Auteur Topic: Autofocus (AF), hoe prestaties te vergelijken  (gelezen 1034 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Autofocus (AF), hoe prestaties te vergelijken
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2010, 19:34:03 »
Tijdens mijn zoektocht naar AF-snelheidstest van de K-5 (en evt. de K-r) kwam ik dit verslag tegen.
Daarin wordt ook ergens verwezen naar een interessante vergelijkende test - weliswaar Canikon.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Autofocus (AF), hoe prestaties te vergelijken
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2010, 19:34:03 »

bbwijdieks

  • Gast
Re:Autofocus (AF), hoe prestaties te vergelijken
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2010, 20:53:11 »
Je bedoelt de FA 28~200 die identiek aan het Tamronmodel van destijds is? Die van mij heeft wel moeite met scherpstellen bij weinig licht op de K200D, zit er soms naast dan. Dit had ik op een grijze winterdag. Maar bij goed licht is-ie idd wel snel.

Blijft verder de vraag: hoe zit het bij de K5/Kr? Kunnen die wel tegen het CaNikon-geweld ;D op?

Jan.

De K-5 heeft zeker weten ook zo'n spot-on AF, de K-r is iets langzamer maar wel betrouwbaarder dan de K-7 [ivm SAVOX IX]

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re:Autofocus (AF), hoe prestaties te vergelijken
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2010, 16:16:17 »
Ik heb laatst een 28-200 van Pentax gekocht en die is verdraaid snel op mijn K10d, sneller dan alle andere lenzen die ik heb.
Je bedoelt de FA 28~200 die identiek aan het Tamronmodel van destijds is? Die van mij heeft wel moeite met scherpstellen bij weinig licht op de K200D, zit er soms naast dan. Dit had ik op een grijze winterdag. Maar bij goed licht is-ie idd wel snel.

Een d300s & 7d doen dit spot-on zonder problemen.

Blijft verder de vraag: hoe zit het bij de K5/Kr? Kunnen die wel tegen het CaNikon-geweld ;D op?

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

bbwijdieks

  • Gast
Re:Autofocus (AF), hoe prestaties te vergelijken
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2010, 14:59:59 »
De vaststelling hiervan is soms dubieus, af snelheid is ook afhankelijk vh objectief.

Bij DPreview gebruiken ze op alle toestellen bijv. een 50mm [sinds kort de DA* 55mm] prime met sdm/usm etc.
Vaak ligt de criteria bij de reactietijd bij het indrukken van de ontspanknop & hoe snel het 'juiste' scherptstelpunt word gevonden.
Deze 2 criteria worden dan onder verschillende omstandigheden getest.
De snelheid word getest op bewegende onderwerpen in AF-c en/of tracking mode.

Om hier een oordeel op te geven lijkt mij vrij simpel.
Aan het eind vd dag word het beeldmateriaal doorgebladerd.
P/onderdeel word er vastgesteld wat er in focus ligt en wat niet.
Het resultaat word dan vergeleken met de prestaties van andere camera's.

In het geval van de K-7, de focus is niet altijd spot-on wat bij canikon in de meeste gevallen wel zo is.
De K-7 wil soms nog weleens aarzelen vooral bij weinig licht.
V.b. als een object waar weinig licht op valt op 1m afstand staat focused de K-7 tot 1.2m en na 1 sec. focused hij op 1m.
In het slechtste geval kan hij ook gaan hunten....
Een d300s & 7d doen dit spot-on zonder problemen.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2010, 15:11:57 door Berend »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Autofocus (AF), hoe prestaties te vergelijken
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2010, 14:01:25 »
Wellicht voor de duidelijkheid, het gaat mij om de prestaties van de camera's. Per lens verschilt het ook enorm. Ik heb laatst een 28-200 van Pentax gekocht en die is verdraaid snel op mijn K10d, sneller dan alle andere lenzen die ik heb. Maar uiteindelijk bepaalt toch de camera ook een deel van de prestaties, zeker als de lens veel aankan.
Overigens zat ik laatst een beetje rond te kijken op het net en kwam van diverse Sony mensen de klacht tegen dat de Sigma 70-300 APO nogal moeite heeft met de snelheid van de camera's. Omdat inwendig veel bewegende delen van kunststof zijn gaat er nogal eens wat stuk. Dus de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Om terug te keren naar mijn vraag: ik kwam erop omdat ik de geruchten over de AF van Pentax regelmatig voorbij zie komen en ook op dpreview.com in de review van de K7 de opmerking zie dat de AF niet echt snel is. Ik vroeg me dus af hoe dat voor camera's bepaald wordt. Ik ben dus niet de enige die zich dat afvraag. Ik kan me voorstellen dat het gevoel is, zeker als je vaker meerder camera's in handen hebt zoals de reviewers van een reviewsite. Maar infeite zegt de AF snelheid dus ook iets over de kwaliteit van de lens. Hoe dan ook, ik vraag me dus af hoe wordt de AF prestatie objectief vastgesteld.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Autofocus (AF), hoe prestaties te vergelijken
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2010, 00:08:49 »
Op het "andere" forum heeft iemand me ooit eens verteld dat het AF scherpstelpunt bij center focus niet altijd exact in het midden scherp stelt. Met andere woorden, hij kiest in een straal daar omheen zijn scherpstelpunt. Dat beïnvloed dus ook de wijze van werking van de AF lijkt me??

gnodde

  • Gast
Re:Autofocus (AF), hoe prestaties te vergelijken
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2010, 23:33:40 »
Goeie vraag. Verwacht van mij geen antwoord, want ik heb deze en vergelijkbare vragen ook.
Van mijn nieuwe (tweedehandse) 28-105mm lens wordt ook wel gezegd, dat de AF niet al te snel is, maar mijn ervaring met deze lens op de K-x is anders: de AF is sneller dan de 18-55mm en de 55-300, ook onder omstandigheden met wat minder licht.
Imho kun je dus niet spreken van een snelle of trage lens (v.w.b. de AF), maar zal dat alleen gelden in combinatie met een bepaalde camera.

Jan.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Autofocus (AF), hoe prestaties te vergelijken
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2010, 21:33:48 »
Over de autofocus (AF) van Pentax is al veel gezegd, dus dat ga ik hier niet nog een keer doen. Ik vroeg me alleen afhoe AF nu gemeten, gekwantificeerd en vergeleken wordt. Is daar een standaard voor, een meetmethode en een vergelijkingswaarde waardoor je ook verschillende merken naast elkaar kunt zetten? Ik lees vooral allerlei waarderingen in kwalitatieve zien, maar eigenlijk nooit in kwantitatieve zin. Wie kan hier iets zinvols over schrijven?

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)