Auteur Topic: Welke macro lens?  (gelezen 1233 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gnodde

  • Gast
Re:Welke macro lens?
« Reactie #6 Gepost op: 3 september 2011, 15:55:20 »
Ik heb een tijdlang de Pentax-M 100mm f/4 gehad. Een prachtlens, naar hij gaat maar tot 1:2. Om tot 1:1 te komen heb je nog ca. 50mm aan tussenringen nodig. Nu zijn tussenringen voor die manuele lens ook niet duur (kijk bv. eens hier...), dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Ik ben echter toch overgestapt naar zo'n "modern exemplaar" en vind die mogelijkheid van automatische belichting (ook met de flitser) toch wel erg makkelijk.
Maar, nogmaals, aan die Pentax-M heb je een mooie lens!

Jan.

Edit: Enkele foto's gemaakt met die Pentax-M: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=21392.0.

Jan.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Welke macro lens?
« Reactie #6 Gepost op: 3 september 2011, 15:55:20 »

asplx

  • Gast
Re:Welke macro lens?
« Reactie #5 Gepost op: 3 september 2011, 15:06:16 »
Ach dan koop je er weer een balg bij. Voor die yashica heb je dan een M42 ring nodig (of vergis ik me).

Zolang je er mee in de tientjes blijft kan het best een leuke hobby zijn.

Vergroting van 1:2 kun je met een tussenring ook weer naar 1:1 brengen. Voor je het weet ligt je hele kast vol.

Dank je voor de hint, Ron...

Ik heb zowel de balg als het objectief nog in onbruik liggen...  :-\

RonHendriks

  • Gast
Re:Welke macro lens?
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2011, 14:59:07 »
Tot slot een opmerking over de Takumar- en Pentax objectieven:
Een lens waar je weinig aan hebt, is het Bellows-objectief.
Hierbij heb je een balg-apparaat nodig, anders is dat type objectief echt onbruikbaar.

Ik vermeld dit heel nadrukkelijk, omdat er enkele op MP staan, die je in je enthousiasme misschien zou kopen en waar je dan niets mee kunt. En dat zou jammer zijn.

Ach dan koop je er weer een balg bij. Voor die yashica heb je dan een M42 ring nodig (of vergis ik me).

Zolang je er mee in de tientjes blijft kan het best een leuke hobby zijn.

Vergroting van 1:2 kun je met een tussenring ook weer naar 1:1 brengen. Voor je het weet ligt je hele kast vol.

asplx

  • Gast
Re:Welke macro lens?
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2011, 14:49:09 »
Die zogenaamde Yashica Pentax is om te beginnen geen macro en ten tweede geen PK-mount, maar P-draad.
Daarom past die ook op Yashica. De Yashica-vatting is anders dan de PK-vatting.

Op MarktPlaats staan onder "Lenzen en Objectieven" meerdere goede, echte macro-objectieven, van zowel Pentax als van Tamron.
Het zijn op MP de meest voorkomende macro-objectieven, die goed van bouw-kwaliteit zijn.
Over de gebruiks-kwaliteit kan ik niet oordelen, omdat ik daar het objectioef voor gezien moet hebben.

Tot slot een opmerking over de Takumar- en Pentax objectieven:
Een lens waar je weinig aan hebt, is het Bellows-objectief.
Hierbij heb je een balg-apparaat nodig, anders is dat type objectief echt onbruikbaar.

Ik vermeld dit heel nadrukkelijk, omdat er enkele op MP staan, die je in je enthousiasme misschien zou kopen en waar je dan niets mee kunt. En dat zou jammer zijn.

Groeten,
Ruurd

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Welke macro lens?
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2011, 14:17:48 »
Ik weet niet hoe je zoekt naar dit soort lenzen, maar wat belangrijk is, dat macro in ieder geval 1:1 is. Veel tamron zoomlenzen (b.v. de 70-300) heeft ook een macro-stand, maar die komt niet verder dan 1:2. Dus geen echte macro. Ik heb zelf een Tamron SP 90mm macro, overgenomen van een forumgenoot ongeveer een jaar geleden. Ben daar erg tevreden over, daar ik hem ook wel gebruik voor portret.

Maar om even terug te komen op de genoemde Yashica, ik denk niet dat dit een macro-lens is.

Veel plezier met zoeken! Hoop dat je een geschikt exemplaar vind. P.s. geef ook even een budget aan, en wat je er specifiek mee wilt gaan doen.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

HANSBEUS

  • Gast
Welke macro lens?
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2011, 13:37:45 »
Hallo beste forumgenoten.
Ik wilde me met mijn K10D eens gaan verdiepen in macro fotografie. Om te proberen wil ik eerst een gebruikte lens kopen alvorens diep in de buidel te tasten voor een nieuw, modern exemplaar. Op marktplaats kwam ik de volgende "oude knarren" tegen:
Pentax-M smc macro F4 100 MM
Yashica Pentax(K mount) f2,8 135 MM (is dit wel een macro?)
Wie kan mij iets meer vertellen over deze jongens? Vooral over de Yashica is op het wilde wereldweb bitter weinig te vinden. Alle info, ervaringen, tips en trucs zijn welkom.
Groeten,
Hans.