Auteur Topic: En weer een berichtje van Hoya over de toekomst van Pentax.....  (gelezen 1417 keer)

bbwijdieks

• Gast
Re:En weer een berichtje van Hoya over de toekomst van Pentax.....
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2009, 16:28:15 »
Elke sensorfabrikant ontvangt je met open armen of je nu Pentax of Nikon bent.
De productie van de chip neemt (fors) toe waardoor de kostprijs p/sensor afneemt.
De camera kan dan scherper geprijst aangeboden worden door de fabrikant (bijv. Sony) zelf, de klanten (Pentax & Nikon) daarentegen moeten zich houden aan bepaalde voorwaarden zoals prijsafspraken e.a. kosten.
De sensor is nu eenmaal het duurste element van een camera (ontwikkeling kosten, research, nieuwe machines etc.)
Een goed voorbeeld hiervan is de sony a200 & a300, bespottelijk goedkoop, als je kijkt naar de concurentie die dezelfde chip gebruiken valt op dat die camera's (veel) duurder zijn.
Eigenlijk maakt Sony dus een dubbele winst  :P

Samsung kan met zijn DSLR chip niet tussen de gevestigde orde komen als ze alleen leveren aan Pentax (en zichzelf)
Het is onmogelijk om op die manier winst te maken.
Het balletje ligt dus bij Samsung, kunnen zij betere en goedkopere kwaliteit leveren?
Zo niet dan moeten ze zich terugtrekken en het balletje terugrollen naar een groot fabrikant
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2009, 16:36:18 door Berend »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2009, 16:28:15 »

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2009, 11:53:32 »
Ik denk dat ieder sensor fabrikant graag levert, ook aan Pentax. Enige bezwaar zou zijn concurrentie met eigen modellen als de fabrikant zelf modellen maakt maar daar is altijd wel wat op te vinden.

De samenwerking met Samsung ging natuurlijk verder dan alleen de sensors: Samsung (maakte onder licentie)/(verkocht re-branded) Penatx camera's en lenzen. Dat zal de deal wat voordeliger gemakt hebben voor Pentax. Maar gezien de nieuwe K-X sensor en het gebrek aan nieuwe Samsung modellen vermoed ik dat deze deal compleet over is. Voor Pentax is het natuurlijk gunstig als ze rond kunnen shoppen voor de sensor die voor hun het beste is. Uiteindelijk was de sensor, en alles wat daaruit voortvloeit, het grootste kritiekpunt op de K7 toch?
Verliefd op de K-1

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2009, 18:06:32 »
De prime processor is meen ik van Fujitsu, dus nog een fabrikant erbij. Daar zal zeker wat keuzes in gemaakt moeten worden in de toekomst. Pentax kan natuurlijk voor Sony een goede partner zijn in het leveren van lenzen.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2009, 15:56:23 »
Zoals verwacht Pentax heeft een grotere partner nodig die o.a. beeldsensoren kan leveren
Samsung ligt voor de hand maar Sony, een veel grotere beeldsensor fabrikant dan Samsung, lijkt mij de beste keuze
Zekers als je kijkt naar de prestaties van de 12.3MP sony sensor vs Samsung 14.4MP sensor
Daarnaast zou Pentax ook nog gebruik kunnen maken van de "nieuwe" 14.2MP sony sensor en evt zelfs de 24.6MP FF sony sensor  ;D

Pentax eet op dit moment van 2 walletjes, van sony en samsung, en daar ligt het knelpunt
Die 2 grote fabrikanten kunnen daar niet gelukkig om worden lijkt mij

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
En weer een berichtje van Hoya over de toekomst van Pentax.....
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:01:18 »
Voor een ieder die het lezen wil: klik.

Kernzin uit het artikel:
"There will be consolidation in the camera business and a small player like us will be like a small boat on a rough sea. But let me be clear: we will not shut down this business."

greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2009, 22:05:37 door EviZ »