Auteur Topic: Betrouwbare fotoshoot  (gelezen 792 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Betrouwbare fotoshoot
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2012, 09:35:54 »
als man zijnde moet ik er niet aan denken een vrouw (zelfs boven de 18, laat staan eronder) te fotograferen zonder dat er derden bij zijn. Een vrouwelijke collega kan rustig met een buurmeisje van 12 het bos ingaan..

Tsja dat is uiteraard een geheel aangepraat geneuzel. Ik denk dat als je goede afspraken maakt dat er ook geen enkel probleem is.

Ach ik run een hondenuitlaatservice en daar is op internetsites al meer dan 10 jaar overal hetzelfde neuzelriedeltje te lezen over "passie met honden..ik leef voor mijn honden" en andere onzin. Wie niet verder kijkt dan dat komt al snel bedrogen uit.

Wie een fotograaf zoekt die zich helemaal voelt 'opleven' als ze een camera in de hand heeft, moet niet vreemd opkijken als het beeldmateriaal lekker standaard is en van niet meer dan gemiddelde kwaliteit.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Betrouwbare fotoshoot
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2012, 09:35:54 »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Betrouwbare fotoshoot
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2012, 08:12:05 »
Tja..veel is al gezegd. Er is op deze wereld weinig echt gratis..

Natuurlijk zijn er veel 'minder ethische' fotografen, maar het moet me van het hart, dat *als ik het zo lees*  er ook weinig aan afspraken en onderzoek vooraf gedaan is...

Klopt m.i. ook wel. Daarom vraag ik hier om tips en ben ik blij met jullie adviezen.
een eerste is vetrouwd maar ook de opmerking van een niet ervaren fotograaf: die zal niet zo 1,2,3 een onervaren model 'sturen". Goed tip dus ook weer!

Dank!

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Betrouwbare fotoshoot
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2012, 07:03:18 »
Verder staat internet vol met leuke vrouwen die een fotocursus hebben gedaan en hun kunsten tegen een kleine vergoeding willen loslaten op hondjes en meisjes.

Volgens mij is dat na 'Coaching' en 'Interieurstyling' de derde "professie" van dames met te veel vrije tijd :)

Ze doen het altijd 'vanuit het hart', 'gedreven door persoonlijk ervaring' en bij fotografie is het niet een portret maar 'de vastlegging van je innerlijke zelf'.

NB: dit alles niet verzonnen, google maar even... Als is mijn omgeving ('t Gooi) wellicht niet representatief voor heel NL...

Excuus voor off topic... kon het even niet laten...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Betrouwbare fotoshoot
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2012, 06:57:18 »
Tja..veel is al gezegd. Er is op deze wereld weinig echt gratis..

Verkoop van foto's, zeker commercieel, zou ik even mee oppassen: waarom niet TFP werken? Leuker voor allebei...

Natuurlijk zijn er veel 'minder ethische' fotografen, maar het moet me van het hart, dat *als ik het zo lees*  er ook weinig aan afspraken en onderzoek vooraf gedaan is...

Er zijn zat fotografen die een 'model for a day' package bieden voor nette bedragen (ik vind 400 euro erg veel!), waar papa en/of mama *verplicht* mee moeten komen (ook wel aan te raden!) en waar je recensies, ervaringen en een intake kan krijgen...
Ik heb goede berichten gehoord over: http://www.fr-fotografie.nl/ en als ik daar naar de prijzen kijk lijkt me dat niet onredelijk... Let wel: dit is een voorbeeld, ik ken ze verder niet persoonlijk.

En inderdaad: hobby fotografen zoeken vaak TFP modellen. Maar let op: poseren is net als fotograferen een kunst die je moet leren. Een onervaren fotograaf (op dit gebied) kan wss geen model aansturen... Dat is dus lastig...

Vrouwelijke fotografen hebben hier inderdaad vaak een streepje voor: als man zijnde moet ik er niet aan denken een vrouw (zelfs boven de 18, laat staan eronder) te fotograferen zonder dat er derden bij zijn. Een vrouwelijke collega kan rustig met een buurmeisje van 12 het bos ingaan.. Het is helaas niet anders.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

  • Gast
Re:Betrouwbare fotoshoot
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2012, 22:48:23 »
Ik zou proberen te zoeken naar studenten van fotostudies of iets dergelijks. Dan it er voor beide partijen een voordeel aan.

Of accoord gaan met publicatie/verkoop van fotowerk. De wereld van art-photography is een grote. De beloning voor de fotograaf ligt dan ook in het werk dat hij maakt en ter beschikking heeft voor publicatie en verkoop. Bij gevorderd werk is er zelfs voor een model geld te verdienen, maar in ieder geval is voor beiden duidelijk wel doel een shoot heeft.

Verder staat internet vol met leuke vrouwen die een fotocursus hebben gedaan en hun kunsten tegen een kleine vergoeding willen loslaten op hondjes en meisjes.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:Betrouwbare fotoshoot
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2012, 22:42:40 »
Dit type fotograaf als waar je over spreekt moet je zo min mogelijk mee te maken hebben. Dit zijn vaak rare en enge kereltjes.
Ik zou proberen te zoeken naar studenten van fotostudies of iets dergelijks. Dan it er voor beide partijen een voordeel aan.
Zelf lijkt me het lastig om echt een betrouwbaar onbekende fotograaf te vinden. Zijn zo veel mensen dit hier misbruik van proberen te maken.

Zou zelf ooit ook wel eens een fotoshoot willen houden met een model maar dit soort dingen regelen lijkt me vrij lastig.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Betrouwbare fotoshoot
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2012, 22:37:55 »
Erg jammer voor haar, hopelijk komen er paar goeie tips binnen en trouwens goed dat er niet is betaald!
Als ze bij jou in de buurt woont moet ze eens contact op nemen met Mark, hij zit op de fotovakschool in Apeldoorn en best kans dat die soms een model nodig heeft voor zijn studie, ik kan er zelf soms ook eentje gebruiken maar ik zit in Rotterdam op school dus in een andere hoek van het land.

Maar dit is niet echt een tip die je zoekt maar misschien wel leuk.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2012, 22:41:04 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

  • Gast
Re:Betrouwbare fotoshoot
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2012, 22:35:03 »
Tsja dat is een lastige. Het wemelt natuurlijk van de louche praktijken. Burootjes die een glanscarriëre als model beloven, of fotoagency's die wel een mooi portfolio voor je kunnen regelen. Dan zijn er nog de hordes meisjes die na het zien van ANTM of HNTM denken dat het ook voor hun is weggelegd.

Een paar zaken moet je goed in ogenschouw nemen:
- als het gratis is, dan is de vraag, wat de ander er dan voor krijgt? (dat kan geheel positief zijn, zoals een fotograaf die voor eigen portfoloio werkt of nog student is).
- als een glans carriére in het vooruitschiet ligt, waarom zou er dan betaald moeten worden vooraf? Logischerwijs zit je dan al snel vast aan een contractje dat je ontdekker verzekerd van een kleine beloning op toekomstig werk.
- als je toch alles zomaar krijgt, dan is het misschien ook niet vreemd om als naaktmodel te poseren, tenslotte gaan preutse meiden echt geen carriére maken (dat weet toch iedereen).
- als je van een ander verwacht dat hij professioneel werk levert, alle daarbij horende apparatuur heeft, geen enkele relatie met jou uit het verleden heeft en ook geen (zakelijke) relatie met jou in de toekomst mag verwachten.......waarom verwacht je dan wel dat alles gratis is.
- betaal nooit voor iets dat niet vooruit gesteld werd beschouwd als iets waarvoor betaald moet worden (dat lijkt me het meest logische).

Let wel, dit is de vage wereld van wat schimmige fotograafjes die wat obscure werk doen en zelden of nooit een talent ontdekt hebben. Die heb ik er ook wel een aantal aan het werk gezien, en moet zeggen dat ik het creepy basterds vind.

Ik begrijp uit je uiteenzetting dat de leuke dame een mooie shoot heeft gehad en nu nog steeds geen foto's heeft, want ze heeft er enkel naar mogen kijken. Geen geld...geen foto's!

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Betrouwbare fotoshoot
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2012, 22:23:56 »
Misschien een moeilijke vraag maar ik stel hem toch.

Een kennis van mij haar dochter heeft zich opgegeven voor een fotoshoot. Was natuurlijk gratis en voor niks maar aan het eind wel even afrekenen (€ 400,--!). Niet betaald overigens, maar wel een super-teleurstelling "rijker". Het gaat me nu niet over dit soort praktijken en hoe we er wel of niet intrappen, maar hoe kun je nou het kaf van het koren scheiden.

Zelf kan ik dit niet (nooit gedaan, niet de spullen, niet de techniek), maar wie heeft er tips om haar toch nog een beetje het gevoel te geven dat het wel leuk kan zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.