Auteur Topic: Vertwijfeling  (gelezen 5357 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Vertwijfeling
« Reactie #52 Gepost op: 23 april 2012, 16:11:18 »
Nee, lightroom 4. Heb inmiddels al het nieuwe boek gescoord want ik kwam er zelf gewoon niet uit. Afijn, zelfs met boek vind ik het nog lastig.
Maar ja, ik heb de neiging om het in één keer te willen begrijpen en dat kan niet altijd ;-) Geduld schijnt belangrijk te zijn....

Je moet alles eigenlijk in lightroom doen, dus foto's importeren en verplaatsen of anders raakt die een beetje van slag. ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #52 Gepost op: 23 april 2012, 16:11:18 »

Offline Will

• Senior Member
  • **
  • Udenhout (Nbr)
    • wpfotografie
« Reactie #51 Gepost op: 22 april 2012, 21:17:14 »
Nee, lightroom 4. Heb inmiddels al het nieuwe boek gescoord want ik kwam er zelf gewoon niet uit. Afijn, zelfs met boek vind ik het nog lastig.
Maar ja, ik heb de neiging om het in één keer te willen begrijpen en dat kan niet altijd ;-) Geduld schijnt belangrijk te zijn....

Er zijn op youtube heel veel uitleg filmpjes geplaatst. Ook heeft adobe op zijn site diverse uitleg filmpjes.
Over het algemeen zijn deze eenvoudig te volgen.

Veel succes en leer plezier.
K20D met batterijpack. Canon SX200IS.
SMC 18-55II, SMC 50-200, Sigma Apo DG 70-300, Sigma 70-200 DG APO.
Metz 58 AF-1
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
http://www.flickr.com/photos/made_by_will/

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #50 Gepost op: 22 april 2012, 16:17:54 »

densch

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 21 april 2012, 11:00:49 »
Een vriend van mij heeft lightroom op mn comp gezet maar daar raak ik dus foto's op kwijt  ??? Ik snap niet veel van dat programma maar er schijnt een boek voor uit te komen met een gebruiksaanwijzing..

Als je lichtroom 3 bedoelt, daar is al een boek voor. "bewuster en beter werken met Adobe Photoshop Lichtroom 3".

Gr Dennis

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #48 Gepost op: 20 april 2012, 21:07:35 »
Klik op foto`s importeren en dan kijk je rechts waar hij de foto naar toe schrijft (boomstructuur). Dit kan je gewoon veranderen of een nieuwe map/locatie voor aanmaken.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #47 Gepost op: 20 april 2012, 20:06:35 »
Lang wandelingetje, is de accu nog niet leeg?  ;D

Hahaha! Ja, ben net thuis, was verdwaald ;-)

Nee, heb wel wat foto's, heb er zelfs een paar op flickr (stomme naam trouwens) kunnen zetten maar ben er ook een paar "kwijt".
Een vriend van mij heeft lightroom op mn comp gezet maar daar raak ik dus foto's op kwijt  ??? Ik snap niet veel van dat programma maar er schijnt een boek voor uit te komen met een gebruiksaanwijzing..
Dat flickr adres krijg ik ook niet op mn profiel zodat jullie daar naar toe kunnen dus...helaas, ik zal nog een weekend moeten gaan puzzelen.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #46 Gepost op: 20 april 2012, 19:28:50 »
Ik zal s met hond gaan lopen en kijken of ik wat materiaal kan schieten voor jullie.

Monique

Lang wandelingetje, is de accu nog niet leeg?  ;D

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #45 Gepost op: 20 april 2012, 12:22:37 »
Veel plezier met de camera en we zien de foto's graag te ge moet.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #44 Gepost op: 20 april 2012, 12:07:37 »
:D

André

Juist, andersom dus. Van de 10 foto's zijn er 7 onscherp.
Dat krijg je er van als je even snel berichtje wil typen  :D.

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #43 Gepost op: 19 april 2012, 21:40:04 »
... 7D ... Van de 7 foto's zijn er 10 onscherp. ...

:D

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #42 Gepost op: 19 april 2012, 18:37:40 »
Nee, absoluut geen twijfels meer.
Ik ben erg blij met jullie antwoorden en tips ;-) :toppie:

Mijn twijfel lag niet in de kwaliteit, daar twijfelde ik geen moment over. Ik had hem redelijk uitgeplozen.
Twijfel lag vooral bij de grip. Ik heb tamelijk lange vingers en de 60D voelde daardoor beter aan.
Vandaag heb ik hem pas thuis aangeraakt zodat ik in de winkel niet in de verleiding kwam om weer te vergelijken.
Maar hij voelt prima, gaat helemaal goed komen.

Ik zal s met hond gaan lopen en kijken of ik wat materiaal kan schieten voor jullie.

Monique

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #41 Gepost op: 19 april 2012, 17:42:21 »
Monique, gefeliciteerd met je keuze om de K5 te kopen! In het aps-c segment is de K5 één van de allerbeste dslr's, en in zijn prijsklasse is er geen betere.
Je zal zeker weten geen spijt van je aankoop krijgen. Veel plezier ermee!

Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #40 Gepost op: 19 april 2012, 17:04:36 »
Gefeliciteerd met de K-5!
Ik heb dit topic over het hoofd gezien, de K-5 is in deze prijsklasse absoluut de beste fotocamera op dit moment.
De eos 60D is wat meer gericht op filmen terwijl de D7000 aan de prijzige kant is, deze toestelllen zijn het gewoon net niet.
De eos 7D is een andere klasse maar is inmiddels wel verouderd dus je hebt een prima keuze gemaakt!
Overigens wil ik nog opmerken dat de kleurweergave (witbalans etc.) van Pentax juist een van de beste op de markt is.
Het feit dat Pentax camera' s niet overal in de winkel liggen heeft te maken met het beleid van de Beukelaar.
Zij gebruiken een Pull systeem terwijl canikony met de gangbare toestellen een Push systeem gebruiken.
Verkopers zullen daarom eerder een ander merk aanbieden omdat ze die op voorraad hebben.

Dat zegt een Nikon gebruiker Monique  :D
Dus geen vertwijfeling meer toch?  ;) :)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 19 april 2012, 16:46:16 »
Gefeliciteerd met de K-5!
Ik heb dit topic over het hoofd gezien, de K-5 is in deze prijsklasse absoluut de beste fotocamera op dit moment.
De eos 60D is wat meer gericht op filmen terwijl de D7000 aan de prijzige kant is, deze toestelllen zijn het gewoon net niet.
De eos 7D is een andere klasse maar is inmiddels wel verouderd dus je hebt een prima keuze gemaakt!
Overigens wil ik nog opmerken dat de kleurweergave (witbalans etc.) van Pentax juist een van de beste op de markt is.
Het feit dat Pentax camera' s niet overal in de winkel liggen heeft te maken met het beleid van de Beukelaar.
Zij gebruiken een Pull systeem terwijl canikony met de gangbare toestellen een Push systeem gebruiken.
Verkopers zullen daarom eerder een ander merk aanbieden omdat ze die op voorraad hebben.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #38 Gepost op: 19 april 2012, 15:19:46 »
Hoi Monique,

Gefeliciteerd met je K5 en veel plezier er mee alvast.

Je opmerking richting de verkoper is geweldig!  :clap2: :rofl2:
Zou hij inderdaad moeten weten lijkt me.
De 2 jaar verzekering is meestal geldklopperij. Erg duur en dekking is meestal niet geweldig. Dan kun je beter een kostbaarhedenverzekering aangaan.
Zelf heb ik een verzekering via de Fotobond (omdat ik lid ben van een fotoclub). Voor nog geen € 50 per jaar heb ik dan de meeste spullen verzekerd (totale verzekerde waarde is circa € 4.000).
Dan zijn de spullen ook verzekerd als je ze per ongeluk uit je handen laat vallen, dan wel voor als je hond er mee vandoor gaat  :D

En....we zijn benieuwd naar de eerste foto's uiteraard!!

Groet
Edzo

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #37 Gepost op: 19 april 2012, 14:58:53 »
Monique,
Welkom op dit forum en proficiat met je nieuwe K5
Voor twee jaar een extra verzekering afsluiten lijkt mij overdreven; sowieso heeft de camera 2 jaar garantie
Misschen is een kostbaarheden verzkering te overwegen bij je eigen verzekeringsmaatschappij .
Je camera is dan ook tegen diefstal en op vakanties verzekerd (kijk wel goed naar de voorwaarden).
Ik heb het zelf niet gedaan. Ik verdedig 'm met mijn leven (ach, die K5 heeft het goed bij mij)
Ik ben benieuwd naar je eerste resultaten
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #36 Gepost op: 19 april 2012, 13:17:10 »
Hey mannen,

Ik heb m hoor!!! En o, wat ben ik blij! Pas thuis uitgepakt, hoefde ik daar ook niet meer in twijfel te gaan ;-)
Maar super, ik bin dr blie meê. :P

Nu nog s een halve dag wachten op de batterij.
Maar hij oogt goed en voelt ook goed. Machtig wat een stom gemuts van mij daarover..

Heb m zn riempje omgedaan en zn lens erop gezet, hij staat er klaar voor..hahahaha!

O, en ook nog grappig, verkoper wees me op extra verzekering die je nog kan afsluiten voor 2 jaar, let nu op wat ie zei : "...voor als de camera waterschade heeft of stof en/of zand heeft gehapt".........    'Nou', zei ik, 'als het goed is zal deze dat niet doen, anders kom ik sowieso terug!'  :clap2:
stukje productkennis zou op zn plaats zijn, toch?

De prime-lenzen spreken mij erg aan, ik ga het uitproberen met de kitlens om hem op één stand te laten staan. Als dat prettig werkt dan hou ik me aanbevolen voor een ieder die zo'n lens dubbel heeft, weg doet.

Fijn dat jullie allemaal zo mee willen denken.

Groetjes, M

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #35 Gepost op: 19 april 2012, 12:50:06 »
Tja, er is een benaming voor dit soort praat...fanboyism.

Helemaal correct, en er bestaat ook: gear envy en buyer's remorse ... Maar als je je daar allemaal moet mee bezig houden, dan kan je wel bezig blijven en kom je helemaal niet meer aan fotograferen toe. De kunst is om te gebruiken wat je hebt en daar het beste uit te halen. Ik kan je bijvoorbeeld wel zeggen dat ik op de fotoclub met mijn "schamele Pentax" (K-7) de D700- en 5D-jongens regelmatig een neus kan zetten ... Niet dat het me daarom te doen is uiteraard, maar het geeft toch een goed gevoel als ze jouw foto verkiezen boven die uit een "véééél betere camera".

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #34 Gepost op: 19 april 2012, 12:26:03 »
Die meetings zijn volgens mij overal waar mooie foto's gemaakt kunnen worden. Van een keer in duisburg tot de amsterdamse waterleiding duinen.

EDIT: Volgens mij zijn deze foto's van Edzo gemaakt met de DA 35.

http://www.flickr.com/photos/edzoboven/7077444705/#
http://www.flickr.com/photos/edzoboven/6847113895/#in/photostream/

Deze foto's zijn inderdaad gemaakt met een 35 mm, maar dan met de DA 35 mm f/2.8 macro limited.
Voor wat betreft brandpuntsafstand gelijkwaardig en qua scherpte denk ik ook. De limited lens is wel ruim 2x zo duur.

De 35 mm komt echter maar weinig van mijn camera af........een briljante lens qua brandpuntsafstand en door de cropfactor van de sensor (factor 1.5) vergelijkbaar met de 50 mm standaardlens op een analoge camera vroeger.
Die brandpuntsafstand hebben ze destijds niet voor niets gekozen voor een standaardlens.
Als ik je mag adviseren zou ik de DA 35 mm f/2.4 kopen gezien je budget. Verschrikkelijk scherpe lens en lichtsterk.

Voor fotograferen van dieren en honden is de 35 mm op zich ook geschikt, maar zou je ook aan een betaalbare telezoom lens kunnen denken.
Nu ik sinds kort de DA* 60-250 heb, mag de Sigma 70-300 (die ik ooit van J@@P heb overgenomen) eventueel de verkoop in. Ik stuur je wel een pb.

Als je voor echt scherpe en betaalbare lens wil gaan, zou je een SMC Pentax 50 mm f/1.7 moeten kopen. die heeft bijna iedereen geloof ik wel in zijn/haar fototas zitten.
Voor ongeveer rond de € 30 op Marktplaats te verkrijgen, dan wel hier op het forum van iemand die hem dubbel heeft. Wel handmatig scherpstellen, maar retescherp.

Voor wat betreft de Mini-Meets. Wellicht binnenkort weer naar Blijdorp? Thoran heeft een kop koffie beloofd aan de eerste die een datum roept  :D :D
Er gaan altijd wel aantal mensen mee.
Of zelf een meet organiseren ergens bij jou in de buurt. Gewoon datum en fotogenieke plaats noemen en zien wie er die datum mee willen. Kandidaten genoeg hier.
En Zeeland is ook boven water mooi (zelf heb ik met name onderwater foto's gemaakt in Zeeland).

« Laatst bewerkt op: 19 april 2012, 12:35:37 door Edzo »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 19 april 2012, 10:45:55 »
Monique,

Als verkoper kan ik alleen maar zeggen dat je met de K5 niet fout kan gaan  ;)
Geen angst, heb plezier!

Hoewel de dealers bij in de buurt niet zoveel weten/kunnen, zit hier een heel batterij aan mensen klaar om je op weg te helpen.

Enjoy!

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #32 Gepost op: 19 april 2012, 10:40:05 »
Nou heren, ik ben net gebeld, camera ligt klaar...

Ik ga er om en spreek jullie later!
Groetjes, Monique

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #31 Gepost op: 19 april 2012, 10:36:22 »
Heb t hoor!!! Geweldig.
Bedankt voor de hulp ;-)

Ter verduidelijking, dit is mn hondje ;-) Hahaha
Maar nu deze plaat nog als profielfoto

Offline GWBoes

• Senior Member
  • **
    • Flickr
« Reactie #30 Gepost op: 19 april 2012, 10:36:05 »
Ik zou eerst een tijd met de kitlens spelen en dan kijken welke brandpuntsafstand je vaak gebruikt en naar aanleiding daarvan extra spullen aan te schaffen.
Ik zit bv. veel tussen de 18-25 mm met m'n kitlens en wil graag nog wat wijder. Dus ben ik aan het sparen voor de DA 12-24.
*ist DL | k-5 II | DA 15Limited; 18-55; 18-135; 60-250 | A 50f1.7; 28f2.8 | K 100f4 macro; 135f3.5 | Sigma 70-300; 10-20 | Industar 50/2

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #29 Gepost op: 19 april 2012, 10:29:58 »
Hmmm...zo dan?

F verder testen hoor ;-)

Je hebt nu een citaat maar je kan ook je oude commentaar ook aanpassen of verwijderen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #28 Gepost op: 19 april 2012, 10:28:40 »
Hoe plaats ik dan ook zo'n foto?
Online moet je foto "hosten"
Denk aan flickr, photobucket en dergelijk.

Als je commentaar schrijf dan heb je vlak boven de smilies allemaal opties.
Aan de linker zijde boven de knipoog is de knop voor foto's
Als je daar op klikt krijg je (img)(/img) tussen dezen "tag" zet je dan de link naar je foto.

Code voor mij foto was bijvoorbeeld
[img]a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/422998_3496243773155_1483437822_3301796_1708169509_n.jpg[/img]
Ergens op de forum staat een betere uitleg, zal even zoeken

ps. kan het even niet meer vinden  :(
« Laatst bewerkt op: 19 april 2012, 10:32:56 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ