Hallo allemaal,
Ik heb nog niet zo'n uitgebreide doka-ervaring, maar zal er de komende tijd wel weer vaker in te vinden zijn. Ik ga vanaf woendag de cursus voortgezette analoge fotografie. Ik wil niet zeggen dat ik een doorgewinterd hobbyfotograaf ben, maar de beginnerscursus behandelt in de eerste 7 van de 15 lessen onderwerpen als, "hoe doe ik een rolletje in mijn camera". Ik was dus erg blij dat ik naar de open dag van de SKVR ben geweest en dat ze me daar aanraadden om me voor de voortgezette cusus in te schrijven.
Toen ik er daar trouwens over begon dat ik de analoge cursus wilde gaan doen, volgde er een luide reactie van één van de voorlichters aldaar: "We hebben weer iemand voor de analoge cursus, één der laatste der Mohikanen
".
Alhoewel ik erg content ben met mijn K10 heb ik voor de analoge cursus gekozen omdat ik vind dat dat in mijn geval meer rendement op zou leveren. Ik ben analoog minder onderlegd in de de zaken die na de opname plaats vinden dan digitaal. Ik speel al jaren met Photoshop (daarvoor het pakket Coreldraw (met Photopaint als het beeldbewerkingsgedeelte geloof ik).
Het gaat me ook uiteraard om de verdere zaken als compositie en opnametechtnieken, maar mijn zwakste kant is het echte dokawerk. Alhoewel ik al mooie resultaten aan de muur heb hangen zoals onderstaand voorbeeld wil ik vooral leren consequent tot goed resultaten te komen, in plaats van telkens maar aanklooien tot het beste resultaat bereikt wordt, scheelt een hoop tijd, afval en moeite.
Verder ben ik van mening dat analoog en digitaal volledig bestaansrecht hebben naast elkaar.
Digitaal loop in mijn ogen op bepaalde vlakken achter op analoog. De meest evidente de beperktere belichtingsomvang.
Verder vind ik het gewoon leuk om op zijn tijd ambachtelijk bezig te zijn in plaats van RSI op te doen
.
Tevens zijn er ook technieken die me interesseren die alleen (ook weer nu nog) analoog te realiseren zijn.
Het voorbeeld hieronder is er één (de kwaliteit is trouwens in het echt een stuk beter dan het voorbeeld (= foto van foto).
Groeten, John.