Auteur Topic: Te snel spullen kopen.  (gelezen 3652 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline margriet

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 218
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #38 Gepost op: 28 juli 2012, 13:35:46 »
Ik moet een beetje lachen om het feit dat ik hier meerdere malen van verschillende mensen de tegenstelling "goedkope lenzen of goede lenzen" zie....  :D "goedkoop of duur" lijkt me beter. Maar misschien moeten jullie helemaal niet naar mij luisteren want ik gebruik nog steeds de "oude" K10d  :D  Het trekt enorm om een K5 te kopen, maar ik heb het geld er niet voor nu en eigenlijk heb ik nog plezier van de K10d. Omdat ik van die prachtige ruisloze hoge iso foto´s zie zou ik graag willen, maar eigenlijk weet ik dat wanneer ik beter leer RAW te verwerken ik nog betere ruisprestaties uit mijn K10d kan halen.

Misschien is het de schuld van mijn immer lege spaarvarken, maar de range van prijzen/lenzen is zo groot.... Ik kan lastig iets zeggen over het gros van de AF / DA / DA* / * want die heb ik niet.

Maar ik kreeg ooit van iemand cadeau de DFA 100mm macro toen die net de nieuwe top was en ik gebruik nog steeds liever de panagor 90mm macro of de macro-takumar 50mm (is meer dan 50 jaar oud!!) vanwege het gebruiksgemak en degelijke bouwkwaliteit maar vooral omdat ik vind dat de foto´s gewoon mooier zijn. Samen hebben de beide lenzen minder dan 20% gekost van wat die ene DFA kostte.
Als ik die oudjes gebruik voel ik me heerlijk ontspannen en de koning te rijk, pak ik de DFA dan denk ik dat ik hem kapot maak (of kan maken) en voel ik me een beetje een prutser...
Die DFA is nu al gehalveerd in waarde, terwijl ik bij beide oudjes het gevoel heb dat de waarde gelijk blijft of stijgt.

Anyway, ik denk altijd maar hoe meer LBA mensen loslaten op het nieuwere spul, hoe meer LBA ik straks kan laten vieren als dat spul op de tweedehands markt komt  :cooll: 

groetjes, margriet
K10d en K5, diversen macro & m42 lenzen
margreetz op flickr           mijn PPG

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #38 Gepost op: 28 juli 2012, 13:35:46 »

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #37 Gepost op: 28 juli 2012, 13:23:35 »
Uhhh, ik heb net een nieuw balhoofd gekocht, dat valt toch meer onder GAS (gear aquiring syndrome)?
Of is LBA een symptoom van GAS?  :lolk:

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Bert V.

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 906
  • Geslacht: Man
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #36 Gepost op: 28 juli 2012, 12:43:19 »
Iedereen moet het zelf maar weten, maar verder kijken dan de kitlens is altijd handig.

Geweldig!!!

Offline D1N0

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 428
  • Geslacht: Man
  • prutser
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #35 Gepost op: 28 juli 2012, 01:58:07 »
Iedereen moet het zelf maar weten, maar verder kijken dan de kitlens is altijd handig.

http://youtu.be/hsrjWcJERD0
K (5,10d)-AF zooms 17-70+70-300+18-55+28-105. MF zooms 35-105+75-205+70-210. AF primes 35+50. MF primes 20+24+28(2x)+35(3x)+50(6)x+55(2x)+58(2x)+85mm+100mm-macro-105-135(5x)+200(3x)+300

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #34 Gepost op: 25 juli 2012, 17:11:17 »
Ik ben al twee of drie dagen over dit topic aan het nadenken, en denk dat dit mijn mening is ;)

Ik denk wel dat de 150mm mijn foto's gaat verbeteren. De kitlens gaat simpelweg niet zo ver dat ik in kan zoomen waar ik 'm wil hebben. Dat de 150mm een vaste brandpunt heeft boeit mij niet, immers mijn creativiteit wordt daardoor verplicht verbeterd.

En dan komen we weer terug op bovenstaande quote: maakt een goede body mij een goede fotograaf? En zo ja (of nee), waar meet je dat dan aan? Zolang je plezier hebt in je hobby (of werk!) dan is dat toch prima?

Dus laat de mensen die het kunnen lijen een dure body of objectief kopen, en de economie sponsoren, en af en toe jaloers kijken naar foto's die mensen maken met hun oude body met nog oudere lens ;) En vice versa :)

(en om een open deur in te trappen: NEE, ik ben geen goede fotograaf. Maar ik leer wel én heb plezier erin :))

Kijk, een waarheid als een koe. Hier sla je de spijker op zijn kop.
Zoals Henk van Zuylen zo mooi zegt: "Het is maar een hobby".
De één geeft er veel geld aan uit en heeft veel plezier in wellicht "slechtere" foto's dan degene die er minder geld aan uit geeft en "betere" foto's maakt.
Hoewel wat iemand vindt van foto's natuurlijk zeer subjectief is.
Zolang je zelf tevreden bent met je werk, wat boeit het dan allemaal?

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #33 Gepost op: 25 juli 2012, 12:15:39 »
Via een *istDL (2e hands) naar een k-x. En ik heb geen behoefte (nog niet) aan een upgrade. Als is de (alweer 2e hands) K10D wel heel uitgebreid in zijn (on-)mogelijkheden.

Lenzen koop ik ook 2e hands (op de DA35 na, maar dat was een 2e hands prijsje) dus de kosten blijven relatief laag.

Onderschrijf de stelling grotendeels wel dat er vaak het nieuwste gekocht wordt om er bij te horen. Daar heb ik gelukkig geen last van!

X-Ray

  • Gast
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #32 Gepost op: 25 juli 2012, 07:31:46 »
Nee, helemaal geen last van.
Vind 't wel leuk om met oude(re) spullen te werken mn. lensen. Heb nog zo'n idee dat de lenzen van vroeger robuuster waren.
Heb mijn 1st P30 gekocht in '89. Daarnaast nog een 2e hands Km gekocht in '90.
Lensen, alleen de standaard en een tele. Pas veeeeel later in 2005 over op digitaal Ist-Ds. Heb ik nu nog. Heb 'm zelfs een keer laten repareren waar anderen al zeiden een nieuwe te kopen.
Nu dan naar 7 jaar over op Nikon D700 alleen omdat ik weer FF wilde en Pentax deze (nog) niet heeft. Hoelang ik deze houd? Wie weet maar ik ben er zo tevreden mee en ik ken nog maar een fractie van de mogelijkheden en, en, en dus dat ook weer lang duren.

Raymond

Offline Diederik

  • Junior Member
  • Berichten: 48
  • K1, K5, wat meuk...
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2012, 23:15:04 »
Veel of weinig lensen, op de P-stand of op de M-stand, AF of MF....etc.etc etc......ieder heeft zijn eigen leerweg......
Ik ben al twee of drie dagen over dit topic aan het nadenken, en denk dat dit mijn mening is ;)

Ik ben overgestapt van een Canon 400d naar een K-5. Tamelijk een kwaliteitsverschil. In de winkel stond ik met de 550d in mijn handen, maar nadat ik de Nikon d90 en de K-5 in mijn handen had gehad was mijn keuze snel bepaald ;) De K-5 is veel zwaarder en lekkerder dan de Canon. En als je vakantiegeld net gestort is, waarom niet ;)

Mijn K-5 kwam met de kleine kitlens (18-50), simpelweg omdat ik geen geld overhad (of: het geld er niet voor overhad ;)) voor zijn grote broer. In amper een maand tijd heb ik wel een 50mm en 150mm gekocht. Ouwetjes via marktplaats of course. En omdat het kan bij Pentax. De 50 mm (ha Thoran!) zie ik naar uit. De 150mm heb ik ietwat op impuls gekocht, maar goed, voor €25 mag je ook niet wakker liggen.

Ik denk wel dat de 150mm mijn foto's gaat verbeteren. De kitlens gaat simpelweg niet zo ver dat ik in kan zoomen waar ik 'm wil hebben. Dat de 150mm een vaste brandpunt heeft boeit mij niet, immers mijn creativiteit wordt daardoor verplicht verbeterd.

En dan komen we weer terug op bovenstaande quote: maakt een goede body mij een goede fotograaf? En zo ja (of nee), waar meet je dat dan aan? Zolang je plezier hebt in je hobby (of werk!) dan is dat toch prima?

Dus laat de mensen die het kunnen lijen een dure body of objectief kopen, en de economie sponsoren, en af en toe jaloers kijken naar foto's die mensen maken met hun oude body met nog oudere lens ;) En vice versa :)

(en om een open deur in te trappen: NEE, ik ben geen goede fotograaf. Maar ik leer wel én heb plezier erin :))

henkvanzuylen

  • Gast
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #30 Gepost op: 23 juli 2012, 22:07:55 »
dus is het ineens belangrijk dat daar Pentax staat, en dan leg je wat mij betreft alweer meer de focus op het materiaal en op hoe je foto's maakt, in plaats van je camera als communicatiemiddel te gebruiken om iets te maken dat anderen niet zien en jij wel (anderen zien trouwens weer andere dingen). Dát is wat mij betreft de kern van fotografie, en niet dat je Pentaxian of Canonian of Nikonian of wat dan ook ben

Dit verwoord gewoon precies hoe ik er ook over denk!

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #29 Gepost op: 23 juli 2012, 22:00:49 »
Veel of weinig lensen, op de P-stand of op de M-stand, AF of MF....etc.etc etc......ieder heeft zijn eigen leerweg......

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #28 Gepost op: 23 juli 2012, 21:48:23 »
Ik heb ergens ook wel het idee dat merk-specifieke fora het te snel kopen wat in de hand werken. Ik bedoel, het gaat hier om Pentax, en Pentax maakt lenzen en camera's. Maar als ik lekker aan het fotograferen ben dan maakt het me geen moer uit wat er in witte letters voor op de camera, even boven de lensmount staat. En zo zou het eigenlijk gewoon moeten zijn wat mij betreft. En als je dan meer kennis wilt opdoen, gebeurt dat vanzelf. Ik heb alles wat ik wilde weten al doende opgezocht (70%), zelf uitgezocht (20%) of gevraagd (10%). Maar ook dat is dus secundair aan wat jij met je foto's wilt communiceren, en zou wat mij betreft altijd secundair moeten zijn. Ik bedoel, je maakt geen foto's om met het diafragma te kunnen spelen of om de ISO te kunnen verhogen. Het is holistischer dan dat. Je maakt een foto omdat iets in jou wordt getriggerd. Fotografie is vooral naar jezelf kijken.

Maar dit is een Pentaxforum, en dus is het ineens belangrijk dat daar Pentax staat, en dan leg je wat mij betreft alweer meer de focus op het materiaal en op hoe je foto's maakt, in plaats van je camera als communicatiemiddel te gebruiken om iets te maken dat anderen niet zien en jij wel (anderen zien trouwens weer andere dingen). Dát is wat mij betreft de kern van fotografie, en niet dat je Pentaxian of Canonian of Nikonian of wat dan ook bent.

Dit is niet bedoeld om het forum ergens van te beschuldigen. Het zal zeker een doel hebben, gezien het aantal leden. Het valt me alleen op. En soms vraag ik me af of dat doel hetzelfde is als ik voor ogen heb.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #27 Gepost op: 23 juli 2012, 21:23:22 »
1/25s bij 300mm (equivalent van 450mm FF) ?????   

ik ga d'r vanuit dat je 1/125s bedoelt...

Ik zat ook al vreemd te kijken toen ik dit las. Bij 300 mm 1/25 sluitertijd?
Garantie voor bewogen foto's of de SR staat op de stand "extreme"  ;) :D
die stand heb ik op mijn K5 nog niet kunnen ontdekken  ::)

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #26 Gepost op: 23 juli 2012, 12:59:11 »
Heb zelf veel geleerd door een hele rits objectieven te kopen, in eerste instantie vooral manual focusobjectieven. Heb een jaar bijna alleen manual focus geschoten, vaak in de M-stand om zowel het manual focussen onder de knie te krijgen en de camera beter te leren begrijpen als deze weer op een (semi) automatische stand stond.

Juist die hele lading aan objectieven versnelde het leerproces, bij ieder objectief bracht ik voor mezelf in kaart wat de eigenschappen van zo'n objectief waren en in welke omstandigheden ik het beste zo'n objectief kon gebruiken. Na verloop van tijd langzaam weer overgestapt op AF-objectieven, het liefst met quickshift mogelijkheden zodat ik manueel kan bijstellen indien nodig.

Een hele zooi objectieven kopen kan in ieder geval leerzaam zijn, zolang je er maaar gebruik van maakt en je de tijd neemt om ieder objectief te testen en in kaart te brengen. Maar wie plezier beleeft aan kopen, kopen en nog eens kopen zonder objectieven of camera's veel te gebruiken moet dat vooral doen. Het gaat toch om het plezier in een hobby, of je blijft hangen op een bepaald niveau of niet is van ondergeschikt belang. Zolang je niet hoeft te leven van je fotografie natuurlijk maar in dat geval zou LBA al veel minder voorkomend zijn en is er minimaal een niveau bereikt waarbij je werk ook echt structureel verkoopbaar is.

Voor mezelf is constant verbeteren wel een doel maar een ieder moet vooral voor zichzelf beslissen welk niveau afdoende is.

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #25 Gepost op: 23 juli 2012, 12:09:48 »
Zolang het niet onder de 1/25e komt op 300 vind ik het niet erg.

1/25s bij 300mm (equivalent van 450mm FF) ?????   

ik ga d'r vanuit dat je 1/125s bedoelt...

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #24 Gepost op: 23 juli 2012, 11:09:45 »
Nee hoor, kies heel bewust welke lens ik erop zet. Maar in de P stand kies ik zelf mijn iso en of mijn sluitertijd of mijn diafragma. Dus het is niet helemaal alleen op een knopje drukken. Maar of dan mijn sluitertijd beter op 1/50e of 1/60e staat daar ga ik me niet druk over maken. Waarom zou je een geweldige camera kopen om geen gebruik te maken van de functie lichtmeting?
Als je bewust iets verandert in de driehoek sluitertijd/diafragma/ISO hoor je al niet meer tot de de grote goegemeente van P&S camera gebruikers. In die grote groep zijn er een heleboel die niet eens op de hoogte zijn van deze driehoek.
Overigens houdt kennis van zaken niet automatisch in dat je dan meteen een goede fotograaf bent.  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #23 Gepost op: 22 juli 2012, 19:49:13 »
Nee hoor, kies heel bewust welke lens ik erop zet. Maar in de P stand kies ik zelf mijn iso en of mijn sluitertijd of mijn diafragma. Dus het is niet helemaal alleen op een knopje drukken. Maar of dan mijn sluitertijd beter op 1/50e of 1/60e staat daar ga ik me niet druk over maken. Waarom zou je een geweldige camera kopen om geen gebruik te maken van de functie lichtmeting?

Als de camera dan kiest voor 1/60 en er zit een 300 mm op je camera, is dat naar mijn idee wel degelijk iets om je druk over te maken lijkt me.......

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #22 Gepost op: 22 juli 2012, 15:13:50 »
Ik kan de redenering wel volgen, want ik heb zelf ook wel zo'n LBA-periode doorgemaakt. Ik had in het begin een K100D super met 18-55 en kocht daar een 55-300 bij. Toen begon het. Ik heb de volgende lenzen (ongeveer chronologisch) gekocht:
- Pentax A 50/1.7
- Tamron SP 28-75/2.8
- Pentax DA 16-45/4
- Pentax DA 18-250/3.5-6.3
- Pentax DA 17-70/4
- Sigma 10-20/4-5.6
- Pentax DFA 100/2.8
- Pentax DA 35/2.4
- Pentax DA 12-24/4
- Pentax DA* 16-50/2.8
- Pentax FA 50/1.4
- Pentax DA 70/2.4 Ltd

Echter wat ik nu begin te ontdekken: het lost zichzelf ook wel weer op. Op de een of andere manier kom je toch steeds meer tegen wat je nou echt wilt met fotografie, en wat je daar dan ook echt voor over hebt. Wat dat betreft is het ook gewoon ontdekken wat je ermee wilt terwijl je dingen probeert, en daar is volgens mij niets op tegen. Misschien verkoop je uiteindelijk zelfs de hele zooi en ga je terug naar een point & shoot.

Voor mij - en ik denk voor heel veel andere mensen - is het ook dat je niet weet wat je echt wilt. Je denkt misschien van wel, maar het is maar de vraag of dat zo is. Dat is het ook met een consumptiemaatschappij waar je tig keuzes hebt in van alles en nog wat. Het idee is dat je dan als consument de keuze kunt maken die het beste bij je past. Maar weet je eigenlijk vooraf wel wat bij je past? Dat is wat mij betreft de vraag. De verschillende adviezen die je kijgt maken het ook niet altijd makkelijker. Vaak lees ik op fora het advies om de kitlens te vervangen. Maar in de PPG staan ook prachtige foto's die met een kitlens gemaakt zijn. Natuurlijk heeft dat lensje zijn beperkingen, maar zelfs als je daar tegenaan loopt wil dat niet zeggen dat je hem moet willen vervangen. De kit kan namelijk voor jou het beste compromis zijn qua gewicht, zoombereik en prestaties (f/8 bij 35mm en hij is ragscherp). Bovendien: wat voor zin heeft het om de kitlens te vervangen als je niet weet waarom je hem vervangt? En als je dat niet weet, heeft die vervangende lens voor jou dan wel voordeel boven je kit?

Als ik het overnieuw zou kunnen doen, zou ik in elk geval niet zo snel nieuwe lenzen kopen. Ik zou het spul gebruiken, me niet teveel aantrekken van wat anderen zeggen en als er een goede aanbieding voorbij zou komen van een lens die ik het geld waard zou vinden (volgens mijn eigen inschatting van die lens), die op mijn gemak kopen. Maar dat is makkelijk gezegd, met zowel de zelfkennis als de fotografische kennis die ik nu heb. Maar dat is wel ongeveer wat ik nu doe. Er zijn nog een of twee lenzen waarvan ik denk dat ik ze wel zou willen hebben (vervanging van de 55-300 comes to mind). Maar in de tussentijd fotografeer ik gewoon met wat ik heb en meeneem. Dan is dat maar niet zo superscherp als die andere lens misschien zou zijn. Boeien. Het is pas een probleem als ik er een probleem van maak, en niet eerder.

Goed filmpje over dit topic: Should I Buy This or That?

edit: één ding waar meer, groter en zwaarder "gear" in elk geval wel goed voor is? Nou, als je geld wilt verdienen met fotografie, kun je er indruk mee maken bij klanten zodat je misschien meer kans maakt om die opdracht te krijgen. Met een instapmodel camera en een kitlensje word je minder serieus genomen. Zo werkt dat. Niet dat duurdere spullen niet technisch beter zijn, dat zijn ze vaak wel. Maar zoals ik al zei: met de kit op 35mm en f/8 schiet je even scherpe platen.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2012, 15:43:40 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

bbwijdieks

  • Gast
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #21 Gepost op: 22 juli 2012, 14:00:36 »
Ik koop mijn objectieven vaak 2e hands om te proberen want iedere lens heeft zijn eigen karakteristiek en vakgebied.
Past dit vakgebied niet bij mij of voldoet de lens niet aan mijn eisen dan verkoop ik hem weer.
Aangezien objectieven redelijk waardevast zijn loop je weinig risico met de verkoop sterker nog soms verdien je er ook nog eens wat op.
Op de lange teles van Pentax na heb ik zo'n beetje alles gehad van Pentax en voor Nikon heb ik inmiddels ook al heel wat geprobeerd.
Je weet wat er te koop is en je weet wat bij jouw past en wat niet en ook leer je te werken met dito gereedschap.

Er is tegenwoordig zoveel keuze in cameraspullen daardoor groeit de diversiteit om tot een eindresultaat te komen ook, geen één lens is bijvoorbeeld hetzelfde en levert hetzelfde resultaat.
Als je een UWA lens meeneemt naar bestemming X en vervolgens een keer teruggaat met een macrolens dan krijg je hele verschillende resultaten.
Het is dus ook een uitdaging voor de fotograaf om regelmatig van spullen te wisselen want je houdt het dan spannend en je foto's worden er ook anders door.
Als je iedere keer dezelfde spullen blijft gebruiken dan roest je op een gegeven moment vast en zijn je foto's iedere keer hetzelfde.

Je ziet hier ook veel leden op het forum die na een aantal dagen 10tallen lenzen kopen terwijl ze hun camera en/of de basis van fotografie nauwelijks kennen.
Ik verbaas me daar ook over Lennart de eerste stap is juist je camera leren kennen en dan de basis leren.
De beste aanschaf na aankoop van je systeemcamera is een algemeen boek over fotografie.
Vaak worden de eerste paar stappen overgeslagen en soms na één jaar word de hobby al opgegeven, je ziet dat iemand niet meer qua fotokwaliteit groeit of dat er geen uitdaging meer in zit.
Dat komt in de meeste gevallen doordat de ohzo belangrijke basis niet goed is gelegd.

RonHendriks

  • Gast
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2012, 12:08:25 »
Gezien het upgradepad van Pentax is het te verwachten dat er voor de kerst wel weer een opvolger van de K-5 zal zijn. Dan heb ik ook twee jaar al gebruik gemaakt van de K-5 en wil ik ook een K-5 als tweede camera aanhouden. Dat is dan weer het voordeel van vroeg instappen, dan kun je er ook lang mee doen.

Offline djoser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2012, 10:39:34 »
Dat van auto is dubbel. Ik zelf schiet eigenlijk 90% van mijn foto's op de P stand, en af en toe met gebruik van de +/- knop. Maakt dat mij dan een slechte fotograaf?

Nee hoor! Wat ik eigenlijk bedoelde dat ze met alle geweld een dikke slr moeten hebben met dure lenzen, maar het gebruiken als compactcamera.
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Offline SemPai

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 89
  • Knipt zoveel, lijkt wel kapper
    • PvM Pentaxography
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2012, 09:42:08 »
Maar diezelfde lichtmeting gebruik je toch ook in M ?

Alleen krijg je in M een veel constanter resultaat omdat de sluitertijd niet de hele tijd heel en weer flippert omdat je toevallig op eep een lichter of donkerder gedeelte van je compositie mikt.
Ik merk, zeker bij portretten, dat als ik eenmaal ISO, sluitertijd en diafragma (en evt de flitser) heb ingesteld, ik nauwelijks nog naar de instellingen van de camera hoef te kijken en me volledig op de shoot kan richten. Maar dat is weer een heel andere, eindeloze discussie  ;C

Maar gelukkig zijn onze Pentaxen dermate flexibel dat iedereen ze op zijn eigen manier kan gebruiken, met lenzen die iedereen naar eigen inzicht en portemonnee kan/mag kiezen.
Uiteindelijk gaat het om het resultaat en zolang de schieter er tevreden mee is, vind ik het prima.

K5 - DA18-55WR - FA43 f1.9 ltd - Sigma 24-60 f2,8 - Sigma 70-200 II f2.8 - Samyang 85 f1.4 - 2x YN460 met een setje cactussen

JohnnieS

  • Gast
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2012, 01:21:24 »
Tja, ik kan me wel vinden in de wijze woorden van  LennartKm
mijn eerste Camera was de Pentax P30 met twee Lensjes
Die heb ik bijna 10 jaar gebruikt zonder naar andere merken of modellen te kijken.
En ook bij mij heeft sinds twee jaar de LBA toegeslagen,het begon met een K-x kort daarna de K-7 en de K10D en als laatste de K5 en dat alles in een tijdsbestek van nog geen 2 jaar. hoezo kapitaal vernietiging
Om nog maar eens te zwijgen van de vele Lenzen die kwamen,een kleine 30 stuks.
Maar het goed leren om gaan met welke Camera dan ook is nog steeds een lastige. :-\
Ik heb mijn hoop gezet op een Fullframe van Pentax,die voor mij snel mag komen.
En dan verder gaan met minimaal drie Lenzen,meer heb ik dan niet meer nodig :angel:

Offline SemPai

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 89
  • Knipt zoveel, lijkt wel kapper
    • PvM Pentaxography
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2012, 00:03:57 »
Dat van auto is dubbel. Ik zelf schiet eigenlijk 90% van mijn foto's op de P stand, en af en toe met gebruik van de +/- knop. Maakt dat mij dan een slechte fotograaf?

Een kennis van mij vind dat wel slecht, omdat hij alles handmatig doet. Ik heb juist zoiets van, de camera is er om mij te helpen. Laat hem maar berekenen hoeveel licht er is, dan kan ik me bezig houden met de compositie en het model.

Mag ik daaruit afleiden dat je ook alles met een 18-250 doet, dan hoef je je namelijk ook niet druk te maken over welke lens je meeneemt en over het evt wisselen van lens. Zodoende heb je nog meer tijd voor de inhoud van de foto ?

( ;) )

K5 - DA18-55WR - FA43 f1.9 ltd - Sigma 24-60 f2,8 - Sigma 70-200 II f2.8 - Samyang 85 f1.4 - 2x YN460 met een setje cactussen

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2012, 23:12:07 »
Dat van auto is dubbel. Ik zelf schiet eigenlijk 90% van mijn foto's op de P stand, en af en toe met gebruik van de +/- knop. Maakt dat mij dan een slechte fotograaf?

Een kennis van mij vind dat wel slecht, omdat hij alles handmatig doet. Ik heb juist zoiets van, de camera is er om mij te helpen. Laat hem maar berekenen hoeveel licht er is, dan kan ik me bezig houden met de compositie en het model.

Helemaal mee eens.  ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

RonHendriks

  • Gast
Re: Te snel spullen kopen.
« Reactie #14 Gepost op: 21 juli 2012, 22:53:34 »
Zoals Ron en Jacco al aangeven, ben ik ook genezen van het kopen van "goedkopere" lenzen en ga liefst direct voor een goede lens. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik me dat kan veroorloven en zou als ik echt zou willen nog veel meer "goede" lenzen kunnen kopen. Echter voegt dat op dit moment voor mij niets toe. Ben voorlopig tevreden met de line-up die ik heb.

Soms is het ook een kwestie van een plan maken. Als ik naar de lenzen kijk die ik nu in gebruik heb:
  • 2009: DA 40mm/f2.8 Ltd.
  • 2009: DA*55mm/f1.4
  • 2010: FA*85mm/f1.4
  • 2011: Sigma 70-200mm/f2.8 EX DG OS HSM
  • 2011: DA*300mm/f4
  • 2012: FA 31mm/f1.8 Ltd.

In die jaren heb ik nog wel meer lenzen voor een kortere of langere tijd gebruikt (14mm, 15mm, 16-50mm, 50-135mm, 60-250mm en 200mm), maar mijn aanschaf had ook altijd een volgend doel voor ogen; Wat wil ik waar en hoe fotograferen?.

Een planning kan helpen bij het kanaliseren van je wensen en soms ook met je fotografische ontwikkeling.

Mijn body's heb ik geupdate bij het uitkomen van het nieuwe type. Dat lijkt duur (en is ook niet goedkoop), maar de verkoopprijs van de oude body is dan ook op zijn hoogtepunt.