Auteur Topic: Waarom Pentax  (gelezen 1672 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re: Waarom Pentax
« Reactie #21 Gepost op: 24 augustus 2009, 22:49:45 »
Geachte heren,
Ik heb zojuist op mijn telefoon -  :o - ja, ja, op mijn telefoon ! uitgerekend, dat 55 mm KB overeenkomt met 82,5 mm APS-c.

TERUG NAAR SCHOOL.....  >:( >:(

 ;D  >:(

Ik heb de 1,4/50 en een 55 zit ik wel aan te denken,  juist ook voor portretwerk.
Maar ik denk ook aan mijn portemonnee....  :'(

Ik heb om te beginnen een kabel nodig voor de 60CT-4, om die te koppelen met de K10D en een SC3002 M1 adapter voor de 32 Z3.

Dat zijn slechts lapmiddelen, maar zelfs met een hoop mazzel kosten ze mij in de gauwigheid dit 60 pleuri. Ploink...!

Wat de andere optioeken betreft: Uit veiligheidsoverwegingen zet ik niet mijn hele hebben houwen op welke site dan ook.
Op een ander forum hebben we daar erg vervelende ervaringe mee opgedaan. :'( :'( >:(

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2009, 23:00:31 door asplx »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Waarom Pentax
« Reactie #21 Gepost op: 24 augustus 2009, 22:49:45 »

RonHendriks

  • Gast
Re: Waarom Pentax
« Reactie #20 Gepost op: 24 augustus 2009, 22:25:34 »
Citaat

Als je 11 primes hebt (welke trouwens, dat vinden we altijd erg leuk om te weten, heb je vast een 50mm, en als je heel gelukkig bent een 55mm.

De 55mm is echt een heerlijke portetlens (ik heb de K, 55/1.8), incl. crop zou je het een 77,5 kunnen noemen, heel dicht bij jou 85 dus!

De 55mm is met de K en crop gerekkend een 84,5 mm als je het nauwkeurig rekent, dat is dus nog dichter bij je gedachte 85 mm.

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: Waarom Pentax
« Reactie #19 Gepost op: 24 augustus 2009, 18:46:46 »
Citaat
Voor portretten gebruik ik normaal de 2,8/85 mm Softfocus op de MX en LX; enerzijds een prachtlens, anderszijds de ideale brandpuntsafstand om kontakt te kunnen houden met je model.
Maar op de K10D is dat bijna 135 mm en om de één of andere reden heb ik een hekel aan 135 mm... >:(

Als je 11 primes hebt (welke trouwens, dat vinden we altijd erg leuk om te weten, heb je vast een 50mm, en als je heel gelukkig bent een 55mm.

De 55mm is echt een heerlijke portetlens (ik heb de K, 55/1.8), incl. crop zou je het een 77,5 kunnen noemen, heel dicht bij jou 85 dus!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

asplx

  • Gast
Re: Waarom Pentax
« Reactie #18 Gepost op: 24 augustus 2009, 04:34:54 »
Ik heb in de afgelopen decennia 5 analoge reflexen aangeschaft en één digi.
Mijn eerste SLR was een Praktica, m'n tweede een Ricoh Singlex TLS, gevolgd door een Yashica TL electro.
In die periode fotografeerde ik vaak met een balgapparaat, maar door de uittrek van de balg kon ik de zwarte volgnaalden in de donkere zoeker niet zien.
Vandaar de overstap naar Yashica, die had LED-uitlezing. Jofel.  In het begin.  :)
 Ã‚ :-/
Maar steeds vaker klapte spontaan de spiegel op....  :(
 >:(

In die jaren werden er nog echte cameratests gedaan en onder andere werden de zoekers aan de tand gevoeld:
Helderheid, overzichtelijkheid - met name voor brildragers - en camera-informatie waren de testpunten. Ik heb meerdere camera's uitgeprobeerd en het werd de MX van Pentax. Later is daar de ASahi Pentax LX bijgekomen, die veruit het meeste werk is gaan doen, zelfs tot voor kort nog.

Bij de keuze voor digi was uitwisselbaarheid van het glaswerk een must.
Ik had m'n zinnen gezet op FF, zodat het glaswerk - 11 primes en één zoomlens -  geheel compatibel zou zijn....  :)

De FF van Pentax wordt echter een 645-variant. Maar ik vind 6x4,5 geen vlees een geen vis.  :-/  M'n middenformaatcamera is een Hasselblad en een Sinar Technische camera met o.m. een 6x9-achterwand en groter. En de digi-achterwanden voor Hassie en Sinar gaan me echt iets boven de begroting.

Dan moet je toch wat. Om digitaal onder de knie te krijgen, met name het contrastomvang-gebeuren em de cropfactor, heb ik nu ondervangen door de aanschaf van de K10D: De kinderziektes zijn er uit en over de goede en minder goede kanten ervan is veel bekend.

Het betekent echter wel, dat ik met andere optieken op een andere camera met een ander medium het effect moet zien te bereiken, dat ik met dit glaswerk gewend ben op de MX en LX. aangezien een foto in mijn ogen tot standkomt bij de opname en pas later in de doka, moeten de camera-instellingen dan zo zijn, dat de opname-instellingen en -condities overeenkomen.
Om een zijstraat de noemen:
Voor portretten gebruik ik normaal de 2,8/85 mm Softfocus op de MX en LX; enerzijds een prachtlens, anderszijds de ideale brandpuntsafstand om kontakt te kunnen houden met je model.
Maar op de K10D is dat bijna 135 mm en om de één of andere reden heb ik een hekel aan 135 mm... >:(
Zo is de afstand voor goede communicatie met je model te groot bij portretfotografie en als tele is ie te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet.....

Ik zie de K10D als een instapper en de tijd zal leren waar ik uit ga komen...
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2009, 15:56:44 door asplx »

Ronald_G

  • Gast
Re: Waarom Pentax
« Reactie #17 Gepost op: 23 augustus 2009, 10:49:34 »
Waarom Pentax...

IK ben één van de meest lompe en onvoorzichtige mensen op aarde. Ik moest een camera hebben die tegen een stootje kon. Als je dan eenmaal de K20D in je handen hebt gehad dan weet je dat het goed zit.
Tevens de prijs/kwaliteit is echt bijzonder goed te noemen en de foto's die je ermee KAN (ik ben nog lang niet zo ver) maken zijn echt verbluffend en doen voor niets en niemand onder.
Daarnaast zit er en "auto" functie op. Zo kan mijn vriendin ook is een keer op die grote ronde knop drummen.

Ik heb me ook behoorlijk laten adviseren door mensen die van fotografie hun werk hebben gemaakt en we kwamen eigenlijk, toevallig, allemaal op hetzelfde.

Offline Khashoggi

  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: Waarom Pentax
« Reactie #16 Gepost op: 23 augustus 2009, 09:23:22 »
Tja vroeger als eerste met een minolta gefotografeerd, waar ik mee begonnen was. Nadat die kapot was gegaan een Pentax met 10x zoom gekregen. Heerlijke camera vond ik dat.

In 2006 naast de gewone Pentax een Kodak eazyshare gekocht digitaal. Enig nadeel van de kodak vond/vind ik dat ie batterijen vrat. Aangezien ik hoedan ook meer ging fotograferen opzoek gegaan naar een leuke instap DSLR. Kwam uit bij de Samsung GL1X DSLR, ook vanwege het grote voordeel van het gebruik van Pentax lenzen en de prijs. Dus een groter zoekveld naar lenzen in tegenstelling tot de dure lenzen van Canon en Nikon. Maar ook omdat Pentax me altijd goed bevallen was. Helaas wel met de Samsung gefotografeerd. Maar hij gaf vrij snel problemen, de winkel waar ik 'm gekocht had wou hem niet terug sturen, en Samsung wou 'm niet zomaar reparen ondanks de garantie die er nog opzat.

Toen blijven rondkijken naar een nieuwe DSLR, en wel Pentax, aangezien ik ook al lenzen had voor een Pentax en het me op deze manier geld kon besparen. Maar vooral omdat Pentax me altijd goed bevallen was. Inmiddels sinds een maandje de K200 in bezit, die me naast de K20 erg goed beviel, maar de K20 was net te duur voor me. Ook nog met de KM in mn handen gestaan, maar die had vergeleken met de K200 een iets minder prettig gevoel in de handen en was/is naar mijn idee een stapje terug vergeleken met de K200. Ook een groot voordeel bij de K200 vind ik het gebruik van de Batterygrip, ondanks dat dat nog wel even wennen is met fotograferen. Is het wel handig om extra battery life te hebben voor tijdens een foto opdracht.

Pentax was me altijd goed bevallen, en bevalt me nog steeds. Vind ook de instellingen goed in te stellen, in tegenstelling tot Nikon, Canon, olympus en Sony die ik nog wel eens in mn handen heb gehad.

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re: Waarom Pentax
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2009, 19:56:12 »
Citaat
Ja idd.. ik kan mijn pink niet goed kwijt! Ik wil geen grip. Ik vind de K10d+Sigma 17-70+AF360 al aan de zware kant. Het kan nog net, maar ik heb er liever niets meer bij.


als je de batterij achterwege laat is het extra gewicht (250 gram)van de grip minimaal.
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: Waarom Pentax
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2009, 02:04:11 »
Voor mijn werk moest ik uitzoeken hoe de K20D werkt.

Ik nam de camera een weekend mee naar huis, en 's avonds, zittend op de bank begon ik er een beetje mee te spelen.

Nu moet ik er even bijvertellen dat ik zelden een DSLR in mijn handen had gehad, ook geen camera had, maar vroeger wel veel heb gefotografeerd met gewone camera's, vast brandpunt en een zoeker zeg maar........

Meteen viel op hoe heerlijk 'ie in mijn niet al te grote handen lag, ik werd er eigenlijk meteen verliefd op.......

Dat weekeinde ging ik met mijn broer naar een patserige hifi-beurs, type veel platenspelers en buizenversterkers.
Ik sta net een heel grote tannoy luidspreker te fotograferen, licht door de knieen, tot ik een stem boven me hoor die vraagt: "en, hoe bevalt de pentax?".........

We praten even, hij had een K10D, en later dacht ik: "kijk, dat zou je met een nikon of canon niet overkomen.......

Toen 's maandagsde camera weer in moest leveren ging dat met pijn in het hart......

Ondertussen wist ik dat de oude pentax lenzen goedkoop te koop waren op marktplaats, en zo kocht ik een kapotte super-a en drie lenzen, dus kon ik op zoek en vond al snel een 2ehands K10D, en de rest is history...........
(oh ja: toen ik de camera ophaalde hield ik even de nikon vast die er voor in de plaats was gekomen, het voelde niet lekker aan, maar ik zei niks, waarop de verkoper zei: sja, ik vindt de pentax eigenlijk lekkerder in de hand liggen, maar de nikon is sneller bij sportfotografie......
Ik kreeg er voor 20 euro nog een mooi smc-m 100mm objectief bij...)

Het was dus liefde op het eerste gezicht, gekoppeld aan het feit dat er zoveel mooi glas te koop is voor een prikkie, en dat pentax een legendarisch, innovatief en exlusief merk is...........

Ik heb dus ook verder niets anders getest, het glas gaf sowieso al de doorslag..........
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

RonHendriks

  • Gast
Re: Waarom Pentax
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2009, 00:33:38 »
Ik zat vorig jaar te denken over of de Nikon D90 (de D300 speelde ook nog door mijn hoofd) of de Canon 50D. Beperking van budget en de wensen die ik had waren ook heel belangrijk. Ik had bedacht om alleen een body en een 50mm f1,4 lens te gaan kopen.
Ik wilde lichtsterke lenzen. en had nog wel wat wensen.
Een vriend van me wees me toen op de K20D. Die heb ik dus meegenomen in mijn ideeën. Later mijn budget nog eens gaan bekijken. Besloten om mijn vakantiebudget te besteden aan mijn fotohobby dit jaar. De K20D beviel me prima in de hand en daarbij toen de twee DA* lenzen gekocht. Uitstekende keuze vind ik nog steeds.
De K-7 en nog 2 lenzen maken de keuze nog ietsje groter.

Serpiente

  • Gast
Re: Waarom Pentax
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2009, 23:42:51 »
Citaat
ik had was in 2007 toe aan de overstap van hybride naar een dslr camera. in eerste instantie ook alleen maar gekeken naar canikon tot ik een review van de k10 tegenkwam en eens verder ben gaan zoeken.

toen uiteindelijk gekozen voor pentax vanwege:

- lag goed in de handen en voelde solide
- sr in de body dus geen dure lenzen met os nodig.
- spatwater/stof dicht.
- ook ik ben een fan van de top lcd.

@ serpiente ik kom op de k10 ook ruimte tekort voor mijn pink en heb er standaard de grip opzitten en dat is precies wat ik nodig heb qua grip.

ik weet dus ook zeker dat ik bij de k-7 de grip ga kopen. ik weet niet of jij de grip erbij hebt maar het maakt een groot verschil.

gr Jos
Ja idd.. ik kan mijn pink niet goed kwijt! Ik wil geen grip. Ik vind de K10d+Sigma 17-70+AF360 al aan de zware kant. Het kan nog net, maar ik heb er liever niets meer bij.

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re: Waarom Pentax
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2009, 21:52:26 »
ik had was in 2007 toe aan de overstap van hybride naar een dslr camera. in eerste instantie ook alleen maar gekeken naar canikon tot ik een review van de k10 tegenkwam en eens verder ben gaan zoeken.

toen uiteindelijk gekozen voor pentax vanwege:

- lag goed in de handen en voelde solide
- sr in de body dus geen dure lenzen met os nodig.
- spatwater/stof dicht.
- ook ik ben een fan van de top lcd.

@ serpiente ik kom op de k10 ook ruimte tekort voor mijn pink en heb er standaard de grip opzitten en dat is precies wat ik nodig heb qua grip.

ik weet dus ook zeker dat ik bij de k-7 de grip ga kopen. ik weet niet of jij de grip erbij hebt maar het maakt een groot verschil.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Hythloday

  • Gast
Re: Waarom Pentax
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2009, 20:39:27 »
Citaat
Ik vroeg me dus af waarom kiest iemand voor Pentax.

Toen ik ruim 30 jaar geleden als paying guest bij een Engelse dominee in een voorstad van Londen zat, kregen we een gesprek over camera's. Hij zei toen letterlijk: "Pentax means great value for money". Kort daarop kocht in een Pentax ME die ik enige tijd daarna inruilde voor een Pentax ME Super. Enkele jaren later kocht ik een Pentax K1000. De ME Super heb ik zo'n 20 jaar gebruikt en toen ik ruim 10 jaar geleden een autofocus camera wilde, dacht ik aan Nikon. De verkoper zei dat ik daar spijt van zou krijgen. Je loopt de godsganse dag met een zware camera om de nek. Pentax is een lichtgewicht. Weer een Pentax gekocht, de MZ 5.

In 2004 kocht ik een digitale spiegelreflex, een Canon 300D. Het prijsverschil met de *ist D was me te groot. De Canon kostte 1040 euro en de Pentax 2000 euro. In 2006 kwam Pentax met de K100D met SR. Mijn goede herinneringen aan Pentax kwam weer terug. Nu gebruik ik een K200D.

Waarom Pentax?

Vrijwel altijd kleine innovatieve snufjes, ligt prettig in de hand en heeft (had) betaalbare lenzen. Een Canon eigenaar is vrijwel altijd aangewezen op objectieven van de onafhankelijke merken als hij een betaalbare lens wil. De originele, eigenmerk objectieven (veelal gemaakt door de onafhankelijke objectiefmakers) zijn relatief duur. De aansluiting Canon/vreemdmerkobjectief is niet optimaal. Voor mij dus Pentax only.

Serpiente

  • Gast
Re: Waarom Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2009, 20:19:21 »
Ik heb bij de aanschaf totaal niet naar het merk gekeken.

Bij Pentax kon ik voor mijn budget een solide grote body met bovenop een LCD scherm kopen (K10d). Daarbij zaten goede kitlenzen. Hij had beeldstabilisatie in de body en was spatwaterdicht en de zoeker was enorm. Vergeleken met de instapcamera's een stuk beter.
Daarbij lag de D80 en de 40D boven mijn budget. Ik wist ook nog niet hoe serieus ik ging fotograferen. Ondertussen loop ik zwaar tegen een aantal beperkingen aan van de K10d. De AF zuigt zwaar en een maximum van ISO1600 met veel ruis vind ik erg jammer. Ook heb ik meerdere camera's in mijn handen gehad met een VEEL betere ergonomie voor MIJN handen. Ik heb echt enorme kolenschoppen (categorie Edwin vd Sar). De Nikon D300 en zelfs D90 liggen super heerlijk in de hand. De 30D&40D&50D van Canon liggen zelfs beter in de hand. Al vind ik de knop-indeling van Canon niet logisch.    
Ik flirt al een tijdje openlijk met Nikon. Het is een beetje een vakantieliefde op dit moment. Ik heb er nu een aantal keer mee gefotografeerd. Ik ben er helemaal weg van. Als het herfst is en ik heb dat gevoel nog steeds dan overweeg ik te switchen. Ik ben niet getrouwd met Pentax en ontvang geen royalties. Ook heb ik niet superveel en superduur glas. Ach ja, zo lang je maar vaker van camera wisselt dan van vrouw zit het goed  ;)

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Waarom Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2009, 20:17:01 »
Toen ik rondkeek voor mijn eerst digitale spiegelreflex zocht ik een instap model. Ik had een maand met een geleende Canon 400d gespeeld maar er waren concrete en gevoelsmatige dingen eraan die me niet bevielen. Ik ben rond gaan kijken en uiteindelijk een K100d Super gekocht. Deze was zeer betaalbaar met kitlens. Zaken die me daarnaast aanspraken waren:
- Display bovenop
- Ingebouwde shake reduction
- Ruim bovengemiddelde kwaliteit kitlens
- Degelijke bouw
- Mogelijkheid oudere lenzen te kopen en gebruiken
(Vergeet ik iets?)

Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en mijn grootste bezwaren zijn:
- K100d langzaam qua autofocus icm de lenzen die ik heb
- Automatische belichting is niet denderend
- Auto kleurtemp onder gloei- en spaarlampen belabberd
- Geen dedicated ISO knop (is ook niet gebruikelijk voor 'instappers')

Grootste pré:
- Prachtige foto's met FA 50 1.4, die met beperkt natuurlijk licht juist hele mooie warme kleuren oplevert
- Leuk om Marktplaats af te struimen voor koopjes :)
Verliefd op de K-1

Offline Eppie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 444
  • Geslacht: Man
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
Re: Waarom Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2009, 14:14:42 »
Er zijn al veel dingen gezegd waarom "wij" voor een pentax kiezen...Ik ga daar ook in mee...

Leuke anecdote....zodra je het over je hobby hebt wordt er altijd gevraagd of je een Canon of Nikon hebt....zodra je aangeeft dat je voor Pentax hebt gekozen...krijg ik regelmatig de opmerking, dat is interesant..ik verwijs ze dan door naar dit forum om de resultaten en discussies te volgen.

Ik kies dus ook voor pentax wegens de prijs, kwaliteit, glaswerk, performance etc.....

gr, Benno
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

stouten

  • Gast
Re: Waarom Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2009, 14:04:40 »
Waarom Pentax, simpel.

-ik zocht een "goede" camera ;D wie niet.
-stof en spatwater dicht, bij mij op Texel wel handig
-betaalbaar
-makkelijk in gebruik, kan het mijsje er ook me overweg
-en zo voorts :'( ;D

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Waarom Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2009, 09:00:38 »
Citaat
-Top lcd scherm. Niet echt super belangrijk bij aanschaf, maar merk nu wel dat het erg makkelijk is
Ik ga helemaal met je mee, behalve over het LCD scherm.
Dat vindt ik namelijk weer wel belangrijk. Als brildrager gebruik ik dat misschien nog wel meer dan de info in de zoeker.
Cees
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2009, 09:01:26 door etmcemi »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Waarom Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2009, 08:39:17 »
Er was nog een reden die ik vergeten was:
Pentax heeft inderdaad iets exclusiefs. Nikon en Canon kom je overal tegen, want nu digi's een beetje betaalbaar zijn geworden zie je ze wel heel vaak opduiken en meestal zijn het dan de Nikons of de Canons. Voor mijzelf is Pentax ook een echt fotomerk en dat straalt het ook uit.
Niet dat het heel belangrijk is, de fotografische kwaliteiten zijn het allerbelangrijkst, maar toch.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Sentinel

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Waarom Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:53:46 »
Hoi Jaap,

ik heb sinds een paar weken een K200D en waarom?
-Om de diverse reviews.
-Een zeer nette camera voor een lage prijs (vergeleken met een sony of nikon).
-Verder heeft bij mij mee gespeelt dat hij spat/stof water dicht is.
-De AA-batterijen vind ik ook makkelijk. Thuis gebruik ik eneloops, maar waar ook ter wereld kun je aa kopen.
-Top lcd scherm. Niet echt super belangrijk bij aanschaf, maar merk nu wel dat het erg makkelijk is
-Het gewicht. Ik wil graag wat gewicht in mijn handen. (het geeft mij een solide gevoel). En daarnaast houd hij gewoon super vast.

En ik houd van 'onbekend'. Pentax is niet bekend bij het grote publiek, daar zie Nikon, Canon, olympus, maar geen Pentax. En dit vind ik erg leuk. Vooral als je dan hoort van andere mensen; 'HUH Pentax, dat ken ik niet. zal wel niet zo goed zijn'

Dit zijn z'n beetje de hoofd redens geweest.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Waarom Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:35:27 »
Beste Jaap,
Ik ben 35 jaar geleden begonnen met een 2e hands Praktica en daarna een nieuwe Petri.
Toen ik een meevallertje kreeg werd het tijd voor een nieuwe camera de Pentax Z20 met motorzoom. Heel veel plezier van de camera gehad en nog lang na het onderstaande aangehouden.
Toen de digitale camera's betaalbaar werden en ik jubilaris was bij de zaak wilde ik ook een digi.
Na de Nikon en Canon bekeken, maar vooral vastgehouden te hebben wist ik het zeker, zeker weer een Pentax, een toen nieuwe IST DS. Lag al meteen geweldig in de hand, knoppen op de juiste plaats, gebruiksaanwijzing overbodig  :) en mijn goede spullen kon ik gewoon blijven gebruiken. Verder was gebruikt glaswerk heel goedkoop te verkrijgen op marktplaats door die afvalligen.  ;)
Als ik over een jaar of 5 weer een meevallertje zou krijgen wordt het weer een Pentax (hoop dat er dan nog nieuwe Pentax cams zijn, maar anders een 2e hands K7)
Grt,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Waarom Pentax
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:17:15 »
Wat mij opvalt op dit forum is dat een groot gedeelte van de discussies over allerlei foto onderwerpen gaat, maar dat deze op ieder ander fotoforum ook gevoerd zouden kunnen worden. Ik bedoel het niet zeurderig, juist niet, maar ik wilde eigenlijk vragen waarom mensen hebben gekozen voor onze samenbindende factor: Pentax. Juist leuk om te lezen dat daaromheen zoveel andere dingen ook besproken kunnen worden (lenzen, software, foto's etc.)
Ik vroeg me dus af waarom kiest iemand voor Pentax. Voor mezelf zal ik hier het antwoord geven waarom ik destijds de K10D heb aangeschaft:
  • Binnen mijn budget destijds veruit de meest degelijke body (Naast Nikon, Canon en Sony) qua bouwkwaliteit, materiaalgebruik en afwerking (spatwaterdicht)
  • Naast deze andere merken de meest gebruiksvriendelijke body: veel primaire functies vanaf de body te bedienen en niet via een menu
  • Grote body, ligt veel beter in de hand (handig als je grote handen hebt
  • Zeer goede reviews, zelfs met kitlens die juist bij Nikon te wensen over liet
  • Breed scala aan betaalbare lenzen beschikbaar, ook tweedehands omdat Pentax al lang cameras maakt.
Dit waren zo even mijn belangrijkste argumenten. Ben benieuwd naar reacties en aanvullingen.

Groeten,
J@@P

Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)