Auteur Topic: M'n eerste straatfoto's  (gelezen 1249 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline heline

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Vrouw
  • groetjes heline
Re:M'n eerste straatfoto's
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2011, 08:40:49 »
ik vind het knap dat je het uberhaupt durft.....


en ik vind foto nummer 4 het mooist spreekt me gewoon aan mooi gezicht :toppie:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:M'n eerste straatfoto's
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2011, 08:40:49 »

gnodde

  • Gast
Re:M'n eerste straatfoto's
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2011, 23:37:08 »
Dank allen voor de reacties.
Wellicht zal ik binnenkort nog eens wat pogingen ondernemen om het straatleven in beeld te brengen. Het leuke is, dat je vantevoren niet weet, wat het gaat worden. Snel reageren op situaties is een vereiste, dus echte "ad-hoc"-fotografie.

Jan.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8284
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:M'n eerste straatfoto's
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2011, 19:08:11 »
De eerste kijkt best lekker, maar nummer vier is top! De overige doen het voor mij wat minder.......

newmikey

  • Gast
Re:M'n eerste straatfoto's
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2011, 13:17:20 »
Jan, ik weet helemaal niets van straatfotografie - noch het zelf doen, noch het beoordelen dus neem mij n opmerkingen met 6 korrels zout a.u.b.

1. Young fashion
Mooi maar wel erg krap in het kader. Moeilijke belichting waar je prima hebt gemiddeld.

2. Fashion colors
Aardig gevonden maar twee dingen storen me: het vloeken van rood (mouwen) en paars(etalage) doet pijn aan m'n ogen en de onderkant van zijn voorwiel valt net buiten de foto. Ik had misschien ook nog het houten "opritje" links in beeld weggecropped/gekloont

3. There's music in the street
Mooie uitdrukking (licht geamuseerd over wat die gek met die camera doet) maar het felle zonlicht op de capuchon en de straat leidt me af. Ook hier weer onderkant (voet) eraf.

4. You've got to help each other
Dit is straatfotografie zoals ik het graag zie. Beide gezichten in beeld en volledig geconcentreerd op de actie. De twee dames met fiets geven het een soort van evenwicht hoewel het kleine stukje tas/jas (??) wat links het beeld in wappert jammer is.

5. Plus or minus 50%
Nope, deze doet het gewoon niet voor me. De uitdrukking is raar, de achtergrond is net niet in- en net niet uit focus en d'r linker zool ligt er af. Bovendien lopen de verticalen enigzins schuin naar rechts.



Wel een intrigerende poging en ik doe het je zeker niet na. Mijn onderwerpen moeten òf dood zijn, òf van steen/hout, òf niet naar me kijken.... :-X

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:M'n eerste straatfoto's
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2011, 13:03:35 »
Ik vind het prima straatfoto's, Jan!

- 1 heeft zoals Ron opmerkte een goede relatie tussen de meisjes en het winkelraam.
- 2 vond ik in eerste instantie wat minder tot Joop de opmerkingen over de sandalen maakte: helemaal geweldig. Ik vind de kleuren van het wielrijderspakje - hoewel bedoeld - toch wat te flashy overkomen (vooral het oranje van de mouwen). ik zou die ietsje dempen;
- 3 is van lekker dichtbij genomen (33 mm) zoals het eigenlijk hoort in straatfotografie. Goed zo: geeft toch een andere dynamiek dan op 70 mm, (zoals de andere foto's, waarbij het toch net wat te veel registratie blijft, zonder betrokkenheid).
- 4 vind ik een heerlijk beeld: de verbondenheid van die 2 mensen. Jammer dat de achtergrond niet wat meer wegvalt. Diafragma had je wat meer open mogen draaien: je sluitertijd was dan ook korter geweest dan 1/45: nu zie je toch wel wat bewegingsonscherpte.
- 5 vind ik een heerlijke tranche de vie. Mevrouw is zwanger, en aan het kinderstoeltje op haar fiets te zien is het niet haar eerste. Heerlijke details ook: dat blauw van de fiets en die rode slippers. Het is wel de enige die je blijkbaar in de gaten had.

Mooi in kleur. Heb je ook al geprobeerd ze te zwart-witten?

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:M'n eerste straatfoto's
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2011, 19:55:22 »
Ik vind juist 2 de wielrenner leuk, gehuld in (professionele) fietskleding maar wel met sandalen aan. 4 vind ik ook mooi maar jammer dat de achtergrond zo mede scherp is. Maar zekers geen slechte serie... doorgaan!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:M'n eerste straatfoto's
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2011, 19:20:18 »
Als iemand mij vraagt naar straatfotografie verwijs ik graag naar een kort leerzaam filmpje van Joel Meyerowitz http://www.youtube.com/watch?v=5Qjym5uliDw en zijn buddy Gary Winograd http://www.youtube.com/watch?v=eitfGxc6vbw&feature=related (in het Duits). Naast de eerste link staat meer om door te klikken.
Van deze serie vind ik alleen de eerste en de vierde interessant. Dat is een score van 40% en dat is voor een eerste serie niet slecht  ;D
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

RonHendriks

  • Gast
Re:M'n eerste straatfoto's
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2011, 19:05:59 »
Nummer 1 is zeker een hele mooie, de jonge dames passen perfect bij de winkel in de achtergrond en het geheel is ook een bijzonder goed gevuld beeld.

De zwangere vrouw neemt een beetje van de magie weg door in de camera te kijken. Ze is bezig met de camera en niet meer met haar eigen wereld, waar juist de foto met de oudjes zo mooi in uitblinkt.

De wielrenner doet me minder en de muzikante is een toeristenkiekje.

Offline Hans H

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1512
  • Geslacht: Man
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
Re:M'n eerste straatfoto's
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2011, 18:43:22 »
Ik moest me wel eerst over een drempel heen zetten, want ik vindt (zonder t) het best eng, om zomaar mensen op straat te fotograferen.

Ik ken het gevoel. Toen ik m'n K-x net had nam ik 'm mee naar de markt en zag vooral kooplui wat vuil naar me kijken, heb 't eigenlijk ook nooit meer gedaan.
Vind de foto's van de mensen die niks in de gaten hebben het leukst, in 't bijzonder de vierde. (inclusief de titel) Sterker, ik vind hem prachtig.

Groet,
Hans  
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

gnodde

  • Gast
M'n eerste straatfoto's
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2011, 16:05:51 »
Vorige week, tijdens een shopping-uitje naar Haarlem, heb ik maar eens de stoute schoenen aangetrokken en me gewaagd aan straatfotografie. Ik moest me wel eerst over een drempel heen zetten, want ik vindt het best eng, om zomaar mensen op straat te fotograferen. Ik heb mezelf er ook op betrapt veel foto's in het meer tele-bereik van de zoomlens (55-300mm) gemaakt te hebben.
Hoewel het geen bijzondere plaatjes zijn, wil ik toch enkele van de resultaten hier tonen:

Nr. 1 - Young Fashion:


Nr. 2 - Fashion-colors?:


Nr. 3 - There's music in the street:


Nr. 4 - You've got to help eachother:


Nr. 5 - Plus or minus 50%?:


Jan.