Auteur Topic: De scheve (kerk)toren van Silves  (gelezen 1706 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2009, 02:16:04 »
Het is een goed genomen foto van een smerig geworden kerk.
Goed standpunt, duidelijk wat er bedoeld wordt.
En om daarvan bij te komen een wegwijzer naar een café.

Daar kun jij heel wat van leren, MZ-S  >:( >:(

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2009, 02:16:04 »

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2009, 02:05:55 »
Wat een vieze kerk Wim, en wat staat hij scheef, verkeerde standpunt, verkeerde objectief?  :evil:  :evil:  :evil:  ;)
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

Offline wzylstra

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
  • Fotografie is kijken door een kader.
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #17 Gepost op: 20 december 2009, 23:32:42 »
Nog maar een van dichterbij. Hier met het zelfde ophangbordje cafe ****.
deze foto is in van eind september 2007 en op dat moment zwaar aan onderhoud toe.

Pentax K10D; Pentax ist* DS;DA18-55mm/3.5-5.6 ALII | Pentax 50mm/1.7 | Sigma 28-200mm/3.5-5.6 | Sigma APO 50-500mm/4.0-5.6

Offline wzylstra

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
  • Fotografie is kijken door een kader.
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #16 Gepost op: 20 december 2009, 23:26:26 »
Zover was ik nog niet gegaan Ron, maar het klopt zo helemaal.
Pentax K10D; Pentax ist* DS;DA18-55mm/3.5-5.6 ALII | Pentax 50mm/1.7 | Sigma 28-200mm/3.5-5.6 | Sigma APO 50-500mm/4.0-5.6

RonHendriks

  • Gast
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #15 Gepost op: 20 december 2009, 23:22:17 »
Om een beetje zicht te krijgen op de plaats Silves, plaats ik hier twee opnamen die bijna aan elkaar gekoppeld zouden kunnen worden 1. met de kerk en 2. met het kasteel.

Hoezo bijna aan elkaar koppelen. Is gewoon een prima panorama.

asplx

  • Gast
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #14 Gepost op: 20 december 2009, 22:50:27 »
De foto van DE kerk geeft mij nou wat meer achtergrond informatie.
Nou snap ik tenminste waar het over gaat en hoef ik niet meer te gissen over de vormen van DE kerk.

Dank je Wim.

Groeten,
Ruurd

Offline wzylstra

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
  • Fotografie is kijken door een kader.
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2009, 22:37:54 »
Om een beetje zicht te krijgen op de plaats Silves, plaats ik hier twee opnamen die bijna aan elkaar gekoppeld zouden kunnen worden 1. met de kerk en 2. met het kasteel.



Pentax K10D; Pentax ist* DS;DA18-55mm/3.5-5.6 ALII | Pentax 50mm/1.7 | Sigma 28-200mm/3.5-5.6 | Sigma APO 50-500mm/4.0-5.6

asplx

  • Gast
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2009, 22:20:37 »
Ik geef het op...

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2009, 13:42:39 »

Met je topictitel suggereer je, dat de kerk van zichzelf al scheef staat en dat het beeld door toepassing van ultra-groothoek en camerastandpunt versterkt is. Dat blijkt dus niet het geval te zijn.
Wat jij wil Ruurd, als jij niet kunt zien dat deze vertekening geheel ten laste komt van het objectief wat moet ik daar dan verder op zeggen. Ik vind een titel een noodzakelijk kwaad, ik plaats het liefst titelloos, daarom maak ik er meestal iets geks van.
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2009, 10:12:34 »
Bedankt voor jullie feedback, Cire en MZ-S !

@y-cam, cire geeft het antwoord al, hoog gevoelige films kunnen grote contrastverschillen beter aan dan laag gevoelige films.

dit vind ik dan wel opvallend: bij digitaal is het toch net omgekeerd, namelijk hoe hoger de iso-ware hoe kleiner het dynamisch bereik? bij film is dat dus (misschien tot op zekere hoogte) omgekeerd?


asplx

  • Gast
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2009, 03:15:01 »
Citaat
in werkelijkheid is hij niet scheef, ik dacht dat dat duidelijk was/is.

Nee, integendeel:
DE scheve toren suggereert, dat die toren van zich zelf al scheef staat en dat er aldaar ook rechte torens zijn.

Citaat
Verkeerde objectief? Deze kerk staat helemaal tussen de huizen op een heuvel, met een 50mm krijg je net de trap in beeld b.w.v.s.
Duidelijk, maar mijn colectie glaswerk bestaat alleen al uit 5 objectieven tussen 17 en 50 mm.

Citaat
ALLES, gemaakt op FILM, geen sjopwerk e.d.
Dat sjopwerk suggereer ik ook nergens. En eh, ook gescande beelden zijn te sjoppen...zeg ik uit ervaring...

En welk doel je voorbij schiet? Wel, zoals al opgemorken: Met je topictitel suggereer je, dat de kerk van zichzelf al scheef staat en dat het beeld door toepassing van ultra-groothoek en camerastandpunt versterkt is. Dat blijkt dus niet het geval te zijn.

Eh, nee, ik ken de plaats niet... dus... om nou te zeggen, dat je er geweest moet zijn om dat te kunnen beoordelen: Als je topictitel goed was geweest, had je die opmerking niet hoeven te maken.

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 20 december 2009, 03:27:12 door asplx »

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2009, 01:20:40 »
@y-cam, cire geeft het antwoord al, hoog gevoelige films kunnen grote contrastverschillen beter aan dan laag gevoelige films.
@Jos Abee, ik ben ook op het kasteel geweest, er is na 2007 niet veel veranderd.
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2009, 23:37:04 »
400 asa lijkt onlogisch bij zoveel licht, maar is toch denk ik wel bewust gekozen.
Hoog gevoelige films zijn zachter van karakter.
Laggevoelige Films van 25 asa orthochromatisch werden vaak gebruikt in de grafische industrie; door een of twee keer omcopyeren haalde je alle grijstinten weg.
Jaren geleden maakte ik zo zeefdrukken
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2009, 22:13:32 »
Even een louter technisch vraagje.

De gebruikte film is Rollei Scanfilm CN 400 Pro. ik neem aan dat de 400 staat voor 400 ASA? Ik ken niks van analoge fotografie (ik kom inderdaad net piepen ...) maar waarom 400 ASA (=ISO?). Met zo een hard zuiders licht zou ik denken dat je 50 ASA zou nemen?

Als ik 400 ASA mag gelijkstellen met 400 ISO dan wil ik overigens opmerken dat dat al behoorlijk korrelig is (zou lucht linksboven), wat de huidge ruis-issues allicht wat kan relativeren.

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2009, 18:53:05 »

Verkeerde objectief? Deze kerk staat helemaal tussen de huizen op een heuvel, met een 50mm krijg je net de trap in beeld b.w.v.s.


ik ken het, ik heb bijna dezelfde foto :D  volgens mij zelfs gemaakt op 16mm. het kan idd echt niet anders.

ben je ook nog in het kasteel geweest. ik was er zelf in 2007 en veel meer als een rondje over de muren kon eigenlijk niet.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2009, 16:26:17 »
Ik vind het een mooie foto.
en bovendien prima ingescanned.
Fraai is ook goed te herkennen dat filmateriaal een wat groter dynamisch bereik heeft.
Ondanks het zeer harde licht is er nog voldoende tekening in de schaduwpartijen, zo ook in de hooglichten (traptreden)
Scannen doet juist weer wat contrast verhoging geven (eigenlijk nu dus weer wat nadelig)
De vervorming stoort mij in het geheel niet; kenmerk van het gebruikte lenstype
Al met al; analoog heeft ook zo zijn eigen kwaliteiten
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2009, 16:18:33 »
De scheefheid/vertekening is voor 100% te danken aan het objectief, in werkelijkheid is hij niet scheef, ik dacht dat dat duidelijk was/is. Wat er echt is aan deze foto? ALLES, gemaakt op FILM, geen sjopwerk e.d. Welk doel schiet ik voorbij?
Verkeerde objectief? Deze kerk staat helemaal tussen de huizen op een heuvel, met een 50mm krijg je net de trap in beeld b.w.v.s.
Verkeerde standpunt? Daarover kan je alleen oordelen als je ter plekke bent geweest, aan de rechterkant kan je zien  hoeveel ruimte er rondom ongeveer was.
Ik heb idd nog meer van deze kerk, meer details. Silves ligt in Portugal. 
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

asplx

  • Gast
Re:De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2009, 01:43:45 »
Door het gebruikte ultra-groothoekobjectief is mij volkomen onduidelijk, wat nu welke vorm van scheefheid veroorzaakt.

De scheve kerk zal best heel mooi zijn, maar het scheve wordt dermate versterkt door de eigenschappen van het objectief, dat het karakter van de kerk onzichtbaar wordt:

De toren rechts valt naar binnen. Is dit in werkelijkheid zo of verterkening door het objektief?
De middengevel valtnaar achteren. Zelfde vraag.
En de linkerhoek valt naar achteren én naar rechts.

Wat is er nou echt aan deze foto. ik kan het er met de beste wil van de wereld niet uit opmaken.
Naar mijn idee schiet je je doel volkomen voorbij
=> door ofwel een verkeerde lenskeuze ofwel
=> een verkeerd opnamestandpunt
=> of beide.

Heb je nog meer opnames van deze kerk?
Indien ja, laat die ook eens zien... ik ben er erg beniewd naar.
Indien nee... dan terug naar Silves (waar dat ook zijn moge)  :(

Groeten,
Ruurd

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
De scheve (kerk)toren van Silves
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2009, 01:17:34 »


Scan van negatief.
Camera: Pentax MZ-S. Brandpunt: 17mm. Film: Rollei Scanfilm CN 400 Pro. Gemaakt: 18-10-2009.




Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.