Auteur Topic: Scherpstellen zonder bril  (gelezen 2235 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ReneM

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1049
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #23 Gepost op: 7 augustus 2008, 20:50:54 »
Citaat
Eigenlijk zie ik je probleem helemaal niet…………………… :-[

 :) Kan ik me voorstellen: zonder bril zie je niet wat je zonder bril niet ziet. Jij fotografeert met bril en ik zonder. Dat is in ieder geval een verschil  ;)

Het AF-gebied van de camera is te groot voor wat ik wil focussen, dus gaat de camera zoeken/jagen. De oplossing is dan manueel focussen, maar voor scherpe foto's kan ik beter vertrouwen op de camera dan op mijn eigen ogen, zo heb ik inmiddels ondervonden. Dat steekt!  ;D

De kern van mijn probleem is dat ik macro's probeer te maken zonder macro-lens. Dat gaat natuurlijk niet (al bewees Koor met haar ijzervreter het tegendeel).

Jullie opmerkingen over verschillende oplichtende vlakjes en scherpstelvlakken hebben me in ieder geval geleerd dat ik eerst aan de slag moet met mijn eigen foto- en toestelvaardigheid. Illusie armer, ervaring rijker, geen probleem! :D Maar een mooi excuus om te blijven oefenen!

Bedankt tot zover, als ik tegen het volgende aanloop laat ik van me horen.

Vriendelijke groet, René

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #23 Gepost op: 7 augustus 2008, 20:50:54 »

Fotomarius

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #22 Gepost op: 7 augustus 2008, 11:15:10 »
Mogelijk heb ik een ander systeem…
Of ik begrijp je niet helemaal wat je bedoeld… :-[

Bij het manuele of met de hand scherpstellen, richt ik het scherp-stelpunt [ ] op het thema wat ik in mijn zoeker ziet.
En draai nu aan mijn scherptering aan mijn lens tot dat ik in de zoeker aan de linker bovenzijde een groenrondje (lampje) zie branden.
Dan kan ik afdrukken, voor een scherpe afbeelding!
Brand het groenrondje (lampje) niet, dan kan ik nu ook afdrukken maar dan is de afbeelding onscherp.
Bij automatische scherpstellen kan dat niet!

Het scherpstellen gebeurd via een afstandmeter komen er twee lijntjes of twee halve vlakjes recht tegenover elkaar of wat dan ook gebruikt is.
En die vlakjes af wat dan ook… moet je wel kunnen zien… in je zoeker!
Je moet immers die vlakjes tegenover elkaar draaien, anders heb je geen scherpe foto!

Vroeger kon je losse dioptrieglaasjes kopen en die kon je op je zoeker schuiven een namaakbrilletje.
In deze moderne tijd zit het al ingebouwd!

Eigenlijk zie ik je probleem helemaal niet…………………… :-[


Offline ReneM

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1049
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #21 Gepost op: 7 augustus 2008, 06:46:23 »
Citaat
En ReneM, ben je wat wijzer geworden? :)
Yep, dat het allemaal nog niet meevalt... :-/

Volgens mij hebben namelijk de zoeker en het manueel focussen in zoverre wèl wat met elkaar te maken dat, als ik de zoeker niet goed afstel, ik dat met de manuele focus ga compenseren.
Dit gaat volgens mij leiden tot een niet optimaal scherpe foto (correct me if I'm wrong) en dat was weer de aanleiding tot dit topic.

De cirkel en de lijntjes in de zoeker had ik al gevonden. Ik moest even nadenken over de opmerking van Glasbak over "in hetzelfde vlak liggen", maar ik denk dat ik begrijp wat hij bedoelt: als ze in hetzelfde vlak liggen bewegen de lijntjes niet ten opzichte van het onderwerp als je je ogen beweegt nietwaar?

In ieder geval met de nieuwe instellingen weer foto's gemaakt van het plantje (in antwoord op jouw vraag: de foto hierboven is de voor-versie) en een kleur- en contrastrijk potje houtlijm.

Over naar de resultaten: de na-foto (hieronder) is scherper op het puntje aan het einde van de steel, maar ik vind de originele foto mooier  :'( Vergelijking gaat een beetje scheef omdat de lichtomstandigheden en mijn eigen positie anders waren.



Om het verhaal af te maken: van de andere testfoto's heb ik één loei scherpe manueel gefocuste, maar over het algemeen doet de AF het beter dan ikzelf  :o

Ik blijf dus nog maar even oefenen  ;D

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Vriendelijke groet, René

Fotomarius

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #20 Gepost op: 6 augustus 2008, 16:42:08 »
En ReneM, ben je wat wijzer geworden? :)

Fotomarius

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2008, 16:38:37 »
 ;D ;D ;D

koor

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #18 Gepost op: 6 augustus 2008, 16:33:51 »
Citaat
Juist en dat teken en verdere in informatie in de zoeker kun je schermstellen met dat bewuste schuifje/knopje… ;)
Hi,hi dan heb jij wat bij te stellen… ;) ;D

Menn, ik ben nog steeds aan het bijstellen!


 :D ;D

Fotomarius

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #17 Gepost op: 6 augustus 2008, 12:24:59 »
Juist en dat teken en verdere in informatie in de zoeker kun je schermstellen met dat bewuste schuifje/knopje… ;)
Hi,hi dan heb jij wat bij te stellen… ;) ;D

koor

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #16 Gepost op: 6 augustus 2008, 12:17:09 »
Citaat

Jij hebt of een ander matglas, of je moet toch echt de lijntjes  hebben zoals aangegeven op pagina 26 en 60 van de nederlandse handleiding.
Daar noemen ze het 'AF-kader'

George


Weet je George, dat ik die lijntjes voor het eerst opmerk...
Zag wel het cirkeltje...
Raar he?
 :-[

koor

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #15 Gepost op: 6 augustus 2008, 12:15:07 »
Citaat
Omdat jij het oog achter de camera belangrijker vindt?  ;D ;D

Die zit Ruud!
 ;D ;D

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #14 Gepost op: 6 augustus 2008, 09:39:10 »
Citaat
Kan iemand mij dan vertellen waarom ik die lijntjes niet zie?

Jij hebt of een ander matglas, of je moet toch echt de lijntjes  hebben zoals aangegeven op pagina 26 en 60 van de nederlandse handleiding.
Daar noemen ze het 'AF-kader'

George

Ruud

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #13 Gepost op: 6 augustus 2008, 07:47:42 »
Omdat jij het oog achter de camera belangrijker vindt?  ;D ;D

koor

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #12 Gepost op: 5 augustus 2008, 22:50:40 »
Citaat
Zeker heel mooi!!


Ik zie overigens helemaal geen lijntjes in mijn zoeker  :o

(k10d)


Kan iemand mij dan vertellen waarom ik die lijntjes niet zie?
Of loop ik achter of zo....

 :-X

Fotomarius

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #11 Gepost op: 5 augustus 2008, 17:08:10 »
Om oog correctie in te stellen met of zonderbril kan alle twee natuurlijk.
Ook al ben je niet brildragend kan het ook.

Je kijk naar je scherpstel punten die moet scherp te zien zijn!
Heeft niets met het scherpstellen van je foto te maken, dat is een ander verhaal.

Waarom deze foto geplaatst kan ik ook even niet volgen… :-[

koor

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #10 Gepost op: 5 augustus 2008, 16:15:08 »
Zeker heel mooi!!


Ik zie overigens helemaal geen lijntjes in mijn zoeker  :o

(k10d)

Ruud

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2008, 11:54:04 »
Mooooooiiieee foto! Het lijkt wel 3D. Wat een dieptewerking. LEUK met hoofdletters.

Offline ReneM

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1049
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2008, 11:30:07 »
Bedankt voor de tips heren, ik ga dit eens proberen.

Heb inmiddels uit een ander topic ook de front- en backfocus testkaart gevist. Nemen we die meteen mee.

Als ik eruit ben plaats ik wel een na-foto. Hieronder staat de voor-versie:



Vriendelijke groet, René

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #7 Gepost op: 4 augustus 2008, 19:39:37 »
Er was eens, lang geleden, ver voor het digitale tijdperk, de Pentax LX.
Daar waren de matglazen te verwisselen voor een hele serie varianten voor allerlei toepassingen.
Een daarvan (SD-11) was helder, op enkele centrale streepjes na.
Deze was speciaal voor micro/telescoop werk.
Daar hier ieder scherpstelhulpmiddel ontbrak, moest je dat als volgt doen.
Beweeg met het oog wat heen en weer totdat het luchtbeeld van het onderwerp niet meer verschoof t.o.v. de paar centrale lijntjes.

Terug naar het heden, met die AF matglaasjes, die om maar zo helder mogelijk te zijn wel wat op de oude SD11 lijken.
Om te weten of je oogcorrectie aanpassing goed is ingesteld, moet je de matglasmarkeringen scherp zien zonder teveel accomoderen.
Omdat het oog heel snel kan accomoderen, kan het dan toch nog zijn dat je het correctieglaasje fout hebt ingesteld.
Dus neem een ver weg liggen onderwerp in beeld, stel het matglaasje zo in dat streepjes en onderwerp scherp zijn.
Verifieer dat onderwerp en lijntjes ook werkelijk in hetzelfde focusvlak liggen door met het oog wat heen en weer te gaan.

George


Serpiente

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #6 Gepost op: 4 augustus 2008, 19:17:25 »
Ik wist pas sinds vrijdag dat je dit kon aanpassen. Ik kan hem alleen nog niet genoeg aanpassen zodat ik er goed met mijn rechteroog doorheen kan kijken  ;)

ToXiQ

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #5 Gepost op: 4 augustus 2008, 15:32:01 »
Ruud (goed he  ;) )

Ik kan wel over mijn bril heen kijken maar dna valt er einig te corrigeren ant ik krijg de lijntjes nooit meer te zien. Ondanks dat ik door een bril kijk moet je nog steeds de lijntjes scherp stellen. En veelal hoeft een niet brildrager inderdaad niks te veranderen maar je kan het altijd ff checken.

mvgr Walter

Ruud

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2008, 14:17:40 »
Maar als je je bril op hebt is je oogafwijking toch al gecorrigeerd en zou het schuifje standaard in het midden moeten staan. Ik begrijp uit de vraag hoe het gaat als hij zonder bril/over zijn bril heen door de zoeker kijkt. Of maak ik het nu juist weer moeilijker?
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2008, 14:18:02 door Ruud »

ToXiQ

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2008, 10:15:47 »
Citaat
Zelf draag ik ook een bril en ik heb mijn bril op bij het fotograferen.
Het afstellen doe ik als volgt met bril op.
In het midden van je zoeker zie het scherpstel kader, draai of schuif net zolang dat je dat scherpstel kader goed ziet!
De oogcorrectie is instelbaar van – (bijziend) en + (verziend).
Mogelijk kan je er wat mee…  :)


dat is inderdaad de manier. De lijntjes moet je scherp kunnen zien. Zo doe ik dat ook.

mvgr Walter

Fotomarius

  • Gast
Re: Scherpstellen zonder bril
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2008, 10:11:15 »
Zelf draag ik ook een bril en ik heb mijn bril op bij het fotograferen.
Het afstellen doe ik als volgt met bril op.
In het midden van je zoeker zie het scherpstel kader, draai of schuif net zolang dat je dat scherpstel kader goed ziet!
De oogcorrectie is instelbaar van – (bijziend) en + (verziend).
Mogelijk kan je er wat mee…  :)

Offline ReneM

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1049
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Scherpstellen zonder bril
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2008, 21:17:39 »
Hallo beste mensen,

Even een vraag over het volgende. Wat is de beste manier om scherp te stellen als je brildragend bent?

Als ik door de zoeker kijk, kijk ik over mijn bril heen. Ik heb eerst grof scherpgesteld op een muur (autofocus) en daarna het schuifje zover verschoven dat het voor mijn linker oog zo scherp mogelijk was.

Grosso modo voldoet de autofocus prima, maar als ik close-ups wil maken zou ik graag manueel willen focussen. Mijn gevonden "optimale instelling" is echter niet optimaal. In andere woorden: als ik manueel focus stel ik net niet scherp, tenminste dat blijkt als ik de foto's terugkijk op het scherm.

De vraag is dus hoe ik moet calibreren als een gouden standaard ontbreekt. Ik heb immers alleen mijn ogen, en die zijn niet helemaal fris meer  :-/

Bestaan er testkaarten voor aan de muur (van die dingen die de oogarts heeft, maar dan voor camera's. Zijn er andere oplossingen of standaard methodes in zwang? Bepaalde achtergrond, onderwerp, lichtomstandigheden, dat soort dingen.

Ik moet zelf de instelling van het schuifje boven de zoeker doen, want een ander voor me laten kijken heeft niet echt zin...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.  ;)

Vriendelijke groet, René