Bedankt voor je uitleg.
Ik heb nog een vraagje, er is mij altijd verteld dat ik op RAW moest gaan schieten omdat je er dan veel meer mee kan doen in bewerkingsprogramma's.
Nou deze raad heb ik opgevolgd, en nou komt die, als ik de foto open in Cs5 zie ik schitterende kleuren, als ik dan echter de foto niet bewerk en alleen maar opsla als JPEG dan schrik ik me dood. De kleuren wijken helemaal af niet meer mooi maar dof. Heb jij hier een verklaring voor?
Elvira
Ik ken CS5 niet maar het effect is bekend van bijna alle RAW programma's - je moet een bepaald recept volgen om acceptabele kleuren te krijgen en de standaard omzetting lijkt flets en onscherp - "wollig". Met elk RAW programma zijn prachtige resultaten te behalen, maar het vergt altijd enige (zelf)studie of hulp om ook het maximum uit het RAW bestand te halen.
Als je even kijkt welke stappen het mini-computertje in je camera doorloopt om van de sensor data een mooie JPEG te maken is dat eigenlijk hetzelfde proces in het klein. Na het omzetten van het (nog kleurloze) sensor bestand met behulp van een matrix(of mozaiek) van rood, blauw en groen naar een ruw kleurenbestand waarbij de kleur van elke pixel beinvloed wordt door zijn directe buren op de sensor worden achtereenvolgens nog aanpassingen in kleursterkte (saturation), nivo's, kleurcurves en verscherping toegepast om tot de prachtige JPEG te komen die uiteindelijk op het kaartje wordt opgeslagen.
Ga je met RAW werken dan schakel je de bewerkingen in de camera uit en neem je die over met je RAW programma. Hoe nauwkeuriger je de stappen van de camera JPEG "motor" kan repliceren in je software pakket, hoe dichter je uiteindelijke resultaat bij de in de camera gemaakte jpeg komt en deze zelfs overtreft. Je camera"computer" heeft natuurlijk gebrek aan alles waar je op je PC een overvloed van hebt: geheugen, processorsnelheid, paralelle bewerking, opslag(schrijf)snelheid naar het kaartje etc. dus je mag verwachten dat je op de PC een superieur resultaat kan behalen met een RAW bestand.
Mijn ervaring is dat, zeker met de K20D en hoogstwaarschijnlijk met alle nieuwere modellen, die in-camera JPEG als verduveld goed is en het steeds moeilijker wordt deze te halen of zelfs overtreffen. De "beloning" van raw voor wat betreft bitdiepte, aanpasbaarheid van opname parameters zoals kleurtemperatuur, exacte belichting, belichtingsspeelruimte etc. blijft echter behouden.
Als je met je RAW programma niet de resultaten haalt die je verwacht of wenst, ligt dit vrijwel nooit aan je programma maar aan hoe goed (of slecht) je er mee om kan gaan. CS5 is een topprogramma met ongekende mogelijkheden (dat zegt iedereen tenminste en ik ga ervan uit dat het waar is) en het is dus een hele hijs om er mee om te leren gaan. Om je gerust te stellen: dat geldt voor alle RAW converters.
Vooral door blijven gaan en misschien een boek over RAW aanschaffen zullen zeker vruchten afwerpen!