Auteur Topic: Wat moet je nou met al die foto's?!  (gelezen 2864 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #33 Gepost op: 16 mei 2011, 23:26:45 »
Ben bezig met een project om een van mijn foto's te gaan verkopen. Daar komt dus nog wel wat meer info over binnenkort.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #33 Gepost op: 16 mei 2011, 23:26:45 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #32 Gepost op: 16 mei 2011, 23:17:31 »
Heeft er iemand ervaring met het drukken van foto's op aluminium platen of op plexiglas? Dit ben op internet tegengekomen en het lijkt me wel wat.
Hebt ze op de beurs gezien.
aluminium gaf wel een mooi effect maar je moet wel een foto hebben die bij die stijl past want van de 3 die ze hadden vond ik er maar eentje mooi een portret.
Met plexiglas bedoel je doorzichtig?
Je kan je foto's tegenwoordig ook sandwiches tussen verschillende materiaal, is ook wel mooi soms maar met dit komt het vooral uit bij smaak dus moeilijk om iets zinnig te zeggen...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

josvanooij

  • Gast
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #31 Gepost op: 16 mei 2011, 22:44:24 »
En ik maak een Jaarboek met alle goede foto's van dat jaar, momenteel is 2010 in productie!

Dat is eigenlijk nog niet zo'n slecht idee! Misschien dat ik dat ook eens ga doen, er gaat alleen zoveel tijd inzitten heb ik eerder gemerkt. Of zal dat aan mij liggen, dat ik alles perfect wil hebben? Leuk om te doen is het in ieder geval wel! Welk programma gebruiken jullie om je fotoboek mee samen te stellen?

Ik heb in 2010 een website bijgehouden en daar wekelijks een foto op geplaatst. Daar ben ik mee gestopt omdat (1) ik een gratis account had waardoor ik niet meer foto's kon plaatsen en (2) de website erg traag werd vanwege het grote aantal foto's. Maar ik vond het wel een leuke bezigheid en doordat ik een bezoekersteller op m'n site had gezet kon ik zien of er ook daadwerkelijk mensen kwamen kijken!

van de week heb ik dmv een stukje software van FotoFabriek (geen reclame, er zijn er volgens mij wel 20 die dit aanbieden via het web) 2 ansichtkaarten laten maken van macrofoto's van de Glassnijder van topic 'Eyebollin' en de bij van topic 'De populaire bij'. De reacties zijn in ieder geval erg leuk, mensen verwachten niet dat het foto's zijn die jijzelf hebt gemaakt! Just another idea......  :)

Ook een erg leuk idee. Als je op het internet rondsurft kom je nog wel meer van dit soort ideeën tegen. Foto's op mokken, kalenders, ed.

Heeft er iemand ervaring met het drukken van foto's op aluminium platen of op plexiglas? Dit ben op internet tegengekomen en het lijkt me wel wat.


Groet,  Jos

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #30 Gepost op: 13 mei 2011, 14:30:27 »
van de week heb ik dmv een stukje software van FotoFabriek (geen reclame, er zijn er volgens mij wel 20 die dit aanbieden via het web) 2 ansichtkaarten laten maken van macrofoto's van de Glassnijder van topic 'Eyebollin' en de bij van topic 'De populaire bij'. De reacties zijn in ieder geval erg leuk, mensen verwachten niet dat het foto's zijn die jijzelf hebt gemaakt! Just another idea......  :)

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #29 Gepost op: 31 maart 2011, 08:46:34 »
Ik geloof dat ik dat ook maar eens doe.
Het is tenslotte jammer dat je de foto's maar zelden bekijkt omdat er zoveel zijn.

Groet, Dennis

ik ben er inmiddels mee begonnen en het is in ieder geval erg leuk om te doen  :)

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline ew

  • Junior Member
  • Berichten: 26
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #28 Gepost op: 30 maart 2011, 22:17:30 »
De kinderen krijgen per levensjaar een fotoboek.
Wij zelf ook een fotoboek per jaar.
Een fotoboek van de vakantie.

En de rest van de foto's staan op de harde schijf en komen langs als screensaver.


Mijn moeder zet dus als ze hier op moet passen de laptop aan en laat hem op de screensaver lopen en gaat zitten genieten (net als de kinderen)

densch

  • Gast
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #27 Gepost op: 30 maart 2011, 18:52:07 »
En ik maak een Jaarboek met alle goede foto's van dat jaar, momenteel is 2010 in productie!

Ik geloof dat ik dat ook maar eens doe.
Het is tenslotte jammer dat je de foto's maar zelden bekijkt omdat er zoveel zijn.

Groet, Dennis

bbwijdieks

  • Gast
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #26 Gepost op: 30 maart 2011, 08:18:10 »
Ik print ze op canvas, voor mezelf of als cadeau voor een ander.
En ik maak een Jaarboek met alle goede foto's van dat jaar, momenteel is 2010 in productie!

asplx

  • Gast
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2011, 00:51:44 »
Met films gebruik ikde code jjjjmmddffnn:

Jaartal; mand, dag; filmnummer,negatiefnummer eigenlijk zou er code inmoeten voor het type film, dus 120, 135, 220.

Digitaal gebruik ik de camera-code + een omschrijving van de locatie, die wordt opgenomen in de map.

Onscherpe foto's worden subiet weggegooid.
Voorlopuig bewaar ik DNG+
Wat doe ik er mee?
O.a. bewaren voor ideeën voor landschapsbouw em achitectuur.op de modelbaan.

Groeten,
Ruurd

gnodde

  • Gast
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #24 Gepost op: 28 maart 2011, 16:43:24 »
tag jij je foto's in Picasa of gebruik je daar een andere manier voor?

Nee, in Lightroom.

Jan.

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #23 Gepost op: 28 maart 2011, 16:07:31 »
 :toppie:

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline Scheepsspotter

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 307
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #22 Gepost op: 28 maart 2011, 16:05:46 »

Mijn foto's staan op diverse fora's , bureauachtergronden van gemailden ,hangen aan de muur en ook nog geplaatst in een boek .
Voor nood:
Olympus Stylus SP-820UZ
http://www.scheepsspotter.webs.com

Offline chrizz

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1597
  • Geslacht: Man
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #21 Gepost op: 28 maart 2011, 13:49:42 »
leuk om zo eens te lezen hoe iedereen dat regelt. Het valt me wel op dat iedereen het heel belangrijk vind om zijn foto's goed te organiseren en weg te zetten  maar ik lees verbazend weinig over wat mensen met foto's doen. Misschien is dat ook wel gewoon zo hoor, dat het maken van de foto leuker is dan er iets mee doen. Net zoals vroeger bij Lego dat het bouwen ervan leuker is dan het ermee spelen  ;D Ik ga vanavond als ik tijd heb eens starten met het maken van een fotoalbum, als je daarmee begint vallen vanzelf een hoop antwoorden op hun plek (hoop ik dan toch)

@gnodde:

tag jij je foto's in Picasa of gebruik je daar een andere manier voor?

grt,

Chris

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline Scheepsspotter

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 307
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #20 Gepost op: 28 maart 2011, 12:51:20 »
Mijn foto's van schepen staan na een grondige bestudering in een map .
Deze is weer onderverdeeld in submappen.
Na een drie maanden gaan ze op een DVD.
Deze gaat in een hoesje met vermelding van de datum.
En dan begin ik weer van voor af aan.
 

Mocht de DVD te klein zijn dan ga ik nog een keer de afbeeldingen bekijken en verwijderen tot ik genoeg plaats hebt.
De andere onderwerpen gaan na beoordeling gelijk op een DVD.
Voor nood:
Olympus Stylus SP-820UZ
http://www.scheepsspotter.webs.com

Offline amiganut

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #19 Gepost op: 28 maart 2011, 11:29:36 »
Heb zelf al 2 digitale fotolijsten gemaakt van oude laptops waarvan de behuizing of toetsenbord of noem maar wat op wat niet noodzakelijk is om beeld te geven van kapot is. Een er van staat bij m'n moeder en de andere staat bij m'n schoonouders. voor hun is een 40GB hardeschijf in zo'n digitale fotolijst meer dan genoeg.

Voor mezelf wil ik er binnenkort ook nog een maken. Heb alle benodigdheden al klaar liggen waaronder een 160GB hardeschijf. Nu heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om RAW bestanden onder Linux weer te geven in een makkelijke random slideshow viewer. Maar wanneer dat wel gelukt is ga ik toch even kijken of ik op de een of andere manier er niet een 2TB hardeschijf bij in zou kunnen bouwen. In het ergste geval een 2TB USB drive er aan en gewoon alles er naartoe schrijven. Dan zie ik de foto's ook nog eens een keer en heb ik ook direct een backup van al mijn foto's.

Ik brand ze ook regelmatig op een DVDtje en heb ze momenteel al op 3 plekken staan. En alles op datum gesorteerd. Uiteraard de mislukte foto's er direct uit. Misschien binnenkort nog eens iets van tags gaan gebruiken. Maar dat zie ik dan wel weer hoe ik dat ga doen.

Offline Sentinel

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #18 Gepost op: 28 maart 2011, 10:43:27 »
Das een goede, ik vroeg me het vorige jaar ook al af.

Ik heb toen alle foto's opnieuw bekeken (vanaf 2004) en heb de belangrijkste bewaard. De rest (zo'n 10.000 stuks) heb ik weg gegooid. Diegene die ik heb bewaard zijn afgedrukt (10x15) in foto mappen gegaan en op dvd gezet. Van de meest bijzondere is van 2004 tot en met 2009 een digitaal fotoboek gemaakt.
Voor 2010 moet ik nog even alles bekijken en wat ik weg wil gooien, maar gaat er van de week uit.

Voor de opslag heb ik ruimte genoeg. Het staat ook wel heel veilig bij mij. 1x een crash gehad en ben toen wel wat belangijke/leuke foto's kwijt geraakt. Ik heb het nu op een 1) externe netwerk HDD staan, 2) bij mijn zwager op de server, 3) Externe HDD die staat op een andere plek in huis, 4) op mijn laptop. Daarnaast brand ik eenmaal per half jaar mijn nieuw geschoten plaatjes.
Tot nu toe heb ik geen ruimte gebrek en heb dus alle RAW nog.
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

gnodde

  • Gast
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #17 Gepost op: 27 maart 2011, 23:13:02 »
Ik maak mappen aan per jaar en dan een supmap met de naam jaar_mm_dd_onderwerp.

Zoiets doe ik ook: fotoos => jaar => maand => dag
Dus een foto, die ik vandaag gemaakt heb staat in de map "fotoos\2011\03\27".
Maar daarnaast gebruik ik ook tags, om de onderwerpen van de foto's aan te geven. Dus beschik ik ook over 2 manieren om te zoeken (op datum, of op tags), en die kan ik zelfs combineren (bv. zoeken naar alle foto's van vlinders gemaakt in augustus 2010).

Jan.

Offline AnnaTEFka

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 102
  • Geslacht: Man
  • Er is altijd wel iets om te fotograferen
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2011, 21:28:43 »
Ik bewaar tot nu toe alle foto's in JPG formaat. Alleen de technisch mislukte foto's gooi ik direct weg.
Ik maak mappen aan per jaar en dan een supmap met de naam jaar_mm_dd_onderwerp.
Op die manier kan ik heel snel de foto's terug vinden die ik zoek.

Of ik hier over 10 jaar nog zo over denk, durf ik niet te zeggen.


Pentax k100D super met kit lens. Tamron SP 90mm 1:25 AF macro. Tokina AT:X 100-300 1:4.0 MF. Balg. Tussenringen.

gnodde

  • Gast
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2011, 18:08:57 »
Je snijdt jezelf anders in de vingers want wie heeft er zin in > 200GB aan RAW bestanden te gaan zitten wroeten.   

Gewoon al die RAW-bestanden goed organiseren, en voorzien van tags, zodat de foto's vlot terug te vinden zijn.

Jan.

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2011, 17:47:03 »
"Wat moet je nou met al die foto's?!"

Gelijk opruimen! Uitgaande van meerdere opnamen van één onderwerp is mijn huidige aanpak: kijk kritisch en markeer de keepers en met enige marge. De helft of meer kan dan vaak al gelijk de prullenbak in. In latere fasen dun je dit nog verder uit. Deze aanpak is geboren uit veel te veel bestanden. Met TB-schijven of een NAS hoef je feitelijk niet op schijfruimte te letten, maar qua beheer moet je wel. Je snijdt jezelf anders in de vingers want wie heeft er zin in > 200GB aan RAW bestanden te gaan zitten wroeten.   

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2011, 17:31:59 »
Eerst bewaarde ik veel op dvd. vanaf 2009 heb ik alles wat ik wilde bewaren in mappen opgeslagen. Ik heb een mappenstructuur, bv 2009, 2010 enz. En daarin geef ik elk onderwerp zijn eigen map. Dan houd je alles overzichtelijk. En zoals gezegd een externe harde schijf kost ook niet veel meer. Ik heb overigens al mijn foto`s op 2 aparte schijven opgeslagen (dubbel dus) dit als gevolg van een schijf crash in 2009 waarna ik veel foto`s kwijt was, en dat wil ik niet nog eens meemaken.

Henk

RonHendriks

  • Gast
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2011, 14:48:07 »
Tsja een lastige. Ik gooi gelukkig ook veel weg. Wel twee nieuwe schijven op komst om de opslag eens wat handiger in te richten. Sommige in print bv. laatst nog eens gekeken in de mappen van de K20D en toen toch weer een hele zwik gedelete. Met het versctrijken van de tijd kom je er vanzelf achter dat sommige zaken niet de moeite zijn om te bewaren. Ook een goed idee om daar wat tijd overheen te laten gaan. Nog eens een keer genieten van foto's en weer wat uitdunnen.

newmikey

  • Gast
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2011, 14:28:16 »
Ik zet ze online (tenminste de keepers). De rest sla ik op op externe HDD's van 1Tb.

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2011, 14:04:37 »
Aangezien ik mijn camera elke dag bij me heb,
schift ik de  oogst aan het eind van de dag  en de keepers gaan naar de harde schijf,
dan gaat de geheugenkaart leeg.
Zoveel blijft er dan niet over.
17.950 fotos doorploegen lijkt me niet prettig, Buks..
 :)
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Wat moet je nou met al die foto's?!
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2011, 12:39:28 »
Tja, opslag kost niet zoveel. Een 2 Tb schijf heb je tegenwoordig onder de €100.

Ik maak een voorselectie (flag) in LR, alles wat niet voldoet gooi ik eruit. Daarna een 2e selectie (5 sterren) en dan nog een laatste (kleurlabel) voor de beste. De gevlagde foto`s bekijk ik later, meestal 1x per jaar, nog eens en dan gaan er meestal ook nog wel een dotje weg. Ik bewaar trouwens enkel RAW/DNG en heel soms een PSD of een 16bit tiff van een HDR.

Momenteel bestaat m`n catalogus uit 17000 RAW`s en nog wat oudere jpg`s van vakanties ed, totale ruimte is net 188GB. Films nemen stukken meer ruimte in beslag...

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-