Auteur Topic: zelf printen of laten doen ?  (gelezen 823 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JJ5

  • Gast
Re: zelf printen of laten doen ?
« Reactie #10 Gepost op: 8 oktober 2008, 20:19:05 »
Ik wou eerst ook zoon printer erbij kopen onder het mom van makkelijk enzo maar voor je het weet ben je €100+ kwijt en dat zijn 1111 foto's en een foto uit zoon printer kost ooknoges rond de 30 cent dus ik heb besloten dat ik maar gewoon me foto's via online afdrukservice blijf afdrukken en als ik snel iets nodig heb even met me sd kaart naar een foto zaak fiets om ze in zoon paal te laten ontwikkelen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: zelf printen of laten doen ?
« Reactie #10 Gepost op: 8 oktober 2008, 20:19:05 »

Offline kristies

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2237
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: zelf printen of laten doen ?
« Reactie #9 Gepost op: 8 oktober 2008, 13:49:08 »
Het gaat me met name om de printjes voor de cursus. Die dus niet perfect van kwaliteit hoeven te zijn, maar wel goed te beoordelen. Zit iedere week maandagochtend weer met het probleem.. dat ik mijn foto`s nog ergens moet laten afdrukken. Dacht als ik dan toch een printer koop.. Maar moet me er als ik dit alles lees nog maar eens eerst heel erg goed in verdiepen..   ::)  Het is niet zo simpel..  ;)
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Fotomarius

  • Gast
Re: zelf printen of laten doen ?
« Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2008, 16:00:39 »
Ook bij Aldi gaat het via internet en word aan huis door TNT netjes ingepakt afgeleverd… ;) :)
‘K heb een Epson en een Canonprinter maar ik print (niet meer) er geen foto’s mee af… :-[

koor

  • Gast
Re: zelf printen of laten doen ?
« Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2008, 15:34:52 »
Toevallig kom ik net de Zoom van mei 2007 tegen, daarin
staat een test waarbij de Epson R360 goed uit de bus komt.
Zo ook de Canon  Pixma iP5300.
Zullen inmiddels wel achterhaald zijn die modellen...
Idd getest met eigen papier!

Misschien leuk als je direct resultaat wilt zien, maar
voor bulkwerk lijkt het me een dure hobby.

Overigens heb ik 65 foto's bij Pixum laten afdrukken met verschillende
formaten en ik had verwacht dat ze allemaal in het normale formaat
zouden worden geprint, maar nee alles keurig netjes precies zoals
mijn crops!
Mooie kleuren en geweldig goedkoop.
Deutsche grundlichkeit.

Dus Pixum mag voor mij nog blijven.
Zwart wit heb ik geen ervaring mee bij Pixum.
En een Aldi hebben we hier niet.
 ;)


Fotomarius

  • Gast
Re: zelf printen of laten doen ?
« Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2008, 14:10:51 »
‘K weet even niet waar jij die informatie vandaan haalt? :-[

Normaal worden de foto’s in sRGB profiel aangeleverd aan elke fotocentrale!
Lever je een foto in met een ander kleurenprofiel, past de centrale deze automatische aan. ;)
Uitgezonderd als je een speciaal icc kleurenprofiel van hun bijvoorbeeld Profotonet en Fuji daar kun je hun speciale icc kleurenprofielen downloaden en gebruiken. ;)
Die profielen zijn speciaal aangepast op de belichters van hun machines. ;)

Bij veel afdrukcentrales heb je ook nog de keuze van wel of niet bewerken of optimaliseren de keuze is aan jou!!! :)
Een kwestie van goed lezen en bij twijfel even bellen… :)
Zorg dat je monitor goed is gekalibreerd, en vergelijk je fotoafdruk naast de monitor, staat je monitor niet goed heb je al een probleem enz…  ;) :)
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2008, 14:12:54 door Fotomarius »

Offline huisfotograaf

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 272
  • Pentax, sinds 1974.
Re: zelf printen of laten doen ?
« Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2008, 14:07:39 »
Zelf doen? Pfoe, dus niet. Printerprofielen, papier uit een nieuwe batch waarvan de kleuren dan niet meer kloppen. Enz.
Ik laat de laatste tijd afdrukken bij Profotonet. Kost wat (nou ja) meer maar dan heb je ook wat. Met de juiste uploadinstellingen worden ze in elk geval niet meer nabewerkt. En als je over Photoshop beschikt kun je hun papierprofiel inladen, waarna de de kleurafwijkingen behoorlijk marginaal zijn. O ja, een goede monitor (Eizo, LaCie) is eigenlijk ook een vereiste. Duur? Vreselijk! Ik spaar er zelf ook nog voor. Maar ja, wat kosten objectieven niet.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: zelf printen of laten doen ?
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2008, 14:07:39 »
Die discussie is hier ook al eens gevoerd, met name over vergrotingen. kijk eens in dit draadje.
Vergrotingen afdrukken bij ??
Mijn lokale fotozaak is er nu ook mee gestopt en ik laat mijn foto's nu bij Pixum afdrukken.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline kristies

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2237
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: zelf printen of laten doen ?
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2008, 13:11:40 »
Citaat
Denk eens goed na, wat wil je zelf?
Grootformaat printer A2 of A3, daarbij kosten van papier en de verslavende veel gebruikende en kostbare inkt van deze printers…

Maak je gebruik van foto afdrukcentrales, bijvoorbeeld Aldi, zwart-wit zonder kleurzweem, of kleurafdrukken…
Formaat 20x30cm € 0,49.
Formaat 30x45cm € 1,29.
‘K heb 30 foto’s van 30x45cm aflatendrukken € 38,70 plus verzendkosten € 3,49 is totaal € 42,19.
Zeker is dat je met je eigenprinter veel een veel duurder uit bent!
 ;)
Ja wat betreft de prijs ben ik ongetwijfelt goedkoper uit als ik laat printen. Ben alleen nogal eens ontevreden over de resultaten.. Voor mijn gevoel is goed printen ook onderdeel van het hele proces dat je doorloopt om tot een goede foto te komen. Hema kruitvat etc vallen af, want die bewerken je foto ongevraagd nog eens na en daar wordt hij m.i. zelden beter van.
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Fotomarius

  • Gast
Re: zelf printen of laten doen ?
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2008, 12:06:36 »
Denk eens goed na, wat wil je zelf?
Grootformaat printer A2 of A3, daarbij kosten van papier en de verslavende veel gebruikende en kostbare inkt van deze printers…

Maak je gebruik van foto afdrukcentrales, bijvoorbeeld Aldi, zwart-wit zonder kleurzweem, of kleurafdrukken…
Formaat 20x30cm € 0,49.
Formaat 30x45cm € 1,29.
‘K heb 30 foto’s van 30x45cm aflatendrukken € 38,70 plus verzendkosten € 3,49 is totaal € 42,19.
Zeker is dat je met je eigenprinter veel een veel duurder uit bent!
 ;)

Offline kristies

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2237
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
zelf printen of laten doen ?
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2008, 00:51:20 »
Wat doen jullie ?? Ik laat mijn foto`s printen tot nu toe .. bij een plaatstelijke fotograaf. Nu volg ik een foto-cursus ondertussen het tweede jaar en begin ik te denken toch maar eens een eigen printer aan te schaffen. Heb nu wel een printertje. ( HP Deskjet ) goedkoop ding. Nog nooit foto`s mee proberen af te drukken trouwens ( moet ik ook eerst nog maar eens proberen)
Moet toch behoorlijk wat afdrukken namelijk...

wat doen jullie en heeft iemand nog een tip voor een merk printer ?? Heb me er echt nog niet in verdiept hoor. Begreep wel dat het merk printer vaak het best werkt met hetzelfde merk papier..
Heb net een mailtje naar mijn leraar gedaan voor advies, maar ben ook benieuwd naar jullie meningen..

Groetjes !  :)
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye