Auteur Topic: Pentax X90- een goeie aanschaf?  (gelezen 2329 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #25 Gepost op: 6 december 2010, 19:47:33 »
Gefeliciteerd met je K5 Kylian! Voorlopig zul je  je handen daar wel vol aan hebben, maar gewoon lekker alles uitproberen. (en een goed boek kopen!)
@Erik: uiteraard zitten er verschillen tussen de K-x en K5 camera's, en niet alleen in de sensoren. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je heel weinig verschil zal kunnen zien tussen close-ups van bijv. een mooi sieraad gemaakt met een zelfde macrolens en een K-x en K5...
De ++ van de K5 boven de K-x ga ik hier maar niet opsommen, maar onderschat desondanks de K-x niet!

Grtz, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #25 Gepost op: 6 december 2010, 19:47:33 »

Offline ebonypaard

  • Newbie
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #24 Gepost op: 5 december 2010, 19:01:53 »
De pentax x90 is een fijne camera om mee te werken. Wanneer je geen zware uitrusting wilt mee nemen, zeer voor de 'standaard kiekjes'
Hij werkt heel snel, van groothoeklens tot super telelens, marcro en filmen .
Wanneer ik niet teveel bagage  mee wilt nemen kies ik vaak voor deze camera . Hij wint het door zijn gebruiks snelheid van losse lenzen.
 Gerard
« Laatst bewerkt op: 6 december 2010, 10:25:28 door ebonypaard »
K1 k3II 10mm tot  800 mm

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #23 Gepost op: 5 december 2010, 18:14:54 »
Gefeliciteerd met je keuze! De k-5 is een topcamera!

[...]
En of je nu een K-x of een K5 koopt: de lens bepaalt uiteindelijk de kwaliteit van je foto, dit even afgezien van degene die door de zoeker kijkt  ;)
[...]hansli
Dat was in hoge mate waar in het filmtijdperk; in het digitale tijdperk is de kwaliteit van de sensor ook een belangrijke factor van betekenis geworden. Kijk alleen maar naar de verschillende resultaten die camerafabrikanten halen met dezelfde sensor ;-)

greetz,
Erik

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #22 Gepost op: 5 december 2010, 17:26:50 »
De buit is binnen, het spaarvarken na 10 jaar geleegd!!!!!!!!!!!  :D

Hoi Kylian,

dat is altijd het mindere gedeelte van deze hobby.......dat verrekte spaarvarken klinkt altijd zo gruwelijk hol!.. :D :D
Veel plezier er mee!

Henk

Buksbeest

  • Gast
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #21 Gepost op: 5 december 2010, 16:37:57 »
Gefeliciteerd Kylian, geweldige keus!
Desondanks, hoop ik toch eens een door jou gemaakte foto hier te zien  ;)

Succes!

Kylian

  • Gast
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #20 Gepost op: 5 december 2010, 16:21:13 »
De buit is binnen, het spaarvarken na 10 jaar geleegd!!!!!!!!!!!  :D
Uit eindelijk heb ik besloten om voor een toppertje, de Pentax K5 te gaan met de lens 18-55.  De opvolger van de lens 55-200/ 18-135 of iets dergelijks moet nog even wachten. Maar jonge, jonge, toch wel een giga sprong hoor, voorwaarts wel te verstaan. En dat voor een leek, dat wordt studeren. ::) En een foto insturen? Laat ik jullie dat voorlopig maar niet aandoen..............Want echt, niet gehinderd door enig kennis van zaken ga ik aan de slag.
Het zakformaat camera gebeuren blijft nu bij de oude Pentax Optio 6, want je moet keuzes maken.
 Jullie worden allemaal reuze bedankt voor de adviezen en ik kom terug met mooi bewijsmateriaal t.z.t., daar zal ik mijn best voor doen.
 Groeten, Kylian

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2010, 22:03:51 »
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je budget niet eindeloos is, een K-x is ook absoluut een pareltje!

Kijk Kylian, het is heel simpel: als je voor een spiegelreflexcamera kiest kies je ook voor een lenzensysteem.
En of je nu een K-x of een K5 koopt: de lens bepaalt uiteindelijk de kwaliteit van je foto, dit even afgezien van degene die door de zoeker kijkt  ;)

Er is voor Pentax een heel groot aanbod aan oude manuele lenzen van fantastische kwaliteit die op de huidige DSLR's passen, en die koop je soms voor een paar tientjes............ bij andere cameramerken zijn oude lenzen beperkt bruikbaar, maar als je 1 x een foto hebt gemaakt met een 55/1.8 uit 1975 dan voel je het: ik heb een supercamera...

Ohja: zoals Vulcan al zei: ik kan niet in je portemonnee kijken, maar er is een heel mooie nieuwe zoom; 18-135, weathersealed, niet goedkoop, maar de ideale upgrade van de kitlens, zelfs ik, als verklaard tegenstander van zoomlenzen vind dit een heel aantrekkelijke lens, veel meer dan de 18-250, die overigens niet meer geproduceerd wordt................

hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2010, 19:29:15 »
+1, ook in grote lijnen.
Als standaard-zoomlens zou ik, voor die paar extra centen, de kitlens erbij nemen. (de DA 18-55mm)
Dat is sowieso een kwalitatief prima zoomlensje, waar je hoogstwaarschijnlijk heel tevreden over zult zijn, later kan je altijd nog overwegen een (veel) duurdere DA 16-50 of DA 17-70mm te kopen. Voor heel heel Pentaxianen voldoet de supergoedkope DA 18-55mm echt meer dan voldoende, en als beginner op Dslr zeker.
Verder kan ik me goed vinden in de bovenstaande adviezen. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je budget niet eindeloos is, een K-x is ook absoluut een pareltje!


« Laatst bewerkt op: 27 november 2010, 19:32:29 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2010, 17:27:23 »
In grote lijnen met Ron eens...

Twee verdere overwegingen: de k5 is momenteel de top van Pentax voor APS-C. De K-r is een mooi alternatief...

Voor macrolenzen zou ik zeker ook de 50mm en de 100m van PENTAX meenemen. En ook de op dit forum veel gebruikte 90mm TAMRON. Prijstechnisch een heel mooi alternatief...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #16 Gepost op: 27 november 2010, 17:04:34 »
Wat fijn al die reakties. Ja.ik ben een meisie, helaas al wel in de kreukels!  :D  Wil ook graag het werk op de werkbank  laten zien-miniscule sieraden. Ook filmpjes maken  hoe ik dat doe, voor belangstellenden.
Ik heb vandaag een Pentax X90 in de handen gehad, dat voelde erg nepperig aan. Plastic. Heeft inderdaad wel geweldige zoom, maar ik was gauw klaar.

Tsja dat verrast mij dan weer niet. Je wensen worden ook wat meer kenbaar. Maakt het adviseren zeker ook wat makkelijker. Ik zou je de volgende set in overweging willen geven.

K-5 is gewoon een dijk van een camera (wil je iets lichter in gewicht, neem dan de K-r). Beide leveren prima gebruiksgemak op naast een uitstekende sensor.

Voor je sierraden zou ik een macro adviseren. Je sierraden lopen/vliegen niet weg dus zou ik kiezen voor de DA35mm/f2.8 Ltd macrolens. Verder kun je in die reeks ook kijken naar de DA70mm als portretlens en een zoom als je dat wil bv 16-45 of 17-70 of 16-50 afhankelijk van je budget.

De rest kun je al naar gelang je gebruik nog eens bijkopen op basis van werken met je camera en hetgeen je mist invullen.

Voor licht kun je een macroflitsring Pentax AF-160FC overdenken, of knutselen met een pringlesbus. Voor continulicht tijdens filmen kun je eens zoeken naar ledverlichting. Bedenk dat je best veel licht nodig hebt, dus een dingetje met 24/42 ledjes gaat je niet uit de brand helpen.

Ik denk dat je met vier hierboven aangehaalde zaken al uitstekend uit de voeten kunt.

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #15 Gepost op: 27 november 2010, 10:45:28 »
Hoi Kylian,

als je wat verder wilt in het foto's maken van o.a. je sierraden zou ik altijd een dslr kopen.
Daar kan je een mooie macrolens bijkopen als de tijd rijp is en dat is perfect voor foto's van jouw (ongetwijfeld mooie) priegelwerk!
Mijn vrouw heeft een K-x, is niet te groot en maakt prachtige foto's!

Succes met je keuze en laat maar snel eens wat foto's van je werk zien hier!

Henk

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #14 Gepost op: 27 november 2010, 10:28:52 »
Als je kwa prijsklasse de Sony A850 en een Panasonic GH2 in de puzzel betrekt, dan kan je ook meteen de Pentax K-r en K5 in je puzzel meenemen.
Ik weet niet waarom je de A850 noemt, dat is een camera met FF (FullFrame) sensor en die zijn meteen een heel stuk groter dan een APS-C camera. De k5 hoort tot de kleinste APS-C camera's

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Kylian

  • Gast
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2010, 02:01:37 »
Wat fijn al die reakties. Ja.ik ben een meisie, helaas al wel in de kreukels!  :D  Wil ook graag het werk op de werkbank  laten zien-miniscule sieraden. Ook filmpjes maken  hoe ik dat doe, voor belangstellenden.
Ik heb vandaag een Pentax X90 in de handen gehad, dat voelde erg nepperig aan. Plastic. Heeft inderdaad wel geweldige zoom, maar ik was gauw klaar. ga verder puzzel, panasonix lumix gh2 en Sony Alpha 850, onderzoeken. Maar eigenlijk wil ik denk toch maar Pentax...............Ook de K7 lijkt mij toch wel wat, dan maar groter helaas. Jullie horen nog wel! Groeten 8) Kylian

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2010, 13:17:46 »
Jullie lezen niet wat de TS (Kylian) vraagt :
't Is niet uit geldgebrek dat hij een X90 overweegt. Hij wil het toestel "lekker makkelijk kunnen meenemen" en houdt niet van "lenzen wisselen". Daar kan ik goed inkomen.
Hij is een ZIJ... ;) Het is verder trouwens slechts een overweging, en hoeveel groter is een K-x t.o.v. een X90?

Afmetingen BxHxD

K-x  122,5x91,5x67,7mm (body)
X90 111,0x84,5x110mm

Uiteraard komt bij een K-x de lens er nog bij, en natuurlijk is het geheel wel groter.
Maar bijv. een Tamrom 18-200mm is maar 83mm, dan hoef je in princiepe niet te wisselen ook.

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2010, 12:54:20 »
Jullie lezen niet wat de TS (Kylian) vraagt :
Citaat
Heeft iemand ervaring met deze? Graag advies, niet vanwege het geld(speelt geen rol ) het gaat om het apparaat!!!!

't Is niet uit geldgebrek dat hij een X90 overweegt. Hij wil het toestel "lekker makkelijk kunnen meenemen" en houdt niet van "lenzen wisselen". Daar kan ik goed inkomen.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2010, 11:58:57 »
Ik sluit me helemaal bij de zienswijze van hansli aan. Een goed advies!

Enne....er staat op onze marktplaats een K-x te koop voor een heel nette prijs... :)

Grtz, Carel
« Laatst bewerkt op: 25 november 2010, 12:06:07 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2010, 23:57:29 »
Ik heb wel eens gespeeld met de X90, en het is een heel leuk ding; de zoomlens is aardig, heel wat beter dan een Optio natuurlijk; kwaliteit van de foto's is goed, maar.........
Als je de K-x ermee gaat vergelijken, die niet heel veel duurder is, dan is de K-x met de kitlens een heel andere klasse dan de X90; de zoom gaat natuurlijk niet ver, maar 55 is bv. genoeg voor portret.
De X90 voelt wat plastic aan, het lensje heeft wat speling als je eraan zit.....
Met de K-x voel je meteen dat je een heel fijne kwaliteitscamera in de hand hebt, ook al issie klein, en erg licht voor een DSLR........

Kortom, je voelt hem al aankomen: doe er een beetje geld bij en gun jezelf het plezier van een enorme verbetering tov van je huidige Optio..........
En je kunt later altijd nog met andere lenzen gaan spelen, zoals bv. de goedkope nieuwe 35mm prime: echt een fantastische lens, of mooie oude manual lenzen, die je voor een habbekrats op MP vindt.

Succes met de keuze

hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2010, 22:59:59 »
Hoi,

ik vindt de gebruikte dslr camera's juist erg duur in verhouding met nieuw.
Ben toevallig voor een kennis wat aan het rondkijken en zou zeker geen gebruikte aanraden, ik vindt het verschil veel te klein.
Kan je naar mijn idee beter even door sparen.

En in december heb je veel aanbiedingen...dat helpt ook wel.
Henk

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2010, 21:58:02 »
Topic verplaatst! Het gaat hier niet over Nieuws of Reviews...

Een review over de Optio X90 is hier te lezen: http://www.photographyblog.com/reviews/pentax_optio_x90_review/
Is volgens mij in zijn klasse toch echt geen verkeerde camera!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2010, 20:10:06 »
Ook ik ben tegenwoordig onvoldoende op de hoogte van de recente bridge toestellen.
Wat Kylian zoekt is vrij duidelijk : licht & compact + sterke zoom + goede beeldkwaliteit.

Vooral dat eerste criterium is niet onbelangrijk. Op reis (anders dan per auto) zou ik ook nooit DSLR-apparatuur meenemen. Daarvoor heb ik nog steeds een Panasonic DMC FZ5 (zoomequivalent 36 - 432mm) die meer dan voldoet. Zelfs op de maximale telestand heb ik zonder statief geen problemen met bewegingsonscherpte. Met mijn Pentax DSLR's zie ik mij dat nog niet nadoen met een 430mm objectief. Volgens mij komt dat doordat beeldstabilisatie in de lens beter werkt dan via de sensor.
Het zoombereik van de Pentax X90 is geweldig, maar de stabilisatie werkt helaas met sensor-shift. Dat lijkt me het belangrijkste minpunt.

't Beste dat je kunt doen, Kylian, is tabellen maken waarin je zoveel mogelijk bridge camera's met hun kenmerken naast elkaar zet en veel lezen (reviews, tests, voorbeeldfoto's en gebruikerservaringen).

Update : sorry, even de cropfactor uit het oog verloren. Op een Pentax DSLR heb je een 432mm-equivalent met een 288mm objectief.
Hmmm, nu twijfel ik toch iets aan mijn bovenstaande bewering i.v.m. beeldstabilisatie.
Bij stabilisatie in de lens heb je natuurlijk het voordeel dat het beeld reeds in de zoeker gestabiliseerd is.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2010, 20:17:47 door Jazzer »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2010, 17:52:00 »
Ik had vroeger een Panasonic FZ30. Op zich prima, maar voor het 'echte' werk kan je toch beter meteen naar de spiegelreflex...

Bedenk:
- 2e hands camera's zijn veel goedkoper dan nieuw. En een jaar geleden waren die 'de absolute top'...
- beter een simpele camera met goede lenzen dan omgekeerd

NB: wil je PENTAX camera's zien en eventueel uitproberen? Kom dan zondag neer de minimeet tijdens de ZoomExperience in Utrecht!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2010, 17:49:42 »
In het compact segment zijn er nog een kleine serie camera's met een iets grotere sensor dan de andere. Toch wel nog steeds fors kleiner dan je kunt vinden in bv een K-r/K-5 maar al een verbetering. In deze sector maakt pentax geen camera.

Net een nieuwe test uit:
http://www.dpreview.com/reviews/Q42010highendcompactgroup/

Om een vreemde rede zit de Samsung niet in de test:
http://www.dpreview.com/reviews/samsungtl500/

Persoonlijk vind ik de keuze van Samsung voor een lichtsterke, maar dus slechts 3x zoom de beste. Voordeel daarvan is dat als je een flitser koopt, deze ook past op een Pentax spiegelreflex (als ik dat goed heb werkt die namelijk op hetzelfde p-ttl systeem).

Kylian

  • Gast
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2010, 16:48:35 »
Nou Ron, bedankt voor je reaktie. Misschien dan alleen Pentax X90 aanschaffen voor in de broekzak voor acute situaties.  En dan toch maar een echte aanschaffen voor het mooier werk, ahum, wat nog in de kinder schoenen staat. :D
Jullie horen nog wel van mij.
Groeten.
Kylian

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2010, 16:48:45 »
Tsja dat is een lastige. Er was iemand op het forum die de X70 had en zelf heb ik eens een Nikon P80 gehad, wat een soortgelijk apparaatje is. Best leuk spul, maar verwacht er ook geen wonderen van. Je kunt er prima foto's mee maken als je leert omgaan met de beperkingen die er zijn. Het flitsje dat er op zit is niet zo heel sterk, dus gaat niet een hele ruimte vullen met licht. De sensor is klein en kan prima foto's maken met mooi licht en lage iso, maar de ruis loopt aardig op bij oplopende iso's. De verre zoom is prachtig, maar een stabiele foto maken gaat er zeker niet eenvoudiger op worden, ook is met verre zoom de scherpte al snel wat aan het verdwijnen.

Wat foto's van mijn Nikon kun je vinden:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=14859.0
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=14861.0
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=14858.0

Wil je vaker foto's binnen maken zou ik toch een andere camera nemen.

Kylian

  • Gast
Pentax X90- een goeie aanschaf?
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2010, 13:33:32 »
Hallo Luitjes,
Ik heb een Pentax Optio 6.0. Dus je ziet, ik ben een starter. Nu wil ik verder met  Pentax X90.
Mijn wens is: lekker makkelijk meenemen en toch een beetje Spiegelrefl voorziening, plus een zoeker, plus beeldscherm ook buiten in de zon kunnen zien, plus macro, plus tele. De echte SRcamera zijn zulke grote dingen om altijd bij je te hebben en wisselen van lens in spoedgeval nogal lastig!

Heeft iemand ervaring met deze? Graag advies, niet vanwege het geld(speelt geen rol :D) het gaat om het apparaat!!!!