Auteur Topic: FA limited  (gelezen 3260 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ivotjuh

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 413
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
Re:FA limited
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2011, 10:50:35 »
Als je al die zooi in je onderschrift, op de K-x na dan, niet had gekocht had je makkelijk 1 of meerdere ltd lenzen kunnen kopen. En een ltd lens op je camera levert je mooiere foto's op als een oude K1000 in de kast. Het is maar waar je prioriteiten liggen...

Maar achteraf gezien weet je pas wat je echt wil  :)
Dat is bij mij het geval. Achteraf best veel geld uitgegeven, als ik het opnieuw moest doen dan werd het misschien een limited.


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:FA limited
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2011, 10:50:35 »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:FA limited
« Reactie #25 Gepost op: 14 oktober 2011, 10:50:26 »
Als je al die zooi in je onderschrift, op de K-x na dan, niet had gekocht had je makkelijk 1 of meerdere ltd lenzen kunnen kopen. En een ltd lens op je camera levert je mooiere foto's op als een oude K1000 in de kast. Het is maar waar je prioriteiten liggen...

DA 55-300 ED|SMC A 50 macro|Sigma 10-20 EX DC  is zooi  :D

Heb zelf 1 limited maar kom er amper aan toe om er mee te fotograferen. Vanaf zondag heb ik dan ook geen enkele limited meer. Het is inderdaad maar waar je prioriteiten liggen, bij mij liggen die vooral in het tele en wide angle-werk. Dan kan ik wel een hele reeks limiteds kopen maar grote kans dat die limiteds vooral werkloos op de plank stof staan te happen. Zo zal voor anderen ook gelden dat ze alleen baat hebben bij een limited objectief als ze er gebruik van maken. Als je met zo'n limited hooguit enkele tientallen foto's per jaar schiet ben je waarschijnlijk beter af met objectieven die The King ziet als zooi maar waarschijnlijk wel regelmatiger gebruikt worden.


henkvanzuylen

  • Gast
Re:FA limited
« Reactie #24 Gepost op: 14 oktober 2011, 09:06:08 »
Het is maar waar je prioriteiten liggen...

Dat is natuurlijk altijd zo en gelukkig voor iedereen anders.

Offline The_King

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 251
Re:FA limited
« Reactie #23 Gepost op: 14 oktober 2011, 08:10:42 »
Ik zie het ook zo. Ik heb gewoon niet het geld (er voor over heb) om deze prachtige lenzen aan te schaffen. Ik merk overigens ook niets van "minderwaardigs" over de standaard zoomlenzen van deze KANJERS dus daar klaag ik niet over. Maar prachtig zijn ze natuurlijk wél!

Komt voor mij nog bij dat ik absoluut te lui ben om steeds lenzen te verwisselen en zelfs bij zooms al de verkeerde keus maak en het zo laat. :schaam:



Als je al die zooi in je onderschrift, op de K-x na dan, niet had gekocht had je makkelijk 1 of meerdere ltd lenzen kunnen kopen. En een ltd lens op je camera levert je mooiere foto's op als een oude K1000 in de kast. Het is maar waar je prioriteiten liggen...

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:FA limited
« Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2011, 21:30:57 »
Ik zie het ook zo. Ik heb gewoon niet het geld (er voor over heb) om deze prachtige lenzen aan te schaffen. Ik merk overigens ook niets van "minderwaardigs" over de standaard zoomlenzen van deze KANJERS dus daar klaag ik niet over. Maar prachtig zijn ze natuurlijk wél!

Komt voor mij nog bij dat ik absoluut te lui ben om steeds lenzen te verwisselen en zelfs bij zooms al de verkeerde keus maak en het zo laat. :schaam:



Jij moet toch waarschijnlijk ook wel het grote verschil zien met je A 50 tov je kitlenzen. Een limited is helemaal een wereld van verschil. Te lui zijn om lenzen te wisselen is juist een hele mooie eigenschap! Veel fijner dan steeds de drang te voelen om te wisselen en alles te willen pakken. Gewoon accepteren wat je er op hebt zitten en zoeken naar de dingen die het beste bij die lens passen ipv steeds te denken welke andere lens je kan gebruiken. Primes geven in dat opzicht nog veel meer rust, een duidelijk keuze voor een brandpunt. En dat dan gewoon minimaal een uur aanhouden.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:FA limited
« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2011, 20:08:47 »
De 31 limited staat ook zeer zeker in mijn verlanglijstje.. Ik mag zeggen wel bovenaan eigenlijk :)
Alleen het geld ervoor hebben is inderdaad het tweede...

Me too...  :(
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline ivotjuh

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 413
  • Geslacht: Man
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
Re:FA limited
« Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2011, 17:43:16 »
De 31 limited staat ook zeer zeker in mijn verlanglijstje.. Ik mag zeggen wel bovenaan eigenlijk :)
Alleen het geld ervoor hebben is inderdaad het tweede...

asplx

  • Gast
Re:FA limited
« Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2011, 17:35:56 »
:D :D Jij reageert op alles en iedereen, maar ik merk aan deze dat het weer een stukkie beter gaat met je! :toppie:

Auwieë...

kmoeter niet aandenken....
Straks nog een burnout door het antwoorden en reageren op 't forum...

Welke brandpuntsafstand moet ik gebruiken ???

RonHendriks

  • Gast
Re:FA limited
« Reactie #18 Gepost op: 13 oktober 2011, 17:31:05 »
Maar wat ik me afvraag.....halen wij als 'gemiddelde' amateurs (en dan spreek ik in ieder geval vooral voor me zelf, dus voel je niet aangevallen!) dat verschil t.o.v. bijv een DA17-70 of 16-50 eruit???

Die prijzen zijn geen grapjes meer als je het mij vraagt en in mijn ogen niet te rechtvaardigen als je fotografeert als hobby

Tsja altijd een lastige. Ik denk dat voor veel mensen kan gelden dat een K-5 met een FA 31mm gewoon genoeg is om mee rond te lopen. Je kunt er van sociale evenementen bijna elk moment wel mooi mee vangen. Koop je die nu, samen voor 2000 euro en geniet je daar de komende 5 jaar van, dan is de fotohobby (hoewel duur van start) nog wel overzichtelijk in kosten.

De 31mm staat nog op de verlanglijst. Ben bezig met een opdrachtje en wie weet komt daar met wat geluk een lensje aan uit.

Ik ben afgelopen weekend met K-5 en DA40mm naar Parijs geweest en dat had met een 31mm ook prima gekund. Lenzen wisselen of zoomen is op zo'n trip eigenlijk onzin.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:FA limited
« Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2011, 17:30:24 »
:o :o

Het is gewoon een PLICHT  om dat te LEREN, jong mensch...
Zogenaamde LEERPLICHT...  >:( >:( >:(

 :D :D Jij reageert op alles en iedereen, maar ik merk aan deze dat het weer een stukkie beter gaat met je! :toppie:

asplx

  • Gast
Re:FA limited
« Reactie #16 Gepost op: 13 oktober 2011, 17:26:27 »
Citaat
Komt voor mij nog bij dat ik absoluut te lui ben om steeds lenzen te verwisselen en zelfs bij zooms al de verkeerde keus maak en het zo laat.

:o :o

Het is gewoon een PLICHT  om dat te LEREN, jong mensch...
Zogenaamde LEERPLICHT...  >:( >:( >:(

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:FA limited
« Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2011, 17:21:27 »
Ontegenzeggelijk hele mooie plaatjes!

Maar wat ik me afvraag.....halen wij als 'gemiddelde' amateurs (en dan spreek ik in ieder geval vooral voor me zelf, dus voel je niet aangevallen!) dat verschil t.o.v. bijv een DA17-70 of 16-50 eruit???

Die prijzen zijn geen grapjes meer als je het mij vraagt en in mijn ogen niet te rechtvaardigen als je fotografeert als hobby

Maar dat is mijn menig maar hé

Henk

Ik zie het ook zo. Ik heb gewoon niet het geld (er voor over heb) om deze prachtige lenzen aan te schaffen. Ik merk overigens ook niets van "minderwaardigs" over de standaard zoomlenzen van deze KANJERS dus daar klaag ik niet over. Maar prachtig zijn ze natuurlijk wél!

Komt voor mij nog bij dat ik absoluut te lui ben om steeds lenzen te verwisselen en zelfs bij zooms al de verkeerde keus maak en het zo laat. :schaam:


henkvanzuylen

  • Gast
Re:FA limited
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2011, 16:50:43 »
Ontegenzeggelijk hele mooie plaatjes!

Maar wat ik me afvraag.....halen wij als 'gemiddelde' amateurs (en dan spreek ik in ieder geval vooral voor me zelf, dus voel je niet aangevallen!) dat verschil t.o.v. bijv een DA17-70 of 16-50 eruit???

Die prijzen zijn geen grapjes meer als je het mij vraagt en in mijn ogen niet te rechtvaardigen als je fotografeert als hobby

Maar dat is mijn menig maar hé

Henk

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:FA limited
« Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2011, 19:47:09 »
Dat is waar :)
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:FA limited
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2011, 16:44:09 »
@jjw; ik had de Fa 70 limited en de fa 40 limited,
         de da*16-50 en da* 60-250  
         allemaal verkocht.
         Nu heb ik de Fa 77 en straks de Fa 31
         Eigenlijk alleen om een kwestie van smaak, van lichtval in je foto...(bijv. de bovenstaande foto Zuske van frederik geweldig)

oki

Tja het blijven keuzes/voorkeuren natuurlijk en misschien vooral ook een gevoel en een verlangen om een lens te hebben.
De lichtval in de foto lijkt me vooral met het licht te maken te hebben ;) Niet zozeer met de lens, als je bedoeld hoe de kleur over komt en hoe het contrast is dan speelt dat wel mee natuurlijk.

De 'zuske' foto hierboven is absoluut prachtig, maar dat heeft volgens mij meer te maken met het mooie zachte licht en de prachtige blik. Als je het mij vraagt is deze foto ook wel te reproduceren met een 35mm 2.0 of een 50mm 1.4/1.7 bijvoorbeeld. Daarmee wil ik niets afdoen aan het feit dat het een prachtige lens is. Maar de LBA is af en toe sterker dan de ratio als je het mij vraagt :) Ik heb er zelf ook last van hoor, maar we weten hier ook stiekem allemaal best wel dat je mooie foto's niet perse maakt met de beste apparatuur ;)

mooie foto's frederik!
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:FA limited
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2011, 15:42:35 »
@jjw; ik had de Fa 70 limited en de fa 40 limited,
         de da*16-50 en da* 60-250  
         allemaal verkocht.
         Nu heb ik de Fa 77 en straks de Fa 31
         Eigenlijk alleen om een kwestie van smaak, van lichtval in je foto...(bijv. de bovenstaande foto Zuske van frederik geweldig)

oki
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:FA limited
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2011, 14:50:07 »
Probleem bij mij is van de DA serie is dat ik de DA*16-50 en de DA*50-135 al hebt dus ze bieden me niet echt heel veel meer, de FA zijn meteen echt een stap vooruit. Dus ik kan wachten en sparen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:FA limited
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2011, 13:19:23 »
Niet bepaald een koopje nee die FA limiteds. Maar vooral de FA31 moet toch wel echt een geweldige lens zijn. Met een prijs waar je een K5 + lens voor kan kopen wel aan de prijzige kant en een van de duurste nog verkrijgbare lenzen van pentax.

Wat betreft de FA77, daar lees ik verschillende berichten over tov de DA70. Ik ben in ieder geval overtuigd van de DA70 als hoogste prioriteit. Die 1.8 is leuk maar hoe vaak gebruik je dat echt? Ik heb van de DA70 ook prachtige bokeh gezien en mooie tekening/kleuren. Verder zou de DA70 beter moeten zijn over het hele bereik (MTF) en gelijk vanaf 2.4 al heel goed bruikbaar. Komt bij dat de DA een stuk goedkoper is. Alleen als je echt serieus met portret bezig bent en die 1.8 nodig denkt te hebben, dan kan ik het me voorstellen. Of gewoon als je LBA hebt natuurlijk ;) 
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:FA limited
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2011, 12:31:26 »
Ik zat ook te azen op de Fa 31 1.8 limited
Vind de prijs van 1100 euro wel veel,
heb toen op ebay engeland een zaak gevonden en hem besteld voor euro 887,00
nou nog ff wachten,,
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:FA limited
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2011, 19:34:16 »
Fotos gezien Oki en ja ze zijn zeker mooi.  :)

Ik hoop mij DA70 in te kunnen ruilen voor een mooie FA77  ;)
Ik zat te denken aan de DA70 eerst voor zijn quickshift maar de f/1.8 is toch wel aanlokkend en natuurlijk de andere kwaliteiten van de lens... maar ja wel een hoop geld ^^;

De FA31 is ook een helemaal, het is bijna een standaard objectief voor APS-C dus bijna perfect, bijna omdat die wel heel duur is.
Ik denk dat ik spaar voor de 77 eerst dan de 40 omruilt voor een 43 en dan spaar voor de 31.
Dan hoef ik voor de rest geen lens meer te hebben hoop ik.

hoe meer foto's ik zie des te hebberiger dat ik word.
Gelukkig ben ik niet de engiste  :)

@Frederik
Ik ben jaloers.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline frederik9111

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
  • Geslacht: Man
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
Re:FA limited
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2011, 12:16:26 »
De Fa-Ltd-reeks is ronduit geweldig, met vooral de 31mm als uitschieter bovenop!

Vergelijken met de DA-Ltd vind ik (los van het prijsaspect) vrij onzinnig. De meeste posters beperken zich steeds tot een zuivere scherptevergelijking, maar het is mijn inziens voor 'tekening' en 'rendering' die sterk verschild van de huidige pannenkoekenreeks.

Mijn persoonlijke visie:
- De 77ldt: absoluut de allerscherptste portretlens van het moment, maar ik prefereer het zachtere boukeh van de FA*85/1.4 (hier en hier een vergelijking met enkele objectieven in een vergelijkbaar bereik)
- De 43ltd: komt eigenlijk te weinig uit de kast. Deze oer FA-ltd (was de eerste uit de reeks) scoort wellicht op fullframe het best. Op APSc val ik in alle eerlijkheid niet écht achterover, maar het blijft een topper. (hier, hier en hier enkele voorbeeldfotootjes die de 'sfeer' van deze lens vrij goed weergeven).
- De 31ltd: eigenlijk heeft een goede Pentaxian, maar één lens nodig: deze! Ge-wel-dig! Meer wil ik er niet over zeggen, en laat de beelden gewoon voor zichzelf spreken (zie hieronder).

(@forumbeheer: vergeef me aub even de iets te grote foto's: verg te veel werk om alles aan te passen, en ik vermoed dat de overige leden zich voor één keer niet al te erg zullen storen aan iets teveel pixels ter illustratie van mijn antwoord op bovenstaande vraag).
 
1. de korte minimale scherpstel is erg leuk. de FA31/1.8ltd is daarom mijn favoriete restaurantlens :D

   

2. een droom bij low light, autofocus is steeds spot on

   

3. smooooooooooooooooooooooth bokeh

   
   

4. en vooral scheeeeeeerpte!!!!

   
    Een paar cropjes op pixelformaat (elke pixel die je op jouw scherm ziet is er eentje
    die door de camera werd vastgelegd, scherper kan dus niet)
   
   
   
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline cootje1

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 181
  • Geslacht: Man
Re:FA limited
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2011, 10:24:13 »
allemachtig wat is dit een mooi objectief

Ik had bij de Pentaxforumslenslistings al naar de FA limiteds zitten kijken en hoe meer foto's ik zie des te hebberiger dat ik word.
Als ik het geld bij elkaar heb wil ik zelf de FA43f1.9 aanschaffen, mocht er ooit een fullframe DSLR van Pentax/Ricoh komen kan ik die ook blijven gebruiken, maar dat zal denk ik wel niet.

met vriendelijke groet

Marc
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2011, 18:51:35 door cootje1 »
,D-BG4
SMC Pentax-A zoom 1:4 70-210mm, SMC Pentax-A zoom 1:3,5-4,5 35-70mm,  SMC Pentax-A 1:2,8 35mm. Pentax SMC DA 17-70sdm

Offline Soap

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1120
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re:FA limited
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2011, 09:33:01 »
Ik hoop mij DA70 in te kunnen ruilen voor een mooie FA77  ;)

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:FA limited
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2011, 18:30:15 »
Bedankt zal ik doen.  :)

Ik zat er eerst aan te denken om de DA's te kopen maar lager f-ratio is toch wel aanlokkend...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:FA limited
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2011, 15:36:17 »
ik heb hem nog niet zolang geleden aangeschaft, je kan door mijn posts bladeren
groetz Oki
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)