Auteur Topic: Henk Barreveld: Hallo forum!  (gelezen 1574 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey

  • Gast
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #16 Gepost op: 5 september 2011, 13:05:27 »
Mooi verhaal en welkom van mij. Die F22 zou je beter kunnen laten schieten als je echt scherpe foto's wilt hebben - diffractie zet al in vanaf F11 en de meeste digitale lenzen presteren optimaal tussen F5.6 en F8. Zou F22 alleen overwegen als noodmaatregel bij macro bijvoorbeeld. De combinatie met 1/125 sec. op TAv en het geweldige ISO bereik van de K-5 zal best mogelijk zijn maar je geeft de k-5 en de lens meer kans te laten zien wat ze kunnen bij een wat gematigder diafragma en lagere resulterende ISO. Probeer eens wat combinaties, je zal versteld staan!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #16 Gepost op: 5 september 2011, 13:05:27 »

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #15 Gepost op: 4 september 2011, 22:54:43 »
Welkom, ik kijk uit naar je foto's.

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #14 Gepost op: 3 september 2011, 15:22:24 »
Henk, gefeliciteerd met je 50mm aankoop, ik ben benieuwd naar de plaatjes die je ermee schiet.
En natuurlijk welkom alhier.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2011, 10:04:25 »
Welkom op het forum Henk en veel plezier hier.
ZO'n kombo van K5 + 18-135 WR is een ideale kombo om mee op stap te gaan. Ik gebruik zelf bij sport shoots ook heel vaak die TAv stand, maar werk doorgaans met snelle sluitertijden (1/500 of sneller) en groot diafragma (F2.8-F5.6). Ik vind ie F22 toch ook wel erg extreem voor die 18-135. Ik vermoed dat die tussen F8-F11 zijn sweetspot heeft en ddan  erg scherpe plaatjes levert.
Een lichtsterk 50mm objectief kan je natuurlijk gewoon in je zak meenemen en in al e donkere kerken heb je dan toch nog een mooie lens bij de hand.
Laat maar eens wat zien in de fotohoek.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2011, 07:35:10 »
Beste Henk,

Welkom hier, leuk om je verhaal te lezen en bijzonder dat je zo aan de bovenkant instapt. Mooie combi. En inderdaad, een M50 1.7 is een fantastisch lensje. Kost 2 a 3 tientjes maar je hebt ook wat. 'k Heb 'm zelf ook gehad en inmiddels ingeruild voor de A versie. Kost 2 keer zoveel, maar is qua gebruiksgemakt niet wat handiger i.v.m. diafragmeren vanaf de body. Maar aan jou de keuze. Iedere fotograaf behoort eigenlijk wel een 50mm te hebben en het mooie van Pentax is dat je dan met oud glas voor weinig klaar kunt zijn.
Veel succes en plezier hier gewenst!

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2011, 22:31:19 »
Henk,
van harte welkom op dit leuke en leerzame forum
Het is al eerder gezegd, denk nog eens goed na over f 22, diffractie ligt in het verschiet
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2011, 21:47:59 »
Hallo Henk, Welkom hier! Enne....... die 50mm F1.7 is prima hoor! Zeker voor de prijs waarvoor hij gemiddeld weg aangeboden wordt. Heb hem zelf overgenomen van een forum-genoot hier!

Veel plezier!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2011, 21:18:44 »
Hallo Henk, ook namens mij welkom op dit leerzame en gezellige forum.

Henk

asplx

  • Gast
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2011, 20:48:33 »
Leuke intro, Henk, die spreekt me aan.

Welkom hier op dit leerzame en meestal oergezellige forum.

Groeten,
Ruurd

gnodde

  • Gast
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2011, 18:40:50 »
Hallo Henk,
Welkom op dit forum.
Leuk, weer een ouwe rot erbij. Maar die K-5 is zeker geen "ouwe" rot. Daar heb je een prima camera mee.
En je moet je "standaard" instellingen maar eens bespreekbaar maken in het onderdeel "Algemene Discussie". Dat zal wel eens een aardige discussie op kunnen leveren  ;) :D
En, zoals anderen ook al geopperd hebben: laat snel maar eens wat foto's zien.

Jan.

JohnnieS

  • Gast
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2011, 16:28:07 »
Welkom hier op het Forum Henk,

Je hebt al kennis en ervaring dat is mooi mee genomen, en ook nog eens een K5  :toppie:
Dat is op dit moment de beste Camera .
Dus laat ook eens wat Foto's zien hier.
En wat het belangrijkste is, hier blijven plakken  :D :D :D (AH reclame)
Veel plezier en vooral veel Leerzame momenten hier.

Mvg, JohnnieS :drinks:

RonHendriks

  • Gast
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2011, 16:09:20 »
Dag Henk,
welkom hier. Je hebt een aardige portie kennis in huis. Dat is altijd mooi en wie weet genieten we ook nog van elkaars foto's. Veel plezier met de plensbui bestendige K-5.
Groet Ron.

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2011, 16:05:20 »
Welkom Henk, leuk dat je je zo uitgebreid voorstelt. Ik lees dat je meestal alles op TAV doet met F22. Dat is toch wellicht iets om verder over na te denken, want een groot of klein diafragma heeft nogal invloed op je foto.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2011, 16:03:28 »
Hallo Henk,

Welkom op dit leerzame en met name gezellige forum.
Leuk om er weer een "ouw getrouwe fotograaf" bij te hebben die ook nog in het analoge tijdperk veel heeft gedaan. Een echte hobbyist dus.

Ik heb zelf ook de 18-135 en ben er uitermate tevreden mee. OK, hij zal in testen best op bepaalde punten minder scoren, maar in de praktijk ben ik dit nog nauwelijks tegengekomen.
Voor lange afstandswandelingen lijkt me de 18-135 mm dus ook echt een heel goede reisgenoot!!

Ben benieuwd naar je wandelingen (wij wandelen ook regelmatig) en naar je foto's die je daar maakt.

Groet
Edzo

Buksbeest

  • Gast
Re:Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2011, 15:57:32 »
Hallo Henk,

Van harte welkom hier!
Zo te horen kom jij bijzonder goed mee met de digitale wereld! Goed om te horen.
Gevoel voor kwaliteit en weet wat hij wil.

Normaal komen leden hier met vragen en sommige blijven hangen.
Zo te zien ben jij al erg goed voorgelicht, dus ik hoop dat je blijft voor de gezelligheid!  ;)

Gr. Mark

hbarreveld

  • Gast
Henk Barreveld: Hallo forum!
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2011, 15:52:50 »
Dag allemaal,

Wat informatie over mezelf, het nieuwe lid Henk Barreveld.

Ik ben 67 jaar en zo'n 50 jaar min of meer actief met fotografie. Mijn eerste camera was een Kodak Regent, een 6 bij 9 balg camera, waar ik kartonnen schotjes in had geplakt om 4.5 bij 6 te kunnen schieten. Daarna heb ik jaren lang een Canon FT-QL spiegelreflex gebruikt met 28, 50 en 135mm ("prime") objectieven en een complete (zwart-wit) doka uitrusting. In de loop van de jaren ben ik steeds minder gaan fotograferen, ook omdat ik geen zin meer had in dat gesjouw. In 2004 kocht ik een Olympus C-5060: redelijk klein, licht, behoorlijk zoombereik, optisch verrassend goed. Daar heb ik heel veel foto's mee gemaakt, vooral nadat ik mijn oude langeafstandswandel hobby weer had opgepakt.

Helaas veroorzaakte dat wandelen ook het einde van de Olympus: hij bleek niet tegen een regenbuitje te kunnen.

Als opvolger kocht ik in maart jl. een Pentax K-5 met het 18-135 WR objectief. Natuurlijk wel groter en zwaarder dan mijn defecte Olympus, maar nog altijd minder dan mijn oude, analoge Canon met alleen standaardobjectief. Voldoende waterdicht, super lichtsterk (niet te geloven dat ik in een gotische kerk uit de hand foto's kan maken!), lekker in de hand. Een verademing om ook weer eens een goed zoekerbeeld te hebben. De, tamelijk omstreden, beeldkwaliteit van het objectief is voor mij tot nu toe geen probleem; vooral niet na softwarematige beeldcorrectie. De teller op de camera staat inmiddels boven de 2200. Ik gebruik de camera meestal in de Tav stand: sluitertijd en diafragma handmatig, maar "default" 1/125sec en F22; foto's in PEF formaat plus lage kwaliteit PDF (om ze met de Windowss viewer te kunnen bekijken :)).

Beroepshalve (ik ben nu half-gepensioneerd) heb ik mijn hele leven met software ontwikkeling te maken gehad en digitale fotografie past daar natuurlijk goed bij. Voor batchmatige beeldbewerking en eenvoudige correctie (horizon, perspectivische vertekeing) gebruikte ik vroeger PTLens en inmiddels DxO Optics Pro. Verder gebruik ik Photoshop Elements voor eventuele verdere bewerkingen per foto.

Ook wil ik eens wat gaan experimenteren met "prime" objectieven. Ik begrijp dat, bijvoorbeeld, de oude SMC Pentax M 1.7 50mm een prima optische beeldkwaliteit heeft en op Marktplaats voor een prikje te koop is. Dat ik meer met de hand moet instellen, vind ik geen punt.

Ok, ik hoop dat ik een beetje een beeld heb gegeven. Reacties, vragen, suggesties zijn van harte welkom!

Met vriendelijke groet,
Henk Barreveld