Auteur Topic: Berberdorp  (gelezen 1176 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Berberdorp
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2011, 23:42:31 »
Beide zijn andere instellingen die je in je cameramenu kunt invoeren. Zodat deze in P-stand (hyperprogram) een andere keuze maakt als basisinstelling. Ik zou zeggen kijk eens je manual erop na.

In het menu met het camera-symbool op pagina 3 vind je Program Line en ook de iso-autosetting.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Berberdorp
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2011, 23:42:31 »

Offline Wilte

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Wonderful Pentax!
Re:Berberdorp
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2011, 23:25:49 »
Dank voor jullie reacties. De kleuren op de foto’s komen wel aardig overeen met  kleuren op de plaats waar ik de foto’s genomen heb (rijk aan kleuren en een bijzondere zonloze belichting). Het kan zijn dat het geel inderdaad enigszins overheerst wat misschien te verklaren is  door het gebruik van de WB-instelling shadow.
Ron als ik jou tip goed begrepen heb, krijg je, door de diafragmawaarde hoger in te stellen in combinatie met een hogere isowaarde en een kortere sluitertijd, meer scherptediepte en minder bewegingsonscherpte en daarmee dus een scherpere foto? Wat je vertelt over de omzet naar MTF is nu voor mij nog niet helemaal duidelijk. Misschien kun hier hierover nog wat meer uitleg geven.

Gr.

Wilte
Pentax k-5 | tamron 18-250

RonHendriks

  • Gast
Re:Berberdorp
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2011, 11:09:25 »
Best mooie vakantieplaatjes. Ik vind ze ook wat geel overheersend, maar dat kan bedrog zijn, want we hebben het niet gezien.

Voor je K-5, je hebt hier licht genoeg, dus je zou makkelijk iets meer ruimte kunnen geven voor technisch betere foto's. Als je je camera even omzet naar MTF zal hij een lichtstop het diafragma knijpen en dus compenseren met hogere iso. Dit levert zeker een scherpere foto op. Als je in het menu de iso-stijging naar fast zet dan zal hij hier voor een kortere sluitertijd kiezen wat weer wat extra scherpte zal opleveren. Ook dit wordt gecompenseerd met hogere iso, bij elkaar twee stops waardoor je op iso 400 uitkomt en prima kan met de K-5. Beide instellingen zouden het volgende veranderen in deze situatie: Nu heb je f5,6 -> f8; 1/100ste -> 1/200ste en iso100 -> iso400 zonder dat je er over hoeft na te denken.

Offline klompken

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
Re:Berberdorp
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2011, 09:35:50 »

kan Jan hierin bijtreden.


mss foto 2 omzetten naar Z/W (kan zo een wat dramatisch karakter krijgen)
ezel rechts trachten weg te werken.

dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening,

groeten
Patrick
Pentax K-x, 18-55 en 55-300, Tamron 90mm f2,8   Manfrotto 055 XDB/804 RC2

bellen met een fototoestel gaat niet, dus neem ik geen foto's met mijn telefoontoestel maar met een
pentax K-x.

Offline Geronimo

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 247
  • Geslacht: Man
Re:Berberdorp
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2011, 09:34:05 »
Mooie sfeerfoto's. In eerste instantie keek ik ook naar de kleur. Maar als ik dan naar het witte jack van de man op foto 1 kijk, dan heb ik de indruk dat het wit wel goed is. Weinig zonlicht en geel/bruine omgeving?

Regel één van fotografie: Heb altijd een camera bij je! - - - - - - - - - Waarom houd ik me nooit aan regels?

gnodde

  • Gast
Re:Berberdorp
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2011, 08:43:26 »
De lens doet het ook goed, zo te zien: goed van scherpte.
Kleurweergave is niet helemaal in orde: de kleurtemperatuur mag wat meer naar de blauwe kant, zodat het wit echt wit wordt.

Jan.

Offline Wilte

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Wonderful Pentax!
Berberdorp
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2011, 01:55:43 »
Voor het eerst met de K-5 in de hand in het buitenland. Dit keer was het Marokko (Agadir). Tijdens een excursie bezocht ik een berberdorp aan de voet van het Atlasgebergte. Ik heb tijdens deze trip naar Marokko de camera goed leren kennen en ik ben erg tevreden. De camera biedt heel veel mogelijkheden in allerlei situaties. De foto's zoals hier getoond komen zo (onbewerkt) uit de camera en zijn genomen met de tamron 18-250.  


foto 1 (aangepast formaat)
(f5.6; iso100; 1/100)


foto 2 (aangepast formaat)
(F6.3; iso100; 1/200)


Zie voor meer foto's http://www.flickr.com/photos/53752047@N03/

Groet,

Wilte de Haan


Foto's hier geplaatst max. 900px, s.v.p. resizen!

« Laatst bewerkt op: 2 maart 2011, 13:38:51 door Wilte »
Pentax k-5 | tamron 18-250