Auteur Topic: Tijdens receptie fotograferen.  (gelezen 2935 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #22 Gepost op: 5 oktober 2009, 17:43:00 »
Is ook zo, een K10D produceert op hogere iso's gewoonweg meer ruis dan een K100D. Blijft staan dat e.e.a. in verhouding tot het bestaande licht moet zijn om zoveel mogelijk de orginele sfeer/verlichting te houden.
Ik had bovenstaande foto zelfs niet op iso800 maar iso1600 gemaakt. Als ik van 1600 teruggegaan was naar 400, dan denk ik dat er te weinig van de sfeer over was gebleven en de achtergrond was een stuk donkerder geweest.
Als er meer licht voorhanden is, kan je de iso wat terugdraaien natuurlijk. Of een lichtsterkere lens gebruiken, hoewel een beetje scherptediepte in de meeste gevallen wel zo prettig is.
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2009, 17:43:59 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #22 Gepost op: 5 oktober 2009, 17:43:00 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #21 Gepost op: 5 oktober 2009, 17:27:30 »
Ok van 800 naar 100 is dan te veel van het goede. Als je naar iso400 gaat is het slechts één stop verschil, maar volgens mij een stuk minder ruis op een K10.
Zal dit bij een volgende flits shoot toch even in mijn achterhoofd houden.   ;)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #20 Gepost op: 5 oktober 2009, 15:40:51 »
Nee, dan help je de sfeer om zeep en de achtergrond slaat dicht.
Stel je zou een foto maken met de bestaande verlichting in een feestzaal zonder flitser op iso800/F4 en de belichting zou goed zijn met een sluitertijd van 1/4 sec.(even heel fictief) Nu maak je een foto en flits je in met ingesteld iso800/F4/1/30sec. Tussen de belichting en het bestaande licht zit een verschil van 3 stops.
Zou je dezelfde situatie met iso100/F4/1/30 fotograferen, dan wordt het schil met de bestaande verlichting 3stops x 3 (iso100 ->iso800)= 9 stops!
(correct me if i'm wrong!)
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #19 Gepost op: 5 oktober 2009, 14:00:31 »
Carel, ik begrijp dat je door met een hogere ISO te werken je daardoor ook dat lage richtgetal van je interne flitser flink op krikt. Als je echter een opzet flitser gebruikt dia al een flink richt getal heeft (40 of hoger) zou dit ook moeten werken bij lagere ISO. Vandaar mijn verbazing over die hoge ISO800, terwijl Peter een Metz 48 heeft.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Sandra

  • Gast
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #18 Gepost op: 5 oktober 2009, 13:42:16 »
Had je dan de Metz op manueel gezet?

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #17 Gepost op: 5 oktober 2009, 10:35:59 »
Wat André hier zegt bedoel ik! Door een hogere iso te gebruiken heeft het omgevingslicht meer invloed op de foto. (je zou de foto haast zonder flits kunnen maken, maar toch ook net weer niet...)
Met de flits accentueer je de voorgrond/hoofdonderwerp, maar door een hogere iso i.c.m. een langere sluitertijd te gebruiken zet je het omgevingslicht niet helemaal buiten spel. De achtergrond wordt natuurlijk wel donkerder, maar slaat niet dicht.
Wat Patrick zegt kan natuurlijk ook waar zijn, maar is afhankelijk van de grootte van zaal en de sterkte van de gebruikte flitser.
Door het verhogen van de iso wordt de interne flitser al gauw relatief krachtig en kan veel situaties de baas...
In dit soort situaties moet je gewoon niet te benauwd zijn voor een beetje ruis!

Carel

[size=10](edit: bovenstaande foto werd trouwens met de interne flits gemaakt)[/size]
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2009, 10:42:56 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

patrick91

  • Gast
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #16 Gepost op: 5 oktober 2009, 08:58:00 »
Of dat door de hogere lichtgevoeligheid meer gebied zichtbaar wordt dat door de flitser wordt belicht.

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #15 Gepost op: 5 oktober 2009, 08:23:34 »
Citaat
Nee, iso800 i.c.m. 1/30sec is juist heel prima om de sfeer vast te houden én om diepte te creëren!  Bij iso100 of 200 krijg je koud flitslicht en slaat de achtergrond compleet dicht, weg sfeer! Bij dit soort fotografie is sfeer veel belangrijker dan een beetje ruis.
(had ik dezelfde foto op iso200 gemaakt, dan waren de mensen op de voorgrond zwaar overbelicht geweest, de zanger goed en daarachter werd het al gauw heel zwart...)
Carel, bedoel je dat je met hoge ISO relatief meer omgevingslicht gebruikt t.o.v. flitslicht?

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #14 Gepost op: 5 oktober 2009, 05:11:50 »
Ik heb gisteren eens een hele avond zonder flits met ISO 800-1600 binnenshuis gefotografeerd. Verjaardag met sfeerlicht... Zal vanavond eens kijken wat daar uitkomt...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2009, 17:43:27 »
Nee, iso800 i.c.m. 1/30sec is juist heel prima om de sfeer vast te houden én om diepte te creëren!  Bij iso100 of 200 krijg je koud flitslicht en slaat de achtergrond compleet dicht, weg sfeer! Bij dit soort fotografie is sfeer veel belangrijker dan een beetje ruis.
(had ik dezelfde foto op iso200 gemaakt, dan waren de mensen op de voorgrond zwaar overbelicht geweest, de zanger goed en daarachter werd het al gauw heel zwart...)
Carel

Voorbeeldje, gemaakt op iso1600/F3.5/1/30sec):
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2009, 17:46:32 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2009, 16:38:12 »
ISO800 terwijl je met flits werkt komt me ook wat hoog over. Met die Metz 48 zou je toch zeker op ISO200 of 400 moeten kunnen werken.
Als de klant tevreden is is dat natuurlijk wel zo belangrijk.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2009, 12:33:19 »
ISO 800 plus flits? Dat is wel heftig... Ik zou denken dat je redelijk dichtbij kan komen en de flits ervoor zorgt dat je dat de ISO 100 mogelijk blijft...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2009, 10:46:41 »
Mede dankzij jullie tips is de shoot gelukt. Ik heb weeral ondervonden dat fotograferen bij lichtarme omstandigheden niet eenvoudig is. De Sigma 18-200 in combinatie met de Metz AF48 functioneert goed. Meestal ISO800 gebruikt en zorgt soms voor wat ruis. Enfin, de sfeer van het moment is in beeld gebracht en dat was nou net de bedoeling  ;)
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

kdj4

  • Gast
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2009, 21:34:21 »
Peter ik wens jou veel succes hier mee.


gr kees.

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2009, 20:18:50 »
Bedankt iedereen. Dit zijn toch al heel wat bruikbare tips  ;)
Ter info: het is geen receptie in het kader van een huwelijksfeest of jubileum. Het gaat hier  over een receptie voor vips die worden uitgenodigd in een bedrijf. Mijn taak is om met de sfeer vast te leggen. Dus naast de gebruikelijke foto's van de genodigden zal ik ook overzichtsfoto's maken. Ik dacht er bvb aan om een langetijdsbelichting te maken met de fisheye. Je ziet dan de luxueuze lounge waarbij de mensen als bewegende schimmen figureren  ;)
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

kdj4

  • Gast
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2009, 11:13:03 »
Citaat
Foto's van dat soort evenemeenten hebben voornamelijk een (grote) emotionele waarde. Bij de bewerking dus niet selecteren op compo en andere technische zaken. Als je op de foto tante Mien of Onkel Rene kan herkennen en bij nichtje Michelle zelfs kan zien dat ze blauwe ogen heeft zijn dat voor de familie al super foto's.
Succes ermee, de meeste tips zijn al gegeven. De kitlens, een 17-70 of 28-75 zijn doorgaans het meest bruikbaar.

grtz, Andre


ben ik met je eens Andre, ik was niet tevreden over alle foto's maar de familie waar ik het voor gedaan heb waren dik tevreden, heb het gouden bruidspaar een cd gegeven met al de foto's er op, en heb al die foto's nog eens verwerkt met imovie op de apple en heb daar een leuke dvd van gemaakt met muziek er bij die zij zelf mooi vonden en klaar was Kees..... :)......en tante Mien tevreden  ;D...o nee Roelie was haar naam.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2009, 11:18:10 door kdj4 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2009, 11:06:42 »
Foto's van dat soort evenemeenten hebben voornamelijk een (grote) emotionele waarde. Bij de bewerking dus niet selecteren op compo en andere technische zaken. Als je op de foto tante Mien of Onkel Rene kan herkennen en bij nichtje Michelle zelfs kan zien dat ze blauwe ogen heeft zijn dat voor de familie al super foto's.
Succes ermee, de meeste tips zijn al gegeven. De kitlens, een 17-70 of 28-75 zijn doorgaans het meest bruikbaar.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

kdj4

  • Gast
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2009, 08:46:57 »
in augustus ben ik ook gevraagd voor een gouden bruiloft, omdat ik geen exsterne fliter heb moet ik het doen met fliter van de camera.
waar ik de foto's moest maken waren ook alleen maar kleine zweer lampjes.

ik heb gebruikt de tamron 28-75 en alles manuel iso 400  1/50  en de diafragma op f4 , interne flits met kapje er op (foto rolletjes er overheen als diffuser)

niet dat ik echt tevreden was vooral de kleur van de foto's vond ik wat geel dus je probeert daar dan van alles, maar ja ze vragen je zoiets en weten dat je veel foto's maakt dus kun je ook weer niet nee zeggen  ;)

hier 3 foto's van die gouden bruiloft.

http://i251.photobucket.com/albums/gg294/keeskdj/IMGP0112.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg294/keeskdj/IMGP0130.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg294/keeskdj/IMGP0152.jpg
« Laatst bewerkt op: 20 september 2009, 09:20:59 door kdj4 »

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2009, 00:30:26 »
Om het sfeerlicht te behouden; camera op M, iso omhoog, de sluitertijd zo laag mogelijk(1/30e), zet een omnibounce op de flitser, je kunt ook met lager dan 1/30e flitsen, flitsen op het 2e gordijn is dan aan te raden, gebruik een groothoekig werkend objectief, 50mm is op een cropcamera al teveel.
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

elkim

  • Gast
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2009, 23:18:10 »
ik heb het ook gedaan tijdens een 50jarige bruiloft van ne nonkel van mij het blijft lastig om de sfeer er in te houden als het echt donker is hoor iso omhoog flits met difuser schuin omhoog, een licht plafond op zo'n 2.5 a 3 meter is perfect eerst wat shots maken zonder flits bv iso400 f5.6 (mag niet te groot zijn anders staat niemand er scherp op het meeste zul je kleine groepjes mensen trekken die in een half cirkeltje staan dus niet een te groot diafragma) en bv 1/20 of zelfs 1/15 kan als je bijflitst bij voorkeur op M zeten de lichtomstandigheden in zo'n zaal zijn meestal gelijk , door op M te schieten zul je meestal het beste effect hebben. zo heb ik het gedaan het blijft steeds een compomis,
vergeet een HDR bewerking achteraf, da komt nie goe ;D  
« Laatst bewerkt op: 19 september 2009, 23:18:27 door elkim »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2009, 10:14:58 »
Dit topic is redelijk in lijn met http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1253276817 ;)

Keihard recht flitsen is not done, niet voor de gefotografeerde en niet voor belichting :). Zorg voor een diffuser oid. Ooit was er iemand op het forum die verkocht een soort zakjes die je met een kaartje erin op je flash kon doen voor 10 euro. Heb ik sindsdien altijd in mijn tas...

Ga van te voren uitgebreid kijken waar de receptie is, liefst op het goede tijdstip. Vraag of er ook mogelijkheden zijn om 10 a 20 minuten aan "geposeerde" fotografie te doen. Dan heb je die shots alvast binnen. Kijk waar in het hotel de lichtknoppen zitten (dimmen, deels aan/uit) en hoe je die kan/mag gebruiken.

Let op de achtergrond: die stomme grote planten groeien anders uit het hoofd van de geportretteerden...

Als je heel brutaal bent: maak een soort opstelling waar het paar staat: zet je camera op statief, éénmaal goed uitlichten en compo, en maak van alle handjesgevers een foto met het paar. Wel wat amerikaans

Neem een tweede body mee voor de snapperige shots... (zo wie zo een aanrader).
 
Een 18-200 klinkt niet al te lichtsterk. Licht tele is mooi voor portret. Ik heb de 50-135 F2.8 gebruikt. Volgens mij de ideale portretlens. Een (AF) 50mm 1.4 of 1.7 is een goed idee. 70mm kan ook. Kijk thuis eens wat met "sfeerlicht" je de maximale ISO waarde qua ruis vind. Niet te veel rommelen met instellingen: zonder flits, M stand, max ISO, sluitertijd beetje afhankelijk van lens en vastheid van je hand zeg 1/125, diafragma helemaal open. Met flits zorgt de flitser al (deels) voor bevriezen (1/180).
« Laatst bewerkt op: 19 september 2009, 10:24:01 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Tijdens receptie fotograferen.
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2009, 09:22:24 »
Ik ben gevraagd om tijdens een receptie foto's te maken van de genodigden.  De receptie vindt 's avonds plaats in sfeerlicht. Ik ben geen portretfotograaf, dus dit is voor mij relatief nieuw. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Welke settings?  Ik dacht er aan om de K20D te gebruiken in combinatie met de Metz AF48 flitser en Sigma 18-200mm lens. Of misschien ook de 50mm F1.4 meenemen?
Alle tips zijn welkom  ;)
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)