Auteur Topic: Pentax k200(D) & oude lenzen  (gelezen 4980 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nandoras

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #38 Gepost op: 23 december 2009, 21:53:19 »
Uiteindelijk vanmiddag de camera gekocht bij cameraland in Alkmaar voor 469 euro inclusief
pentax 18-55 II. Dus dat is geloof ik wel een goede prijs.
Dus nu de komende kerstdagen maar eens wat oefenen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #38 Gepost op: 23 december 2009, 21:53:19 »

Offline WitteWeduwe

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 82
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #37 Gepost op: 18 december 2009, 18:21:37 »
Hangt ook een beetje van de baht prijs af, maar toen was het wel redelijk wat goedkoper. Mijn aankoop was een K100D (de 'oudere' versie van de K200D) + kitlens 18-55 + kitlens 50-200, geen dure lenzen dus. De aanschafprijs totaal was ruim 20% minder dan in Nederland, met internationale garantie (moet je wel uitdrukkelijk om vragen). Dit komt ook deels door minder belasting. BTW = 19%, VAT = 7% en kan je nog eens terugvragen ook!

Zeker als je een tijd rondreisd hoef je je ook weinig zorgen te maken over invoerrechten. Genoeg foto's en gebruikssporen zal je aan het eind wel hebben.

De baht was toentertijd ongeveer 44 b = 1 euro en nu krijg je er bijna 50. Ik vermoed dat de verschillen zijn opgelopen.

Geheugenkaarten/externe harde schijven zijn absoluut goedkoper. En inderdaad Pantip is werkelijk een ervaring, zelfs als je niets wil kopen is het voor electronica minded mensen een belevenis. Een hele grote mall met honderden kleine winkels. 2 jaar geleden had je een officiele PENTAX dealer op de 3e verdieping.

Löwepro tassen zijn ook slechts 2/3 vd prijs. Maar die zou ik dan eerder aanschaffen in MBK (een andere super grote mall). Ga je naar Siam Paragon of een andere exclusief warenhuis, zijn de prijzen vergelijkbaar met Nederland (maar je kan VAT terugvragen).

nandoras

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #36 Gepost op: 18 december 2009, 17:02:49 »
Ik land inderdaad eerst in bangkok waar ik vijf dagen verblijf.
In principe genoeg tijd dus om wat dingen aan te schaffen.
Toch denk ik dat ik liever hier mijn camera koop, iig wat vertrouwder.
Maar evt andere lenzen/geheugenkaartjes e.d. zou ik daar misschien wel kunnen aanschaffen.
Is het daar extreem veel goedkoper?
Ik hoorde namelijk van een vriend die van de zomer op vakantie was in Indonesie dat hij daar alleen
maar dure lenzen zag en geen koopjes. Maar Bangkok is hopelijk anders.


Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #35 Gepost op: 18 december 2009, 15:41:36 »
Sandisk Ultra II kaarten zijn veel minder snel dan de Transcend SDHC class 6 kaarten! De Transcend kaartjes zijn praktisch even snel als de Extreme III...
Zie: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12357.0
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #34 Gepost op: 18 december 2009, 15:33:53 »
pantip plaza in Bangkok
Een paradijs voor de computer, software, fotografie- en gadgetfreak!
Een MUST tijdens een bezoek aan Bangkok voor bovengenoemde doelgroep.  ;)

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #33 Gepost op: 18 december 2009, 15:31:52 »
ik ga de camera denk van het weekend kopen, was nogal druk afgelopen week.

over de productiefaciliteit had ik al gelezen, ik zal eens kijken of het mogelijk is en uitkomt.
wellicht dat er daar ook nog wel wat mooie goedkope lenzen van de fabriek 'rondzwerven'

Een aanvulling, omdat er iemand elders op het forum klaagde dat zijn ultra II kaarten wellicht niet snel genoeg waren voor het filmen. Geen idee of dat helemaal klopt, maar lijkt me wel een lastig iets als je er tegen aanloopt.

Over die rondzwervende lenzen: ik heb graag de FA serie, 31mm, 43mm en 77mm.  :clap2: als je dat kanregelen.

Offline WitteWeduwe

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 82
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #32 Gepost op: 18 december 2009, 15:29:43 »
Land je eerst in Bangkok? Dan is het zelfs misschien een optie daar een toestel te kopen. Twee jaar geleden ben ik een half jaar werkzaam geweest in Azië en zag een camera vanuit Nl daarnaartoe meenemen niet zitten (ivm garantie en omdat het gewoon goedkoper is in Azië) en heb mijn K100D in pantip plaza in Bangkok gekocht.

nandoras

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #31 Gepost op: 18 december 2009, 15:16:28 »
ik ga de camera denk van het weekend kopen, was nogal druk afgelopen week.

over de productiefaciliteit had ik al gelezen, ik zal eens kijken of het mogelijk is en uitkomt.
wellicht dat er daar ook nog wel wat mooie goedkope lenzen van de fabriek 'rondzwerven'

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #30 Gepost op: 14 december 2009, 16:27:57 »
Ik heb zelf juist gekozen voor de 16 Gb kaarten (extreme III). Voor de K-x kun je toe met de ultra-II kaarten (al zijn de extreme III kaarten wel sneller) en zou ik als het budget het toelaat zelfs een 32 Gb kaart kopen. Anderzijds kan het zomaar zijn dat die kaarten in vietnam prima en goedkoper verkrijgbaar zijn.
Ik sluit me bij de vorige posters aan. Ik ben zelf 7 (heerlijke) maanden weggeweest en heb bewust gekozen om het risico op verlies van opnames te minimaliseren. Daarom heb ik de 4 x 4GB gekocht. Later trouwens nog 2 x 8GB gekocht als tijdelijke back-up (ik ben nogal bang wat kwijt te raken...) maar die gebruikte ik niet omdat ik de externe hd had gekocht.
Tijdens de 7 maanden ben ik één kaartje met daarop zo'n 30-40 foto's verloren (de dierentuin in Chiang Mai) en dat vond ik ECHT vreselijk balen! Stel je voor dat ik (uit luiheid/gemak) een 16GB kaartje had gebruikt... dan was ik er veel meer kwijt geweest waarschijnlijk.

Gr. PentaxDonkey

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #29 Gepost op: 14 december 2009, 16:13:48 »
Ik zou gewoon even kijken of je oude lens naar behoren werkt voor je koopt. Dat kun je denk ik prima proberen bij cameranu.nl kamera-express of fotokonijnenberg. Ik zou de MM gewoon laten voor wat het is. Als je lens niet naar behoren werkt, bv alleen manueel, daar wil je je ook niet een heel jaar aan ergeren, dan kun je net zo goed de dubbelkit met de 50-200 kopen en is je hele reis een plezier.

Goede batterijen, men beveelt eneloops aan, met een reservesetje. Iets duurder maar zijn geld waard.

Tsja wellicht is een flitser ook handig.

Ik heb zelf juist gekozen voor de 16 Gb kaarten (extreme III). Voor de K-x kun je toe met de ultra-II kaarten (al zijn de extreme III kaarten wel sneller) en zou ik als het budget het toelaat zelfs een 32 Gb kaart kopen. Anderzijds kan het zomaar zijn dat die kaarten in vietnam prima en goedkoper verkrijgbaar zijn.

Dan nog een verzoek: Pentax heeft een productiefaciliteit in Vietnam, daar worden de lenzen gemaakt. Een bezoek met fotoverslag zouden we hier zeer wel waarderen. Als je er toch een heel jaar bent.

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #28 Gepost op: 14 december 2009, 12:02:18 »
Daarnaast zat ik er ook aan te denken om mijn foto's digitaal via bijvoorbeeld betaalde flickr account online te zetten.
Via flickr kan je geloof ik ook het originele formaat weer downloaden.
Ik voorspel je dat je veel foto's gaat maken daar in het verre en mooie Azië. Dat betekend dat je dus ook veel zult moeten oploaden. En nu weet ik toevallig uit ervaring dat de snelheid van internet in Azië ontzettend laag ligt. Daarom denk ik dat je alles uploaden maar uit je hoofd moet zetten. Een selectie (om te delen met vrienden en familie) is natuurlijk wel heel erg leuk.
Succes met alles.

Gr. PentaxDonkey

edit: vergeet niet om je foto's straks in het raw-formaat (het digitale negatief en ook veel over te vinden op dit forum) te schieten. Misschien zie je nu de voordelen nog niet maar op termijn zul je hier ontzettend veel plezier van hebben. Kost je helaas wel 4 x zoveel ruimte ongeveer. Mag met laptop en externe hd geen probleem zijn.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2009, 12:05:20 door PentaxDonkey »

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #27 Gepost op: 14 december 2009, 09:50:02 »
Je oudere zoomlens zal gewoon werken Nander! Vanaf "A" lenzen en hoger op alle standen. Oudere lenzen zonder A-stand werken ook, maar iets omslachtiger. Zie hiervoor dit topic.
Zelf zou ik ook niet zo gauw 16 Gb kaartjes nemen (tenzij bij de K-x voor filmen). Als je dan een volle kaart kwijtraakt ben je wel heel veel kwijt.
Bovendien heb je een laptop en externe harde schijf bij je, die zullen toch niet zo gauw vol zijn!? Zet de foto's zowel op de laptop en de externe HDD, dan heb je een extra backup. Voor alle veiligheid de laptop en externe HDD apart van elkaar houden (dus niet tesamen in de laptoptas), zodat je bij eventuele diefstal niet alles kwijt bent.
Als je SDkaartjes koopt, dan kan je het beste in ieder geval "class 6" kopen, dat zijn de snelste versies.

Carel
« Laatst bewerkt op: 14 december 2009, 09:55:01 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #26 Gepost op: 14 december 2009, 08:16:58 »
Ik zag overigens ook 16gb kaartje staan
dat is denk ik nog wel makkelijker dan 3 kaartjes.
Maar ook een groter risico als nu net dan ene 16Gb kaartje stuk of verloren gaat met al je foto's daarop  :(
4x4 zal wel iets duurder zijn, maar je verspreid wel dat risico.

nandoras

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #25 Gepost op: 13 december 2009, 22:48:43 »
Ik ga voor 1 jaar naar VietNam toe voor mijn studie, waar ik aantal maanden ga studeren, stage lopen en reizen.
Ik heb dus wel genoeg mogelijkheden om mijn foto's op mijn laptop/ externe harde schijf te zetten.
Daarnaast zat ik er ook aan te denken om mijn foto's digitaal via bijvoorbeeld betaalde flickr account online te zetten.
Via flickr kan je geloof ik ook het originele formaat weer downloaden.

De klasse die achter de transcend staan geven die de kwaliteit van het kaartje aan? Ik zag overigens ook 16gb kaartje staan
dat is denk ik nog wel makkelijker dan 3 kaartjes.

Overigens denk ik ervoor de keuze van de camera wel uit te zijn en wordt het dus de k-x. Veel positieve recensies over gelezen.
Ik moet nog even kijken waar ik 'm koop, volgens mij was de k-x ook in de mediamarkt voor +- 500 euro te koop. Niet dat ik nou
zo fan ben van de MM (service is eigenlijk gewoon slecht maar dat scheelt weer verzendkosten).

Ik vroeg me af of ik naast camera+18-55, geheugenkaart, fototas, batterijen nog verder aan dingen moet denken?

De oudere zoomlens die ik had 50-200 kmount past neem ik aan ook gewoon op de k-x?

Alvast Bedankt! Nander

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2009, 18:43:21 »
Ik ken ook iemand die regelmatig CD/DVDtjes naar huis stuurde. Ook geen gek idee.
Verliefd op de K-1

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #23 Gepost op: 11 december 2009, 08:59:58 »
4x4 gB is natuurlijk niet veel, vooral omdat je natuurlijk ook in raw gaat fotograferen, dus die kaartjes zijn snel vol!!!, vooral in azie  ;D
Heel goed gezien Hansli! Moest dan ook regelmatig legen en formateren.

Citaat
Laptop of ander soort externe opslag bij je hebben dus, en liefst ook weer backup daarvan, als de foto's echt belangrijk voor je zijn...............
Daarom (vrijwel) dagelijks overzetten op de laptop en regelmatig een back-up maken op zo'n lief klein extern 2,5 inch harddiskje  :D
Met die foto's wilde ik het risico niet lopen. Dacht nog even dat ik het met 2 16GB usb-sticks zou redden. Maar ik kwam er al snel achter dat dat bij lange na niet voldoende is.
Gelukkig kun je ook in Azie prima terecht voor al dat technische computerspul.  ;)

Gr. PentaxDonkey

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #22 Gepost op: 11 december 2009, 00:24:18 »
en dan nog iets:

4x4 gB is natuurlijk niet veel, vooral omdat je natuurlijk ook in raw gaat fotograferen, dus die kaartjes zijn snel vol!!!, vooral in azie  ;D

Laptop of ander soort externe opslag bij je hebben dus, en liefst ook weer backup daarvan, als de foto's echt belangrijk voor je zijn...............
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

bbwijdieks

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #21 Gepost op: 10 december 2009, 17:21:29 »
Tja op een SD kaart zou ik niet teveel besparen, het is zo'n beetje het allerbelangrijkste onderdeel.
3rd partij geheugenkaarten hebben gemixte reputaties, het ligt er maar net aan waar en voor welke prijs je ze koopt.
Ik heb hiervoor Peak en Transcend kaartjes gehad.
De Peak is kapot gegaan [16gb] en met de transcend kreeg ik om de haverklap "geheugenkaart fout" meldingen.
Sinds kort heb ik Sandisk kaartjes [8GB III] en die werken tot nog toe uitstekend
Sandisk maakt zijn kaartjes trouwens zelf en beschikt hierdoor over de beste kwaliteit kaartjes

Xtreme II:
http://www.kieskeurig.nl/geheugenkaart/sandisk/sdhc_ultra_ii_8_gb/249266/

Xtreme III, zonder de kaartlezer:
http://www.kieskeurig.nl/geheugenkaart/sandisk/sdhc_extreme_iii_with_micromate_reader_8_gb/273786/

Houd je van een gokje dan zijn er nog tal van andere fabrikanten die SDHC kaartjes aanbieden:
http://www.kieskeurig.nl/geheugenkaart/zoeken?brand=&qcode=geheugenkaart&pcode=geheugenkaart&q=%255B59684%255D%253D88452&min=&max=&grade=0&current=1&details=Y&advanced=1
« Laatst bewerkt op: 10 december 2009, 17:30:25 door Berend »

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #20 Gepost op: 10 december 2009, 09:22:50 »
Als je een goed, snel en toch heel voordelig geheugenkaartje wilt, kan ik je Transcend aanraden. Bij Azerty kost de 4Gb class 6 uitvoering momenteel €9,77, en verzending al vanaf €2,50. Zie: http://azerty.nl/8-1110-14658/transcend-flashgeheugenkaart.html
Ook hier goede ervaringen met azerty en transcend. Heb een setje van 4 x 4GB besteld voor vertrek en hebben Azië zonder problemen gehaald. Lekker snel en prijstechnisch ook heel gunstig.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #19 Gepost op: 10 december 2009, 09:17:33 »
Ja ik zat zelf ook aan de K-x te denken alleen wilde ik eigenlijk niet meer dan €500 totaal besteden, dus inclusief memory kaart en tas.
Het is geloof ik zover ik de reviews heb gelezen ook wel zeker meer dan een instapmodel, dat is dan wel weer een reden om boven het
budget te gaan. Is de lens die bij het pakket van 507€ zit wel oké om mee te beginnen? Ik heb natuurlijk ook nog de oude lenzen.
Vandaag heb ik de k-x ook nog even kort in mijn handen gehad vandaag en dat voelde allemaal wel goed.

De kitlens is echt heel prima! Het is echt zonde om deze er niet bij te nemen, door de combinatieprijs betaal je er trouwens maar een paar centen voor.
Als je een goed, snel en toch heel voordelig geheugenkaartje wilt, kan ik je Transcend aanraden. Bij Azerty kost de 4Gb class 6 uitvoering momenteel €9,77, en verzending al vanaf €2,50. Zie: http://azerty.nl/8-1110-14658/transcend-flashgeheugenkaart.html
En nu nog een tas.......  ;)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #18 Gepost op: 10 december 2009, 00:43:29 »
jaja, zoals velen al zeggen: de K-x is meer dan een instapmodel.......

Wel meteen de nieuwe firmware installeren, die de eventuele batterij-issues oplost:

http://www.pentax.jp/english/support/index.php

je ziet imo dat de 2ehands prijs van de K10 gedaald is sinds de introductie van deze camera, maar een K10 voor plm. 250 euro is natuurlijk geweldig goedkoop!!!!!!!!!.........

de K-x is wel duidelijk beter dan de K10, en is lekker licht, wat fijn is als je zoals ik veel met primes werkt, zoals de onvolprezen DA-40mm, smc-m-28mm, 50mm..................

het lijkt me wel vervelend om aan zo'n lichte camera een zwaar 18-250-achtig objectief te gaan hangen, hoewel veel mensen dit compleet normaal lijken te vinden.....................

sja, begerenswaardig, die K-x.........................................



Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #17 Gepost op: 9 december 2009, 23:26:19 »
Je kunt toe met een Ultra II SDHC kaart met een snelheid van 15Mb/s (schrijfsnelheid is zo'n 9 Mb/s en dat is genoeg voor filmen en een flinke hoeveelheid foto's wegschrijven). Daarmee kun je alles opnemen wat je wil, alleen is die wat langzamer als je een volle buffer wil schieten in eens, maar ja hoe vaak doe je dat? Die kaarten zijn een stuk goedkoper dan de extreme III kaarten. Hoe groot je je kaart wil hebben is een andere vraag. Net wat je wil, kun je je data ergens anders kwijt tijdens je reis of moet de hele vakantie mee op een kaartje. Ik schat dat 1000 foto's zo'n 8 Gb nodig hebben op de hoogste kwaliteit.

nandoras

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #16 Gepost op: 9 december 2009, 23:12:44 »
Ja ik zat zelf ook aan de K-x te denken alleen wilde ik eigenlijk niet meer dan €500 totaal besteden, dus inclusief memory kaart en tas.
Het is geloof ik zover ik de reviews heb gelezen ook wel zeker meer dan een instapmodel, dat is dan wel weer een reden om boven het
budget te gaan. Is de lens die bij het pakket van 507€ zit wel oké om mee te beginnen? Ik heb natuurlijk ook nog de oude lenzen.
Vandaag heb ik de k-x ook nog even kort in mijn handen gehad vandaag en dat voelde allemaal wel goed.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #15 Gepost op: 9 december 2009, 19:20:03 »
De K2000=K-m! En dat moet grijze import zijn, want in NL is de K2000 normaal gesproken niet leverbaar.
Maar dan zou ik er zeker weten 90 euro bij doen en voor €499 bij Foto Konijnenberg een (origineel NL) Pentax K-x gaan kopen! Dat is de meerprijs driedubbel en dwars waard! In het geval van een K200D zou het zelfs een overweging kunnen zijn...

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #14 Gepost op: 9 december 2009, 08:51:02 »
Voordelen:
- eenvoudiger te bedienen
- compacter (een K10D is fors groter, dat wil niet iedereen!)
- kwaliteit van de foto's is gelijk aan die je met een K10D kan maken
- batterijen i.p.v. accu (met eneloops is dit zeker geen nadeel en in geval van nood kan je AA batterijen op iedere straathoek kopen)
Nog even aanvullend op Carel. Bovenstaande voordelen kloppen helemaal. Als je nu nog voor weinig een k200d op de kop kunt tikken zou ik het zeker doen!
Ik heb zelf een hele tijd met de k200d in Azie doorgebracht en was heel erg blij met de wheatersealing. Daarnaast lag de k200d iets beter in de hand dan de k20d. Dus neem dat onderdeel zeker mee in je keuze. Ik heb later de 18-250 erbij gekocht en kan niet anders zeggen dan dat dit samen met de k200d de ideale reiscombinatie is! Check de site (www.dewereldreizigers.com) voor meer info (bestemmingen en foto's).
Eerlijkheidshalve (om het toch weer wat moeilijker te maken) merk ik nu dat ik de extra opties/knopjes wel mis van de k20d.

Succes met je keuze!

Gr. PentaxDonkey