Auteur Topic: Marrakesh  (gelezen 1162 keer)

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Marrakesh
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2010, 11:27:31 »
Leuke foto's die (samen met het verhaal) een mooie reportage vormen.

scherpte stelt mij wel wat teleur. Puur qua zelfstandig beeld vind ik de laatste de mooiste

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2010, 11:27:31 »

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2010, 17:12:03 »
Hi Alwin,

Ik denk dat het aardig veranderd is sinds jij er geweest bent. De overkappingen zijn er nog wel maar is nu allemaal van metaalplaten (ziet er dus niet beter uit). De specifieke oranje leem kleur van de muren is denk ik nog wel overal gelijk. En in veel opzichten heeft de tijd ook wel still gestaan (nog veel paard en wagens - niet alleen de calaches- en muil ezels). De toeristen worden aan een kant goed beschermt maar tegelijkertijd ook belaagd door opportunisten die een graantje mee willen pikken (ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk geven).

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Alwin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2010, 16:27:55 »
Leuk om al die foto's van Marrakech te zien. Ik heb er in 1988 of 1989 drie weken verbleven in een centrum in een centrum voor lichamelijk gehandicapte mensen, gevestigd in een gebouw aan de voet van de Koutoubia (foto 2) en we hebben geholpen om het gebouw van een nieuw verflaagje te voorzien. Toen was in Marrakech nog een oude medina met allemaal van die rieten overkappingen tegen het felle zonlicht. 't Zou toch vreemd zijn als die in een keer is verdwenen? Een goed boek om meer te leren over het politieke systeem van Marokko is "De gevangene" ("La prisonière") geschreven door Malika Oufkir. Het is niet verstandig om die naam in Marokko hardop uit te spreken ...

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2010, 10:10:35 »
Toch een heel leuk fotoverslag. Tsja het ingesteld zijn op rijke westerse toeristen is iets wat we er zelf van gemaakt hebben door er met bustochten heen te gaan. Wel grappig het authentieke straatje, je kunt ook niet verwachten dat ze in een verleden tijd blijven leven.

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Marrakesh
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2010, 09:11:47 »
Vorige week een paar dagen naar Marrakesh geweest. Fotografisch is er genoeg te zien maar de mensen willen of helemaal niet op de foto of ervoor betaald krijgen. Niet erg relaxed voor straat fotografie. Ik had gelukkig mijn DA* objectieven maar thuis gelaten om wat minder opvallend rond te lopen en in de warmte ook wat minder bij me te hebben. Je levert wat kwaliteit in maar ik ben blij dat ik slechts een mini tasje met de K7 en de weather proof DA18-55 en DA50-200 bij me had.

Na alle vulkaanstof perikkelen gelukkig toch optijd vertrokken. Alle commotie drukt de voorpret helaas behoorlijk. Maar eenmaal aangekomen en netjes door de hotel limo opgehaald te zijn van het vliegveld kwam de stemming er toch snel in. De hotels zijn prachtig en de sfeer in ons hotel (de hermitage) was erg relaxed. Ontvangst met munt thee en roze blaadjes in de badkamer maken het toch lekker romantisch (we waren na 18 jaar voor het eerst er zonder kids tussenuit). En dan 'savonds gelijk maar naar het Jamee El Fna plein.

Met het ochtend gebed rond 5uur lekker vroeg op en dus veel zonsopgangen kunnen fotograferen (is weer eens wat anders). Het uitzicht vanaf de hotel kamer was direct op de Koutouba moskee dus dat zag er mooi uit. De foto vanuit de hotel kamer echt vroeg:

Een van de weinige foto's van een straat markt in de Kashba die er nog authentiek uit ziet (wel wat sateliet schotel weg gehaald ;))

En een echte zonsopkomst de dag erop:

Verder was ik over de foto's niet zo tevreden en kan ik Marrakesh als foto lokatie niet echt aanbevelen. Genoeg historie maar je vervalt snel in de standaard kiekjes. De lokale bevolking is dusdanig op het toerisme ingesteld dat er nauwelijks ruimte is voor spontane straat fotografie. Ik heb dat dus al snel niet meer geprobeerd. Hierdoor was de vakantie ook wel weer ontspannend want ik ben weinig met het fotograferen bezig geweest wat door mijn vrouw ook wel erg gewaardeerd werd. Mijn andere vakantie foto kiekjes zijn hier te vinden:

http://s298.photobucket.com/albums/mm256/Anilla_photos/2010/Marrakesh/?albumview=slideshow

Groeten, Bob

MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.