Auteur Topic: Zijn wij aan het gokken?  (gelezen 849 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Micha D.

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1702
  • Geslacht: Man
Re:Zijn wij aan het gokken?
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2012, 16:14:13 »
Even een verhaaltje van mij, het gaat dan niet over mensen, maar over auto's. Ik doe even Ctrl+c, Ctrl+v van een andere site.

Nou, dit lijkt me wel een verdiende spot. In m'n tussenuur reed ik een rondje, en toen kwam ik twee spotwaardige auto's tegen, deze en een Panamera Turbo. Dus ik dacht; 'laat ik even naar huis toe rijden en m'n camera halen'. Dus zo gezegd zo gedaan, ik m'n camera gehaald en na een halfuurtje fietsen kwam ik terug. Die Panamera was al weg, maar deze stond er nog wel. Dus ik foto's maken. Ik zie een politiebusje staat, niets bijzonders zou je denken, maar opeens doet hij z'n zwaailicht aan en rijd de hoek om richting mij. Aangezien ik op de weg was om een foto te maken ga ik uiteraard aan de kant. Maar het busje stopt voor m'n neus en er stappen twee heren in uniform uit, en die vragen aan mij: 'Wat zijn wij aan het doen.' Dus ik: 'Ik maak foto's van deze auto meneer'. 'Dat is wel een beetje verdacht hè, foto's maken van zo'n dure auto en met je capuchon op.' 'Ja anders gaat m'n haar zo raar zitten op de fiets.' 'Ja mogen we je ID even zien.' 'Ja hoor', zeg ik. 'Dus we gaan je nu wel registeren.' 'Waarom?' 'Nou je bent verdacht, als die auto gestolen wordt weten we je te vinden.' 'Waar slaat dat nou weer op? Ik maak gewoon foto's voor mezelf, dat is m'n hobby.' 'Ja, maar je staat nu wel geregistreerd. Mogen we even kijken wat er nog meer op je camera staat.' '...' 'O, okay' 'Jullie horen hier nog wel van.'
Dus, nu sta ik geregistreerd omdat ik foto's maak van een auto. Je moet er wat voor over hebben toch?

Ik moet er wel even aan toevoegen dat m'n vader toen de politie heeft gebeld enzovoort en dat ik later een hele nette excuusbrief kreeg dat het zo absoluut niet mocht gaan, en dat het agenten in opleiding waren. Ze hebben de dader nooit kunnen vinden >:(.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Zijn wij aan het gokken?
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2012, 16:14:13 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Zijn wij aan het gokken?
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2012, 15:51:45 »
Hoe zit het eigenlijk.. mag je nu zomaar foto's van iemand die je op de openbare weg gemaakt hebt op internet laten zien?
De regel die belangrijk is staat op de site die je linkt.

Citaat
Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang. Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.

Dus een foto gewoon iemand op straat geen probleem, foto van iemand die net een sex-shop naar buiten loopt zal anders liggen.
Behalve als die persoon een bekende nederlander is bijvoorbeeld want dan is het nieuws  ;)

Of je maakt een foto op straat van iemand die staat te roken en je gebruik die foto dan voor een reclame, dat ligt ook niet goed.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Machiel84

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 381
  • Geslacht: Man
Re:Zijn wij aan het gokken?
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2012, 14:34:42 »
Ergens op het forum is hier een duidelijke uitleg over te vinden. (weet even niet meer waar...)
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

asplx

  • Gast
Re:Zijn wij aan het gokken?
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2012, 01:31:59 »
Tsja, toch de basis van straatfotografie is dat je werkt met beelden waar mensen in hun eigen wereld op staan. Die kunnen daar rechten aan ontlenen, maar dan moeten ze er wel veel werk in willen steken.

Die kunnen daar alleen rechten aan ontlenen, als zij in een voor hun onvoordelige situatie zijn afgebeeld.
Verder kunnen zij alleen rechten ontlenen, als zij de opdrachtgever/initiatiefnemer zijn voor het maken van de foto.
Dat is met straatfotografie zelden het geval, omdat een kenmerk van straatfotografie is, dat de fotograaf de initiatiefnemer is en niet de geportrteerde.

Ruurd

RonHendriks

  • Gast
Re:Zijn wij aan het gokken?
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2012, 11:53:04 »
Tsja, toch de basis van straatfotografie is dat je werkt met beelden waar mensen in hun eigen wereld op staan. Die kunnen daar rechten aan ontlenen, maar dan moeten ze er wel veel werk in willen steken.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Zijn wij aan het gokken?
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2012, 11:21:36 »
Citaat
Portretten kunnen ook worden gemaakt zonder opdracht. Een fotograaf kan b.v. in een winkelstraat foto's maken van het winkelend publiek, of foto's maken bij een rechtszaak of voetbalwedstrijd. In deze gevallen geldt een andere regel. Publicatie mag, tenzij dit een redelijk belang van de geportretteerde schendt.

Lijkt me weinig met gokken te maken hebben, een redelijk belang schenden zal alleen sprake zijn als iemand er bezwaar tegen maakt dat hij of zij is afgebeeld. Zal niet snel gebeuren omdat je dan net toevallig tegen die gemaakte foto moet aanlopen.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Zijn wij aan het gokken?
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2012, 11:07:17 »
Hoe zit het eigenlijk.. mag je nu zomaar foto's van iemand die je op de openbare weg gemaakt hebt op internet laten zien?

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand