gebruikte brandpunten waren. In een eerdere post heb ik hiervoor naar een freeware programma verwezen.
http://pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1204620380/18#18

Vergelijkingen tussen objectieven zijn er veel van op internet. Mij spreekt de technische benadering van PhotoZone wel aan. Ook hebben ze opnames toegevoegd.

Zo te zien heb je al een aardig idee van wat het worden gaat.

Succes, Bob.
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline eduard

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Pentax rules!
zo maar wat gedachten cq vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2008, 12:52:19 »
hallo,
Ik heb mijn k10d met de kitlens 18-55. Nog niet echt aan het fotograferen geslagen. Die lens is voor het geld natuurlijk super maar zou hij mijn oude conventionele nikon f60 met de kitlens van nikon 4,0-5,6/35-80 mm voorbij streven? Die is tijdens het blussen van een hotelbrand weggehaald. Sta je buiten te kijken na die brand en wil je eigenlijk de camera in je handen hebben die op dat moment in vreemde handen overgaat.
Als ik op vakantie ga maak ik foto's van het straatbeeld en van bekende en onbekende mensen. Als ik mijn fotoboeken bekijken zijn het vooral foto's vanaf 1.5 tot 5 meter. Ik zat te denken aan die mooie lictsterke zoom van pentax ( 50-105). Een lens met extra lichtsterkte lost het probleem van invulflits niet op neem ik aan dus zal ik ook een flitser bovenop moeten aanschaffen.
Vanwege het stofgevaar maar ook om het vervoer probleem wil ik slechts een enkel objectief gebruiken. Ik zie zo vaak op vakantie mensen met een flinke uitrusting slepen, dat trekt criminelen aan en remt ook de mogelijkheid om stiekem eens een foto te maken. Als ik voor die andere zoom en flitser ga zal ik ook een andere tas moeten kopen. In de praktijk gebruikte ik mijn samsonite zelden tenzij ik toch al bagage bij me had. Tijdens het buiten lopen mijn camera gewoon in de plastic zak van de plaatselijke supermarkt. Trekt beslist minder aandacht dan zon professionele fototas.
Heb al veel berichten hier gelezen. Het valt me op dat veel mensen verwachten dat met een flinke investering maar zonder kennis toch goede fotos krijgen. Als je nog nooit digitaal gefotografeerd hebt en je koopt de k10d en het boek k10d with cards ( nu tijdelijk uitverkocht) dan krijg je toch betere fotos dan met de k20d? Als je begrijpt hoe scherptiediepte werkt, hoe om te gaan met tegenlicht dan is het toch allemaal veel makkelijker. Als je bij het kruidvat laat afdrukken ( ik altijd in Bangkok ) zie je dan het verschil tussen de 10 en de 20?
Zo nu gaan we werken. Dat objectief moet nog betaald worden. Eduard