Auteur Topic: Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera  (gelezen 2869 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hythloday

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #37 Gepost op: 11 juli 2011, 19:30:36 »
Maar je moet wel in ogenschouw nemen, dat de ontwerpers van toen heel andere inzichten hadden dan de huidige generatie.
Net zoals de huidige generatie gebruikers heel anders is dan de ouwe hap, die nu digitaal gaat.

Dat geldt voor heel veel produkten. Camera's gaan hooguit 5 jaar mee bij intensief gebruik. Gaat er iets kapot: repareren is de moeite niet, veel te kostbaar. Een fiets gaat ook geen 20 jaar meer mee. Vorig jaar een spiksplinternieuwe gekocht: achterband is al vervangen en vandaag knapte een spaak. Ongeveer 3500 km mee gefietst.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #37 Gepost op: 11 juli 2011, 19:30:36 »

asplx

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #36 Gepost op: 11 juli 2011, 13:41:49 »
Heel andere bodies en ontwerpen verwacht ik niet.
Als camera-fabrikant heeft Ricoh een aantal jaren terug de handdoek in de SLR-ring gegooid en neemt het nu de de camera-divisie van Pentax over.

Maar je moet wel in ogenschouw nemen, dat de ontwerpers van toen heel andere inzichten hadden dan de huidige generatie.
Net zoals de huidige generatie gebruikers heel anders is dan de ouwe hap, die nu digitaal gaat.
En ook bij de ontwerpers zul je de verschillen in inzicht aantreffen, die we - ook hier op het forum  - zien, tussen oud-analoge en niet-fotogafen.

De benadering door beide groepen is totaal anders.

Ruurd

JohnnieS

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #35 Gepost op: 11 juli 2011, 13:21:01 »
Het is een ontwerpfoutje van Pentax en het is niet echt een probleem. Het is wel een ergernis.

Wat me bij de K200D en K-x opvalt, is dat Pentax wel wat steekjes heeft laten vallen. De K100D en de K100D Super waren vrijwel probleemloze camera's. De opnames gemaakt met de K200D moeten altijd worden gecorrigeerd qua witbalans. Er zit gauw een groen zweem op. De K-x heeft wat batterijprobleempjes, m.n. met lithiumbatterijen. Ook kunnen sommige instellingen vlot en ongemerkt worden gewijzigd.

De Pentaxen van nu verschillen van de Pentaxen van vroeger qua kwaliteit. De K1000 en de ME super werkten altijd feilloos.

Helemaal mee eens" vroeger soep van het huis :D :D :D (bekende reclame)
Met mijn analoog camera heb ik nooit een enkel probleem gehad,die deed het gewoon.
maar met die ontwerpfoutjes valt best wel mee te leven ;)
We wachten nu toch maar even af op die overname van Ricoh,misschien komen er hele andere Body's te voorschijn  wie weet!

Hythloday

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #34 Gepost op: 11 juli 2011, 13:06:13 »
Maar ach...als alle problemen zo snel opgelost waren dan valt het wel mee lijkt mij  :)

Het is een ontwerpfoutje van Pentax en het is niet echt een probleem. Het is wel een ergernis.

Wat me bij de K200D en K-x opvalt, is dat Pentax wel wat steekjes heeft laten vallen. De K100D en de K100D Super waren vrijwel probleemloze camera's. De opnames gemaakt met de K200D moeten altijd worden gecorrigeerd qua witbalans. Er zit gauw een groenzweem op. De K-x heeft wat batterijprobleemjes, m.n. met lithiumbatterijen. Ook kunnen sommige instellingen vlot en ongemerkt worden gewijzigd.

De Pentaxen van nu verschillen van de Pentaxen van vroeger qua kwaliteit. De K1000 en de ME super werkten altijd feilloos.

asplx

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #33 Gepost op: 11 juli 2011, 12:39:34 »
Klopt! Heeft Ceciel ook al een paar keer gehad met haar K-x en dan met name het iso knopje
Maar ach...als alle problemen zo snel opgelost waren dan valt het wel mee lijkt mij  :)

Henk

Gewoon voortaan een andere jas aan, toch... ???

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #32 Gepost op: 11 juli 2011, 12:20:09 »
maar je kun heel snel op een knopje drukken waardoor er een instelling wordt gewijzigd.

Klopt! Heeft Ceciel ook al een paar keer gehad met haar K-x en dan met name het iso knopje
Maar ach...als alle problemen zo snel opgelost waren dan valt het wel mee lijkt mij  :)

Henk

Hythloday

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #31 Gepost op: 11 juli 2011, 10:02:00 »
Ligt niet aan jou Edzo maar aan het vest!!!

De K-x is helaas niet 'beveiligd'. De instellingen voor WB en ISO kun je per ongeluk wijzigen. De K200D heeft wel een 'beveiliging'. Bij die camera moet je eerst op de FN knop drukken en pas dan kun je de instellingen voor WB en ISO wijzigen. De K-x mist die FN knop en kun je rechtstreeks eerdergenoemde instellingen wijzigen. Persoonlijk heeft de K200D een betere handligging dan de K-x. De achterzijde van de K-x heeft genoeg ruimte voor de duim, maar je kun heel snel op een knopje drukken waardoor er een instelling wordt gewijzigd.

asplx

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #30 Gepost op: 11 juli 2011, 00:40:50 »
Nee, nee, nee, Domme vragen bestaan niet!
wel domme antwoorden van domme Fotografen, heb ik gelijk? Ruurd :cheer: :cheer:


Ik weet het niet meer....
Ik ben de weg een beetje kwijt...
DomDom werkte niet en van mijn planeet weet ik geen piostcode....

JohnnieS

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #29 Gepost op: 11 juli 2011, 00:31:53 »
Waarmee het bewijs is geleverd voor het feit dat er dus echt wel domme vragen bestaan :D :D :D

Nee, nee, nee, Domme vragen bestaan niet!
wel domme antwoorden van domme Fotografen, heb ik gelijk? Ruurd :cheer: :cheer:

asplx

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #28 Gepost op: 11 juli 2011, 00:20:10 »
Waarmee het bewijs is geleverd voor het feit dat er dus echt wel domme vragen bestaan :D :D :D

 >:( >:( >:(

En tóch HEB IK GELIJK..... :'( :'( :'( :'(


 ;D ;D ;D

Ruurd

RonHendriks

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #27 Gepost op: 10 juli 2011, 23:13:06 »
Zou dat aan de lens kunnen liggen?

Waarmee het bewijs is geleverd voor het feit dat er dus echt wel domme vragen bestaan :D :D :D

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #26 Gepost op: 10 juli 2011, 22:12:16 »
U gaat door naar de €1.000 vraag.
De oplossing die ik nu ga geven is zelfs nog te dom voor het grote blooper topic  :schaam: :schaam:.

Je gaat voor het eerst met je nieuwe lens op stap en wilt niet teveel meenemen. Dus even snel mijn fotografen vest aan.
Het is warm, dus de hele rits dicht doen is niet lekker. Op dat fotografenvest zit op buikhoogte een stukje stof met een ijzeren drukker erop. Die dus vastgedrukt......

Juist, jullie voelen hem al aankomen: die drukker zit net op de plek waar de ISO knop, de OK knop, etc zit.
Ik kwam er vanochtend achter toen ik foto's liep te maken in Waalwijk.

OK, lachen maar met zijn allen  :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam:.

Ligt niet aan jou Edzo maar aan het vest!!! Ik heb er geen last van (maar ik heb dan ook een echte FORTEX  ;) , maar helaas nog nooit gebruikt...... :( ).

Maar het was een leuke vraag met een nog leukere oplossing! :P

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #25 Gepost op: 10 juli 2011, 15:56:13 »
Nou oké, dan doe ik ook mee! "Les 1, niet met TWEE nieuwe zaken tegelijk naar buiten gaan". Je weet toch Edzo, wij mannen kunnen maar één ding tegelijk!
 :D :rofl2: :D :rofl2: :D :rofl2: :D :rofl2: :D :rofl2: :D  Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

asplx

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #24 Gepost op: 10 juli 2011, 15:19:04 »
geen GROTER vermaak,

dan LEEDvermaak....  :evil: :evil:

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #23 Gepost op: 10 juli 2011, 13:44:05 »
Wat is het toch een gezellig forum... :cheer:

Met zo links en rechts wat dommerikken waarom je kunt lachen  :schaam: :schaam: :schaam:

 :D :D

asplx

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #22 Gepost op: 10 juli 2011, 13:05:22 »
Citaat
Omdat je er zelf om vraagt nog even :D :D :D
grtz, Andre

Wat is het toch een gezellig forum... :cheer:

asplx

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #21 Gepost op: 10 juli 2011, 13:03:23 »
Oke dan:  ;D :D :rofl2: :clap2:

Jan.


Ik doe mee...
 ;D :D :rofl2: :clap2:

Hèhè, was met dat lachten.... pffft.. :drinks:
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2011, 13:06:41 door asplx »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2011, 12:18:42 »
Tja, hoe simpel een oplossing vaak kan zijn.
Les 1, niet met TWEE nieuwe zaken tegelijk naar buiten gaan  :)

newmikey

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #19 Gepost op: 10 juli 2011, 11:59:55 »
Lens terugsturen naar Sigma, camera naar Pentax, vest naar winkel. Dure advocaat nemen en eisen dat de drie fabrikanten hun produkten zó aanpassen dat een normaal mens ze kan gebruiken voor het doel waar ze voor verkocht zijn. Doordouwen tot het Europees Hof van Justitie! Succes!

 :rofl2: :clap2: :cheer: :dash1: :yahoo:

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #18 Gepost op: 10 juli 2011, 11:41:00 »
Citaat
De oplossing die ik nu ga geven is zelfs nog te dom voor het grote blooper topic
De oplossing voor je probleem vinden is nooit te dom.
Het is de kunst om de OORZAAK van je probleem te vinden en ja die kan veroorzaakt worden door eigen klunsigheid of stupiditeit. Maarals je die eenmaal gevonden hebt dan kan je daarna alleen maar meer genieten van de resultaten met je nieuwe speeltje.  :)
Omdat je er zelf om vraagt nog even  :D  :D  :D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

gnodde

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #17 Gepost op: 10 juli 2011, 11:36:51 »
OK, lachen maar met zijn allen  :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam:.

Oke dan:  ;D :D :rofl2: :clap2:

Jan.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2011, 11:32:23 »
De camera leidt geen eigen leven. Alleen de gebruiker kan dingen veranderen. Uit eigen ervaring weet ik dat ik de camera voorzichtig moet aanpakken. Slechts één keer met je duim op een knopje drukken en er is een instelling veranderd. Het ISO knopje is de knop die uiterst rechts zit en waar je gauw op drukt als je de camera beetpakt. Dergelijke dingen overkomen me elke dag wel een keer tijdens de vakantie. Zo heeft de WB een poosje verkeerd gestaan op mijn camera.

Dit is het grootste nadeel van de K-x omdat er geen 'beveiliging' opzit zoals bij de K200D. Ik kijk regelmatig op het INFO scherm of er instellingen zijn veranderd. Dan valt er mee te leven.

U gaat door naar de €1.000 vraag.
De oplossing die ik nu ga geven is zelfs nog te dom voor het grote blooper topic  :schaam: :schaam:.

Je gaat voor het eerst met je nieuwe lens op stap en wilt niet teveel meenemen. Dus even snel mijn fotografen vest aan.
Het is warm, dus de hele rits dicht doen is niet lekker. Op dat fotografenvest zit op buikhoogte een stukje stof met een ijzeren drukker erop. Die dus vastgedrukt......

Juist, jullie voelen hem al aankomen: die drukker zit net op de plek waar de ISO knop, de OK knop, etc zit.
Ik kwam er vanochtend achter toen ik foto's liep te maken in Waalwijk.

OK, lachen maar met zijn allen  :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam: :schaam:.

Hythloday

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2011, 10:08:58 »
Nu nog de vraag waarom mijn camera een eigen leven lijkt te gaan leiden.

De camera leidt geen eigen leven. Alleen de gebruiker kan dingen veranderen. Uit eigen ervaring weet ik dat ik de camera voorzichtig moet aanpakken. Slechts één keer met je duim op een knopje drukken en er is een instelling veranderd. Het ISO knopje is de knop die uiterst rechts zit en waar je gauw op drukt als je de camera beetpakt. Dergelijke dingen overkomen me elke dag wel een keer tijdens de vakantie. Zo heeft de WB een poosje verkeerd gestaan op mijn camera.

Dit is het grootste nadeel van de K-x omdat er geen 'beveiliging' opzit zoals bij de K200D. Ik kijk regelmatig op het INFO scherm of er instellingen zijn veranderd. Dan valt er mee te leven.

gnodde

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2011, 01:12:50 »
Met mijn beide Sigma-lenzen (de 28-70mm f/2,8 en de 105mm f/2,8 macro) heb ik geen enkel probleem op m'n K-x.

Jan.

asplx

  • Gast
Re:Vraag Sigma 8-16 / wijziging instellingen camera
« Reactie #13 Gepost op: 9 juli 2011, 23:30:58 »
Heeft die lens als bijnaam "Herbie"  ;D ;D

Zou zo maar kunnen...

Verder snap ik er ook de ballen van...

Sterkte Edzo.
Dit is echt niet leuk.

groeten,
Ruurd