Auteur Topic: Wandeling in Maastricht  (gelezen 788 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ben K.

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Wandeling in Maastricht
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2012, 14:36:32 »
Dank je wel, Bert en Zoran.
Fotograferen in RAW doe ik altijd, ook bij deze serie was dat het geval. Ik heb dan ook eindeloos zitten te schuiven met de schuifjes "temperatuur" en "kleur". Toch blijf ik avond- en nachtfoto's lastig vinden als het op het instellen van de witbalans aankomt. Er zijn eindeloos veel soorten kunstlicht, zeker in winkelstraten. Ik richt me vaak op witte en grijze vlakken, maar dat gaat toch vaak fout, omdat die vlakken onder invloed van LED- halogeen- en straatverlichting vaak ook gekleurd zijn.  Iedere winkel, iedere gevel, iedere straat is weer anders verlicht. Misschien is het eenvoudiger om de witbalansinstelling gewoon op automatisch te zetten...?
Hoe doen jullie dat?

Groet,

Ben
Pentax K3
Pentax 18-135
Pentax 55-300
Tamron 90 mm Macro
Tamron 10 - 24 mm groothoek

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Wandeling in Maastricht
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2012, 14:36:32 »

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Wandeling in Maastricht
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2012, 19:34:00 »
Fraaie avondimpressie van Maastricht.
Foto 3 en foto 5 bevallen me het meest. (Toevallig hebben deze ook de langste sluitertijden.)

Offline Ben K.

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Wandeling in Maastricht
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2012, 16:04:43 »
Afgelopen woensdag weer eens een wandeling gemaakt in Maastricht. Vooral 's avonds is dat een sfeervolle stad. Ik heb geprobeerd wat avondfoto's te maken. Da's niet zo makkelijk: ik had geen zaklampje bij me en dan is het hartstikke lastig om de knopjes van de camera te vinden. Ook vind ik scherpstellen en het instellen van de juiste witbalans niet bepaald makkelijk. Bij veel cafés en restaurants zijn de terrassen met fel LEDlicht opgetuigd. Dat maakt de zaak er ook niet gemakkelijker op...
Wat vinden jullie ervan?

1. Horecabedrijven aan de markt:



2. een straat met een beetje kerstverlichting:



3. het Onze-Lieve-Vrouweplein:



4. de kapel van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek (overdag, bij het licht van de kaarsjes):



5. de Maas, met zicht op het stadsdeel Wijck (links een stukje van de Servaasbrug):



Pentax K3
Pentax 18-135
Pentax 55-300
Tamron 90 mm Macro
Tamron 10 - 24 mm groothoek