Auteur Topic: minolta /sony  (gelezen 1352 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:minolta /sony
« Reactie #21 Gepost op: 20 mei 2011, 21:27:10 »
Als het goede lenzen zijn, dan zou ik ze voor een goede prijs zien te verkopen (dat lukt met goed oud Pentax glas ook prima) en er een set leuk Pentax glas bij kopen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:minolta /sony
« Reactie #21 Gepost op: 20 mei 2011, 21:27:10 »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:minolta /sony
« Reactie #20 Gepost op: 19 mei 2011, 14:46:14 »
Ongetwijfeld, maar ik doelde eigenlijk meer op het DSLR segment voor de serieuze cq. gevorderde amateur. De SLT heb ik trouwens nog niet in de vingers gehad, de NEX lijkt aardig maar ligt niet lekker in de (mijn) hand. Olympus lijkt me zo goed als exit eerlijk gezegd hoewel ik nu voor mijn vrouw een compacte Olympus heb gekocht (om de i10 te vervangen) en die is toch best aardig. Maar we dwalen weer af  >:(

Sony denkt alleen aan de sales en wat dat betreft lijkt het goed te gaan. Ik heb zelf een NEX-3 en dat is bij de huidige prijzen gewoon een weggevertje. Veel winst zal Sony er niet op maken bij de huidige dumpprijzen maar ze verkopen daardoor wel in een segment waar geen enkel andere fabrikant een camera heeft met vergelijkbare beeldkwaliteit.

We dwalen inderdaad af  ;)

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:minolta /sony
« Reactie #19 Gepost op: 19 mei 2011, 13:23:02 »
Sony verkoopt meer dan Olympus of Pentax, zeker als je de NEX-camera's meetelt. Ik denk niet dat Sony veel te klagen heeft en met die SLT-camera's en NEX-camera's zijn ze in sommige markten (UK) zelfs al Nikon voorbij.
Ongetwijfeld, maar ik doelde eigenlijk meer op het DSLR segment voor de serieuze cq. gevorderde amateur. De SLT heb ik trouwens nog niet in de vingers gehad, de NEX lijkt aardig maar ligt niet lekker in de (mijn) hand. Olympus lijkt me zo goed als exit eerlijk gezegd hoewel ik nu voor mijn vrouw een compacte Olympus heb gekocht (om de i10 te vervangen) en die is toch best aardig. Maar we dwalen weer af  >:(
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:minolta /sony
« Reactie #18 Gepost op: 19 mei 2011, 12:50:03 »
Ik blijf het jammer vinden dat Sony besloten heeft om de ingevoerde merknamen Minolta en Konica overboord te zetten, dan hadden Pentax en Olympus niet zo alleen gestaan  ::). De Sony camera's zijn voor zover ik heb kunnen vaststellen namelijk niet onaardig, onhandig wel maar dat is persoonlijk, technisch kunnen ze zeker goed mee maar de merknaam heeft nog een lange weg te gaan.

Sony verkoopt meer dan Olympus of Pentax, zeker als je de NEX-camera's meetelt. Ik denk niet dat Sony veel te klagen heeft en met die SLT-camera's en NEX-camera's zijn ze in sommige markten (UK) zelfs al Nikon voorbij.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:minolta /sony
« Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2011, 12:37:36 »
Ik blijf het jammer vinden dat Sony besloten heeft om de ingevoerde merknamen Minolta en Konica overboord te zetten, dan hadden Pentax en Olympus niet zo alleen gestaan  ::). De Sony camera's zijn voor zover ik heb kunnen vaststellen namelijk niet onaardig, onhandig wel maar dat is persoonlijk, technisch kunnen ze zeker goed mee maar de merknaam heeft nog een lange weg te gaan.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline rinus

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
Re:minolta /sony
« Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2011, 12:36:40 »
 en nog bedankt voor de informatie  gr

Offline rinus

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
Re:minolta /sony
« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2011, 12:35:36 »
en ook  nog minolta md lenzen passen ook niet op de sony alleen  minolta af lenzen

Offline rinus

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
Re:minolta /sony
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2011, 12:32:17 »
ik heb ook een sony a200 maar ik wil toch naar hogere kwaliteit en ik denk dat de pentax  k/r toch een stap beter is.
maar ik moet zeggen  ik twijfel nog steeds gr Rinus

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:minolta /sony
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2011, 11:46:13 »
ik heb nog  behoorlijk goeie minolta  sony lenzen

Waarom wil je eigenlijk overstappen naar Pentax?
Als ik goed Minolta glas had zou ik eerder uitkijken naar een Sony DSLR.

macsterdam

  • Gast
Re:minolta /sony
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2011, 10:21:30 »
Duidelijk!

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:minolta /sony
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2011, 10:15:40 »
Die adapters zijn inderdaad voorzien van een eenvoudig lensje om de afstand te overbruggen, een soort "achterzetlens" zeg maar en daardoor zal er van de beeldkwaliteit weinig over blijven vrees ik, mede gezien de prijs trouwens.
Met andersom bedoel ik dat pentax objectieven eventueel met een adapter zonder optische ingrepen op een minolta/sony body zouden moeten passen omdat de registerafstand ca. 2 mm groter is.
Ik begrijp uit de vraag dat het om Minolta objectieven op een Pentax body gaat, dan is er dus zo'n adapter nodig als in de link.
Aan de andere kant, voor die paar tientjes zou ik de gok denk ik gewoon wagen, kijken wat er gebeurt  ;)
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:minolta /sony
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2011, 10:15:16 »
Hoezo 'omgekeerd kan wel'? Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoeld, sorry. De adapters in mijn ebay-link doen toch precies wat Rinus nodig heeft?

Ja, ook al is dat wel een adapter met een optisch element. Daarmee boet je hoe dan ook in aan beeldkwaliteit. Een echte adapter bestaat niet, de voorkeur heeft toch wel een adapter zonder optische correctie.

macsterdam

  • Gast
Re:minolta /sony
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2011, 10:07:18 »
Hoezo 'omgekeerd kan wel'? Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoeld, sorry. De adapters in mijn ebay-link doen toch precies wat Rinus nodig heeft?

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:minolta /sony
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2011, 10:01:28 »
ja omgekeerd kan wel omdat de registerafstand van Pentax groter is, dan is er dus zo'n  dikke ring nodig met eventueel een eenvoudige correctielens.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

macsterdam

  • Gast
Re:minolta /sony
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2011, 09:51:19 »
Ik heb wel Minolta MD naar Pentax PK adapters gezien, zoals hier: Ebay. Ik heb echter geen ervaring met de kwaliteit ervan.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:minolta /sony
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2011, 09:38:30 »
De registerafstand is de afstand tussen de flens, dat is de exacte plaats waar het objectief tegen de body aan komt, en het filmvlak, tegenwordig dus het sensorvlak. Deze afstand is zeer kritisch omdat het objectief anders het beeld niet op de juiste plaats projecteert en je dus bijvoorbeeld niet tot oneindig kunt scherpstellen.
Wat er gebeurt wordt misschien duidelijk als je het vergelijkt met een diaprojectie. Als je de projector hebt scherpgesteld en je verplaatst het scherm (of de projector), wordt je beeld onscherp.
In sommige gevallen is het mogelijk om een adapter met een bepaald dikte te maken om de afstand iets te vergoten. Wanneer het objectief echter is berekend op een kleinere registerafstand (zoals de minolta's in vergelijking met de Pentax K), zal het in de body moeten zakken en dat past in de meeste gevallen gewoon niet, gat te klein of spiegel in de weg. Hiervoor zij optische constructies denkbaar maar die moeten het beeld vertekenen en dan blijft er van de beeldkwaliteit niet veel over.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2011, 09:58:35 door roeland »
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline rinus

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
Re:minolta /sony
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2011, 09:03:30 »
oja wat is of word bedoeld met register afstand of is dat erg ingewikkeld.  rinus

Offline rinus

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
Re:minolta /sony
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2011, 09:00:20 »
jammer  in ieder geval bedankt voor jullie snelle  reacties  gr rinus

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:minolta /sony
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2011, 08:55:40 »
Op het eerste gezicht denk ik van niet omdat de registerafstand nogal wat verschilt dus moet er glas aan te pas komen wat de beeldkwaliteit ernstig zou beïnvloeden.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:minolta /sony
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2011, 08:53:01 »
Is niet mogelijk Rinus, hier zijn geen adapters voor. Is in principe ook onmogelijk vanwege de registerafstand van de PK-mount.

Offline rinus

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
minolta /sony
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2011, 08:34:11 »
hallo allen, ik ga volgende week  een pen tax k/r kopen,maar ik heb nog  behoorlijk goeie minolta  sony lenzen.
Kan ik deze met een adapter ook gebruiken op de pentax en zo ja  welke  adapter moet ik dan  hebben, en wat is het beste adres daarvoor.   vrien, groeten  Rinus