Auteur Topic: K7 horizon / waterpas calibreren  (gelezen 2043 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2011, 00:21:18 »
Hoi,

Dank allemaal voor jullie spontane en deskundige adviezen. Even voor alle duidelijkheid; ik gebruik de waterpas niet en in die zin stoort het mij ook niet. Alleen als ik op het oog (en ik heb een timmermansoog) de camera recht hou en een foto van de horizon maak dan is de horizon op de afdruk scheef, weliswaar geen paar graden, maar wel storend. Zet ik de horizoncorrectie aan (ook hiervan zal de verkoper van toen van zijn stoel rollen) dan verergert dit effect. Natuurlijk kun je zeggen dat je dat allemaal niet nodig hebt, en zonder gaat ook. Dat zelfde kun je zeggen voor de hoge ISO waardes, de ruisonderdrukking, de repeteerfunctie, de digitale filters etc etc. Echter,......het zit erop en dan moet het ook goed werken.
Ik begrijp dat ik de camera moet opsturen en ik weet niet of ik daar wel zin in heb. Bovendien zou ik wel eens een geigerteller moeten gebruiken bij terugkomst.. Dank nogmaals voor alle commentaren! ;D

Begrijp ik nu goed dat als je je K-7 waterpas op een statief zet dat je foto dan niet waterpas is? In dat geval kan het zijn dat in je cameramenu de horizoncorrectie (verschuiving van de sensor in de camera) aanstaat of dat de sensor scheef (kan zijn dat de camera gevallen is) in de body zit.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2011, 00:21:18 »

Buksbeest

  • Gast
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2011, 22:07:45 »
Hoi,

Dank allemaal voor jullie spontane en deskundige adviezen. Even voor alle duidelijkheid; ik gebruik de waterpas niet en in die zin stoort het mij ook niet. Alleen als ik op het oog (en ik heb een timmermansoog) de camera recht hou en een foto van de horizon maak dan is de horizon op de afdruk scheef, weliswaar geen paar graden, maar wel storend. Zet ik de horizoncorrectie aan (ook hiervan zal de verkoper van toen van zijn stoel rollen) dan verergert dit effect. Natuurlijk kun je zeggen dat je dat allemaal niet nodig hebt, en zonder gaat ook. Dat zelfde kun je zeggen voor de hoge ISO waardes, de ruisonderdrukking, de repeteerfunctie, de digitale filters etc etc. Echter,......het zit erop en dan moet het ook goed werken.
Ik begrijp dat ik de camera moet opsturen en ik weet niet of ik daar wel zin in heb. Bovendien zou ik wel eens een geigerteller moeten gebruiken bij terugkomst.. Dank nogmaals voor alle commentaren! ;D

Reparatie gebeurd in België zelf. Daar valt de straling nog mee  ;).
Maar vaak ben je hem wel een tijdje kwijt.

kakstra

  • Gast
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2011, 21:51:47 »
Hoi,

Dank allemaal voor jullie spontane en deskundige adviezen. Even voor alle duidelijkheid; ik gebruik de waterpas niet en in die zin stoort het mij ook niet. Alleen als ik op het oog (en ik heb een timmermansoog) de camera recht hou en een foto van de horizon maak dan is de horizon op de afdruk scheef, weliswaar geen paar graden, maar wel storend. Zet ik de horizoncorrectie aan (ook hiervan zal de verkoper van toen van zijn stoel rollen) dan verergert dit effect. Natuurlijk kun je zeggen dat je dat allemaal niet nodig hebt, en zonder gaat ook. Dat zelfde kun je zeggen voor de hoge ISO waardes, de ruisonderdrukking, de repeteerfunctie, de digitale filters etc etc. Echter,......het zit erop en dan moet het ook goed werken.
Ik begrijp dat ik de camera moet opsturen en ik weet niet of ik daar wel zin in heb. Bovendien zou ik wel eens een geigerteller moeten gebruiken bij terugkomst.. Dank nogmaals voor alle commentaren! ;D

asplx

  • Gast
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2011, 15:05:54 »
Dat geldt toch alleen voor water ???
Niet voor land... :o :o

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2011, 10:45:32 »
Eens even gekeken naar mijn zwarte K-5 en die is spot-on met zijn waterpas. :)
Dat is mooi, dan kun je het meteen rapporteren als een of andere boer z'n veld scheef legt  ;D
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

RonHendriks

  • Gast
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2011, 10:20:18 »
Eens even gekeken naar mijn zwarte K-5 en die is spot-on met zijn waterpas. :)

asplx

  • Gast
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2011, 01:00:21 »
Nou maar hopen, dat de waterpas van díe camera wél goed stond.  :o :o

JohnnieS

  • Gast
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2011, 02:36:11 »
Aha' nou snap ik hem ::)  :D :D :D

vorige week had mijn collega in de Bouw een Camera bij zich.
Ik vroeg hem wat ben je met die Camera aan het doen?
Zijn antwoord"ik ben de waterpas vergeten,en ik moet nog wat profielen stellen,
dus dat deed die met de Camera :dash1: :dash1:

asplx

  • Gast
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2011, 22:08:51 »
 :D :D :D

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2011, 22:06:23 »
ik wil een tijdmachine, dan ga ik met een K-7 terug naar de winkel waar ik mijn LX gekocht heb en dan zeg ik dat mijn waterpas kapot is. De foto van de snuit van de verkoper zal ik dan hier plaatsen  :D
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

RonHendriks

  • Gast
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2011, 20:12:44 »
Tsja dat is niet mogelijk zoals Jos al zei. Opsturen of het ding negeren (dat is mijn aanpak, maar scheelt geen 5 % bij mijn toestellen) is de oplossing.

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2011, 19:24:49 »
dat is niet zelf mogelijk, je zal hem moeten opsturen om hem goed te laten kalibreren.

gr jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

kakstra

  • Gast
K7 horizon / waterpas calibreren
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2011, 22:51:32 »
Hallo, ik heb een wat vreemde afwijking met mijn K7 waterpas en horizon. De waterpas is niet geod ingesteld waardoor ik als ik de waterpas op de camera moet geloven zeker 5 graden scheef fotografeer als de waterpas aangeeft dat het "waterpas" is. Bijkomend effect is dat, zodra ik de horizncorrectie bijzet, pas echt scheve horizons krijg. De omgekeerde wereld dus! Mijn vraag; wie weet of en zoja hoe ik de waterpas / horizon kan calibreren / rechtzetten. Hoor graag, groet Marco