Auteur Topic: Nieuwjaarsrace Zandvoort  (gelezen 2506 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

densch

  • Gast
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2011, 13:53:45 »
mooie foto's, lijkt mijn wel lastig om scherpe foto's te maken met snel bewegenede auto's.

Hierbij zal wel gelden:"Oefening baart kunst".

Dennis

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2011, 13:53:45 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2011, 21:47:53 »
FF spammen  :evil:
Mijn serie staat hier: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=19346.0

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2011, 19:30:13 »
[...]@EviZ:
Ik ga een volgende keer toch proberen wat meer te gaan rondlopen. Net als op Schiphol is het zoeken en vinden van nieuwe standpunten 1 van de leuke dingen van de hobby.[...]

We zijn deze keer idd vrij statisch blijven hangen op het middenduin tussen de Hunserug en de S-bocht.
De gedeelten die ik hier benoem:
[...]Dat is niet de enige lokatie om 'van voren' te kunnen schieten. Dat kan bij de S-bocht ook op het stuk tussen bocht 8 en de S-bocht, al behaal ik daar zelden goede resultaten omdat de auto's redelijk snel op je afkomen en de AF dat niet goed kan bijhouden. Het kan ook aan het eind van de S-bocht als je iets kunt vinden om boven het hek te kunnen komen (helaas was de container weggehaald).
Aan de buitenzijde van het circuit kan het aan het begin van de Tarzan-bocht (al heb je daar ook last van het hekwerk), op het stuk tussen de Slotemakerbocht het het Scheivlak, aan het eind van de Mastersbocht en bij de Khumobocht.[...]
heb ik zelf ook allemaal proefondervindelijk vastgesteld  :D.

greetz,
Erik

Offline Ghanz

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 622
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2011, 18:53:49 »
Mijn hoofddoel was toch om zoveel mogelijk het pannen met mijn nieuwe Sigma te oefenen en daar is het circuit zeeeeeeeeer geschikt voor.

Jan, jouw versie hoeft zeker niet weg hoor. Ik heb het wel eens eerder gezegd hier meen ik, maar het mooie van zo'n forum als dit is dat je er verschillende meningen tegen komt. Je komt altijd weer dingen tegen waarvan je denkt: "Hee, zo kan het dus ook, onthouden voor een volgende keer."

Wat jouw versie betreft, ik vind deze, denk ik, over het geheel toch wat te licht. Aan de andere kant komt zo de weerspiegeling in de zijkant van de wagen wel weer mooi uit. Misschien dat ik deze zelf ook nog een keertje overnieuw ga "ontwikkelen".

@EviZ:
Ik ga een volgende keer toch proberen wat meer te gaan rondlopen. Net als op Schiphol is het zoeken en vinden van nieuwe standpunten 1 van de leuke dingen van de hobby.

Greetz,
Hans.

Offline Johnnie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1026
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2011, 16:29:46 »
Ik vind dit soort fotografie niet zo interessant, maar wel knap!?!?!?! Om scherpte en beweging in de foto te krijgen is volgens mij wel een kwestie van ervaring.
De Porsche daarentegen op foto 4.........hmmmmmm :P :P :P

Ik heb nog trouwfoto's, gemaakt door m'n mattie Carlo, met een Porsche. Om van te smullen. Nog uit het analoge Pentax tijdperk!?!?!?

Goeie foto's!

Gr. John
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2011, 16:13:06 »
Een prachtige serie! Die gloeiende remschijven zie je hier ook bij de rally, mooi hoor! Ik vind de bewerking van Gnodde ook wel geslaagd.

#2 en #3 zijn mooi vastgelegd, lekker scherp. #1 is gewoonweg heerlijk gezien!


Nostalgische plek voor mij ook: daar hield ik voor het eerst een SLR vast.... :-[

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2011, 23:08:25 »
Strakke serie Hans!

Vooral foto 1 vind ik erg geslaagd, juist omdat het weer eens wat anders is.
De overige zijn goed geslaagde panningfoto's! Die laatste vind ik erg fraai, zeker gelet op de sluitertijd.
Nummer drie in Z/W vind ik ook mooi uitgewerkt.

[...]@EviZ: Nogmaals bedankt voor het gezelschap en het vervoer.[...]
En jij ook bedankt voor het gezeldschap en het ff mogen uitproberen van de Sigma 120-400 II. Pracht van een lens!

Had ook in sport gemogen, al weet ik niet zo waar Erick ze altijd neerzet. [...]
Dit soort foto's zet ik in 'sport'.

Tenzij je,bijvoorbeeld, bij de hugenholtzbocht staat. Helaas werden we daar kort voor de start weg gestuurd (alhoewel dat in het kader van de veiligheid ook echt wel te begijpen is hoor, er mocht er eens eentje rechtdoor schieten...).[...]
Dat is niet de enige lokatie om 'van voren' te kunnen schieten. Dat kan bij de S-bocht ook op het stuk tussen bocht 8 en de S-bocht, al behaal ik daar zelden goede resultaten omdat de auto's redelijk snel op je afkomen en de AF dat niet goed kan bijhouden. Het kan ook aan het eind van de S-bocht als je iets kunt vinden om boven het hek te kunnen komen (helaas was de container weggehaald).
Aan de buitenzijde van het circuit kan het aan het begin van de Tarzan-bocht (al heb je daar ook last van het hekwerk), op het stuk tussen de Slotenmakerbocht het het Scheivlak, aan het eind van de Mastersbocht en bij de Khumobocht.

greetz,
Erik

Offline Rugzak

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 293
  • Geslacht: Man
  • Met vallen en opstaan komen we er wel...
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2011, 22:08:13 »
Foto 4 vind ik de mooiste, geweldig hoe de warmte van de remschijf zo tot uiting komt.
En de sluitertijd zo lang en dan nog deze scherpte, knap.
Die spiegeling van RTL 7 in de spiegel leesbaar was nog niet eens opgevallen, wel knap gezien.

Eric

gnodde

  • Gast
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2011, 21:16:49 »
Inderdaad zijn 1 en 2 op punten aan de donkere kant, maar ik vind ze prima zo en daarnaast duurde het me gewoon te lang om de hele donkere delen netjes wat lichter te krijgen.

Dat vind ik, zeker van foto 2, toch wel jammer, dus ben ik zo vrij geweest (als je wilt, haal ik hem zonder problemen weer weg...):



Jan.

Offline Ghanz

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 622
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2011, 17:39:29 »
Een plaatje van een voorbij rijden auto van de voorkant maak je maar 1 keer.  :o

Tenzij je,bijvoorbeeld, bij de hugenholtzbocht staat. Helaas werden we daar kort voor de start weg gestuurd (alhoewel dat in het kader van de veiligheid ook echt wel te begijpen is hoor, er mocht er eens eentje rechtdoor schieten...).

De foto met de spiegel is daar ook genomen. En, ik weet niet of het iemand is opgevallen, ik heb de foto gespiegeld...  ;)

Inderdaad zijn 1 en 2 op punten aan de donkere kant, maar ik vind ze prima zo en daarnaast duurde het me gewoon te lang om de hele donkere delen netjes wat lichter te krijgen.

Hetzelfde geldt voor foto 3, ik kreeg die witte vlek niet netjes weg (lees: het duurde me te lang om het echt netjes te doen). Bovendien zit het niet in de auto zelf, dus laat het mooi zien dat er ook langs een circuit nog meer dan genoeg "rotzooi" je beeld kan vervuilen.   :evil:

Greetz en bedankt voor de leuke en opbouwende reacties,
Hans.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2011, 13:13:21 »
Ik vind nr 1 in deze serie de beste, omdat deze eindelijk is een keer iets anders laat zien dat het standaard plaatje van de voorbij rijdende auto vanaf de zijkant :)
Een plaatje van een voorbij rijden auto van de voorkant maak je maar 1 keer.  :o
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Soap

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1120
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2011, 10:06:46 »
Erg leuke serie en zeker #1 vind ik inderdaad eens een andere
kijk op de autosport, nice! ;D

#2 zou wat mij betreft wel iets meer + belichting mogen.
Beetje donker.
#3 Erg mooie plaat zo, jammer van die witte vlek onder de voorwielen.

Verder scherpe foto's hoor, klasse!

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2011, 01:53:03 »
Ik vind nr 1 in deze serie de beste, omdat deze eindelijk is een keer iets anders laat zien dat het standaard plaatje van de voorbij rijdende auto vanaf de zijkant :)

remember: PENTAX, be different.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

gnodde

  • Gast
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2011, 21:19:59 »
Mooie actiefoto's van een snelle sport. Ik heb echter het idee dat zeker de eerste twee nog wat opgehelderd kunnen worden.
En, zie ik het goed, dat er bij foto 2 een passagier achter in de auto zit, of heeft de coureur zulke lange benen en armen?

Jan.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2011, 21:17:18 »
Zeer mooie fotos en mooi scherp inderdaad.
Waar heb je de foto met de spiegel gemaakt trouwens?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

sailor1968

  • Gast
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2011, 21:07:03 »
Vind ik een zeer mooie reeks, zijn mooi scherp.
TOPPIE

RonHendriks

  • Gast
Re:Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2011, 20:56:33 »
Had ook in sport gemogen, al weet ik niet zo waar Eric ze altijd neerzet.

De zwart/wit nummer 3 vind ik het mooist van deze.

Offline Ghanz

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 622
Nieuwjaarsrace Zandvoort
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2011, 20:48:00 »
Het waren een aantal koude uurtjes daar in de duinen. Hier een kleine selectie:

1.  Gespiegel(-d)   1/500, F9, 300mm, ISO200


2.  Aanremmen S-Bocht   1/40, F9, 170mm, ISO100


3.  In de S-Bocht   1/30, F9, 180mm, ISO200


4.  Het werd erg donker  1/20, F5, 180mm, ISO800



@EviZ: Nogmaals bedankt voor het gezelschap en het vervoer.

Greetz,
Hans.