Auteur Topic: Collega bekeerd  (gelezen 2927 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re:Collega bekeerd
« Reactie #30 Gepost op: 19 juli 2012, 23:40:05 »

Voor zo ver dat ik weet, zijn er eigenlijk geen slechte Dslr's op de markt.


Ben ik het niet 100% mee eens. De Nikon D7000 vind ik toch wel heel erg slecht qua belichting.
Ach ieder zijn keuzes en merken. Maakt ook allemaal niks uit.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Collega bekeerd
« Reactie #30 Gepost op: 19 juli 2012, 23:40:05 »

Offline franck

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re:Collega bekeerd
« Reactie #29 Gepost op: 19 juli 2012, 23:36:34 »
ja, duidelijk verhaal. Hier ook dezelfde ervaring: winkeliers nemen niet snel Pentax in huis.
Het is Canon en Nikon wat telt. Helaas! Jammer hoor! :(
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

densch

  • Gast
Re:Collega bekeerd
« Reactie #28 Gepost op: 16 juli 2012, 11:15:07 »
Nu nog de Nikon verkopen, een Pentax aanschaffen en hij kan hier zó mee doen... ;)

 :D +1

Dennis

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Collega bekeerd
« Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2012, 10:55:04 »
Kortom ik ga de discussie niet meer aan. Ieder zijn meug zegt men wel eens. Dat geldt ook voor de DSLR.
Voor zo ver dat ik weet, zijn er eigenlijk geen slechte Dslr's op de markt.
Wel zijn er slechte handelaren met nog slechtere verkopers.
+1
Gelukkig zijn er ook nog enkel goede zaken met goede verkopers. :)

Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Collega bekeerd
« Reactie #26 Gepost op: 15 juli 2012, 13:31:43 »
Ach, dit is en blijft een eindeloze discussie.
Op de eerste plaats laten we eerlijk zijn; Canon en Nikon (en natuurlijk ook Sony/minolta en olympus) zijn uitstekende merken, daar is helemaal niets mis mee.
Het probleem ligt enerzijds bij Pentax (nu Ricoh) zelf, maar anderzijds toch ook bij de fotohandel.
Het grote probleem is onbekendheid. Onbekend maakt onbemind
De handel verkoopt graag wat ze op voorraad hebben en geld verdienen is nu eenmaal geen schande.
Wat wel schande is, is het gebruik van oneigelijke argumenten. zoals kwaliteit, slechte sensor, beperkt asortiment van lenzen, enz.
Het grappige is dat de gemiddelde CaNikongebruikers vooral ook dit laatste argument gebruiken.
In de praktijk hebben ze een instapmodel met de standaard 18-50, daarnaast een of twee sigma's (omdat die anderen toch wel wat duur zijn.
Het lenzenargument geldt m.i. vooral voor de professional. Hij heeft een ff en groot aantal lenzen (lange tele's voor bv sport)
een lang lichtsterk objectief kost al gauw tegen de 10 mille en dat zeggen die verkopers niet en daarbij zijn ze bovendien ook nog eens absoluut ongeschikt voor het plastik instapmodel.
Pentax heeft (nog) geen FF en ook niet van de extreme dure tele's, maar wel een assortiment waarmee de betere amateur / semi prof goed uit de voeten kan.

Voor mij was ooit de doorslag om voor Pentax te kiezen, de ergonomie (reumavingertjes).  Mijn K10 lag lekker in de hand en bovendien was hij op dat moment de camera van het jaar (nooit begrepen waarom Beuk/pentax dit niet heeft uitgebuit). Ook had ik goede ervaringen met oudere pentaxen. (vergeet vooral niet dat pentax in de 60/70tiger jaren met Canon en Nikon de grote drie vormde en in die tijd zeer innovatief was)
Nu heb ik de K5 een prima toestel, waar ik de loftrompet niet voor hoef te blazen.
Mijn fotovrienden hebben meestal Nikon en een enkeling Canon.
Opvallend is dat ze mijn camera ondanks dat hij klein is lekker in de hand vinden liggen en ook de simpele bediening spreekt hen aan. Maar het meest opvallende: goh, wat een stille sluiter...

Kortom ik ga de discussie niet meer aan. Ieder zijn meug zegt men wel eens. Dat geldt ook voor de DSLR.
Voor zo ver dat ik weet, zijn er eigenlijk geen slechte Dslr's op de markt.
Wel zijn er slechte handelaren met nog slechtere verkopers.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Collega bekeerd
« Reactie #25 Gepost op: 14 juli 2012, 22:36:09 »
Ik vind het argument van keuze uit heel veel lenzen veelal voor de gevorderde amateur niet zo interessant

Ik wel....wat denk je dat dit feit betekent voor het aanbod gebruikt?

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Collega bekeerd
« Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2012, 16:02:03 »
Uiteraard...waar zou je die dan willen zien?

Hier inderdaad. Maar ze zouden zich ook nergens kunnen registreren, dan wel op het zusterforum  ;)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Collega bekeerd
« Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2012, 16:01:14 »
Mwa, vind ook dat ze meer op de pro's moeten gaan richten. Als ik zie dat ik kwa body nu eigenlijk de top heb van pentax en dus geen doorgroeimogelijkheden dan heb. Dat heeft canon wel weer met zich mee, dat je zelfs al de behoorlijke pro 5d(2 of 3) hebt, je nogsteeds naar een nog hoger segment kunt.
Heb zelf ook sterk zitten twijfelen om niet naar canon te gaan, puur omdat ik daar later ook extra support heb en lenzen huren enzo. Dat mist pentax wel, en zeker ook een reden voor de mensen die het meer pro gaan doen om over te stappen

Ik vind het argument van keuze uit heel veel lenzen veelal voor de gevorderde amateur niet zo interessant, of je moet een FF camera hebben voor profs, waarbij een aantal hoogwaardige lenzen hoort. Dat zie je bij de 645D ook.
Het huren van lenzen....tja, leuk, maar om daarvoor naar een bepaald merk te gaan? Nee, hooguit weer voor die profs.

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Collega bekeerd
« Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2012, 08:46:58 »
Hoewel we laatste tijd hier opvallend veel overstappers zien, zoals Joop al aangeeft

Uiteraard...waar zou je die dan willen zien?

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Collega bekeerd
« Reactie #21 Gepost op: 14 juli 2012, 01:41:02 »
Op de int. forums zitten een paar pro`s die zijn overgestapt naar de 645D, dat zal zeker ook wel wat naamsbekendheid genereren. Het is alleen "jammer" dat de 645D met name op studiowerk en landschappen is gericht (hoewel ik ook wildlife foto`s heb gezien). De huidige lineup heeft een heel groot gat, tussen de K5 en de 645D zit niets en de laatste kost meer dan de gemiddelde sterveling lief is, zelfs al zouden ze willen en dan ben je nog beperkt ook.

Het feit is dat de overgrote meerderheid van de mensen 1x kiest voor een systeem en daarna niet meer overstappen omdat dat meestal toch een stuk kapitaalvernietiging is en niet iedereen dat kan of wil dragen. En dat is iets wat P/R beter moet gaan begrijpen.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2012, 01:45:53 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Collega bekeerd
« Reactie #20 Gepost op: 14 juli 2012, 00:18:49 »
Oke, dat is inderdaad positief dan. Maar dan moet Pentax daar wat aan gaan doen. Dat kun je niet van elke winkelier verwachten.

Mee eens. Zit hem met name denk ik in een stuk naamsbekendheid, dat de gemiddelde koper (een toekomstige upgrader) al begint met Pentax aan te schaffen.
Iemand die begint met Canon of Nikon stapt zo snel niet meer over, zeker als die naast standaardlens een lens of meer erbij koopt. Hoewel we laatste tijd hier opvallend veel overstappers zien, zoals Joop al aangeeft.

Ach de laatste tijd zie ik steeds meer nieuwe leden op dit forum die van Canon/Nikon overgestapt zijn naar Pentax. Het besef dat Pentax een uitermate goed merk is groeit gestaag onder de mensen en verkopers. Ik maak me geen zorgen omtrent de toekomst van Pentax.   ;)

Mee eens dus. Maar ik denk dat het ook handig is om je als merk op beginners te richten. Die gaan zo snel niet weg naar mijn idee.

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Collega bekeerd
« Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2012, 22:47:58 »
Ach de laatste tijd zie ik steeds meer nieuwe leden op dit forum die van Canon/Nikon overgestapt zijn naar Pentax. Het besef dat Pentax een uitermate goed merk is groeit gestaag onder de mensen en verkopers. Ik maak me geen zorgen omtrent de toekomst van Pentax.   ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Collega bekeerd
« Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2012, 21:44:45 »
Van die verkoper in Waalwijk begreep ik dat de marge op Pentax niet eens slecht is, dus daar zal het hem niet in zitten. De naamsbekendheid is denk ik grootste issue hier. En daar moet je in investeren, anders kom je er niet voor mijn gevoel. 

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Collega bekeerd
« Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2012, 21:36:44 »
Klopt van een kant Jaap...gezegde is er niet voor niks natuurlijk  :)

Máár.....voorraad is gewoon een kostenpost....en zeker langzaam lopende voorraad.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat de marge op de bekende (en zeker geen slechte) merken wel eens beter zou kunnen zijn als op een Pentax.

Zegt m.i. meer over de verkoper dan over het verkochte. Zonde.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Collega bekeerd
« Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2012, 21:34:19 »
Aan de andere kant kan een verkoper ook zijn best doen om een minder bekend merk aan de man / vrouw te brengen. Zo moeilijk lijkt het me ook niet om als deskundige een camera aan een klant te verkopen. De klant die al weet waar die voor moet kiezen koopt in veel gevallen toch wel rechtstreeks via internet en zul je minder snel in een fotozaak zien. Daarnaast komen mensen die twijfelen naar mijn idee weer wat vaker naar fotowinkels toe.
Naar mijn idee speelt hier ook een rol dat ze niet al te veel moeite willen doen om iemand te overtuigen als diegene Canon of Nikon al kent en dus makkelijker en sneller met een camera onder zijn/haar arm naar buiten loopt.

Blijft natuurlijk staan, dat Pentax echt wat aan de naamsbekendheid moet (gaan) doen willen ze (zoals Ricoh voornemens was) ooit gaan concurreren met Canon en Nikon.

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Collega bekeerd
« Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2012, 21:18:15 »
Wat ik niet begrijp is waarom winkeliers iets niet in de vitrine hebben als er geen vraag naar is. Een bekend gezegde luidt "Etaleren doet begeren", (of verkopen). Dus dit lijkt wat mij betreft toch een kip-ei discussie die vrij eenvoudig om zeep te helpen is. Als je het hebt en de kwaliteit is goed, waarom zou je het dan niet verkopen

Klopt van een kant Jaap...gezegde is er niet voor niks natuurlijk  :)

Máár.....voorraad is gewoon een kostenpost....en zeker langzaam lopende voorraad.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat de marge op de bekende (en zeker geen slechte) merken wel eens beter zou kunnen zijn als op een Pentax.


Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Collega bekeerd
« Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2012, 21:08:04 »
Wat ik niet begrijp is waarom winkeliers iets niet in de vitrine hebben als er geen vraag naar is. Een bekend gezegde luidt "Etaleren doet begeren", (of verkopen). Dus dit lijkt wat mij betreft toch een kip-ei discussie die vrij eenvoudig om zeep te helpen is. Als je het hebt en de kwaliteit is goed, waarom zou je het dan niet verkopen?

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Collega bekeerd
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2012, 20:47:00 »
Gewoon goed ondernemerschap op dat vlak lijkt mij....

Qua training van zijn personeel mag hij er wel iets aan doen..dat is waar.
Maar wat voorraadbeheer betreft begrijp ik hem maar al goed.

Henk

Dezelfde discussie had ik in Waalwijk bij een fotograaf.
Geen Pentax in de vitrine, wel Pentax pennen op de kassa.
Goed merk, goede camera's, maar helaas geen vraag van klanten........
Maar hij kon uiteraard wel dingen bestellen! Kijk, dat is dan weer wel ondernemerschap, hij is er niet vies van en weet waar die over praat.
De K30 zag hij als goede camera en zeker concurrent van Canon en Nikon, maar dan zal de naamsbekendheid beter moeten.

De K30 is nu leverbaar begreep ik, echter geen reclames gezien. Tja, dan wordt en blijft het denk ik ook heel erg moeilijk.........

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Collega bekeerd
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2012, 20:43:58 »
Om zijn woorden te gebruiken ..  geen intresse in winkeldochters

Gewoon goed ondernemerschap op dat vlak lijkt mij....

Qua training van zijn personeel mag hij er wel iets aan doen..dat is waar.
Maar wat voorraadbeheer betreft begrijp ik hem maar al goed.

Henk

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Collega bekeerd
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2012, 19:51:59 »
Ik zou bijna gaan meedoen in een wedstrijd: wie plaatst de grootste smiley, wat een giller. Klinkt bijna als een mop :D

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Collega bekeerd
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2012, 17:53:25 »
Gisteren op de bruiloft van een vriendin staan kletsen over camera's met de fotograaf..  hij liep rond met de FF van canon.
De beste man bleek zeer goed op de hoogte te zijn van Pentax en de kwaliteit ervan.
Toen verkooppunten en beschikbaarheid de revue passerden haalde ik mijn ervaring met de lokale fotowinkel maar weer eens aan.
De dame in de winkel begon mij te vertellen dat Pentax zo enorm veel slechter was dan Nikon en canon vanwege de veel kleinere sensor etc .......   ???  :-X  :nocheer:
waarop ik rechtsomkeer gemaakt heb om niet meer terug te komen in die winkel...

Blijkt die fotograaf .. de eigenaar van die winkel te zijn WHAHA  dat verzin je toch niet.....  
De rede dat hij geen Pentax in zijn winkel heeft is dat er gewoon geen vraag naar is. Om zijn woorden te gebruiken ..  geen intresse in winkeldochters.
Hij gaf aan het einde van het gesprek nog wel even aan dat hij zijn personeel eens wat ging bijspijkeren over klantenbinding en productkennis  :D
Ik hoop maar dat ik het dametje het niet te moeilijk gemaakt heb.


-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Collega bekeerd
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2012, 17:52:35 »
Ach, bij mij in de familie hebben we allemaal een ander merk. Pa heeft een Nikon(al een oudere), mijn zusje heeft de Canon EOS 7D en ik dus een K-5.
Dan geeft hij gewoon een keer een goede uitleg aan zijn pa en dan is die ook om ;)!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:Collega bekeerd
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2012, 17:50:02 »
Gisteren op de bruiloft van een vriendin staan kletsen over camera's met de fotograaf..  hij liep rond met de FF van canon.
De beste man bleek zeer goed op de hoogte te zijn van Pentax en de kwaliteit ervan.
Toen verkooppunten en beschikbaarheid de revue passerden haalde ik mijn ervaring met de lokale fotowinkel maar weer eens aan.
De dame in de winkel begon mij te vertellen dat Pentax zo enorm veel slechter was dan Nikon en canon vanwege de veel kleinere sensor etc .......   ???  :-X  :nocheer:
waarop ik rechtsomkeer gemaakt heb om niet meer terug te komen in die winkel...

Blijkt die fotograaf .. de eigenaar van die winkel te zijn WHAHA  dat verzin je toch niet.....  
De rede dat hij geen Pentax in zijn winkel heeft is dat er gewoon geen vraag naar is. Om zijn woorden te gebruiken ..  geen intresse in winkeldochters.
Hij gaf aan het einde van het gesprek nog wel even aan dat hij zijn personeel eens wat ging bijspijkeren over klantenbinding en productkennis  :D
Ik hoop maar dat ik het dametje het niet te moeilijk gemaakt heb.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Collega bekeerd
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2012, 17:30:39 »
Leuk  :).

Een collega van mij wil ook een DSLR gaan kopen. Zijn vader is fanatiek Nikon gebruiker en geeft ook cursussen.
Hij gaat toch eens serieus naar de K30 kijken, maar mocht die het gaan worden, realiseert hij zich ook wel dat hij het nodige heeft uit te leggen aan pa  ;) :D.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Collega bekeerd
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2012, 14:24:22 »
Helaas worden mensen vaak beïnvloed door naamsbekendheid en verkopers die een ander merk aanprijzen niet gehinderd door enige kennis.

Precies, vaak een gebrek aan kennis bij koper én verkoper...

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)