Auteur Topic: Het grote VOETBAL fototips topic  (gelezen 1141 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gnodde

  • Gast
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #14 Gepost op: 5 oktober 2010, 10:13:19 »
zo wat een verhaal  :D

Een verhaal, dat ons het verschil vertelt tussen fotograferen en registreren   :cooll:

Jan.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #14 Gepost op: 5 oktober 2010, 10:13:19 »

kdj4

  • Gast
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2010, 21:22:18 »
even over het maken van voetbal foto's,
ik gebruik zowel de M en de TV stand, dus niet altijd het zelfde, soms heb ik het gevoel dat ik de M wil gebruiken en soms de TV.
de iso wisselt ook wel eens, soms doe ik iso op voorkeur maar zet hem ook wel op auto, ik heb niet echt een vast patroon, ik bekijk het meestal als ik er ben.

ik ben wel van het idee afgestapt om de sluitertijd zo te zetten dat je bv snelheid in foto's ziet,
ik weet nog dat ik voor de eerste keer hier op het forum cross foto's had geplaatst, toen was het commentaar (goed bedoeld) van kees leuke foto's maar de wielen van de motor staan stil, de spaken zijn te tellen, het advies was dat ik niet hoger moest gaan met de sluitertijd dan 1/500 want dan zat er meer snelheid in, nou dit hebben ze me op het canon forum wel afgeleerd, als je maar op de juiste moment de foto maakt, en dat er bv een leuke actie is dan geeft het niet of je wel niet de spaken kunt tellen, of er wel snelheid in de foto zit, natuurlijk kun je cross foto's maken op 1/500 of iets daar onder, maar dan is het aantal foto's wat je weggooit ook veel meer,

afgelopen zondag moest ik wat foto's maken voor de krant, voetbal foto's, ook bij voetbal heb ik de sluitertijd wel eens heel laag gehad zodat je echt snelheid in de bal zag, maar wat worden de foto's mooi strak als je de sluitertijd toch wat hoger zet, mensen die de krant lezen zien dat echt niet of er wel of niet snelheid in de bal zit, mensen die een cross foto in de krant zien, die kijken echt niet naar de wielen van een motor of ze wel draaien, nee die willen scherpe foto's zien.

kortom, ik ben wel een beetje van het verhaal af dat het mooier is voor het effect dat je sluitertijden van 1/500 moet gaan gebruiken, af en toe doe ik dat wel eens, 1/500 maar ik schroom 1/1000 of hoger ook niet  ;)

zo wat een verhaal  :D

gr kees.
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2010, 21:35:57 door kdj »

kdj4

  • Gast
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2010, 20:51:23 »
Mahrda, ik zag dit topic al eerder maar was het even weer kwijt en er niet meer aan gedacht om hier wat te plaatsen, maar leuk dit topic,

over foto's plaatsen, ik doe er niet moeilijk over, ik plaatst alles op mijn website wat ik zelf leuk vind,
het is wat Johan al zegt, de krant vraagt de spelers ook niet of hij of zij wel in de krant wil,

ik maak op dit moment ook foto's voor een betaalde krant hier uit de buurt, en die foto;s worden gewoon geplaatst zonder dat de spelers gevraagd worden.

mijn zoon zit in de Fjes, en de ouders vinden het stuk voor stuk fantastisch, en zeggen wat hebben wij geluk dat onze kinderen dit jaar in een groep zitten waar een ouder bij zit die fotograaf is  ;), ook die foto's plaatst ik regelmatig op mijn website, of ik stuur de ouders de leukste foto's toe, ze maken er geen probleem van.

ook voor de school maak ik af en toe wel eens foto's, bv schoolreisje of een ander uitje , en heb nog een ouder gehad die zij dat hun kind niet op internet mag, kijk hier http://www.kdj-fotografie.nl/2010/05/obs-buttingaschool-sportdag-27-05-2010/ en hier http://www.kdj-fotografie.nl/2010/04/de-musical-hibye-groep-8-obs-buttinga-school-oosterwolde-28-04-2010/ de ouders vinden het zeer leuk dat ik dit doe.
de school zet dan altijd een link op hun website naar de website van mij toe.

gr kees.
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2010, 20:58:51 door kdj »

RonHendriks

  • Gast
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2010, 20:36:08 »
Ik zat in de Raad van Toezicht bij een instelling voor kinderopvang: daar mag al helemaal niet meer gefotografeerd worden en worden adreslijsten achter slot en grendel bewaard...

Is trouwens ook al het geval bij veel lagere scholen...

Ja dat is allemaal prima zolang ze op hun eigen terrein/gebouw blijven. Zodra ze de wereld inlopen gelden al die zelfbedachte regeltjes niet meer.

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2010, 20:26:50 »
Het lijkt mij dat een voetbalveld openbaar is.
De krant maakt bij ons ook foto's en die vragen echt niet of we het goed vinden

Maar goed de keuze is aan jou wat je ermee wilt doen
Ik als voetbal en Pentax fanaat vind het wel jammer dat we ze niet zien

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2010, 20:21:59 »
Ik zat in de Raad van Toezicht bij een instelling voor kinderopvang: daar mag al helemaal niet meer gefotografeerd worden en worden adreslijsten achter slot en grendel bewaard...

Is trouwens ook al het geval bij veel lagere scholen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

  • Gast
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2010, 20:16:32 »
Ik kreeg toch wat vreemde blikken langs de kant... Toen ik vertelde dat ik ze op een (beveiligde) website zou zetten was het geen probleem, maar liever niet algemeen toegankelijk. Je kan dan in je recht staan en gelijk hebben, maar dat heeft geen zin. Vandaar dat ik geen foto's post.

Volgende keer weer proberen ... misschien toch maar de ISO1600 ... oei oei
Tsja ik moet zeggen dat zolang de gemeente veel geld bijlegd op zulke amateurcomplexen ze er toch de wereld niet over te vertellen hebben.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2010, 20:13:09 »
Zaterdag maar weer eens poging gewaagd en natuurlijk de tips gebruikt...

Ik ben overgegaan op de TAv stand met auto iso tussen 200-1000. Mijn SIGMA op F3,5 (altijd iets diafragmeren voor scherpte) en sluitertijd op 1/1000..

Ofschoon het mij niet echt donker leek, toch continue op ISO1000 gezeten en zelfs dan nog iets onderbelicht :( Dat wordt wat verder in het jaar...

Op zich zitten er wel aardige platen tussen, maar de toppers, nee die zie ik nog niet :)

Ik kreeg toch wat vreemde blikken langs de kant... Toen ik vertelde dat ik ze op een (beveiligde) website zou zetten was het geen probleem, maar liever niet algemeen toegankelijk. Je kan dan in je recht staan en gelijk hebben, maar dat heeft geen zin. Vandaar dat ik geen foto's post.

Volgende keer weer proberen ... misschien toch maar de ISO1600 ... oei oei
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2010, 10:43:54 »
Mharda,

Wat Andre al zegt de tip van hem om de TAv stand te gebruiken was een super tip, ik gebruik bij de sport niet anders meer.
Ook de tip om de sluitertijd zo hoog mogenlijk te houden (dan maar een hogere ISO) en eventueel de ruis bewerken van hem is helemaal goed.
Met de combinatie K20D en DA*50-135 en sinds een half jaar de Sigma 70-200 en vele wedstrijden in verschillende licht omstandigheden kan ik je zeggen dat ik ook regelmatig op een ISO van 800 of meer zit en dat het geen enkel probleem geeft voor bv. de website van de voetbalclub.
Ja als je wat verder gaat zoals in mijn geval dat er ook foto's van je worden gebruikt om bv. op canvas af te drukken en die in de kantine te hangen dan ga je uiteraard niet foto's gebruiken met een ISO 800  :D

Dan het pupillen voetbal, wat afstand betreft hoef je je geen zorgen te maken het is maar een half veld zelfs later als hij in de D komt te voetballen op een heel veld heb je met de 70-200 geen problemen om het hele veld te bestijken.
Wel loop ik vaak met het spel mee maar dat is bij de pupillen niet te doen dat gaat zo snel heen en weer dat ik daar niet de conditie meer voor heb....jij misschien wel  ;)
Probeer wel de foto's te maken als de bal op je af komt dan heb je de spelertjes van voren en hun gezichtjes met die leuke uitdrukkingen op de foto staan.
Ook leuk is het stafschop schieten na de wedstrijd, ga naast de goal staan en je hebt alle spelers van het team een keer appart op de foto staan.
Weet niet of jij de mogenlijkheid hebt om de foto's op de website van de voetbalclub te zetten maar dat is voor die knullen het ultime dat ze op hun eigenclub pagina te bewonderen zijn, en de ouders worden daar ook erg trots van en willen van jou alle foto's toegestuurd krijgen  ;D

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2010, 09:53:45 »
Hi Mharda, ik heb in een ver verleden Johan eens op de TAv stand gewezen voor sport/voetbal. Hij heeft daar intussen de nodige goede ervaringen mee opgedaan. Ik gebruik zelf voor sport ook heel veel de Tv en TAv stand, beetje afhankelijk van de licht omstandigheden. Met je K7 kan je voor sport rustig tot ISO 1600 gaan om snellere sluitertijden te kunnen gebruiken. Beter een plaat met een beetje ruis dan helemaal geen plaat en als je een hele goede (actie) foto hebt kan je achteraf nog altijd met ruis bewerkings programma's aan de gang.
Mischien heeft Johan nog wel tips voor je mbt tot waar je het beste kunt gaan staan bij de kids. Hij heeft ook de Sigma 70-200, dus weet wat ie kan en niet kan.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2010, 22:37:11 »
[...] ISO (K7) wil ik niet hoger dan 600...

Ik heb niets met voetbalfoto's dus daar kan ik je niet mee helpen, maar waarom zou je je met je K-7 beperken tot ISO 600? In mijn ervaring is ISO 800-1250 niet echt problematisch met de K-7.

greetz,
Erik

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2010, 08:02:04 »
Mharda,

Dit vind ik nou leuk een topic over voetbal, is voor mij 80% van wat ik fotografeer  ;) mede omdat ik voor de plaatselijke club fotografeer en daar ook de website voor gemaakt heb en onderhoud.

Ik probeer toch niet onder 1/500 sec. te komen en dan gebruik ik de stand TAV waar je dus het diafragma en de sluitertijd zelf kunt kiezen en de camera de ISO waarde aanpast maar die heb ik dan vervolgens vast gezet tot max. 1250 ISO.

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2010, 06:03:26 »
Eerste punt: ik merk dat mijn foto's toch nog wat scherpte missen. In de fotohoek zag ik dat Kees een sluitertijd van 1/1000 hanteerde, ik zat nog niet eens op de helft.. :) Kortom, even afgezien of eea haalbaar is (winter, dus donker), wat is de minimale sluitertijd die jullie gebruiken?

Oh ja, ik schiet normaal op de A stand, maar ga voor voetbal maar over op de M stand.... Met de SIGMA 70-200mm wil ik toch graag zelf het diafragma bepalen en denk dan aan F4.... ISO (K7) wil ik niet hoger dan 600...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Het grote VOETBAL fototips topic
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2010, 05:59:31 »
Ik zie de laatste tijd weer wat meer voetbalfoto's opduiken. En daar mijn jongste zoon toegetreden is tot de E8... mag ik ook aan de bak....

Vandaar een topic om hints en tips, ergenissen en vreugedehuil, instellingen en hardware te bespreken. Foto's alleen toegestaan om een topic te verduidelijken, voor fototechnisch commentaar uiteraard de fotohoek...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink