Auteur Topic: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!  (gelezen 1706 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Laura

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 364
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax - my world of view
    • laura weijzig fotografie - my world of view
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2008, 22:23:45 »
Hoi Hanneke!

Welkom hier op het forum. Helaas woon ik niet bij je in de buurt...

Groet, Laura  :)
Pentax K70   <>   smc Pentax DA 18-55mm F3.5-5.6 AL   <>   Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG Macro   <>   smc Pentax D FA 100mm F2.8   <>   smc Pentax DA 18-135mm F2.8 ED   <> smc Pentax-DA  50mm 1:1.8 50mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2008, 22:23:45 »

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2008, 10:42:37 »
Hoi Hanneke, ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest. Gewoon aan de gang gaan en veel vragen stellen. Ik ben in augustus met deze camera begonnen, alleen had ik de pech dat ik op het verkeerde forum zat (zoom.nl) en daar werd steeds als eerste gezegd : RTFM  ([size=8]Read The Fucking Manual[/size]
Hier mag je gewoon je vragen stellen en dan vertellen wij wel op welke bladzijde het staat (grapje)
Een boekje met wat basisbeginselen over sluitertijd, diafragma etc is wel handig.

Ruud

  • Gast
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2008, 10:34:38 »
Welkom, Hanneke. Veel plezier met je camera, met alle knopjes, ringetjes, nog meer knopjes, instellingen, menu's, keuzes, nog meer knopjes. En ook veel plezier bij het maken van foto's en met ons op het forum.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #13 Gepost op: 10 maart 2008, 10:33:11 »
Welkom op het forum hier Hanneke.
Het meeste is al gezegd en "domme vragen" zijn er niet. De kans bestaat dat je vraag al eens een keer voorbij gekomen is, maar het is geen doen om het hele forum elke keer door te spitten. De "ouwe rotten" hier hebben of snel een antwoord of een verwijzing naar ergens op het forum of op het grote web.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2008, 09:50:23 »
Welkom Hanneke.
Alles over de start is al gezegd en uitgelegd. Kom je al doende er niet uit, vraag het hier, en wees zeker van een deskundige reactie en/of advies.

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline wllm

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1161
  • Geslacht: Man
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2008, 21:58:53 »
Hanneke welkom, en ehhh.. gewoon doen, maken die foto's, dan zelf bekijken op je computer en daarna evt. hier posten. Is een erg goede leerschool. Ook veel andere foto's bekijken en commentaren lezen helpt. En die camera, idd. met het boekje erbij. Of eerst gewoon het manual doorlezen, je zult het echt niet meteen begrijpen. Nog een keer lezen en wat uitproberen enz.

wllm

hannekezelf

  • Gast
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #10 Gepost op: 9 maart 2008, 21:31:09 »
ha allemaal,
is natuurlijk toch een kwestie van véél doen en er vertrouwd mee raken blijkt wel!
maar hoe en waar te beginnen...  juist daarom erg blij met jullie reakties!
ik word weer helemaal enthousiast!

koor

  • Gast
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #9 Gepost op: 9 maart 2008, 21:15:34 »
Erik, de P stand is voor een beginner erg moeilijk, omdat je
zelf eerst al je voorkeuren moet opgeven.....

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2008, 20:43:45 »
Citaat
[...]
 kan ik de scherpstel knop altijd op automatisch (af) laten staan als ik diafragma en sluitertijd zelf instel? of moet die juist op de mf stand?
De AF (autofocus) en handmatige belichting (zelf instellen diafragma en sluitertijd) werken onafhankelijk van elkaar. Andersom kan ook: handmatig focussen en de camera de belichting laten bepalen.

En om het moeilijker te maken: ik zou niet beginnen op de groene stand maar op de P-stand. Kun je met de wieltjes zelf makkelijker dingen wijzigen. Daarna volgt waarschijnlijk vanzelf de Av-stand en de M zoals door meerder reeds beschreven.

Veel plezier met je topcamera!

greetz,
Erik

koor

  • Gast
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2008, 19:49:37 »
Hanneke welkom hier.
Ben zelf in oktober 2007 begonnen met de k10d en met boekje en forums zit ik nu op 30% van wat er mogelijk is.
Dus er is hoop.
Veel foto's nemen met verschillende diafragma's (begin met Av)
Kijk eerst even af wat groene knop aangeeft en ga dan naar Av en
probeer een diafragma hoger of lager.
Langzamerhand ga je geheel manual of als er een situatie is waarbij
je snel moet handelen, zet 'm dan maar op de groene knop voorlopig.
Komt echt wel goed.
En kijk naar de foto's die geplaatst worden middels een exif reader.
Daar leer je ook weer van.
Succes!

pietpentax

  • Gast
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2008, 18:25:18 »
Welkom Hanneke op het forum waar veel te leren is.
Groet Piet.

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2008, 17:53:30 »
Hoi Hanneke,

welkom hier op het forum, en veel plezier.

kan ik de scherpstel knop altijd op automatisch (af) laten staan als ik diafragma en sluitertijd zelf instel? of moet die juist op de mf stand?

ja dat is nu de k10 :) wat jij wilt, de camera laat je helemaal vrij in jou keuzes ;) probeer de handleiding eens door te worstelen :-/ ga dan foto's maken en lees na een weekje ofzo de handleiding nog eens 8-)

je hebt een helemooie set gekocht ga lekker foto's maken, laat hier eens wat zien  ;) is echt erg leerzaam.

groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2008, 17:45:43 »
Hanneke,

Welkom op dit leerzame forum. Probeer zoveel mogelijk uit met je manual in de hand. De antwoorden op je vragen "landen" beter als je zelf al e.e.a. heb geprobeert. Natuurlijk helpen we je graag.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

hannekezelf

  • Gast
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2008, 17:31:58 »
dank voor je reaktie! gebruik inderdaad de groene knop hoor! gelukkig dat die er opzit  :D.
meteen maar een klein praktisch vraagje: (er van uit gaande dat er geen domme vragen zijn... of val ik nu meteen flink door de mand?) kan ik de scherpstel knop altijd op automatisch (af) laten staan als ik diafragma en sluitertijd zelf instel? of moet die juist op de mf stand?

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2008, 17:15:29 »
Hanneke, van harte welkom op ons leerzame forum!
Blijkbaar ben je echt nog een Newbie, ik zou je adviseren "for the time being" op de groene stand te fotograferen en de handleiding goed door te nemen. Na enige tijd raak je wel vertrouwd met de meeste funkties en kan je vaarwel zeggen tegen de groene stand...
Een basisboekje over fotografie is ook aan te raden.
Loop je tegen dingen aan, kijk rond op het forum, wellicht vind je hier het antwoord en zoniet stel je vragen. Vragen zijn nooit dom!
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

hannekezelf

  • Gast
ook ik nieuw en op zoek naar hulp!
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2008, 16:50:08 »
Heb oa vanwege spatwaterdichtheid een pentax k 10d gekocht. Kom er nu achter dat je (naar mijn idee) behoorlijk ervaren moet zijn om de diverse mogelijkheden van deze camera ook echt te benutten. Woont er iemand rondom Alphen ad Rijn die het leuk vindt om een beginner met dit toestel wegwijs te maken?