Auteur Topic: Sigma 400mm f5.6  (gelezen 4044 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jonny

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 494
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #24 Gepost op: 6 oktober 2011, 10:44:53 »
Kees ben je zeker dat je niet een of andere filter hebt aanstaan in je fototoestel. Ik ben het eens met Eric.
Meen spreekt hier regelmatig over "soft" kijk eens in je instellingen of deze niet per toeval aan staat.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #24 Gepost op: 6 oktober 2011, 10:44:53 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #23 Gepost op: 5 oktober 2011, 12:25:03 »
Gelukkig maar zou ik zeggen. Er is niks zinnigs te zeggen over plaatjes van minder dan 100kb.
[...]

+1
Je laatste twee foto's zijn 89 resp. 51kb groot. Daar valt weinig uit af te leiden.

En ja, werken met grote telelenzen eist wat gewenning  8)

greetz,
Erik

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #22 Gepost op: 4 oktober 2011, 20:18:38 »
Eenmaal verscherpen (heb ik in Irfanview gedaan) en het euvel is verholpen...



Stuk beter maar nog steeds redelijk soft, dat wordt er niet beter op bij een grotere afstand.

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #21 Gepost op: 4 oktober 2011, 20:16:20 »
Vind het paaltje toch ook nog behoorlijk soft, zou er in ieder geval niet blij van worden als dat de maximale scherpte is op 5 meter.

Eenmaal verscherpen (heb ik in Irfanview gedaan) en het euvel is verholpen...



K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #20 Gepost op: 4 oktober 2011, 20:09:41 »
Als ik de foto's in PS open zijn ze inderdaad scherper.
Misschien is het beter om gebruik te maken van flickr.
Er vindt dan geen compressie plaats, de exif info word wel verwijderd.

De foto van het paaltje illustreert iig dat er niets mis is met deze lens.
Indien je de technieken goed beheerst zou je met deze lens (AF 400mm MC tele?) toch mooie wild-life shots kunnen maken.

Nog een tip bij het gebruik van een lange telelens is het gebruik maken van AF-C en een stevig monopod met balhoofd.
De scherptediepte is met zo'n lange tele klein dus de kleinste beweging kan ervoor zorgen dat het scherptepunt veranderd, met AF-C kun je dit voorkomen.
Met een monopod maak je de kans op bewegingsonscherpte kleiner.

Ik heb een tripod gebruikt.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #19 Gepost op: 4 oktober 2011, 20:06:27 »
Vind het paaltje toch ook nog behoorlijk soft, zou er in ieder geval niet blij van worden als dat de maximale scherpte is op 5 meter.

bbwijdieks

  • Gast
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #18 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:57:56 »
Als ik de foto's in PS open zijn ze inderdaad scherper.
Misschien is het beter om gebruik te maken van flickr.
Er vindt dan geen compressie plaats, de exif info word wel verwijderd.

De foto van het paaltje illustreert iig dat er niets mis is met deze lens.
Indien je de technieken goed beheerst zou je met deze lens (AF 400mm MC tele?) toch mooie wild-life shots kunnen maken.

Nog een tip bij het gebruik van een lange telelens is het gebruik maken van AF-C en een stevig monopod met balhoofd.
De scherptediepte is met zo'n lange tele klein dus de kleinste beweging kan ervoor zorgen dat het scherptepunt veranderd, met AF-C kun je dit voorkomen.
Met een monopod maak je de kans op bewegingsonscherpte kleiner.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #17 Gepost op: 4 oktober 2011, 17:40:18 »
Waar heb ik vandaag nog zoiets gehoord ( het was voormiddag les) : oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Bovendien heb je groot gelijk om dit op het forum te zetten.  Jij en anderen kunnen er alleen maar van leren.
Dit is juist de reden waarom ik zo graag op dit forum ben.  Hier kan je tenminste een probleem voorleggen en raad vragen zonder dat je bakken kritiek over je heen krijgt.

Jonny


Nog twee pogingen dan. De eerste, de kat, was ongeveer 10-15 metrer verwijderd van mij.

Het paaltje zo'n 5 meter:





En toch zit er een heel duidelijk verschil tussen de opanme van de kaart gelezen (groot formaat) en die na de emmer.....
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2011, 17:43:20 door Kees SC »

Offline Jonny

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 494
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #16 Gepost op: 4 oktober 2011, 16:54:11 »
Waar die vlek vandaan komt is mij niet duidelijk. Ik dacht aan een stengel van een struik of zo op de voorgrond of licht-inval. De andere foto's hebben dat niet. Maar de enige remedie is nog een aantal platen te schieten. De zon is nu weg dus de omstandigheden zijn anders.
Wordt vervolgd.

Waar heb ik vandaag nog zoiets gehoord ( het was voormiddag les) : oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Bovendien heb je groot gelijk om dit op het forum te zetten.  Jij en anderen kunnen er alleen maar van leren.
Dit is juist de reden waarom ik zo graag op dit forum ben.  Hier kan je tenminste een probleem voorleggen en raad vragen zonder dat je bakken kritiek over je heen krijgt.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #15 Gepost op: 4 oktober 2011, 10:08:24 »
Helaas ligt het wel aan de kennis van Kees.
Das niet erg want doordat hij dit draadje heeft aangemaakt kan hij dit lensje wel onder de knie krijgen.
Ik wacht daarom nog steeds op een paar foto's met een kortere scherpstelafstand (<5m.).
Een telelens is immers altijd onscherper buiten (oneindig) de scherpstelschaal.

Dank allen voor het meedenken!
Ik zal proberen vanmiddag nog wat opnames te maken die dichterbij liggen, al zou ik deze lens natuurlijk willen gebruiken voor dieren op afstand (zodat ze niet wegvliegen/-rennen). Maar ik moet inderdaad leren met deze lens om te gaan, vandaar dit topic.

Op foto 2 tussen de 2 rechtse bomen en net boven het hoofd van de fietsster zit er een vervelende plek waar zich precies alle kleuren mengen.

Jonny

Waar die vlek vandaan komt is mij niet duidelijk. Ik dacht aan een stengel van een struik ofzo op de voorgrond of licht-inval. De andere foto's hebben dat niet. Maar de enige remedie is nog een aantal platen te schieten. De zon is nu weg dus de omstandigheden zijn anders.
Wordt vervolgd.


bbwijdieks

  • Gast
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2011, 22:47:50 »
Sinds wanneer? Je hebt wel tele-objectieven waarbij je voorbij oneindig kan focussen, daardoor zal je hoe dan ook onscherpte terug zien in je foto's. Maar als je focust op oneindig bij en tee-objectief dat ook niet verder gaat dan oneindig kan gewoon scherpe platen opleveren.

Bij een vliegshow zal je focus in bijna alle gevallen op oneindig liggen of je moet wel erg dicht bij de actie staan. Dat kan gewoon scherpe platen opleveren.

Meeste AF-objectieven kunnen overigens iets voorbij oneindig focussen, maar dat merk je alleen als je handmatig gaat focussen.

Mijn vorige bericht te snel getypt op de mobiel, het moest onscherper zijn.
De optimale scherpte van een telelens word behaald bij korte scherpstelafstanden.
Op oneindig word alles samengedrukt waardoor het geheel minder gedetailleerd word.
Bij een vliegtuig in de lucht valt dat minder op omdat er verder geen beeldelementen/patronen in de lucht zitten.
« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2011, 23:02:14 door Berend »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2011, 20:36:44 »

Een telelens is immers altijd onscherp buiten (oneindig) de scherpstelschaal.

Sinds wanneer? Je hebt wel tele-objectieven waarbij je voorbij oneindig kan focussen, daardoor zal je hoe dan ook onscherpte terug zien in je foto's. Maar als je focust op oneindig bij een tele-objectief dat ook niet verder gaat dan oneindig kan gewoon scherpe platen opleveren.

Bij een vliegshow zal je focus in bijna alle gevallen op oneindig liggen of je moet wel erg dicht bij de actie staan. Dat kan gewoon scherpe platen opleveren.

Meeste AF-objectieven kunnen overigens iets voorbij oneindig focussen, maar dat merk je alleen als je handmatig gaat focussen.

bbwijdieks

  • Gast
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #12 Gepost op: 3 oktober 2011, 19:51:25 »
Tuurlijk, het is altijd interessant om te weten wat een mens beweegt (figuurlijk) + beroepsmisvorming.  Van dat laatste zal ik moeilijk af geraken, ben "gebrainwached" in 1974.

Jonny

Nu terug on topic: een 400 mm prime zou toch beter moeten presteren niet?
Kees SC heeft hier op het forum al fantastische foto's geplaatst dus aan hem zal het niet liggen.

Helaas ligt het wel aan de kennis van Kees.
Das niet erg want doordat hij dit draadje heeft aangemaakt kan hij dit lensje wel onder de knie krijgen.
Ik wacht daarom nog steeds op een paar foto's met een kortere scherpstelafstand (<5m.).
Een telelens is immers altijd onscherper buiten (oneindig) de scherpstelschaal.
« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2011, 22:49:46 door Berend »

asplx

  • Gast
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2011, 18:39:57 »
Oh, maar dat ga goe kom...
Zie PB

Offline Jonny

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 494
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2011, 18:30:12 »
Jonny,

het zijn woorden die gebruikelijk zijn in het Brabantse land. Ron woont daar en ik heb daar een aantal jaren stage gelopen.
Daardoor ken ik een aantal uitdrukkingen.
En omdat ik in mijn jeugdjaren veel verhuisd ben binnen Nederland, ken ik van diverse streken wel wat uitdrukkingen die ik gebruik in opmerkingen naar personen toe uit een bepaalde streek.

Kun je hier wat mee, Jonny?

Groetekens,
Ruurd

Tuurlijk, het is altijd interessant om te weten wat een mens beweegt (figuurlijk) + beroepsmisvorming.  Van dat laatste zal ik moeilijk af geraken, ben "gebrainwached" in 1974.

Jonny

Nu terug on topic: een 400 mm prime zou toch beter moeten presteren niet?
Kees SC heeft hier op het forum al fantastische foto's geplaatst dus aan hem zal het niet liggen.
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

asplx

  • Gast
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2011, 12:37:34 »
Jonny,

het zijn woorden die gebruikelijk zijn in het Brabantse land. Ron woont daar en ik heb daar een aantal jaren stage gelopen.
Daardoor ken ik een aantal uitdrukkingen.
En omdat ik in mijn jeugdjaren veel verhuisd ben binnen Nederland, ken ik van diverse streken wel wat uitdrukkingen die ik gebruik in opmerkingen naar personen toe uit een bepaalde streek.

Kun je hier wat mee, Jonny?

Groetekens,
Ruurd

Offline Jonny

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 494
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2011, 07:42:29 »
Ik vind ze niet zo scherp.  Op f8 en een prime lens zou die toch meer moeten presteren. Op foto 2 tussen de 2 rechtse bomen en net boven het hoofd van de fietsster zit er een vervelende plek waar zich precies alle kleuren mengen.  Ik sta nochtans op het punt om een 50-500 aan te schaffen.

Off topic :
Gij zijt een hendig handelsmenneke, Ron...  ;D

Ruurd de woorden hendig en menneke zijn dit typische woorden van bij jullie (delft)?  Waarom ik dit vraag is dat die thuishoren in ons dialect (Veldwezelt) en zeker het woord hendig.  Menneke komt wel meer voor in de omliggende streken.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

asplx

  • Gast
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2011, 02:16:39 »
Gij zijt een hendig handelsmenneke, Ron...  ;D

RonHendriks

  • Gast
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2011, 01:43:25 »
edit: er is een enorm verschil tussen wat ik vanaf het kaartje lees en wat er op het forum geplaatst is, qua scherpte!

Gelukkig maar zou ik zeggen. Er is niks zinnigs te zeggen over plaatjes van minder dan 100kb.

Misschien dat ik van jouw mijn eerste nieuwe dropbox aanmelding mag maken, dan kun je ze groter hosten hier (en krijg ik wat extra ruimte) ;)

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2011, 20:22:38 »
Ik zal nog eens wat meer oefenen, al moet ik wél zeggen dat de opname direct vanaf het kaartje (veel) scherper is..... :-\

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2011, 19:29:23 »
Typische Sigma-scherpte, zeker voor een tele.
De helderheid vind ik niet echt lekker.

An other trial ?

Succes en groeten,
Ruurd

Heeft weinig met typische Sigma scherpte te maken, deze 400mm is duidelijk niet scherp bij onderwerpen veraf maar heb hier Sigma's liggen die ook op relatief grote afstand nog een zeer goede scherpte halen

asplx

  • Gast
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2011, 19:27:28 »
Typische Sigma-scherpte, zeker voor een tele.
De helderheid vind ik niet echt lekker.

An other trial ?

Succes en groeten,
Ruurd

bbwijdieks

  • Gast
Re:Sigma 400mm f5.6
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2011, 17:40:18 »
Wat direct opvalt is dat beide foto' s onderbelicht zijn, contrast en kleur zijn zo niet te beoordelen.
Ook is de afstand tussen lens en onderwerp behoorlijk groot.
Ik zou zeggen probeer het nog een keer met een kortere scherpstelafstand (max. 5 meter) en een juiste belichting.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Sigma 400mm f5.6
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2011, 17:14:22 »
Het was er niet eerder van gekomen, maar in mei j.l. heb ik een Sigma 400mm/ f 5.6 overgenomen. Vandaag wat voor het eerst wat mee getest.
Ik weet niet of dit de juiste testomgeving was, maar graag jullie mening over scherpte, kleur, e.d. (dus niet over hetgeen vastgelegd is...)

1.


2.


edit: er is een enorm verschil tussen wat ik vanaf het kaartje lees en wat er op het forum geplaatst is, qua scherpte!