Auteur Topic: De start van een strobist - wat heb je nodig?  (gelezen 846 keer)

Offline mikekiwi

• Full Member
  • *
    • Low Spark
Re:De start van een strobist - wat heb je nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 1 april 2011, 13:00:57 »
De vraag is of je het meteen goed wilt doen of dat je eerst voorzichtig gaat uitproberen. Ik heb bijvoorbeeld W804 statieven genomen voor 14 euro per stuk genomen (linik. Is wel niet geveerd, maar de vraag is of je dat meteen wilt doen.

Verder heb ik veel uit HongKong laten komen en dat scheelt dus ook best een hoop centjes. Je moet alleen wat geduld hebben. Qua flitser heb ik 2x een YN460II (let op die 'II') genomen voor 35 euro per stuk. RF-602's heb ik nu 1tx en 2rx voor 50 dollar laten komen en neem straks nog zo'n setje erbij, dan heb ik er inderdaad ook nog een reserve-zender erbij.

Beb nu 4 parapluutjes, alles uit HK laten komen. 2x wit doorschijnend, 1x reflectieplu en 1x reflectieplu met witte afdekking (soort van softbox krijg je dan).

Heb inderdaad zelf ook wel wat geknutseld: snoot, honingraat, gobo's. Reflectors voor binnen heb ik gemaakt van een pak piepschuimplaten van de Karwei. 6 stuks van 50x 100cm, aan 1 kant zwart geschilderd . 4 heb ik heel gehouden , 2 stuks heb ik in delen gezaagd (voor productfotografie).

Dan heb ik nog zo'n 4-in-1 uitvouwreflector, maar die had ik al een tijdje liggen. Via Ebay ook wat effect- en kleurcorrectie filters besteld uit UK. Let op: zorg dat je van de correctiegels er meteen 2 of 3 van elk besteld anders krijg je ongelijkheid tussen je flitsers.

Leuk om mee bezig te zijn, zeer verslavend ook... ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 1 april 2011, 13:00:57 »

gnodde

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 1 april 2011, 00:43:33 »
En nog wat andere "light-modifiers". Een honingraatkop e.d. is eenvoudig zelf te maken, dus dit soort zaken hoeft niet veel geld te kosten.

Jan.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2011, 22:27:43 »
Kijk zo komen we ergens!  ;)
Met deze info kan ik me langzaam aan gericht gaan orienteren op wat strobist spullen.
Ik zie in ieder geval dat ik nog wat beter rond moet kijken en wat meer opties moet onderzoeken. Met al deze info kom ik tot een steeds betere (meer overwogen) keuze straks.
En inderdaad Stefan, een setje gels/kleurfilters mag natuurlijk niet ontbreken!

Gr. Don
« Laatst bewerkt op: 1 april 2011, 11:21:56 door PentaxDonkey »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2011, 21:50:14 »
Tja... wat een vraag...

Ik kan hoogstens zeggen wat ik heb aangeschaft:

YONGNUO triggers: in verband met backup zou ik twee setjes nemen met receiver en trigger.... Beter mee dan om verlegen..

Ik heb lang getwijfeld tussen yongnuo en LUMOPRO flashes. Ik heb Lumopro gekozen (3x) ... YONGNUO is wel een stuk goedkoper!

Statief: ik heb de W805 gekozen :) kopjes: cld-9hs

Verder filters e.d. Twee paraplu's. Softbox moet ik nog uitzoeken... Reflectiescherm en twee achtergrondwanden

Verder gebruik ik gorillapodjes voor flashes laag van de grind (clone van dealextreme)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

gnodde

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2011, 17:16:25 »
Voor statieven en paraplu's zou ik eens kijken op ebay. In Engeland wordt veel aangeboden tegen lagere prijzen dan in NL.

Jan.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2011, 16:59:33 »
Waarom niet de YN-560 flitsers?
Voor de statieven zal ik in de winkel even vergelijken, ik heb toen voor lumopro gekozen omdat die stevig aanvoelde en constructief goed uitzagen voor een mooie prijs.
De 43 inch westcott zal ik niet nemen, ze zijn erg fragiel die dubbel opvouwbare paraplu's neem een "normale" paraplu de 45inch van westcott bijvoorbeeld, ietsje duurder maar gaat wel langer mee.
Westcott heeft trouwens ook een leuke softbox die op de paraplu swivel past, misschien ook wel de moeite waard.

Je moet ook wat kleur correctie filters kopen en een reflector is ook geen overbodige luxe
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
De start van een strobist - wat heb je nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2011, 09:39:38 »
Hallo allen,

Zoals jullie wellicht in eerdere topics (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=20587.0 en http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=19642.0) hebben gezien ben ik afgelopen zaterdag 26 maart naar een workshop geweest voor in introductie van strobisme. Ik vond het heel erg leuk om te doen en wil nu ook graag zelf een setje spullen gaan kopen. Maar ik merk dat het budget al snel oploopt. Daarom wil ik een discussie starten over wat je wel (of juist niet) nodig hebt om als strobist aan de slag te kunnen.

Hier een opzetje.
  • 1 x set zender/ontvanger en twee extra ontvangers. Merk: Yongnuo type: RF-602   *   €110,85
  • 2 x manual flitser. Merk Yongnuo type: YN-406                                                  *   €119,90
  • 3 x lampstatief tot 2.60 meter. Merk: Falcon Eyes type: W806                              *    €97,20
  • 3 x Swivel. Merk: Lumopro type: LP633                                                             *    €59,40
  • 2 x Paraplu 43 inch opvouwbaar. Merk: Westcott                                                *     43,20
De prijzen in groen heb ik gevonden bij fotoshop Aalten en de prijzen in paars heb ik gevonden bij cameratools.

Al met al komt ik dan totaal op €430,55. En als strobist ga je hiernaast natuurlijk nog lekker aan de slag met allerlei bijzonder goedkoop materiaal van bijvoorbeeld de Action.
Onvoorstelbaar wat je met producten van een paar centen kunt maken aan strobistmateriaal.  8)

Mis ik nog iets of ben ik al te luxe bezig? Ik hoor jullie mening graag!

Gr. Don