Auteur Topic: Pixels voor foto's in fotohoek  (gelezen 2787 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tom_W

  • Gast
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #23 Gepost op: 6 oktober 2010, 23:46:02 »
Ben nog maar net bezig, en heb dus ook nog maar net een hele hoop materiaal moeten kopen, een groeter scherm kan ik mij momenteel dus echt niet veroorloven (hoe graag ik dit ook zou willen) en als ik F11 gebruik kunnen ze nog maar net op m'n schermpje, dus alsjeblieft,... maak de foto' s niet te groot (ook al kan ik de vraag wel begrijpen)

groetjes,

Tom

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #23 Gepost op: 6 oktober 2010, 23:46:02 »

gnodde

  • Gast
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #22 Gepost op: 6 oktober 2010, 23:23:21 »
En dat is al mogelijk, door op de hier geplaatste foto (van max. 900px) een link te plaatsen naar de grotere foto.
Klaar zijn we, waar hadden we het over  :yahoo:

Jan.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #21 Gepost op: 6 oktober 2010, 23:13:32 »
voor de leesbaarheid van het forum lijkt het me fijn om de huidige maat aan te houden, met daarnaast een optie om, indien gewenst, de mooie platen op groter formaat te bekijken in bijv. een nieuw venster.

Tevens mijn gedacht, en niet onbelangrijk is dat het groter formaat dan opent in een nieuw venster.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #20 Gepost op: 6 oktober 2010, 20:16:41 »
Ik sta werkelijk perplex dat mensen met minder door willen...
Alsof je bij de aanschaf van een nieuwe camera ook zoiets heb van:"nee, nee, 2,3 megapixel is meer dan genoeg."


beetje rare vergelijking, je probeert hier tenslotte tot een formaat te komen wat de meeste mensen fatsoenlijk kunnen bekijken, niet wat het hoogst haalbare is. Daarnaast zoals ik al zei, zelfs op een duurder full-HD scherm heb je maar net genoeg resolutie, dit is dus geen beknibbelen, veel schermen halen deze resolutie niet eens. Helaas hebben we niet allemaal een dure Eizo staan ;)

voor de leesbaarheid van het forum lijkt het me fijn om de huidige maat aan te houden, met daarnaast een optie om, indien gewenst, de mooie platen op groter formaat te bekijken in bijv. een nieuw venster.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

RonHendriks

  • Gast
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #19 Gepost op: 6 oktober 2010, 16:20:49 »
Ik zou zelf graag kiezen voor een net iets groter formaat. Maximaal 1024 pixels i.p.v. nu maximaal 900 pixels. Ik wil hier een aantal zaken voor aanbrengen.

- De steeds groter wordende schermen zijn er wel eentje van, iets wat met het verstrijken van de tijd toch langzaamaan tot alle huishouden doordringt. Tip voor wie denkt dat het niet zo makkelijk past: functietoets F11 laat al je balken verdwijnen en je hebt een mooi zicht op alles op je scherm.

- Het doorlinken vanuit andere sites wordt wat eenvoudiger, aangezien op veel sites de 1024pixels toch wel als een van de vaste vormen wordt gebruikt. Dus voor degene die niet speciaal voor deze site foto's maakt, maar deze ook hier wil doorplaatsen.

- In het verleden werd er nog wel eens gerept over het kopiëren of stelen van foto's en dus om de pixelcount laag te houden om dat niet aantrekkelijk te maken. Hiervoor is de keuze, niet plaatsen of een watermerk toevoegen, iets wat tegenwoordig natuurlijk veel gemakkelijker is.

- een maximum van 1024 pixels is uiteraard geen verplichting. Je kunt ook prima foto's plaatsen op 900 of 800 pixels als je dat wil. Je ziet nu dat als iemand wat kleiner plaatst het verzoek om toch naar de 900 pixel-maxiumum te gaan omdat het beoordelen dan toch wel wat makkelijker en aangenaam is.

- ik plaats toch met enige regelmaat vierkante foto's. Soms bedenk ik met het maken al dat ik zo'n uitsnede wil maken. Een foto van 1024x1024 is t.o.v. de 900x900 van nu bijna 30 % groter, iets wat ikzelf toch wel als een heel grote stap zie. De foto plaats ik tenslotte ook om de kijker ervan te laten genieten. Dat zijn voor mij leden van dit forum, maar ook stuur ik vaak een link van mijn foto's naar anderen omdat ik verder momenteel geen eigen fotosite beheer.

In het kort mijn motivatie.

gnodde

  • Gast
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #18 Gepost op: 6 oktober 2010, 15:53:30 »
Ik lees hier mensen die hun scherm calibreren voor de juiste kleuren, dure camera's en dan uitvergrotingen of op canvas laten zetten...

Inderdaad: sommige mensen doen dat, niet allemaal.

Citaat
Maar schijnbaar zijn er nog steeds genoeg mensen die draaien op minimale schermresolutie en kleine schermen, dat is toch ook iets om niet op te beknibbelen ?

Een 17-inch laptop heeft gemiddeld een vertikale resolutie van 900pixels, dus nog te weinig om een "vertikale" foto in z'n geheel weer te geven.
En lees eens wat jjw schrijft: vertikaal 1080pixels, net genoeg. En dat zijn normale waardes.

Ik deed het tot voor kort op m'n laptopschermpje van 1280x800 pixels. Sinds kort heb ik  een duurdere 24 inch monitor (en nieuwe computer) met 1920x1200 pixels en een S-IPS scherm. Dus zelfs daarop kunnen de foto's nauwelijks groter, als ik ze zonder scrollen wil zien.

Jan.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #17 Gepost op: 6 oktober 2010, 15:41:01 »
Ik sta werkelijk perplex dat mensen met minder door willen...
Alsof je bij de aanschaf van een nieuwe camera ook zoiets heb van:"nee, nee, 2,3 megapixel is meer dan genoeg."

Ik lees hier mensen die hun scherm calibreren voor de juiste kleuren, dure camera's en dan uitvergrotingen of op canvas laten zetten...
Maar schijnbaar zijn er nog steeds genoeg mensen die draaien op minimale schermresolutie en kleine schermen, dat is toch ook iets om niet op te beknibbelen ?
Anders ziet bij jou op je scherm die foto er heel anders uit dan in werkelijkheid ( of andere mensen het zien.)

Ben zelf met sommige dingen ook ouderwets, maar ga wel met me tijd mee.

Ik heb gekeken naar photobucket en nu als het goed is moet de afmeting dus geknepen worden....
We zullen zien, ik zal hier snel weer wat foto's neer zetten en hoor het wel als het toch niet goed is gegaan.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #16 Gepost op: 6 oktober 2010, 15:38:19 »
Misschien als je het bij dpreview zelf vraagt?
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

RonHendriks

  • Gast
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #15 Gepost op: 6 oktober 2010, 15:29:11 »
900px lijkt me voorlopig genoeg met opklikken naar groter er bij.

Hoe kun je zoiets hier inbouwen? Het systeem van Dpreview vind ik best mooi, maar ik heb geen idee hoe dat werkt.

Weet iemand dat en het liefst stap voor stap uitgelegd.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #14 Gepost op: 6 oktober 2010, 13:38:31 »
900px lijkt me voorlopig genoeg met opklikken naar groter er bij.

Veel schermen zijn tegenwoordig breedbeeld en dat betekend dat ik zelfs op mijn full-HD scherm 'slechts' 1920 x 1080 pixels heb. Haal daar de startbalk en browserbalk etc. vanaf en er blijven nauwelijk 900 pixels over. Veel goedkopere laptops e.d. worden verkocht met een hd-ready scherm (marketing-trucje aangezien de meeste schermen vroeger een hogere resolutie hadden) met slechts 768 pixels verticaal, hier kan je dus photoshop niet eens normaal op draaien:s
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #13 Gepost op: 6 oktober 2010, 09:58:54 »
Iedereen die het ook groter wil posten: zet er dan een link bij naar een groot formaat.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

asplx

  • Gast
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #12 Gepost op: 5 oktober 2010, 23:13:01 »
Citaat
edit: jeee mijn 100e post Knipoog
:cheer:

:dance:

:drinks:

ArjanvH

  • Gast
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #11 Gepost op: 5 oktober 2010, 23:03:47 »

Maar als je foto's upload naar bv een photobucket worden ze automatisch verkleind ( bij mij althans ) op het forum naar rond de 925-975 pixels.


Als je de groene upload balk ziet staat daar net onder "more options " als je die selecteert  kun je bij de free account kiezen voor " 1 Mbyte  filesize"  dan kun je je eigen resolutie posten.


Over de breedte van 900 pixels: ik vind het nog genoeg, zelf heb ik een scherm van 1280x1024, en dan mag ik gaan scrollen als deze breder gaat worden.



edit: jeee mijn 100e post ;)

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #10 Gepost op: 5 oktober 2010, 21:56:04 »
en op de manier zoals dpreview het doet waarbij je in 2 stappen een foto kan vergroten?

+1.  dat is ook wel een handig systeem, maar weet niet of dat werk.

grJohan

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2010, 21:36:28 »
Zie dit topic nu pas, maar ik ben wel van mening dat het tijd is voor een volgende "logische" stap van 900 naar 1000 pixels.

Vind het vreemd dat juist een forum waarbij de foto's geplaatst worden o.a. voor beoordeling en positieve kritiek je de foto's express moet verkleinen.
Ja ik begrijp dat we niet de volledige resolutie van 3500 of meer hier neer kwakken, en ook begrijp ik dat er een regel gesteld moet worden voor een maximum.
Maar als je foto's upload naar bv een photobucket worden ze automatisch verkleind ( bij mij althans ) op het forum naar rond de 925-975 pixels.
En om nou speciaal elke foto die ik op het forum wil laten zien te verkleinen ervaar ik als irritant - vandaar dat ik ook weinig neer zet de laatste periode.

Nou hoeft om alleen mijn persoon niet een heel forum aangepast te worden, maar schijnbaar zijn er toch meerdere die vinden dat een stukje groter wel zou mogen..

Is het tijd voor een "update/upgrade" of moet ik me mond maar houden ?


FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2010, 22:14:33 »
en op de manier zoals dpreview het doet waarbij je in 2 stappen een foto kan vergroten?
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

RonHendriks

  • Gast
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2010, 21:21:36 »
Maar zie de FAQ
Handig, ik kijk eigenlijk nooit in die hoekjes met FAQ die overal wel op sites te vinden zijn. :o

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2010, 21:12:23 »
Ron dit is vaker aan de orde geweest op het forum..... :-\

Maar zie de FAQ

greetz,
Erik


RonHendriks

  • Gast
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2010, 21:08:53 »
Je kunt altijd een linkje plaatsen met een groter exemplaar  ;)
O hoe doe je dat? Ook altijd leerzaam hier.

bbwijdieks

  • Gast
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2010, 20:54:32 »
Ik vind het wel prima zo, niet iedereen heeft een monitor met een hoge resolutie.
900pixels past zo' n beetje op ieder scherm...
Je kunt altijd een linkje plaatsen met een groter exemplaar  ;)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2010, 20:49:31 »
Vraagje over de te plaatsen foto's. Die is nu maximaal gesteld op 900 pixels. Zou dat ook groter kunnen, of is dat technisch het maximum dat via deze site layout gehost kan worden?

Ja hoor, die kan veel groter. De maat van max 900 pixels is na uitvoerige discussie op het forum tot stand gekomen. Het voorgaande maximum was 800 pixels.
De reden tot beperking is idd de 'kijkvriendelijkeid' van de foto's op het forum.

greetz,
Erik

gnodde

  • Gast
Re:Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2010, 18:02:58 »
Wat mij betreft mag het zo blijven, want ik bekijk de foto's meestal "gewoon" in de browser, en ik heb, op mijn laptop, een schermresolutie van 1200x800px. Bij een grotere maximale maat zal ik de foto's, om ze goed te kunnen beoordelen, eerst moeten downloaden, of via een rechtsklik moeten kiezen voor "afbeelding bekijken", om ze nog enigszins passend op mijn beeldscherm te krijgen.

Jan.

RonHendriks

  • Gast
Pixels voor foto's in fotohoek
« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2010, 16:07:11 »
Vraagje over de te plaatsen foto's. Die is nu maximaal gesteld op 900 pixels. Zou dat ook groter kunnen, of is dat technisch het maximum dat via deze site layout gehost kan worden?