Auteur Topic: Portrait lens (tele)  (gelezen 1656 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Portrait lens (tele)
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2009, 23:18:23 »
Dank jullie alle voor de adviezen en verhalen.  :)

Heb een paar portretten geschoten in een studio en wil er zeker verder in gaan.
Eerst altijd de DFA100 gebruikt en dat ging geweldig en soms de DA40 en later de DA*50-135 gekocht voor de handigheid maar nu op zoek om iets toe te voegen.

Ik heb gezien dat kamera-express ze beide op voorraad heeft, hoe wel de T*85 die ze op voorraad hebben een Nikon mount is geeft het wel natuurlijk een indruk.
Ik weet dat de T*85 volledige handmatig is maar met portret maakt het niet uit en ik vertrouw de AF toch niet dat het de DOF van f/1.4 goed kan plaatsen dus het wordt toch sowieso handwerk.

Ondertussen heb ik al 30 foto's bestudeerd maar er zit bijna geen verschil tussen de lenzen, soms rendeert de T*85 iets beter en dan de FA77 weer, er zit werkelijk weinig tussen elkaar.

@Peter het verschil tussen de FA77 en de T*85 is €50 dus dat overleef ik wel. ;)
Heb je ooit wel eens met één geschoten, uitgeprobeerd met de kamera van je vrienden bijvoorbeeld?
Ik heb zo een idee dat de T*85 beter in de hand ligt en gebruiksvriendelijker om handmatig te gebruiken, de FA77 lijkt mij net iets te klein, hoe wel die natuurlijk wel hartstikke mooi is om op straat te gebruiken met zijn snelle AF.  :)

@Jos Takumar 85 F1,8 is zeker een idee maar ik wil niet afhankelijk zijn van de tweede hands markt, sinds ik zeker weet dat ik de T*85 en de FA77 binnen een week kan krijgen als ik een beslissing heb genomen en dat is op dit moment belangrijk voor me.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2009, 23:21:32 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Portrait lens (tele)
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2009, 23:18:23 »

RonHendriks

  • Gast
Re:Portrait lens (tele)
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2009, 22:14:08 »
Als de studio groot genoeg is en afhankelijk hoeveel van je model precies nog op de foto wil.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Portrait lens (tele)
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2009, 21:38:27 »
Mharda,

Was dat geen praktische regeling? Als iedereen met een 50 à 80 mm zou werken, dan werd het wel één na één.
Met een grotere tele konden meerdere mensen tegelijk werken zonder elkaar te hinderen.

Slim bedacht , maar nee :) Om de beurt schieten met een skyport die de flitsers aanstuurde... Het ging echt om het effect van een telelens op m.n. de achtergrond....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re:Portrait lens (tele)
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2009, 21:09:05 »
maar bij de ws van Frank Doorhof werd ons aangeraden met zo veel mogelijk tele te schieten. Dat wil zeggen dat ik in de studio met 200m crop stond te werken...niet, zoals ik eerlijk gezegd

Mharda,

Was dat geen praktische regeling? Als iedereen met een 50 à 80 mm zou werken, dan werd het wel één na één.
Met een grotere tele konden meerdere mensen tegelijk werken zonder elkaar te hinderen.

@ Anvh,

Als M.F. geen probleem is, dan kan een Takumar 85 F1,8 ook een mooie oplossing zijn. Incl. M42-adapter ongeveer 200 Euro.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Portrait lens (tele)
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2009, 20:50:39 »
Even niets over merk, maar bij de ws van Frank Doorhof werd ons aangeraden met zo veel mogelijk tele te schieten. Dat wil zeggen dat ik in de studio met 200m crop stond te werken... Idem voor Kobus.. En dus niet, zoals ik eerlijk gezegd van plan was, met de 50mm f1.4 ... of de 50-135...

Misschien handig om in het achterhoofd te houden....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re:Portrait lens (tele)
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2009, 20:35:28 »
De Carl Zeiss Planar T*85 is een fantastische lens (lees: ik zou ze ook graag in mijn bezit hebben  ;)).
Hou je vast voor de prijs. Dit stukje hoogwaardig glas heeft een aardig prijskaartje.
Ik ken enkele mensen met deze lens en de resultaten die ik gezien heb zijn meer dan behoorlijk.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

RonHendriks

  • Gast
Re:Portrait lens (tele)
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2009, 18:34:28 »
Heb alleen de 77mm eens op mijn camera gehad en die is zeker heel mooi. Van de 85mm heb ik wel foto's gezien en dat zag er ook heel mooi uit. Verschil is natuurlijk wel dat de 77mm AF is en de 85mm een MF-lens is.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Portrait lens (tele)
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2009, 18:28:04 »
Ben op zoek naar een rond de 80mm die ook snel is.

Mijn ogen zijn gevallen op de FA77 en de Carl Zeiss Planar T*85

Van de FA77 heb ik veel gehoord maar nog heel weinig over de T*85, heeft iemand ervaring met die lens?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ