Auteur Topic: Ben ik nou gek!?  (gelezen 2765 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2008, 20:16:28 »
De foto serie van de meeuwen is zeker niet onaardig. De bokeh van die 300 mm lens vindt ik trouwens knap beroerd. De tweede serie is daarintegen echt prachtig. Dit maakt weer eens duidelijk dat de fotograaf de foto's maakt en niet de camera. Diegene die aan de foto kan zien dat het met een K20d genomen is mag wat mij betreft mee doen aan een wedden dat tv show.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2008, 20:16:28 »

Offline eduard

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 53
  • Pentax rules!
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2008, 15:26:09 »
Hallo,
Kijk ik nou met verkeerde ogen? het doet me een beetje denken als ik veel flatscreen tv's zie. Wat een scherpe contouren heeft die vogel maar is het ook mooi? Inderdaad is het vaak een kwestie van pochen met wat je hebt. Als je net een jaar een k10d hebt en je wilt die inruilen voor een k20d dan gooi toch behoorlijk veel geld weg. Een mooi lichtsterk zoomobjectief als je dat nog niet hebt of een goede flitser zal uiteindelijk toch meer voldoening geven? Maar ja die vrachtwagen met pixels zijn nodig voor die posters in de bushokjes. Trouwens als ik in het verleden rolletjes liet afdrukken had ook de indruk dat de afdrukken van de laatste jaren ook die overdreven scherpe contouren hadden. Dan doel ik op wat scherp zou moeten zijn zo geplakt lijkt op de achtergrond. Heeft ook hier de digitale techniek zijn intrede gedaan? Groeten, Eduard

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2008, 14:27:50 »
Citaat


Mijn topic titel is: ben ik nou gek!?


Tja, je moet wel rekening houden met het feit dat Dpreview  een internationaal forum is waar erg veel USA figuren rondhangen.

Hun kultuur is echt anders.

Als wij zeggen 'ach, gaat wel, niet onaardig', zeggen zij 'great, wonderfull'.
Zodra je op nederlandse wijze kritiek uit, zullen zij zich snel beledigd voelen, en kun je een 'flamewar' verwachten.
Dingen als sarcasme en zelfspot zijn over het algemeen al helemaal onbegrepen in kringen buiten Nederland en de UK.

George
 

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Macro's van Mike
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2008, 14:37:22 »
Ja zeket die Mike kan er wat van. Hij heeft ook aangegeven indien mogelijk op de Dpreview Pemntaxmeet te komen. Dus Macrofotografen je weet waar je zijn moet. Kijk ook eens naar zijn foto's op: http://search.pbase.com/mousehill

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2008, 00:46:11 »
Ja die Mike weet wel hoe het moet.
Ik vind overigens dat er nog genoeg mensen te vinden zijn op Dpreview die wel met gezond verstand naar de nieuwe speeltjes kijken. En er zijn ook mensen die ongezouten kritiek durven geven. Sommige heren zijn echte testers. En zeker het DR/ruisverhaal waar traditioneel Gordon een belangrijke stem in heeft kan je veel info geven.

Ik ben momenteel fotos aan het kijken of de AF echt sneller is dan op de k10d.

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2008, 23:53:36 »
Citaat
Eerlijk is eerlijk, nu zie ik wel een hele mooie serie gemaakt met de K20D

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=27109830

Dat ziet er goed uit!
Daar zitten idd hele mooie plaatjes bij!

amai

  • Gast
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2008, 23:29:59 »
Eerlijk is eerlijk, nu zie ik wel een hele mooie serie gemaakt met de K20D

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=27109830

Dat ziet er goed uit!

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2008, 16:54:21 »
Citaat
Ik zit dat Dpreview forum trouwens al een tijd in de gaten te houden, i.v.m. de komst van de K20D.
Ik moet zeggen, hoe ik meer ik van dat apparaat te weten kom (lees foto's zie) des te minder trek ik krijg om dit apparaat te kopen.
Ik heb nog geen foto gezien waarvan ik dacht ; dat is een verbetering t.o.v. de K10D

Ik weet dat het heel spannend is, zo'n nieuw speledingetje, maar ik denk dat ik maar wacht op een opvolger waar je ook daadwerkelijk betere foto's mee kan maken. Daar is zo'n fototoestel tenslotte in de 1e plaats voor.

Ik ben zeer tevreden met de K10D en het is nog maar afwachten of ik met de K20D net zo tevreden wordt.

Ik hoop dat Pentax gaat voor kwaliteit, zoals verbeterde AF en Dynamic Range, en niet voor marketing geintjes zoals die belachelijke hoeveelheid pixels.


Zelfde (misschien zelfs iets betere) kwaliteit. Maar dan wel 50% meer pixels. Dus bijvoorbeeld meer mogelijkheid om te croppen. Voor sommigen niet onbelangrijk.

En kwaliteit is erg afhankelijk van gebruikte lenzen, instellingen en vooral kwaliteit fotograaf.

Citaat
De nieuwe CMOS sensor van de K20D levert briljante foto’s met een extreme resolutie. Een van de redenen: Onze ontwerpers zijn erin geslaagd storende beeldruis tot een minimum te reduceren. Nieuw is ook de Pentax Dynamic Range Enlargement (DRE), die voor een duidelijk verbeterde contrastomvang van uw foto’s zorgt.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2008, 16:56:05 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

amai

  • Gast
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2008, 00:30:26 »
Er komen nu wel wat meer "normale" reacties.
Pffft, dat valt me dan toch nog mee.

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2008, 15:18:40 »
Citaat
Kijk hier eens:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=27060937&page=1

Een paar matige foto's van een meeuw.
Zeer veel reacties, allemaal bijna even positief.
Iedereen is lyrisch, want de foto's zijn germaakt met de K20D.


Ik kan alleen niet begrijpen wat er achter dit kudde gedrag (waar ik van walg) zit. Waarschijnlijk denken de mensen dat ze echt dat de foto's mooi zijn, gewoon omdat ze weten dat ze met de K20D zijn gemaakt. ;D

Mijn topic titel is: ben ik nou gek!?

Zeg nu eens, wie is er hier nou gek? :P

Je bent zeker niet gek. Gelukkig wel lekker kritisch en met een eigen mening. Je hebt gelijk als het gaat om de foto's (ik heb beter werk van Lance gezien).  De reactie gaan volgens mij met name over de beeldkwaliteit. (in hoeverre je daar over kan oordelen via een posting is ook nog maar de vraag).

Net als jij volg ik ook de discussies op Dpreview en je hebt gelijk als het gaat om nieuwe produkten zie je (te) vaak lyrische reacties.

Ik moet wel zeggen dat zo op het eerste oog het lijkt alsof er inderdaad sprake is van een groter dynamisch bereik.

Ik geef pas mijn mening als ik zelf de K20D in handen heb gehad.

Jack

*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

wimem

  • Gast
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #8 Gepost op: 7 maart 2008, 09:44:14 »
Het is volgens mij niet meer als elkaar (de grote merken) de kop gek maken! Je moet wat doen om op de grote beursen mee te blijven draaien.
Laten ze de energie maar steken in full frame of grotere sensor ; tenminste dat is mijn mening, want juist daar valt winst te boeken.
Het moest vroeger ook steeds kleiner, negatieven tot halfkleinbeeld en micro; maar gaf dat een betere kwaliteit aan beeldmateriaal? Juist dát is de reden dat er nog steeds met rolfilm gewerkt wordt.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2008, 09:33:52 »
Citaat
Ik zit dat Dpreview forum trouwens al een tijd in de gaten te houden, i.v.m. de komst van de K20D.
Ik moet zeggen, hoe ik meer ik van dat apparaat te weten kom (lees foto's zie) des te minder trek ik krijg om dit apparaat te kopen.
Ik heb nog geen foto gezien waarvan ik dacht ; dat is een verbetering t.o.v. de K10D

Ik weet dat het heel spannend is, zo'n nieuw speledingetje, maar ik denk dat ik maar wacht op een opvolger waar je ook daadwerkelijk betere foto's mee kan maken. Daar is zo'n fototoestel tenslotte in de 1e plaats voor.

Ik ben zeer tevreden met de K10D en het is nog maar afwachten of ik met de K20D net zo tevreden wordt.

Ik hoop dat Pentax gaat voor kwaliteit, zoals verbeterde AF en Dynamic Range, en niet voor marketing geintjes zoals die belachelijke hoeveelheid pixels.

Ik ga een heel eind met je mee. Ik sla (bijna zeker) de K20D over en ga heel goed kijken naar de K30D. Toch begrijp ik Pentax wel. De overgang naar een andere sensor schijnt behoorlijk wat voeten in de aarde te hebben, waardoor ze aan andere zaken niet toekwamen. Omdat ze naar buiten toch iets moesten laten zien hebben ze de MP maar weer eens opgehoogd. Op zich ben ik daar niet op tegen, want dat geeft meer ruimte bij het croppen. Maar om daar 1000 euro aan uit te geven, dat zie ik nu even niet zitten. Dat bedrag geef ik dan liever uit aan de DA* 300mm, de aangekondigde TC en ik wil ook nog een Wide.... :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

amai

  • Gast
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2008, 23:08:38 »
Citaat
Ik denk dat het meer gaat om het gebruik van EDR dan om de foto's zelf. Ze laten iets zien waar sommigen gewoon op zitten te wachten als bevestiging. Ik zie dit soort reakties op fotos ook als een ander dan Lance ze plaatst. Amerikanen zijn nu eenmaal wat sneller 'enthousiast'. Maar ik heb persoonlijk best leuke respons gekregen van wat probeersels hoor. Maar je moet er wel om smeken als je de compositie wil laten beoordelen bv.
Waar ik mij vreselijk aan erger zijn al die verzoeken van commentaar op afgewezen PPG platen... >:( Er is soms toch geen touw touw aan vast te knopen wanneer ze een foto goed vinden, maar de frustatie van een 'failure'druipt van die posts af. Dan zijn wij hier toch wat minder op presteren en produceren gericht, gelukkig..


Ik vind het verder een prima forum hoor.

Maar het valt me telkens weer op hoe men vaak als er nieuwe producten zijn, bijna kritiekloos staat te juichen.
Dat is trouwens niet alleen bij Pentax zo hoor, dit zie je overal.

Ik vind het alleen bizar, dat zoveel mensen hieraan meedoen.
Alsof niemand zijn eigen hersens gebruikt en probeert tot een eigen oordeel/mening/conclusie te komen, heel apart. ::)

Daaruit kun je trouwens wel opmaken dat het deze groep mensen alleen maar te doen is om het bezit, ze willen het nieuwste van het nieuwste hebben, of het dan beter is, is van secundair belang. Pentax (en alle andere fabrikanten) heeft er immers voor gezorgd dat de koop gerechtvaardigd kan worden. De camera is immers veel beter geworden, want er zitten meer pixels in.

Beetje cynisch verhaaltje geworden, maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.

ToXiQ

  • Gast
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2008, 23:04:46 »
Inderdaad Lock, Ik snap van dat PPG ook niet veel. Ik zie foto's goedgekeurd worden waarvan ik zeg hoe kan dat nu, en ik zie foto's afgewezen worden waarvan ik zeg die hadden er wel in gemogen.

Het lijkt er meer en meer op dat Pentax first meer en meer op gaat dan Pentax + third party.

De test ging inderdaad om dat EDR maar ik kan nog niet zeggen of ik dit nu een prachtplaat vind om dit aan te tonen. Ik zie geen detail in de veren zitten , en als dit niet gecropped is dan mag ik aannemen dat ie erg veel detail mist anders is er wat mis met de lens!

De foto's die ik gezien heb met hogere ISO's zien er goed uit maar is nu nog geen must voor mij om de camera te kopen en dat had ik eigenlijk wel willen doen!

mvgr Walter

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2008, 22:45:33 »
Ik denk dat het meer gaat om het gebruik van EDR dan om de foto's zelf. Ze laten iets zien waar sommigen gewoon op zitten te wachten als bevestiging. Ik zie dit soort reakties op fotos ook als een ander dan Lance ze plaatst. Amerikanen zijn nu eenmaal wat sneller 'enthousiast'. Maar ik heb persoonlijk best leuke respons gekregen van wat probeersels hoor. Maar je moet er wel om smeken als je de compositie wil laten beoordelen bv.
Waar ik mij vreselijk aan erger zijn al die verzoeken van commentaar op afgewezen PPG platen... >:( Er is soms toch geen touw touw aan vast te knopen wanneer ze een foto goed vinden, maar de frustatie van een 'failure'druipt van die posts af. Dan zijn wij hier toch wat minder op presteren en produceren gericht, gelukkig..

amai

  • Gast
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2008, 22:43:57 »
Ik zit dat Dpreview forum trouwens al een tijd in de gaten te houden, i.v.m. de komst van de K20D.
Ik moet zeggen, hoe ik meer ik van dat apparaat te weten kom (lees foto's zie) des te minder trek ik krijg om dit apparaat te kopen.
Ik heb nog geen foto gezien waarvan ik dacht ; dat is een verbetering t.o.v. de K10D

Ik weet dat het heel spannend is, zo'n nieuw speledingetje, maar ik denk dat ik maar wacht op een opvolger waar je ook daadwerkelijk betere foto's mee kan maken. Daar is zo'n fototoestel tenslotte in de 1e plaats voor.

Ik ben zeer tevreden met de K10D en het is nog maar afwachten of ik met de K20D net zo tevreden wordt.

Ik hoop dat Pentax gaat voor kwaliteit, zoals verbeterde AF en Dynamic Range, en niet voor marketing geintjes zoals die belachelijke hoeveelheid pixels.

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Ben ik nou gek!?
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2008, 19:16:25 »
Nou, voorlopig heb ik zelf nog geen betere foto's gemaakt.  :P

Maar ik snap het wel: dat topic is gestart door 'Lance B', oftewel mr. LBA (degene die deze term heeft bedacht). Bovendien is Dpreview bij uitstek een techneutenforum, voor het laten beoordelen van je foto's moet je daar niet zijn.

Dus nee, je bent niet gek, maar je verwachtingspatroon m.b.t. Dpreview is gewoon te hoog  ;)
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

amai

  • Gast
Ben ik nou gek!?
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2008, 18:23:20 »
Kijk hier eens:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=27060937&page=1

Een paar matige foto's van een meeuw.
Zeer veel reacties, allemaal bijna even positief.
Iedereen is lyrisch, want de foto's zijn germaakt met de K20D.


Ik kan alleen niet begrijpen wat er achter dit kudde gedrag (waar ik van walg) zit. Waarschijnlijk denken de mensen dat ze echt dat de foto's mooi zijn, gewoon omdat ze weten dat ze met de K20D zijn gemaakt. ;D

Mijn topic titel is: ben ik nou gek!?

Zeg nu eens, wie is er hier nou gek? :P
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2008, 22:44:23 door amai »