Auteur Topic: Conversie PEF naar DNG en Photoshop Elements 4.0  (gelezen 1197 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elsignor

  • Gast
Re: Conversie PEF naar DNG en Photoshop Elements 4.0
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2008, 22:01:32 »
Nog even een update voor hen die er behoefte aan hebben:

Vanmiddag heb ik PhotoShop Elements 6.0 gekocht, en die leest de PEF bestanden vlekkeloos in. Ook werkt de conversie naar DNG formaat vlekkeloos.

Als ik de door Photo Laboratory naar DNG geconverteerde bestanden in PE 6 open, dan zien ze er nog steeds niet uit. Voorzichtige conclusie: Photo Laboratory converteert niet gooed naar DNG formaat.

Met PhotoShop Elements 6.0 is mijn probleem in ieder geval opgelost.

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Conversie PEF naar DNG en Photoshop Elements 4.0
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2008, 22:01:32 »

elsignor

  • Gast
Re: Conversie PEF naar DNG en Photoshop Elements 4.0
« Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2008, 08:43:25 »
Citaat
Maar waarom converteren? Als je in PEF schiet kan je die in ACR gewoon openen en bewerkenen....
Weet je trouwens heel zeker dat ACR update niet met PSE 4.0 werkt? Met 5.0 werkt hij in ieder geval wel...

Het leek er even op dat het had moeten werken, maar ik heb hem geïnstalleerd en PSE 4 geeft dan heel mooi een foutmelding dat de plug-in niet gebruikt kan worden. Na wat meer onderzoek blijkt dan dat 4.0 maar werkt tot Camera Raw 3.7 of zoiets.

En van versie 5.0 weet ik het niet, maar 6.0 schijnt inderdaad PEFs te kunnen inlezen zonder conversie. Vandaar ook dat ik er in mijn eerste bericht naar vroeg.

Ik heb inmiddels een trial versie te pakken, dus die ga ik maar even installeren.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Conversie PEF naar DNG en Photoshop Elements 4.0
« Reactie #7 Gepost op: 2 juni 2008, 18:38:29 »
Maar waarom converteren? Als je in PEF schiet kan je die in ACR gewoon openen en bewerkenen....
Weet je trouwens heel zeker dat ACR update niet met PSE 4.0 werkt? Met 5.0 werkt hij in ieder geval wel...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

elsignor

  • Gast
Re: Conversie PEF naar DNG en Photoshop Elements 4.0
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2008, 17:17:43 »
Citaat
Het zou kunnen dat je met een verouderde Camera RAW werkt. Een plug-Inn die de RAW-conversie maakt. En die, voor zover ik weet, door zowel Photoshop Elements als Photoshop zelf gebruikt wordt. Vanaf de pagina van Adobe in de onderstaande link, kun je de nieuwste versie downloaden:

http://www.adobe.com/downloads/updates/?ogn=EN_US-gntray_dl_updates

Ik hoop dat dit je verder helpt.

Groeten, Jos


Bedankt voor je tip, want het is me nu helemaal duidelijk hoe het precies zit. Helaas werkt deze update niet voor PhotoShop Elements 4.0, dus morgen maar even de nieuwe versie kopen!

elsignor

  • Gast
Re: Conversie PEF naar DNG en Photoshop Elements 4.0
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2008, 14:21:12 »
Citaat
Beetje off topic, maar wat is het voordeel om PEF te gebruiken t/o/v/ direct in DNG? Dat laatste doe ik namelijk.

Als ik het goed begrepen heb kunnen de K20D en K200D de foto's direct in DNG opslaan. Maar mijn K100D Super kan RAW alleen maar als PEF opslaan, vanadar dat het met de hand geconverteerd moet worden.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Conversie PEF naar DNG en Photoshop Elements 4.0
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2008, 13:01:35 »
PEF bestanden zijn loss less gecomprimeerd en er gaan dus meer foto's op je SD kaart zonder dat je kwaliteit in levert. Op een K20 kun je to 4Mb per foto besparen.

Het voordeel van DNG is dat het een standaard is en de kans dat je de bestanden over 10 jaar nog kun inlezen is dan weer groter.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Mayflower

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 370
  • Geslacht: Man
  • C'est le ton qui fait la musique.
Re: Conversie PEF naar DNG en Photoshop Elements 4.0
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2008, 10:23:27 »
Beetje off topic, maar wat is het voordeel om PEF te gebruiken t/o/v/ direct in DNG? Dat laatste doe ik namelijk.
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Conversie PEF naar DNG en Photoshop Elements 4.0
« Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2008, 22:12:08 »
Het zou kunnen dat je met een verouderde Camera RAW werkt. Een plug-Inn die de RAW-conversie maakt. En die, voor zover ik weet, door zowel Photoshop Elements als Photoshop zelf gebruikt wordt. Vanaf de pagina van Adobe in de onderstaande link, kun je de nieuwste versie downloaden:

http://www.adobe.com/downloads/updates/?ogn=EN_US-gntray_dl_updates

Ik hoop dat dit je verder helpt.

Groeten, Jos

« Laatst bewerkt op: 1 juni 2008, 22:14:15 door josdebont »

elsignor

  • Gast
Conversie PEF naar DNG en Photoshop Elements 4.0
« Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2008, 20:35:20 »
Gisteren heb ik voor het eerst een flinke reeks foto's in RAW genomen. Deze wil ik bewerken in Photoshop Elements 4.0, en daarvoor wilde ik eerst naar DNG converteren. Als ik de foto's echter open in Photoshop Elements 4.0, dan zien de huidtonen (en de andere kleuren) er gewoon niet uit, terwijl de PEF's er in Pentax Photo Laboratory wel nette huidtonen hebben. Wat ik ook doe bij het importeren, ik krijg de foto's niet goed, en mijn vermoeden is dat er of iets verkeerd gaat bij het converteren naar DNG, of dat Photoshop Elements de gegevens niet goed verwerkt.

Ik heb ook al overwogen PhotoShop Elements 6.0 aan te schaffen, om dat daarvoor een PEF plugin te downloaden is bij Pentax. Helaas moet ik schijnbaar tot 1 juli wachten om bij Adobe de trial van 6.0 te kunnen downloaden om te kunnen beoordelen of de upgrade naar 6.0 mij wel gaat brengen wat ik nodig heb.

Wat zijn de ervaringen van de forumleden met conversie naar DNG i.c.m. Adobe PhotoShop Elements 4.0 en 6.0?