Vorige week een paar dagen naar Marrakesh geweest. Fotografisch is er genoeg te zien maar de mensen willen of helemaal niet op de foto of ervoor betaald krijgen. Niet erg relaxed voor straat fotografie. Ik had gelukkig mijn DA* objectieven maar thuis gelaten om wat minder opvallend rond te lopen en in de warmte ook wat minder bij me te hebben. Je levert wat kwaliteit in maar ik ben blij dat ik slechts een mini tasje met de K7 en de weather proof DA18-55 en DA50-200 bij me had.
Na alle vulkaanstof perikkelen gelukkig toch optijd vertrokken. Alle commotie drukt de voorpret helaas behoorlijk. Maar eenmaal aangekomen en netjes door de hotel limo opgehaald te zijn van het vliegveld kwam de stemming er toch snel in. De hotels zijn prachtig en de sfeer in ons hotel (de hermitage) was erg relaxed. Ontvangst met munt thee en roze blaadjes in de badkamer maken het toch lekker romantisch (we waren na 18 jaar voor het eerst er zonder kids tussenuit). En dan 'savonds gelijk maar naar het Jamee El Fna plein.

Met het ochtend gebed rond 5uur lekker vroeg op en dus veel zonsopgangen kunnen fotograferen (is weer eens wat anders). Het uitzicht vanaf de hotel kamer was direct op de Koutouba moskee dus dat zag er mooi uit. De foto vanuit de hotel kamer echt vroeg:

Een van de weinige foto's van een straat markt in de Kashba die er nog authentiek uit ziet (wel wat sateliet schotel weg gehaald

)

En een echte zonsopkomst de dag erop:

Verder was ik over de foto's niet zo tevreden en kan ik Marrakesh als foto lokatie niet echt aanbevelen. Genoeg historie maar je vervalt snel in de standaard kiekjes. De lokale bevolking is dusdanig op het toerisme ingesteld dat er nauwelijks ruimte is voor spontane straat fotografie. Ik heb dat dus al snel niet meer geprobeerd. Hierdoor was de vakantie ook wel weer ontspannend want ik ben weinig met het fotograferen bezig geweest wat door mijn vrouw ook wel erg gewaardeerd werd. Mijn andere vakantie foto kiekjes zijn hier te vinden:
http://s298.photobucket.com/albums/mm256/Anilla_photos/2010/Marrakesh/?albumview=slideshowGroeten, Bob